Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Svingarmer og foringer

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Svingarmer og foringer   6/8/2013, 16:00

Har nå fått anmerkning på EU-kontroll hos Bilia Lier for defekte foringer på begge sider på Svingarmene bak (blir registrert som feil på pkt 5.2 - for/-bakstilling). Dette ville Bilia reparere ved å skifte hele Svingarmene på begge sider. En rask kontroll på vei hjem hos Mekonomen bekreftet min mistanke om at dette var unødvendig, da det er mulig å bare bytte foring (festlig nok hadde de helt tilfeldig en tilsvarende modell som min oppe på bukk og så det samme på denne, men en del mer skadet foring). På min bil mente de også det kun var på grensen til nødvendig å bytte noe som helst på den ene siden, men nå har jeg jo takket være Bilia anmerkning på begge, så da må jeg bare gjøre det.

Tenkte allikevel å bringe denne informasjonen ut til flere, da dette kan gi store besparelser. Jeg sparer ihvertfall 6.000,- kroner nå. Ringte også et verksted i Sverige som jeg har benyttet før og der bekreftet de dette - Ford har ikke selv en reservedel som kun representerer foringen (denne koster jo kun 387,- hos Mekonomen her lokalt), men bytter hele svingarmen med foring på som da koster godt over 2.000,- pr stk. I Sverige kunne de gjerne bytte bare foringene om jeg kunne skaffe delen et annet sted (!!).

Det er mildt sagt utrolig frustrerende at man skal bli ført bak lyset på denne måten. Det er slikt som gir meg en mistillit til mitt merkeverksted og gjør det langt mindre interessant å bruke dem fremover.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 79
Registration date : 26.07.2011

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   7/8/2013, 00:35

Dette gjelder også bærekule framme, du får kjøpt den løs andre plasser en hos Ford, men bytte krever tilgang til vinkelkutter eller lignende da kula er klinket fast orginalt.

Ellers vil eg anbefale engelske Ebay(ebay.co.uk) for kjøp av sånne deler, masse billige deler der.
Kjøpte feks begge bærebruene med foringer til min Mk1 Mondeo billigere en ka ei bru koster orginalt her hjemme.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   7/8/2013, 10:17

Bra med tips om bærekuler også. Fint om andre også supplerer med kjent stoff.

Min lærdom av dette er ihvertfall at jeg skal la Mekonomen få jobben når andre ting kommer senere. Det skal naturligvis først erfares hvordan de nå fungerer på denne kommende reparasjonen, men om de ikke dummer seg helt ut, ligger de godt an.

Jeg tenker også denne strategien fra Ford (og tilsvarende merker vil jeg tro) med å sette deler sammen som salgsenheter er temmelig usmart. Om dette etterhvert blir en kjent strategi som kundene gjennomskuer og ikke-merkeverkstedene kan levere smartere (les billigere) med bruk av uorginale deler, må Ford miste masse serviceoppdrag på dette? De vil da evt kun få brukt egne deler på garantireperasjoner (gadd egentlig vite om de også da må benytte disse "kit-delene" istedenfor bare å bruke en enkelt foring som i mitt tilfelle eller om de til slike formål faktisk har disse smådelene - ellers blir det jo altfor dyrt for dem selv også når kundene ikke må betale for dette) og så sitte og se på at alle reparasjoner etter garantitid blir utført hos andre. Ikke spesielt smart i lengden ... Håper forbrukermakten vinner her ! Smile 
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 660
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   7/8/2013, 16:26

Ford har også startet med løse foringer og bærekuler.
På Mondeo mk 4 har det vel ikke kommet enda, men fram til Mk3 får du nå løse kuler og foringer.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd

Antall Innlegg : 36
Registration date : 01.02.2012

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   17/8/2013, 14:52

hhf skrev:
Har nå fått anmerkning på EU-kontroll hos Bilia Lier for defekte foringer på begge sider på Svingarmene bak (blir registrert som feil på pkt 5.2 - for/-bakstilling). Dette ville Bilia reparere ved å skifte hele Svingarmene på begge sider. En rask kontroll på vei hjem hos Mekonomen bekreftet min mistanke om at dette var unødvendig, da det er mulig å bare bytte foring (festlig nok hadde de helt tilfeldig en tilsvarende modell som min oppe på bukk og så det samme på denne, men en del mer skadet foring). På min bil mente de også det kun var på grensen til nødvendig å bytte noe som helst på den ene siden, men nå har jeg jo takket være Bilia anmerkning på begge, så da må jeg bare gjøre det.

