Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

4 hjullagre defekte på samme tid?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
jnsn

Antall Innlegg : 11
Registration date : 15.06.2011

PosteTema: 4 hjullagre defekte på samme tid?   21/8/2012, 09:41

Hei!
Har en Mondeo 2008 mod (Diesel), nå i sommer på ferien så oppdaget jeg en ulyd inne i bilen, dette høres ut som summing/during fra dekkene (meget markant fra 60km/t og oppover).
Bilen har gått litt over 90000km, tenkte da at et av hjullagrene kunne være gåen (greit nok, det er noe tidlig og av og til er kvaliteten på disse varierende).
Jekket opp bilen i går for å sjekke på dekkene, begge bakhjulene lager tikkelyder når man snurrer på de, samt høres ut som metall mot metall skraping, det samme gjelder høyre forhjul (lik bakhjulene), menst venstre forhjul er mindre markant, men det høres.

Er dette hjullagere som er gåene? alle 4 omtrent samtidlig?
Om det så er tilfelle så må jeg nesten kunne påstå at det er en produksjonsfeil?

Har hatt flere biler tidligere som har kjørt 200tusen uten dette problemet, har hatt en bil som jeg måtte bytte 1 lager på etter 170tusen km.
Bilen brukes i all hovedsaklig til og fra jobb, samt kundemøter i jobben (95% av tiden kjører jeg på E39 på vestlandet).

Noen andre som har opplevd tilsvarende problem?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 666
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: 4 hjullagre defekte på samme tid?   21/8/2012, 10:14

Sikker på at det ikke er bremsene som lager den lyden når du snurrer på hjulene?

Sjekk dekkene på innsiden/kjenn på mønsteret, kjennes/ser det ut som trappeslitasje?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jnsn

PosteTema: Re: 4 hjullagre defekte på samme tid?   21/8/2012, 11:27

Var noe rust på kantene av bremseskivene, så kan være det som lager skrapelyden.
Dog tikkelyden kommer fra lenger inn, usikker om dette er normalt.

Har snakket med forhandler, de skal ta en titt på bilen, om alle 4 hjullagre synger på siste vers så kunne det være en reklamasjonssak.

Får håpe det er en enkel å grei forklaring Smile Håper bare å slippe store kostnader, samt stå uten bil for en periode.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
psy mondeo

Antall Innlegg : 7
Registration date : 02.05.2012

PosteTema: Re: 4 hjullagre defekte på samme tid?   27/9/2012, 04:02

får også en slik durre lyd ved fart over 90 km. har vært hos forhandler som sa at begge hjullagerne bak hadde gått og måtte skiftes. etter det ble gjort og 11-12000 fattigere la jeg ut på motorveien i gjen og vips... same lyden er der fortsatt og fort ble det en sak mot merkeforhandler som ikke finner hva som er galt.
så ikke stol blindt på hva de sier...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: 4 hjullagre defekte på samme tid?   27/9/2012, 09:09

Hva gjør merkeforhandler/verksted med at du betalte for en reperasjon og deler som ikke utbedret feilen og som gjerne ikke var defekt......?????
Har hørt denne før "de delene vi byttet var utslitte uansett... Men.....". Men godta ikke en slik forklaring!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
psy mondeo

Antall Innlegg : 7
Registration date : 02.05.2012

PosteTema: Re: 4 hjullagre defekte på samme tid?   1/10/2012, 10:42

nei, er i en heftig dialog som ser ut til å utvikle seg til en sak i forbrukerrådet og kanskje videre. gir meg ikke så lett når jeg føler meg lurt og har loven i hånda. verksteder har noe som heter "opplysnings/informasjons plikt" ift håndverkerloven
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pluto

Antall Innlegg : 30
Registration date : 10.08.2011

PosteTema: Re: 4 hjullagre defekte på samme tid?   1/10/2012, 14:57

De er så sleipe som f... Altså satser på at folk flest ikke gidder ta kampen.
Stå på å hold oss gjerne oppdatert,vært moro å sett hva utfallet blir.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jnsn

PosteTema: Re: 4 hjullagre defekte på samme tid?   19/12/2012, 23:50

Oppdatering her, var ikke noe defekt her, faktisk dekkstøy som har kommet etterhvert (muligens slitte dekk?), nå med vinterdekk på så er det ingen problemer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: 4 hjullagre defekte på samme tid?   

Til Toppen Go down

4 hjullagre defekte på samme tid?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Defekte bærbare pc'a
» Deler og linker til Suzuki AC50
» 1974 Suzuki AC50