Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Valgets kvaler.....

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   9/9/2012, 21:41

Da er min tid i Mondeo foreløpig over. Totalt ca 4 år i to like biler, tilsammen 182 000km på disse fire årene.
Har ikke klart å bestemme meg for hvilken bil jeg skal bestille enda. Kanskje det blir en ny Mondeo likevel? Den nye ser veldig bra ut. Får vente litt og se hvilke motor/utstyrskombinasjoner som kommer. Stor diesel med 4-hjulstrekk og automat i en eller annen S-versjon kunne blitt morsomt.
Inntil da fortsetter ferden i en 2011 Passat CC R-Line med alt utstyr. Ikke ille den heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   9/9/2012, 22:25

Very Happy

Sist endret av tdci den 27/9/2012, 18:30, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   9/9/2012, 22:30

tdci skrev:
Nå venter jeg på 2013 xc70, awd, automat, 2,4 l, 5 sylindere,163 hk, 420nm, drar 2,1 tonn tilhenger. KUN 3 UKER IGJEN!!!!
Grattis! Flott bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   10/9/2012, 16:12

KnutB skrev:
tdci skrev:
Nå venter jeg på 2013 xc70, awd, automat, 2,4 l, 5 sylindere,163 hk, 420nm, drar 2,1 tonn tilhenger. KUN 3 UKER IGJEN!!!!
Grattis! Flott bil.
. Takk for det! CC er en nydelig bil i hvitt! Å byte bil var lettere i mine gamle toyota dager! Da var det ikke bilmerke, bare hvilken modell som var spørsmålet!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   9/10/2012, 17:30

Da var valget endelig tatt. Endte på en 2013 A4 Allroad, 163hk med 7 trinns S-tronic. Sort med sorte ruter og passelig gardering i utstyrslisten.
Normalt ca. 6mnd ventetid fra fabrikk i dag. Forhandlern fikk denne som utstillingsbil på torsdag og jeg klarte å "krangle" til meg denne.
Får bilen på fredag, gleder meg som en unge Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   9/10/2012, 19:41

KnutB skrev:
Da var valget endelig tatt. Endte på en 2013 A4 Allroad, 163hk med 7 trinns S-tronic. Sort med sorte ruter og passelig gardering i utstyrslisten.
Normalt ca. 6mnd ventetid fra fabrikk i dag. Forhandlern fikk denne som utstillingsbil på torsdag og jeg klarte å "krangle" til meg denne.
Får bilen på fredag, gleder meg som en unge Very Happy
. . Gratulerer!!! Hentet min nye xc70 awd automat. 2,4 liter, 163hk, i går! Er det haldex 4 eller 5 på din ? Testet 4 hjulstrekken litt i dag, stanset midt i en grusbakke jeg aldri hadde tørt med mondeoen, xc gikk rett opp uten spinn. Prøvde 3 ganger, en gang jeg ga litt godt med gass sliret den et lite øyeblikk foran før den tok tak bak. Det var såvidt jeg så på grusen at den hadde gravt litt. Så mondeo dagene er over, er vel egentlig ikke så lei meg for det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   9/10/2012, 19:45

Går det an å spørre hva du endte på i pris? Jeg rundet 720 k, med det "meste" av utstyr.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   9/10/2012, 19:59

Takker! XC70 har Haldex5 fra modellår 2013.

Haldex

Audien har konstant firehjulstrekk med torsendiff. Sender normalt 60% til bakhjulene og 40% foran. Forskjell til Haldex der bilen driver på forhjulene helt til et av de "slipper".

Quattro

Nesten slik at man gleder seg til den første snøen Laughing
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   9/10/2012, 20:11

tdci skrev:
Går det an å spørre hva du endte på i pris? Jeg rundet 720 k, med det "meste" av utstyr.

Jada, Audien er slett ikke ille priset. Endte på en listpris på 628´.
Følgende utstyr:
163HK
S-tronic (7-trinns DSG)
Svart met.
Svarte ruter
Parksensorer foran
Teknikkpakke: Xenon plus, Audi parkeringssystem bak, cruise control og Audi sound system (10høytalere inkl subwoofer i bagasjerommet).
Navigasjonspakke: Navigasjonssystem basic, Førerinformasjonssystem i farger og tilhengerfeste(!).
Sportspakke plus: 18” aluminiumsfelger i 5-arms rotordesign, sportsseter med elektrisk korsryggstøtte og skinn/alcantara.
Audi Music interface
Aut. avblendbart innvendig speil
Bluetooth
Digital radio (DAB)
Gjennomlastingsluke med skipose
Lys -/regnsensor med fjernlysassistent
Lyspakke
3-eikers multifunksjonsratt
Vinterhjul 17"

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   9/10/2012, 20:58

Fine videoer! Jeg er ingen audi expert, men jeg troide de hadde haldex på tverrstilt motor og torsen diff på langsgående motor. Audi er vel en mye mere sportslig bil enn xc 70. Jeg trekker en del campingvogn og det avgjorde valget mitt. Hehe, kanskje vi skulle møtes i et sandtak!😄😄😄
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   9/10/2012, 21:02

Har passat , hva heter den igjen? Maken til din, har den haldex 5? prøvde skoda superb og den tror jeg har haldex.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   9/10/2012, 22:00

tdci skrev:
Har passat , hva heter den igjen? Maken til din, har den haldex 5? prøvde skoda superb og den tror jeg har haldex.
Du har helt rett Very Happy Alle VAG med tverrstillt motor har Haldex. A4, A5, A6 og A7 har langsgående motorer. Er ikke helt sikker men tror også de andre Audimodellene har det.
Passat Alltrack har Haldex4, tror alle nye VAG bruker den.
XC70 er en formidabel trekkvogn. Har kjørt den selv en del. Den drar vel 2.1t. Audien har max 1,7t.
I tillegg er Volvoen et nummer større. Hadde campingvogn selv (Hobby 720), brukte Mondeoen som trekkdyr. Funket som bare fy Very Happy
Gleder meg litt til å kjenne litt skyv fra bakhjulene igjen Laughing
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   10/10/2012, 08:00