Tenkte allikevel å bringe denne informasjonen ut til flere, da dette kan gi store besparelser. Jeg sparer ihvertfall 6.000,- kroner nå. Ringte også et verksted i Sverige som jeg har benyttet før og der bekreftet de dette - Ford har ikke selv en reservedel som kun representerer foringen (denne koster jo kun 387,- hos Mekonomen her lokalt), men bytter hele svingarmen med foring på som da koster godt over 2.000,- pr stk. I Sverige kunne de gjerne bytte bare foringene om jeg kunne skaffe delen et annet sted (!!).

Det er mildt sagt utrolig frustrerende at man skal bli ført bak lyset på denne måten. Det er slikt som gir meg en mistillit til mitt merkeverksted og gjør det langt mindre interessant å bruke dem fremover.
Hei.
Hvor mye skulle Bilia ha for hele jobben, inkludert deler? Har en mistanke om at de foringene begynner å bli dårlige på min også. Jeg har en 2008 mod.
Mvh Odd
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   17/8/2013, 15:41

Bilia skulle ha litt over 11.000 for bytte av begge sider ... Kan ikke se noen grunn til at man skal gjøre det der da, men nå vet du ihvertfall hva det koster.

Kan nevne at min Mekonomen-kontakt sa de hadde mange tilsvarende saker nå, så dette er nok et typisk problemområde på disse bilene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 79
Registration date : 26.07.2011

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   17/8/2013, 18:02

Kor mange kilometer kjørt er det på desse bilene?

På min 08 modell som nå har gått kun 73000 rakler det av og til verre en på min Mk1 Mondeo som har gått 250000
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   17/8/2013, 18:43

Min har gått ca 117.000, men verkstedet her sa at det var flere andre biler som hadde gått vesentlig mindre men som hadde mye større slitasje enn min. Hos meg sa Mekonomen at de syntes det bare var helt på grensen til nødvendig å bytte på den ene siden, mens den andre var gåen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   17/8/2013, 22:33

BeerBringer skrev:

På min 08 modell som nå har gått kun 73000 rakler det av og til verre en på min Mk1 Mondeo som har gått 250000
Min har gått 145000. Fikk beskjed om at foringene var slitt når jeg var på service for en måneds tid siden. Tok service i Sverige, og betalte ca.2500,- norske. Kverneland skulle ha cirka det dobbelte. Skal undersøke med verkstedet i Sverige hva dem skal ha for å bytte svingarmer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   22/8/2013, 10:04

Byttet begge bærearmer bak pga dette for 1,5 år siden. Ville kommet på 5000,- per side hos Kverneland Bergen om jeg ikke hadde fått dekket 50% pluss avslag pga at det ikke ble merket på garantiutløpstesten noen mnd før. Var bare ene siden som måtte byttes, men tok begge samtidig. Men uansett setter ikke min fot hos Kverneland bil i Bergen igjen. Helt uaktuelt. Mer sure og grinete kundemottakere og verkstedsfolk klarer du ikke finne!!!! Godt jeg hadde NAF advokaten på lag da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   27/8/2013, 21:34

odd skrev:
BeerBringer skrev:

Min har gått 145000. Fikk beskjed om at foringene var slitt når jeg var på service for en måneds tid siden. Tok service i Sverige, og betalte ca.2500,- norske. Kverneland skulle ha cirka det dobbelte. Skal undersøke med verkstedet i Sverige hva dem skal ha for å bytte svingarmer.
Har nå fått tilbud fra verkstedet i Sverige. Er litt usikker på om dem bytter komplett svingarm eller bare foringer. Synes deleprisen var litt høy til å være bare foringer, og kanskje litt lav til å være komplett svingarm.:
Arbetskostnad :1808,00
Material : 1595,80
Förbrukningsmatr : 0,00
Summa : 3403,80
Momsbelopp : 850,95
Öresutj : 0,25
Att betala : 4255,00
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   27/8/2013, 21:42

Ja, dette ble jo noe "midt i mellom". Jeg fikk jo ca 10.000 i pris på Ford-verksted i Sverige, men om de skulle bytte med deler jeg hadde med meg, ville de ha kr 5.000 for det.

Kan det være du har fått tilbud på bare en side her?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   27/8/2013, 22:40

hhf skrev:
Ja, dette ble jo noe "midt i mellom". Jeg fikk jo ca 10.000 i pris på Ford-verksted i Sverige, men om de skulle bytte med deler jeg hadde med meg, ville de ha kr 5.000 for det.

