Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ulyd i venstresvinger.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 79
Registration date : 26.07.2011

PosteTema: Ulyd i venstresvinger.   25/7/2013, 00:10

Har hatt en ulyd i bilen som jeg ikke finner utav, kommer spesiellt frem ved venstre svinger.
Første tanke har selvfølgelig vert hjullager, byttet først fremme, samma lyd, men virket som den flyttet seg mer bak etterpå.
Tanken var da at også hjullager bak var gåent, men at jeg ikke hadde hørt det pga av lyd framme.
Konfererte med en kompis som er Ford mekaniker, og han ble også med på en prøverunde, han konkluderte også med hjullager bak gåent.
Byttet så dette, men fremdeles ingen bedring Sad .

Tanken videre er eventuellt klosser som subber i skivene, eller hjulene.

Er det noen som har vert borti lignende og har noen tips til videre feilsøking?

08 Mondeo hatchback
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Ulyd i venstresvinger.   3/8/2013, 23:34

Drivknute...?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Ulyd i venstresvinger.   4/8/2013, 00:37

Vel vel, problemet ble løst til slutt, men har lært meg at ting ikke er sånn som det hørest ut lenger.

Utifra symptomene så tillsa allt at et hjullager på høgre side var gåent, alle lyder kom derfra, mer lyd ved belastning av høgre hjul, dvs venstresvinger. Da ting ikke bedret seg heller ved utskifting av to hjul av et billigmerke som var mistenkt for å lage lydene så ble bilen løftet opp på bukk med meg inni for å kjøre motor og gear, og ford kompisen under med lytteapperat den han ikke kunne høre forskjell på noen lager og med det holdt på å gi opp feilsøkinga, og i meir eller mindre fortvilelse snurret rundt på venstre framhjul før bilen ble tatt av bukken, og der kom lyden. Det viser seg da at hjullager venstre forann er gåent, så har har vi hatt et lager som lager lyd når det har blitt mindre belastet, stikk motsatt av "normalt" og det jeg har opplevd før ved hjullager havari på mine eldre biler.
Så, det ble en dyr lærepenge med masse unødvendig deleskifting, godt jeg skrur sjøl(eller ....... med tanke på denne historien, kanskje ikke) Bilen ble iorden idag, så nå er det å sjå om det er igjenn nok av feriepengene så man får tatt den bilturen som egentlig skulle vert ferdig.

Men, hvorfor har det lageret røket mon tro? Bilen har gått knappe 70000 km, min første Mondeo gikk 230000 km før det røk et hjullager. Bedre kvalitet før??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Ulyd i venstresvinger.   5/8/2013, 08:39

Min har nå gått 185000km med samme hjullager....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
toarni

Antall Innlegg : 38
Registration date : 27.11.2012

PosteTema: Re: Ulyd i venstresvinger.   10/8/2013, 12:08

har og fått en rar lyd i vensresvinger som ligner din forklaring så da kommer mitt spm,er det samme hjullager på 2,0 (140) og 2,2 (175) mk4? og er det samme til begge sidene?Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Ulyd i venstresvinger.   10/8/2013, 19:48

Samme hjullager på alle Mk4 Mondeoene, og likt på begge sider etter det eg har fått fortalt hos min delepusher på Ford i Ålesund.
Her kan du sjå framhjulslager, http://www.ebay.co.uk/itm/1371-FORD-MONDEO-IV-FRONT-WHEEL-HUB-BEARING-KIT-2007-ONWARD-/121149956212?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3AMondeo|Plat_Gen%3AMK+IV&hash=item1c3519a074

Men du må ha et presseverktøy for å bytte framme, da lageret må pressest ut av navhubben.

Bake bytter du heile hubben med lager, kun skruarbeid, du slepp presse, men må ha en Torx 55 og 50 nøkkel
Dette er også likt på begge sider.
Hjullager bak, http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-MK4-HATCHBACK-2007-REAR-WHEEL-BEARING-HUB-ABS-/231001255854?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item35c8bf6fae
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jonna_ford

Antall Innlegg : 21
Registration date : 05.03.2014

PosteTema: Re: Ulyd i venstresvinger.   20/3/2014, 16:10

Har akkurat samme feil/symptomer på min bil nå. De ringte meg akkurat fra verkstedet nå å sa at de bytter bremseklossene bak etter å ha prøvekjørt bilen.
Det som er kjipt er at lyden ikke kommer hele tiden. Må vel inn igjen da på mandag for å sjekke en gang til :S

MK4, også kjørt bare 79 000
Burde jo ha vært en "known error" på verkstedene når man sier at bilen hyler i venstresvinger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
toarni

Antall Innlegg : 38
Registration date : 27.11.2012

PosteTema: Re: Ulyd i venstresvinger.   22/3/2014, 23:04

Skulle bytte mine hjullager fremme selv da jeg har bra tilgang på verktøy og utstyr,men bremseskivene lot seg ikke få løs så jeg leverte bilen på verksted for og la di ta seg av saken,fikk tlf etter 1 time at di heller ikke fikk løs bremseskivene uten og måtte banke di løs,endte med nye bremseskiver da måtte klyve den ene..og den andre knustes/sprakk..di hadde aldri opplevd noen skiver som satt så godt fast...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ulyd i venstresvinger.   

Til Toppen Go down

Ulyd i venstresvinger.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» NULL lyd fra subwoofer