Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Service

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Service   10/2/2008, 12:55

pantherX skrev:
Hvis den bare varsler oljenivå er det jo trygt, men hvis den også varsler feil på det øvrige oljesystemet...oljepumpe..tett filter..osv. Ting skjer..confused

I mitt tilfelle meldte den "service oil", verkstedet sa jeg da jeg skulle komme innom, så skulle de resette meldingen (skulle ta ca 30-60 min!!), men at jeg burde peile oljen å sjekke. Det har jeg gjort, og meldingen tok det jo kun 15 sek å slette. (meldingen kommer ut fra hvor mange start man har hatt i forhold til kjørte kilometer, altså en sw programmering som utløser en service melding, ikke en reell feil på bilen!)

Jeg synes at det er flott at vi kan dele slike erfaringer og tips her på forumet. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Service   10/2/2008, 16:15

Ikke uenig i at tips og erfaringer er kjærkomment..tvertimot. Har selv tuklet med beltevarsleren...Laughing

Er vel litt pysetet når det kommer til de tingene, spesielt det som har med service og feilmeldinger å gjøre. Hvis det blir ett tilbakevendene problem så vet jeg at det er loggført og de må løse det på garantien.

Artig at verkstedet mener de skal bruke 1800-3600 sek. som de selv må betale for, mens jobben bare tar 60 sek. med oljepeiling....Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Service   11/2/2008, 12:54

StardustSilver skrev:
pantherX skrev:
Hvis den bare varsler oljenivå er det jo trygt, men hvis den også varsler feil på det øvrige oljesystemet...oljepumpe..tett filter..osv. Ting skjer..confused

I mitt tilfelle meldte den "service oil", verkstedet sa jeg da jeg skulle komme innom, så skulle de resette meldingen (skulle ta ca 30-60 min!!), men at jeg burde peile oljen å sjekke. Det har jeg gjort, og meldingen tok det jo kun 15 sek å slette. (meldingen kommer ut fra hvor mange start man har hatt i forhold til kjørte kilometer, altså en sw programmering som utløser en service melding, ikke en reell feil på bilen!)

Jeg synes at det er flott at vi kan dele slike erfaringer og tips her på forumet. Smile

Mente verkstedet at det er en feil i meldingssystemet som gjør at denne meldingen kommer så tidlig? Jeg begynte å få den ved ca. 5000 km. Den kommer opp når jeg starter bilen, og av og til ellers, men hver gang forsvinner den jo etter noen sekunder.

Ford kan vel ikke i fullt alvor mene at man i år 2008 skal skifte olje etter 2000-3000-5000 km!? Man kunne jo tenke seg at første ojle-/filterskift burde komme relativt snart, men min forhandler sa ved overtagelsen av bilen at jeg ikke trengte noe slags service før etter 20' km eller et år.

Hvis man deaktiverer meldingen som beskrevet i tråden, er den da deaktivert for all fremtid? Håper ikke det, for man vil jo gjerne ha beskjed når det foreligger et reellt problem!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Service   11/2/2008, 16:56

Jeg klarer ikke å fjerne min melding på noen måte. Prøvd pedal trikset, men no go.. Verkstedet igjen.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Service   11/2/2008, 19:21

eppen skrev:
Jeg klarer ikke å fjerne min melding på noen måte. Prøvd pedal trikset, men no go.. Verkstedet igjen.....

Følg denne:

Oil change indicator reset:

1. Close all doors.

2. Turn the ignition key to position II. (eller 1 trykk på starknappen)

3. Simultaneously press the accelerator pedal and the brake pedal and hold for a minimum of 15 seconds.

4. The oil change reminder indicator will turn off. This confirms that the reset procedure has been correctly completed.

Du skal selvsagt bla deg frem til skjermen med meldingen under meldinger! Når du så har holdt gass og brems i 15 sekunder, får du en bekreftelse i converse om at meldingen er resatt!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Service   13/2/2008, 18:43

Er det noen som kan bekrefte at dette fungerer? Jeg har prøvd alle mulige metoder(og den offisielle) men får ikke meldingen til å forsvinne for godt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Service   13/2/2008, 20:38

eppen skrev:
Er det noen som kan bekrefte at dette fungerer? Jeg har prøvd alle mulige metoder(og den offisielle) men får ikke meldingen til å forsvinne for godt.