Kan det være du har fått tilbud på bare en side her?
Tror nok det er for begge sider. Bussninger på svensk er vel foringer på norsk, så da er det bytte av foringer, ikke hele greia. Men det spiller vel ingen rolle, for det er vel ikke noe annet enn foringene som blir slitt der. Her er mere detaljert pris fra verkstedet (uten moms):
FORD MONDEO BA7 DIESEL
Årsmodell
2008
Mätarställning Första reg.datum
2008-10-16
Utförda arbeten Summa
12 ÅTGÄRD NOTERING FRÅN SERVICE;
12 FRÄMRE BUSSNINGAR BAKAXEL SLITNA 1 176,00
12 HJULINSTÄLLNING 632,00
12
12 EXTRA TID
Kod Art.nr Beskrivning Lp Antal Pris Summa
31387282 BUSSNING I348 1,0 752,45 752,45
31387281 BUSSNING I348 1,0 752,45 752,45
30640681 FLÄNSSKRUV A109 4,0 22,73 90,90
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   27/8/2013, 22:47

Ja, det ser jo ut som 2 stk dette. Denne prisen på delene er jo åpenbart uten selve "armene", men mer enn dobbelt pris av det Mekonomen skal ha for foringene og disse du får her kan neppe være mer "originale" enn de jeg får fra Mekonomen, for Ford skal jo ikke kunne selge de løst, ifølge dem selv. Ergo har du her fått et tilbud på en jobb med "litt dyre uoriginale deler", men tilsynelatende rimelig jobb - her skulle jeg jo betale mye mer i Sverige om jeg kom med delen selv.

Fremdeles vil jeg jo si Mekonomen på kr 4.000 norske inkl moms må være rimeligere og enklere da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   27/8/2013, 23:01

hhf skrev:
Ja, det ser jo ut som 2 stk dette. Denne prisen på delene er jo åpenbart uten selve "armene", men mer enn dobbelt pris av det Mekonomen skal ha for foringene og disse du får her kan neppe være mer "originale" enn de jeg får fra Mekonomen, for Ford skal jo ikke kunne selge de løst, ifølge dem selv. Ergo har du her fått et tilbud på en jobb med "litt dyre uoriginale deler", men tilsynelatende rimelig jobb - her skulle jeg jo betale mye mer i Sverige om jeg kom med delen selv.

Fremdeles vil jeg jo si Mekonomen på kr 4.000 norske inkl moms må være rimeligere og enklere da.

Var det hjulinnstilling også med i prisen til Mekonomen? Torshov selger løse foringer til 385 kroner inkl.mva., minus 30% rabatt ut denne måneden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   27/8/2013, 23:07

Det har jeg vel egentlig ikke sjekket, men antar det må inngå når de gjør slikt?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   8/12/2013, 11:48

Tenkte bare jeg skulle fortelle om enden på visa her - det tok litt tid før Mekonomen fikk delene, men når de så gjorde jobben, oppdaget de at foringen på den ene siden ikke behøvde å byttes. Den var ok, men litt i klem på et vis. Ergo var de så greie at de nøyde seg med den ene og regningen totalt kom på drøyt 2.000,- !

Det er ikke ofte jeg opplever slike saker - noe som går fra en pris på 11.000,- hos Bilia til å faktisk koste 2.000,- på Mekonomen. Jeg har nå offisielt byttet verksted! Det er naturligvis en stygg tanke og kanskje dårlig gjort, men jeg klarer ikke å la være å lure på om Bilia faktisk hadde sagt fra om at den ene ikke behøvde å byttes heller ...

Sist endret av hhf den 8/12/2013, 18:21, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   8/12/2013, 16:22

hhf skrev:
Tenkte bare jeg skulle fortelle om enden på visa her - det tok litt tid før Mekonomen fikk delene, men når de så gjorde jobben, oppdaget de at foringen på den ene siden ikke behøvde å byttes. Den var ok, men litt i klem på et vis. Ergo var de så greie at de nøyde seg med den ene og regningen totalt kom på drøyt 2.000,- !

