Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Reklamasjon eller ikke ???

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
odd j

Antall Innlegg : 33
Registration date : 10.03.2012

PosteTema: Reklamasjon eller ikke ???   31/12/2012, 13:43

Har 4 mnd igjen av reklamasjons tiden på min 08 mod mondeo stv.Har den siste mnd dukket opp en del feil som jeg lurer på om det går på reklamasjon eller ikke. Dette er feilene jeg lurer på:1-Vannlekasje inn bakruten (er limen til ruta som ikke er tett)
2-Svakt singnal(spenning) fra bryter på clutch pedal.(motorfeil lys i dashbord)
3-Svakt singnal(spenning) fra gasspjeld.(lugger av og til)
4-Høyre grøftlys full i dugg.(Har vært tatt på garantien før den gikk ut)
5-Skiltlys full av støv/-bleeep-/fukt.(virker ikke,pærene bare ryker)
6- V,siden front lyder(knekt fjær)????høres slik ut
7-Når det er -grader,fryser alle dørlåsene.(Dette har også vært en garantisak.)
Feil 2 og 3 har jeg fått avlest på verksted.Måtte jo ta nærmeste verksted da motorlyse begynte å lyse.

Er det noen her inne som vet hva jeg kan reklamere på,evt hva det koster å fikse det som ikke er reklamasjon.

På forhånd takk.

Godt nytt år alle sammen :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   31/12/2012, 20:23

Man trenger ikke gå gjennom listen, den gir du til forhandler. Hvis feilen skyldes forhold som kan relateres tilbake til når bilen ble laget, kan du reklamere. Problemet er at forhandlerne ikke kan disse reglene og hvis du leverer listen er det ren BINGO om du får reklamert eller må betale. Du vil bli møtt med "vi må søke til Ford motor Norge for å få vurdering" dette er bare tull men nok argument for å felle 90% av kundene. Når så FMN sier nei til forhandler overfører de enkelt samme svar til deg. Egentlig er det irrelevant hva FMN sier men det skjønner ikke noen på verkstedet, er i hvertfall min erfaring. Hvis FMN sier nei er det forhandler som må betale reparasjon så fremst feilen kan relateres til den ble laget. Det er forhandler du har din reklamaskonsrett overfor ikke FMN. Dette har jeg kranglet om flere ganger med et visst sted.

De tingene de tidligere har forsøkt seg på burde være bankers. Da Har de jo allerede innrømmer forholdet tidligere...

Lykke til.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ole3

Antall Innlegg : 4
Registration date : 29.10.2012

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   1/1/2013, 09:23

"6- V,siden front lyder(knekt fjær)????høres slik ut" kan være normal slitasje, og dermed ikke reklamasjonsgrunn. Resten av punktene oppfatter jeg som grunnlag for reklamasjon. Lykke til!

//Ole
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   1/1/2013, 23:10

Ved reklamasjoner (spesielt på elektriske komponenter) er det verksted som må kunne bevise ovenfor deg/advokat at feilene har oppstått av/etter brukerfeil eller om det er forventet normal slitasje.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   2/1/2013, 12:29

Ole3 skrev:
"6- V,siden front lyder(knekt fjær)????høres slik ut" kan være normal slitasje, og dermed ikke reklamasjonsgrunn. Resten av punktene oppfatter jeg som grunnlag for reklamasjon. Lykke til!

//Ole

Det viser seg å være lageret i fjærskålen som er gåent.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   2/1/2013, 17:39

Dette blir vel en forventet slitasjeskade/ slitedel. Hva kommer rep summen på?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   2/1/2013, 18:06

?? Lageret er ikke en slitedel. Bremser, clutch, lyspærer og enkelte andre småting ja, men ellers SKAL alle bilens deler vare i minst 5 år.

Som en hjelp: mitt lager har blitt skiftet av samme grunn; Reklamasjon.

Det er fort gjort å selv vurdere om man har noen krav, det var derfor jeg anbefalte deg å levere listen til forhandler, uten dine eller andres vurderinger. Det siste forhandler trenger er en kunde som ikke helt tror at han har et krav.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   2/1/2013, 20:51

eppen skrev:
?? Lageret er ikke en slitedel. Bremser, clutch, lyspærer og enkelte andre småting ja, men ellers SKAL alle bilens deler vare i minst 5 år.