JA, det funker !! Sett deg inn i bilen, lukk dørene. Jeg trykker en gang på startknappen, blar meg frem til meldinger, finner meldingen "oil service" trykker så gass og brems inn i 15 sekunder, når disse sekundene er nådd, så kommer det en melding i converse om at oil service er resatt, jeg bekrefter dette med å trykke ok tasten på rattet, og meldingen er borte.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Service   13/2/2008, 21:10

Prøvd dette, men det eneste som skjer er at den går tilbake til f.eks radio. Men, jeg legger merke til at service melding ikke er i listen før den har forsvunnet fra Instant vinduet. Kan det være derfor jeg ikke får fjernet den? Strengt tatt er dette et verkstedsproblem, men irriterende å kjøre ens ærend for å fjerne en feil service melding.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Service   13/2/2008, 21:23

eppen skrev:
Prøvd dette, men det eneste som skjer er at den går tilbake til f.eks radio. Men, jeg legger merke til at service melding ikke er i listen før den har forsvunnet fra Instant vinduet. Kan det være derfor jeg ikke får fjernet den? Strengt tatt er dette et verkstedsproblem, men irriterende å kjøre ens ærend for å fjerne en feil service melding.

Du må vente til den har forsvunnet fra instant vinduet, bla deg så til messages vinduet, da finner du meldingen, start så "prossesen". (jeg skrudde foresten av radioen.....)

Etter at jeg fikk beskjeden her om at jeg skulle bruke GASS og BREMS og ikke clutch og brems, så fikk jeg det til på første forsøk. Prøv igjen Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Service   13/2/2008, 22:01

Prøver igjen uten radio på. 14th time is the charm....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Service   14/2/2008, 09:33

OK, det hjalp. Når radioen er på så kan man ikke gjøre denne reseten. Radio av gav et fullstendig annet resultat.

Takk mr. Silver
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Service   11/3/2008, 18:22

..... så plinget meldinga opp igjen, 2500 km siden forrige gang, ble nullstilt tvert Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Shorty
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 94
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Service   11/3/2008, 19:22

StardustSilver skrev:
..... så plinget meldinga opp igjen, 2500 km siden forrige gang, ble nullstilt tvert Wink

Du sjekker olje nivået før du nuller ut regner jeg med, jeg måtte nemlig etterfylle litt.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Service   28/4/2008, 16:57

Jeg hadde bilen på verkstedet i dag, for å få endret intervallen på denne meldinga. Fordi at de skulle få dette riktig måtte olje og filter skiftes. Og dette måtte jeg betale for..... Sad er ikke helt fornøyd med dette. I servicehefte så står det at hvis olje må byttes i forbindelse med garantiservice, så dekkes dette av Ford. Burde jeg kreve pengene tilbake ?? 850,- kr
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: Service   28/4/2008, 17:56

Har du kjørt ca.4500km?I såfall er vel det vel tidlig med oljeskift.Den regninga bør FORD ta på sin kappe!
Jeg fikk opp varsel om oljeskift etter 7800km.Noe jeg resatte,takket vere deg. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Service   28/4/2008, 19:05

Fikk min oljemelding fjernet på ca. 7000 km. da den var inne for tåkelysmontering. Fikk beskjed om at jeg måtte si i fra ved neste service, at de hadde fjernet meldingen. Først da begynner den å telle riktig igjen. I følge verkstedet registrerer systemet antall ganger bilen har vært startet.
Synes det er ett besynnerlig system. Virker helt ukonsekvent. Enten må det være faste intervaler eller målte starter, og man skifter deretter alla BMW.
Dette må FMN faktisk svare på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: Service   28/4/2008, 19:59

Vi får håpe på et vettu svar...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: Service   29/4/2008, 06:53

StardustSilver skrev:
Jeg hadde bilen på verkstedet i dag, for å få endret intervallen på denne meldinga. Fordi at de skulle få dette riktig måtte olje og filter skiftes. Og dette måtte jeg betale for..... Sad er ikke helt fornøyd med dette. I servicehefte så står det at hvis olje må byttes i forbindelse med garantiservice, så dekkes dette av Ford. Burde jeg kreve pengene tilbake ?? 850,- kr