Det er ikke ofte jeg opplever slike saker - noe som går fra en pris på 11.000,- hos Bilia til å faktisk koste 2.000,- på Mekonomen. Jeg har nå offisielt byttet verktsed! Det er naturligvis en stygg tanke og kanskje dårlig gjort, men jeg klarer ikke å la være å lure på om Bilia faktisk hadde sagt fra om at den ene ikke behøvde å byttes heller ...
Hei. Jeg byttet mine hos Sjekk-punkt verksted her hjemme, og fikk det der for 3300 kroner totalt for begge sider. Hos meg og var det den ene siden som var mye slitt, men jeg fikk dem til å bytte på begge sider, da regner jeg med at det holder noen år.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   4/1/2014, 17:57

Litt off topic dette kanskje, men jeg syns det er litt snodig med denne 17-toms-feberen på felger. Har 16 på min, og gikk i sommer over fra 205/55-16 til 205/60-16. Myk behagelig egenfjæring i dekk, samtidig som bilen ikke mista så voldsomt mye av sportsligheten. Krenger ikke noe mer egentlig, men har kanskje litt med at det er dyre gode dekk på: Hakka Blue. Syns hjulene også ser bra ut på bilen. 17-tommere får bilen til å se mindre ut. Men jeg er vel kanskje begynt å bli gammeldags  Smile

Grunn til at jeg skriver dette er at dette med 17 og 18-toms felger på halvbra norske veier må bety seriøs juling på forstilling og bakstilling og alt av armer og foringer, siden dekkene fjærer mindre. Må si jeg virkelig følte med bilen når jeg hadde originale 17tommere i starten da jeg kjøpte bilen. Ganske sportslig fjæring på min bil tror jeg. Men kanskje det bare er på Nordmøre veiene er virkelig crap. Blir bedre og bedre selvsagt, men lang vei å gå... Stikkrenne-sjauen overalt gjør det ikke akkurat bedre, men det er vel å foretrekke fremfor at veiene renner uti skogen ved monster-regnvær.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   6/1/2014, 09:09

Dette med egenfjæring (og rullestøy!) har mye med profilhøyde og hastighetskode å gjøre. har kjørt med 45-profil og kode W, som støyet (og sporet) mye.

55-profil og lavere hastighetskode er mye mer komfortabelt på alle måter. 17" felger i begge tilfellene.

16" felger ser litt for små ut etter min mening, men det er smak og behag. Noen MÅ jo ha 19-20" felger på Mondeoen!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   6/1/2014, 18:13

Ja, dem som velger 18 og 19-tommere får kjenne det litt mer på lommeboka etterhvert da, når armer og foringer ikke kommer overens med EU-kontrollørene.

Når du nevner 55-profil så hadde du 215/55-17 da sikkert... Disse nærmer seg jo kraftig 5%-grensa da.
Jeg vurderte 225/50-17 og til og med 205/55-17 som har like høy profil. Men nye felger ble for dyrt, og så fant jeg ut jeg ville ha litt mer fjæring. 205/60-16 har lik omkrets som disse, og syns de fyller hjulbuene bra. 205-bredden er behagelig i forhold til sporing. Så å si ingen sporing. Litt rart med så store dekk i starten, men syns etterhvert de så bra ut. Kanskje ikke så sportslig i utseende, men syns bilen så litt feitere ut. Litt mer solid på en måte. Bilen ble og litt mer "Mercedes-behagelig" å kjøre, og det gikk ikke ut over sportsligheten så mye. Krenger ikke no særlig mer enn før. Som sagt, bra kvalitet på dekk er jo en forutsetning her. Så får man litt mer fred i sjela når det til stadighet er litt grov vei, og man kjører over dårlige fartsdumper og sår i veien osv.

Som sagt, nå er vi off-topic her, men syns dette er relevant i forhold til "helsen" på forstilling og bakstilling; foringer og armer.
Skjønner meg fortsatt ikke på folk med store felger og dårlig fjæring der det smeller godt i karosseriet over uungåelige vei-sår.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   7/1/2014, 09:29

Sommerdekkene er 215/50-17, ja, når jeg ser nærmere etter. Smile Continental. Veldig fornøyd med dem. Fin komfort.

Forrige Mondeo ble levert med Bridgestone Potenza 235/45-17. Støyet og sporet for mye etter min smak.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
madmax
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 116
Registration date : 01.03.2008

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   14/5/2014, 17:40

Vil bare sende en stoooooor takk til hhf som informerte om dette!! Du fortjener en skikkelig manhug :-)
Kverneland Bil skulle ha 11000,- for å fikse denne 2'er feilen med deffekte foringer og "slitt bærebro"( er de laget av smør???) til meg. Fikk byttet foringene og tatt etterkontrollen EU på Mekonomen for 3000,-.
Hipp hipp hurra!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   14/5/2014, 21:44

Hyggelig å høre det var til nytte for andre også. Det er jo essensen av hele forumet her om alle bidrar :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Svingarmer og foringer   

Til Toppen Go down

Svingarmer og foringer
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1