Som en hjelp: mitt lager har blitt skiftet av samme grunn; Reklamasjon.

Det er fort gjort å selv vurdere om man har noen krav, det var derfor jeg anbefalte deg å levere listen til forhandler, uten dine eller andres vurderinger. Det siste forhandler trenger er en kunde som ikke helt tror at han har et krav.

Var hos Kverneland i dag og sa alt som var gale,så nå har jeg fått time neste Torsdag.
Skal no skrive her hva som har hendt,er spent selv :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   2/1/2013, 21:31

Hils...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   3/1/2013, 11:58

Kommer vel litt Ann på kjørelengen... Er den over 100,000km detter den innunder slitedel. Min 2008 er nå gått 180000km.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   4/1/2013, 23:54

Det er ingen kmbegrensnlng i forbrukerkjøpsloven. Det de færreste tenker over er at selv om man har en bil som er eksempelvis 3 år gammel, som har 5 års garanti, men har gått 150 000( altså over garanti) så kan man reklamere i 5 år ubegrenset km. Man skal altså være forsiktig med å blande sammen aspekter fra fra garantier og lov om reklamasjonsrett. Man kan altså som kunde bli fintet av at man hadde en 5 års garanti som er gått ut, mens i realiteten er rettighetene godt ivaretatt enda, utenom at bevisbyrden er snudd.

180 000 km for en opphengsdel kan bli vanskelig å bevise uten tvil, det er klart.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   9/1/2013, 17:47

Vi får se i morgen,da faller dommen.
Bilen har rullet 94000 km :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   11/1/2013, 19:24

Da har vi fått bilen tilbake og hele listen + begge hovedlyktene(dugg i begge) gikk på reklamasjonen,er jo meget positivt da :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   12/1/2013, 20:59

Good!! Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   19/1/2013, 21:51

Men så alt det negative:Bilen har fått pulserende bremsepedal---Har fått vibrasjon i rattet og store problemer med dørlåsene.(etter smøringen hos ford)Dette er klaget på så nå venter jeg bare på time :-(
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   21/1/2013, 16:59

Den reklamasjonslista di er jo grei bortsett fra det med dørlåsene. Kan ikke skjønne at dette er en reklamasjonsak. Det er jo en svært vanlig ting å smøre dørlåsene på den bil, det har man jo gjort i alle år. Det er ikke noe galt med en lås, selv om den fryser, dermed ikke noe feil fra fabrikk. Man må bare være bevisst på HVA man smører med. Da jeg skulle handle låsespray på BilXtra så kommenterte selgeren at jeg burde kjøpe en spesiell type, som er tilsatt grafittpulver (eller noe sånt). Alt annet var bare tull. M.a.o. var det flere låsesprayer i butikken som han ikke anbefalte, dvs at de ikke funker på vinterstid. Det som kan ha skjedd med låsene dine er at det har blitt smurt med et vanlig type smøremiddel som faktisk fryser når det blir liggende i et tynt lag inne i låsen. Dette er jo ikke første gang at en mekaniker utfører handlinger uten å vite hva han/hun gjør. Mange ganger man føler man kunne gjort ting bedre selv...

Jeg hadde samme problem med låsene på min 2008 Mondeo, men etter at jeg fikk tak i riktig låsespray og fikk kommet til skikkelig og spraya på de mest trange stedene, så har det ikke vært noe problem med låsene i ettertid. Er vel 2 år siden det ble gjort skikkelig, og dørlåsene funker fint ennå til tross for -13 grader.

Tin opp låsene med hårføner eller varmepistol (obs v.pistol blåser veldig varmt) og spray med grafitt låsespray. tar du deg tid i 15-20 min og gjør dette ordentlig så skal problemet være løst. Men da må du faktisk krøke deg ned og se nøye hvor du sprayer.

Ang vibrasjon i ratt: Hvis det er sånn at verkstedet har mekka på forstillinga di for å bytte lager eller hva det nå var, så kan det kanskje være at forstillinga ikke er justert 100% riktig etterpå. Nok et bevis på inkompetent mekaniker?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   3/2/2013, 18:41

Dørlåsene mine er fiksa på siden bilen var ny,har vært tull fra dag 1.Ikke bare med at de fryser men får beskje om et dører som er lukket er åpen.Siden jeg bor i Bergen så ble det prøvd ut noe paraply lignende greier over dørlåsen i døren,dette har ført til problemer også.I det store og hele er det Forden som har rota dette til.

