Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

fukt/dugg

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
jallis

Antall Innlegg : 46
Registration date : 02.07.2012

PosteTema: fukt/dugg   1/1/2013, 23:18

har et tidevis problem på mondeo'n bak ruta og side ruter i bagasje rommet dugger ned, sidevinduer i bak sete er også dugga ned en gang i blant....
noen som har noen tips på dette?? eller er det bare og få ford til og se på det da det enda er reklamasjons rett på bilen??
det er en 08 mod 2,0 Tdci

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: fukt/dugg   2/1/2013, 17:43

Hva kjører du klimaanlegget på? Auto klarer ikke å fjerne dugg ved mye fuktighet. Den dabbet av når innstilt temp er oppnådd. Du må da skru opp farten på viften manuelt og gjerne sette luften ut på dysene og ned på gulvet. Bruker dette en stund og bruker varmetråder i frontruten for å holde den duggfri. Etter en stund kan auto igjen brukes.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bra

Antall Innlegg : 10
Registration date : 11.12.2009

PosteTema: Re: fukt/dugg   2/1/2013, 20:58

Vask vinduene innvendig, skitne vinduer holder på fukten. Hold dørk og matter tørre, slå føttene mot hverandre før du svinger deg inn i bilen slik at snøen ikke blir med inn.
Snø/ sørpe utvendig på vinduene må vekk p.g.a at det kondenserer innvendig når kupeen blir varm. Kjører på "AUTO" alltid, ingen problemer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siphlonurus

Antall Innlegg : 17
Registration date : 28.11.2011

PosteTema: Re: fukt/dugg   5/1/2013, 00:04

Jeg sliter med mye dugg på innsiden av både front og sideruter. Bilen står normalt i en kald garasje og er selvfølgelig da doggfri men parkere jeg ute en times tid i kulda så blir den raskt tåkelagt innvendig. Utrolig irriterende. Må kjøre klimaanlegget på maks stadig vekk når jeg har stått ute en periode uten at det ha bedret seg over tid. Trodde det skulle hjelpe å kjøre med aircondition innimellom så gud vet om det funker som det skal..

Men vinduene har nok ikke vært vasket innvendig noen gang siden jeg fikk bilen for et år siden så kanskje jeg skulle prøve det. Jeg ser det finnes noe antidogg-middel å få kjøpt. Noen som har testet effekten av slike?
Et problem er sikkert at jeg trener en del og drar vel med meg en del svette inn i bilen etter skiturer og som raskt fordamper i bilen før jeg rekker hjem. Garasjen jeg står i er dessuten med en eldre frittstående garasje med jordgolv, kan det ha noe å si. Prøver å unngå at det dras mye snø inn i bilen, men det ligger nok ofte litt snø/fuktighet på mattene. Tror det må være et eller annet med meg siden jeg har slitt med dette også på tidligere biler Mad
Alle gode forslag til løsning tas i mot med takk!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: fukt/dugg   5/1/2013, 13:11

Har du sjekket at det ikke er mye fukt og vann under mattene? Trykk godt ned i gulvet med hånden og kjenn etter fuktighet. Har også vært problemer med av at drensvann renner inn på passasjersiden forran. Dette er det utvidet garanti på for å få ordnet!
Legg eksempelvis aviser inn i bilen, under matter osv. Disse trekker til seg mye fukt. Sjekket pollenfilter at dette ikke er tett? Av skal være til hjelp å få duggen bort!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jallis

Antall Innlegg : 46
Registration date : 02.07.2012

PosteTema: Re: fukt/dugg   6/1/2013, 03:26

Har kjøt litt variert med ac på og av og auto på og av så jeg har styrt vifta sjøl uten og merke store forskjellen, front ruta og side vinduer forran dugger aldri, så jeg tviler vel kansje på at fukt problemet kommer inn i bilen frammi da duggen er fra vinduer i bak sete og bakover... bak sete tror jeg faktisk ikke er brukt siden jeg kjøpte bilen i mai i fjord så snø og fukt kan det da ikke værra baki der sån teoretisk sett Razz er det noen "standar" lekasje på disse bilene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
MrBlom

Antall Innlegg : 12
Registration date : 05.01.2013

PosteTema: Re: fukt/dugg   6/1/2013, 10:42

Vask hvinduene på innsiden hjelper. Har man fått fukt under mattene, så gjør som Frankeren sier; legg aviser der. De tiltrekker seg fukt, men jeg tviler på at dette "ninjatrikset" fungerer om bilen står ute i minusgrader. Jeg ville nok ha "fylt" bilen med aviser, og satt den på et relativt varmt sted over natta.

Ellers er det, som de fleste sikkert vet, endel ting som garantert gjør at det dugger nesten uansett hvor mye hvifte og varme som står på; For dersom du har vått hår, våte klær e.l, så dugger det lett. I allefall bak i bilen, hvor ikke hvifta tar så godt.

Selv har jeg en 09-modell og har ingen fukt/dugg-problemer, selv om anlegget står på automat.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: fukt/dugg   6/1/2013, 23:22

Merker meg bare selv, ved kjøring i tungt bergensvær der vi gjerne har komt inn i bilen med litt våt jakke med 2 voksne og 2 barn, så dugger rutene fra B-Stolpen og bak. Kjører stort sett alltid i auto modus og alltid med AC på! Men når jeg ser duggen kommer sigende på siderutene bak hos ungene og bak i bagasjerommet, skrur jeg på viften til 5-6 med AC og kjører all luft ut i "ansiktsdysene" og ned på gulvet til duggen er borte. Setter den da over i auto igjen. Men tett pollenfilter lager MYE duggproblemer inne i kupeen!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 79
Registration date : 26.07.2011

PosteTema: Re: fukt/dugg   9/1/2013, 15:13

Som Frankeren sier, opp med viftehastigheten, temperatur har mindre å si, og husk å skru av luftgjennvinning. Ac står på hele året, den den hjelper å "fukte ut" bilen.

Ellers hjelper det å smør flytende såpe på sidevinduene for å unngå dugging, men, IKKE PÅ FRONTRUTA, for guds skyld.

Ellers hjelper det at rutene er rene, for da fester ikke doggen seg så lett, selv bruker jeg Ajax triple action, både innvendig og utvendig, funker som snus.

Bilen min står ute hele året og jeg har nesten ikke duggproblem med denne taktikken.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gorlof

Antall Innlegg : 41
Registration date : 12.11.2012

PosteTema: Re: fukt/dugg   10/11/2013, 19:16

Jeg har kjøp en slik blå beholder som heter fuktsluker på biltema til kr 59.90. Passer i siden i bagasjerommet på min 2011 Mondeo og 04.forester,må ofte tømme vann ut av beholderen så det må jo hjelpe på. Tre stk. refillposer koster 65kr.Har en liten hund som ofte er i bur i bagasjerommet og dugg problemet ble betydelig mindre atter anskaffelsen av fuktslukeren
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
turboOlsen90

Antall Innlegg : 2
Registration date : 23.03.2014

PosteTema: Re: fukt/dugg   23/3/2014, 20:15

Ikke hatt no problemer innvendig i bilen. Men derimot i hovedlampene er vært tragisk. Kondens og dugg så fort det hsr vært store temp forskjller eller vasket bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: fukt/dugg   

Til Toppen Go down

fukt/dugg
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kabe campingvogn
» Campingvogn