Du burde få igjen pengene for dette er en feil. Har nevnt det både for forhandleren der jeg kjøpte bilen og hos Ford forhandleren borte i gata. Og begge Sa olje og filter måtte byttes + legge inn ny programvare. Nå sa ingen direkte at det var reklamasjon, men det tok jeg for gitt. Det er urimelig at du skal betale for at en programerer hos Ford har koda feil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Service   29/4/2008, 21:25

Tok det opp med verkstedet i dag, da det faktisk står i garantiheftet at olje skal dekkes av Ford når dette må skiftes i forbindelse med garantiarbeide. Men de hadde fått en melding fra Ford på hvordan dette skulle håndteres....som de ikke fant igjen i farten. Skal ha bilen inn igjen for å bytte en høytaler som skurrer neste uke, vi skulle ta opp igjen saken da. Men jeg skal ha tilbake pengene ja Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Service   30/4/2008, 15:05

Bilen min har rakkurat passert 3000km og hva skjedde så...pling! Bytt olje nå...fikk jeg beskjed om. Så, jeg skal prøve å følge bruksannvisningen for å resette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Service   30/4/2008, 22:27

Jeg fikk ingen melding i displayet da jeg tok oljeskiftservice på min. Jeg fulgte bare km.-telleren og tok oljeskift da den nådde 20,000 km. Kanskje oljeskiftsvarsleren min er defekt? Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Service   1/5/2008, 10:12

Philip Marlowe skrev:
Jeg fikk ingen melding i displayet da jeg tok oljeskiftservice på min. Jeg fulgte bare km.-telleren og tok oljeskift da den nådde 20,000 km. Kanskje oljeskiftsvarsleren min er defekt? Sad

Kanskje du har en av de bilene som er riktig programmert i forhold til hvordan du bruker bilen Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Service   19/5/2008, 20:32

jeg har også fått "oljemelding" så i dag har jeg byttet olje og filter på min mondeo, km 5500. de oppgraderte også software. verksmesteren sa at det er en føler som "ser" forurensinger i oljen, den nye softwaren gjør at den blir mindre følsom. han sa også at de kanskje kom til å anbefale oljeskift på motorer med partikkelfilter hver 10000km. hvorfor en motor med partikkelfilter må bytte olje oftere enn en uten vet jeg ikke. det har vært skrevet her at oljemeldingen kommer etter et bestemt antall starter, men det er ikke riktig. Jeg vil også anbefale dere som får meldingen om å dra til verkstedet og bytte olje og filter. det var gratis og ingen diskusjon om det . det tok 3 timer med oppdatteringen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Service   19/5/2008, 20:38

tdci skrev:
jeg har også fått "oljemelding" så i dag har jeg byttet olje og filter på min mondeo, km 5500. de oppgraderte også software. verksmesteren sa at det er en føler som "ser" forurensinger i oljen, den nye softwaren gjør at den blir mindre følsom. han sa også at de kanskje kom til å anbefale oljeskift på motorer med partikkelfilter hver 10000km. hvorfor en motor med partikkelfilter må bytte olje oftere enn en uten vet jeg ikke. det har vært skrevet her at oljemeldingen kommer etter et bestemt antall starter, men det er ikke riktig. Jeg vil også anbefale dere som får meldingen om å dra til verkstedet og bytte olje og filter. det var gratis og ingen diskusjon om det . det tok 3 timer med oppdatteringen.

Jeg fikk "Service Oil"-meldingen etter ca 5000 km. Deaktiverte den selv, men har fått den tilbake nå med 13000 km på telleren. Ringte merkeverkstedet i dag, og fikk beskjed om å deaktivere varselet igjen. De nevnte at det var en overivrig føler som ga meldingene, og at oljeskift ikke er nødvendig før etter 20000 km eller ett år.

Fikk du beskjed om å skifte olje/filter tidligere?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Service   19/5/2008, 20:49

ja, på ford på Mysen var det ikke snakk om å la være å bytte oljen og filteret. jeg sa ifra om meldingen og fikk time en uke etter for å få byttet olje og filter og oppgradert software.. det med overivrig føler stemmer med jeg fikk beskjed om. jeg har også en volvo v50 1,6 diesel og den skal også gå 2000mil på oljen. jeg vil også skryte litt av ford på Mysen, de er hyggelige og hjelpsomme.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Service   

Til Toppen Go down

Service
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» 350 TBI
» Carrera & Service - Utleie av varebiler o hengere.