Vibrasjonene i rattet kan sikkert være justeringer men vibreringen i rattet og bremsepedalen(pulserer) når jeg bremser må da være skivene eller montert med dritt imellom nav og skive???? eller blitt kast i den på en eller annen måte.

Nå skal bilen til Forden på Tirsdag så tar det der fra.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   17/2/2013, 20:55

Da var endelig alt på stell,måtte bare betale 1400 for bremsene :-) Smile
En ting er sikkert og det er at bilen min aldri skal til de igjen,vært altfor mye rot.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   3/3/2013, 20:54

Da har vi hatt en god del motorproblemer med bilen,motorlyset kommer og går hele tiden.Når lyse er på syns jeg bilen går grusomt dårlig og luggete.Har nå fått nyeste software til motor og det fungerte i 2 dager så var probleme tilbake.Nå lurer jeg på om det kan vere turbo eller luftmengdemåler som tuller seg.NOEN SOM VET??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   7/4/2013, 12:37

odd j skrev:
Da har vi hatt en god del motorproblemer med bilen,motorlyset kommer og går hele tiden.Når lyse er på syns jeg bilen går grusomt dårlig og luggete.Har nå fått nyeste software til motor og det fungerte i 2 dager så var probleme tilbake.Nå lurer jeg på om det kan vere turbo eller luftmengdemåler som tuller seg.NOEN SOM VET??

Da var feilen endelig lokalisert og det viser seg at jeg har TURBO problemer samt MAPSENSOR problemer,så¨med 4 uker igjen av reklamasjons tiden er jeg gla dette ble oppdaget nå og at jeg ble trodd.
Skal på verksted på Torsdag,så tvi tvi.Kan jo ende opp med ny turbo :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
fleksnes
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 17.03.2013

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   7/4/2013, 14:35

Har bilen vert chippet ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   9/4/2013, 17:08

Har ikke chippet bilen,er jo en 2.2tdci så nok med hk og nm i denne.
Var innom med bilen i slutten av februar også,da omprogramerte de hele motorstyringen med nyeste softwaren,etter dette kom motorlyse på tidt og ofte.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   11/4/2013, 19:35

Da har dommen falt,TURBOEN går ikke på reklamasjon,pga at jeg har tatt ett oljeskift selv,blir en kostsom lærepenge dette.Er nå full leiting etter turbo til en ikke ford pris :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   12/4/2013, 10:37

denne lukter det svidd av spør du meg. hvis ikke turboen på noen måte er påvirket av et oljeskift, så kan jo ikke det være årsaken til at den er røket. Personlig hadde ikke jeg gitt meg her. Riktignok kunne Ford nektet deg GARANTI pga du gjorde dette selv, men reklamasjonsretten faller ikke automatisk bort. MEN, du må BEVISE at feilen kan skrives tilbake til bilen var ny. Hvis de egentlig har gjort det(altså, innrømmet at den har en feil), men pga en feil oljeskift har de nektet reklamasjon så mener jeg at du har en god sak.
MEN, å få det til i praksis er naturlig nok ikke enkelt. Du skal nå frem hos både forhandler og Ford. Men, forbrukerrådet kan bistå her.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   24/4/2013, 19:08

Skaden er taksert og årsaken til skaden er at reguleringsventilen ( geometrien på
turbo ) sitter fast. Dette er forårsaket av sotavleiringer eller manglende smørning til
ventil som regulerer trykket. Nedsotning.
Da dette har skjedd over tid, dekkes ikke skaden over forsikringen.

Dette er hva forden er kommet fram til,så i teorien er reklamesjonsretten gyldig ennå???
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Reklamasjon eller ikke ???   

Til Toppen Go down

Reklamasjon eller ikke ???
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» ØK: Poletta eller lignende vogn
» 2006 Landcruiser :D
» Elektromotor m/gear eller kun gear
» 4x114,3 16" eller 17" felger kjøpes.
» Automat choke på Daelim 50Scooter