Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

ettermontering av webasto

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
blix1

Antall Innlegg : 1
Registration date : 01.12.2012

PosteTema: ettermontering av webasto   3/12/2012, 21:26

Jeg har nettopp kjøpt en 2009 ford mondeo stv 2.0 tcdi som ikke har diesel varmer. er dette noe som kan ettermonteres? og er det noen som vet hva dette koster eventuellt?

erfaringer med slike oppdrag i feks sverige eller danmark?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jallis

Antall Innlegg : 46
Registration date : 02.07.2012

PosteTema: Re: ettermontering av webasto   5/12/2012, 19:06

Regner med at dette kan ettermonteres kan sikkert vær en stygg pris på slik men abbsolut verdt det Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: ettermontering av webasto   5/12/2012, 21:25

Alle Mondeo MK4 diesel som er solgt nye i Norge skal ha dieseldreven hjelpevarmar (AUX) som standard. Då skal det vere ein "billig" oppgradering til å få fullverdig motor og kupevarmar i forhold til om bilen ikkje hadde hatt hjelpevarmaren i det heile tatt. Vi snakkar gjerne 4-5000 kontra kanskje 15000++.

Men det kan kanskje vere det ikkje treng å koste noke serlig heller. Ein kollega har ein snart 4 år gammal Galaxy. På denne har han aldri hatt mulighet til å programmere motorvarmar, og han har heller ikkje trudd det har vore det på bilen. AUX-varmaren var der derimot. Men plutselig etter siste service hadde han same mulighetene til programmering som eg har hatt på min Mondeo med motor og kupevarmar. Så kanskje kan det vere så enkelt som at det er montert på alle, men krever berre aktivering i software, og at det har blitt gjort ved ein feil på bilen hans?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: ettermontering av webasto   6/12/2012, 09:23

Vet ikke hvordan det er med nyere biler, men Webasto var ekstrautstyr da jeg bestilte min 2008-modell. Jeg snakker om kjørevarmeren (AUX-varmer), og ikke bare parkeringsvarmerfunksjonen.

Finnes nok norske MK4 fra den tiden helt uten Webasto. Den er vel litt for dyr til at Ford monterer den i alle biler, også de som ikke har bestilt den(?)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 660
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: ettermontering av webasto   6/12/2012, 09:39

HallaBalla skrev:
Vet ikke hvordan det er med nyere biler, men Webasto var ekstrautstyr da jeg bestilte min 2008-modell. Jeg snakker om kjørevarmeren (AUX-varmer), og ikke bare parkeringsvarmerfunksjonen.

Finnes nok norske MK4 fra den tiden helt uten Webasto. Den er vel litt for dyr til at Ford monterer den i alle biler, også de som ikke har bestilt den(?)

Riktig som du sier, mange som er solgt i norge uten kjørevarmer. Parkeringsvarmer funksjonen er bare en programering.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: ettermontering av webasto   6/12/2012, 20:52

HallaBalla skrev:

Feil!

Køyrevarmaren (AUX) er den som hjelper motoren å bli varm, altså i drift MEDAN du køyrer. Den er i ALLE Mondeo diesel som er solgt nye i Norge (og sikkert Skandinavia / Norden).
Parkeringsvarmaren er den som er tilleggsutstyr, programmerbar, og etter kvart med fjernkontroll, som du programmerar eller startar med fjernkontrollen for å køyre ein syklus på 20/30 minutt for å varme opp motor og kupe før du startar og køyrer avgårde. Og denne kostar.

Men, når ein allereide har dieseldreven hjelpevarmar, er det ei billig affære å oppgradere til fullverdig Webasto motor og kupevarmar. Som eg skreiv kanskje 4-5000, i staden for sikkert 15000 minst om ein ikkje har hjelpevarmaren heller.

I tillegg er det ein elektrisk hjelpevarmar i dashbordet framfor midtkonsollen. Denne hjelper kun på varme inn i kupeen. Om denne er standard eller ein del av pakken med fullverdig Webasto veit eg derimot ikkje.

Som eg også skreiv, har det i Galaxyen til ein kollega vore hjelpevarmar frå dag ein. Som når den er aktivert hjelper motoren å bli varm under drift. Programmering (parkeringsvarmar) har han derimot plutselig fått etter systemoppdatering på forge service. Så det virkar rett og slett som om bilen har hatt komplett Webasto heile tida, sjølv om den ikkje skulle ha det, som etter oppdatering (sikkert ein feil i tilfelle), plutselig er tilgjengelig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: ettermontering av webasto   6/12/2012, 21:21

Feil.

Mange som er solgt fra forhandlere i Norge uten kjørevarmer/ekstravarmer (aux).
Det var ikke standard når mk4 kom.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: ettermontering av webasto   7/12/2012, 10:15

Nettopp. Dette er fortsatt feil.

Webasto var ikke standard på 2008-modellen, i alle fall, verken som kjørevarmer eller parkeringsvarmer. Jeg bestilte den som ekstrautstyr til min 2008 TitX. Hadde tenkt å bestille bilen uten, men selgeren overtalte meg heldigvis til å ta den med.

Elektriske varmetråder i varmeapparatet er og var standard på alle varianter, men de varmer bare kupeen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: ettermontering av webasto   7/12/2012, 10:51

HallaBalla skrev:
Nettopp. Dette er fortsatt feil.

Webasto var ikke standard på 2008-modellen, i alle fall, verken som kjørevarmer eller parkeringsvarmer. Jeg bestilte den som ekstrautstyr til min 2008 TitX. Hadde tenkt å bestille bilen uten, men selgeren overtalte meg heldigvis til å ta den med.

Elektriske varmetråder i varmeapparatet er og var standard på alle varianter, men de varmer bare kupeen.

Det var det ikke alle selgere som var så flinke til.
Hadde mange kundeklager på mondeo som ikke ble varme om vinteren når mk4 kom.
Ble sjekket på verksted og bilene hadde ikke webasto montert i det heletatt.
Kunden hadde spart 6000kr på nye bilen men måtte bruke samme sum på defapakke. Laughing Laughing
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: ettermontering av webasto   

Til Toppen Go down

ettermontering av webasto
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Montering av Webasto på Mo
» 2006 Landcruiser :D