Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

olje bytte

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
jallis

Antall Innlegg : 46
Registration date : 02.07.2012

PosteTema: olje bytte   25/11/2012, 18:41

bilen fikk service i mai i år, i september fikk jeg melding i displayet om at den ville ha ny olje ford lillehammer byttet uten og nøle da dette var rart...
nå i dag kom samme beskjed tilbake noen som har hatt noe lingnende på 08 mod mondeo 2,0 Tdci
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: olje bytte   26/11/2012, 10:43

Det er mulig at de på verkstedet har glemt å nullstille oljevarsel. Det har skjedd med min bil. Rett etter at bilen var på service (fortsatt på parkeringsplassen til verksted), fikk jeg oljevarselmelding i dasbordet. Jeg bare kjørte hjem og nullstilte oljevarselen selv.
Det var i april. Har ikke hatt noe feilmelding etterpå.
Sløvt av verksted, men ikke farlig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: olje bytte   26/11/2012, 12:52

Min -08-modell begynte å rope etter oljeskift altfor tidlig. Var visst et vanlig problem da. Slettet meldingen selv (oppskrift ligger på forumet), og ventet med oljeskift til de vanlige 20000 km.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jallis

PosteTema: Re: olje bytte   26/11/2012, 21:53

Carnivore: tviler litt på det da bilen har gått nesten 10 000km siden service til september da varslet kom første gang og de bytta +2-3000 etter september til nå og plutselig dukker den opp igjen...

HallaBalla: vanlig problem? er det noe svkhet i en sensor eller noe på de da eller?

snakka med ford i dag og da lurte de på om bilen gikk mye på små kjøring da dette kunne gjøre olja dårligre og at bilen reagerte på dette... (synes selv dette er litt rart da jeg kjøre ca 30-40 km hver dag)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: olje bytte   26/11/2012, 22:54

Da jeg hadde dette problemet Fikk jeg til svar at en føler i motoren var for fintfølende og de ville ligge inn ny SW. Etter dette ble gjort har bilen ikke komt opp med disse varslene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: olje bytte   27/11/2012, 10:11

jallis skrev:
...
HallaBalla: vanlig problem? er det noe svkhet i en sensor eller noe på de da eller?...
Vet ikke om problemet lå i programvaren, en sensor, eller hva det var. Beskjeden man fikk fra Ford var uansett at man bare kunne slette meldingen selv, og vente med oljeskift til vanlig service.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
psk

Antall Innlegg : 7
Registration date : 23.01.2013

PosteTema: Re: olje bytte   23/1/2013, 23:03

Er nok ikke noe sensor som sjekker oljekvaliteten/smuss. Det er nok software som teller km kjørt, antall starter, temperatur ute, på motor, turtall osv og kommer frem med en ,melding når det nærmer seg 20000 avhengig av mye kaldstarter og småkjøring event langkjøring som blir gjennomført.
Jeg skifter olje og filter selv på 10000 km etter service og lar verksted ta service på intervallene.
Melding kommer på +- 20000 km avhengig av årstid og kjøring.
Har forøvrig en Peugeot 2.0 HDI også. Når tenning settes på viser den km igjen før service. Har kjørt ca 400 km(en uke) siden oljeskift og nullstilling på den, men den har allerede kommet frem til 19400 km til neste skift. Har vært - 10 til - 15 i det siste og mest småkjøring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: olje bytte   24/1/2013, 13:37

Om det ikke er en føler, synes jeg det er merkelig at oljevarselet ble nullstilt i Bergen før sommerferie turen til Bodø. Og etter få starter og mye langkjøring langs E6 nordover til Mo i Rana kom varselet opp igjen. Etter SW oppdatering sluttet varselet å komme opp, og har enda ikke sett det igjen mellom servicer. Hørte også at denne (PSA) motoren er som Saab sine veldig var for oljekvalitet og bør bare bruke olje tiltenkt denne motoren.

SAE 5w-30

ACEA A5 / B5
FORD M2C 913-C
API SL/CF

FORD M2C 913-A
FORD M2C 913-B
JAGUAR M2C 913-B
ACEA A1/B1
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jallis

PosteTema: Re: olje bytte   14/2/2013, 19:57

Som det står lenger oppe PSK så gikk bilen 2-3000 km så ba den om ny olje igjen (kjører 30-40 km her dag)

i følge kundebehandler på lhmr var det en føler som kjente på kvalitet/tykelse o.s.v men de oppdaterte sw og etter det har jeg ikke sett noe til varslet.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
psk

Antall Innlegg : 7
Registration date : 23.01.2013

PosteTema: Re: olje bytte   17/2/2013, 17:23

OK, mulig det jallis, i følge min forhandler er det ikke det, men i dag med så mye sensorer og følere rundt om kring virker det jo som alle vet litt men ingen vet alt Smile Som jeg nevnte tidligere bytter jeg olje på 10000 km, (men resetter ikke teller), men melding om oljeskift kommer aldri før +-20000km Meget mulig det er en sensor som føler, men det er nok en kalkulasjon også. merklig at den nye oljen fra 10000 til 20000 skulle tilsmusses mer enn oljen fra 0 til 10000 Very Happy Uansett lønner det seg nok å bytte olje hyppigere en service intervallene om man da ikke kun driver langkjøring da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: olje bytte   Today at 18:14

Til Toppen Go down

olje bytte
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Trøbbel me japsn
» Bytte glødeplugger på V70