Regner med at admin sørger for at disse to overløperne blir ekskludert fra Mondeo-forumet med øyeblikkelig virkning. Twisted Evil Very Happy

Volvo og Audi! Makan! Twisted Evil Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   10/10/2012, 10:51

HallaBalla skrev:
Regner med at admin sørger for at disse to overløperne blir ekskludert fra Mondeo-forumet med øyeblikkelig virkning. Twisted Evil Very Happy

Volvo og Audi! Makan! Twisted Evil Very Happy
håper jeg får bli her!, har jo Very Happy bare gjort det Ford gjorde. Kjøpt Volvo! Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
fox-body

Antall Innlegg : 14
Registration date : 20.11.2011

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   10/10/2012, 16:54

tdci skrev:
håper jeg får bli her!, har jo Very Happy bare gjort det Ford gjorde. Kjøpt Volvo! Very Happy
Da regner jeg med du fortsetter å gjøre som Ford, selger Volvo. Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.morten.com
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   10/10/2012, 17:56

fox-body skrev:
tdci skrev:
Da regner jeg med du fortsetter å gjøre som Ford, selger Volvo. Wink
ja, lover! Var det 10 år ford eide volvo? Lover på manglende tro og ære at jeg ikke skal ha volvo lenger enn ford hadde. Embarassed
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   11/10/2012, 16:26

Ja, så må du jo selge til en kinamann, som Ford gjorde med Volvo.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   11/10/2012, 20:27

Kan ikke tdci og KnutB bare utveksle telefonnummer og ta det videre derfra - det burde vel være unødvendig å bruke dette forumet? Men de har kanskje ikke råd til å ringe nå når de har kjøpt så dyre biler....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   11/10/2012, 21:22

Mondeo Man skrev:
Kan ikke tdci og KnutB bare utveksle telefonnummer og ta det videre derfra - det burde vel være unødvendig å bruke dette forumet? Men de har kanskje ikke råd til å ringe nå når de har kjøpt så dyre biler....
Hehe, ja , vi har snakket ferdig. Hva jeg har råd til kan vi snakke om hvis du sender meg en mail.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Scorpio

Antall Innlegg : 10
Registration date : 01.01.2008

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   12/10/2012, 10:40

tdci skrev:
æ må sei at sammenligninga mellom volvo og mondeo itj hørre heim,ein me 4 hjulstrekk og ein me framhjulstrekk Question .og det å skryt d nye merket opp i skyan omtrent før du har fått dein levert litt useriøst spør du mæ.og vess mondeoen e så dårlig som enkelte skriver her på forumet,så rækne æ me at dæm itj har samvittighet t å sælg dæm videre confused
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   12/10/2012, 11:06

Scorpio skrev:
tdci skrev:
æ må sei at sammenligninga mellom volvo og mondeo itj hørre heim,ein me 4 hjulstrekk og ein me framhjulstrekk Question .og det å skryt d nye merket opp i skyan omtrent før du har fått dein levert litt useriøst spør du mæ.og vess mondeoen e så dårlig som enkelte skriver her på forumet,så rækne æ me at dæm itj har samvittighet t å sælg dæm videre confused
Det er da ingen som har sammenlignet volvo med mondeo ? Volvo xc70 awd og mondeo fwd er selvfølgelig 2 forskjellige biler. Og har jeg skryty volvo opp i skyene? Les innleggende en gang til og vis meg hvor jeg skryter av volvo i forhold til ford. Jeg har også en v50 ,kjøpt ny i 06, og den har heller ikke vært feilfri. Jeg har skiftet startmotor, dynamo, støtdemperne bak, 2 hjullagre foran, en ledningmatte, bilen har gått i underkant av en runde. Dette er jo stort sett focus deler.Så jeg vil påstå at den tekniske kvaliteten er mye lik, men volvo er bedre bygget . Min mondeo hadde mye småfeil men ingen tyngre mekaniske feil. Volvo er omtrent fri for irriterende småfeil, rett og slett bedre bygget og på kostet. På min mondeo hadde jeg så mye små feil at jeg etter 4 år kjente jeg ble kvalm hver gang det var noe galt. Jeg har ikke betalt noe utenom vanlig service, men nå nærmer bilen seg 5 år og da valgte jeg å bytte. Dårlig samvittighet for å selge den videre? Ja, faktisk så har jeg det, bilen er feilfri i dag, men hvis feil mengden fortsetter så er det no dritt!! Hvis du leser litt på forumet er det flere som har fått omlevert biler, så at en del biler har hatt mye feil er et faktum.

Sist endret av tdci den 13/10/2012, 13:58, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   13/10/2012, 00:59

Men Volvo v70 , xc70, og tom xc90 ble faktisk mye bedre biler etter de fikk byttet ut diverse deler med noe som har vært brukt hos Ford tidligere. Så er nok blitt gode biler nå etterhvert Wink men får se hvordan det går videre som Kina bil. Interiøret i nyere v70er må jo være bedre da mange mener de føles bedre, men bilene er jo bygget mye likt med samme hjuloppheng osv med små forandringer, da stort sett i Mondeo sin favør når man tenker kjøreegenskaper. Ville vel egentlig heller ikke sammenlignet V70/xc70 med andre biler som Audi, BMW eller Merc for denslags skyld. Er vel lenge siden Volvo var "herregårdsvogner" med status symbol. Men at del kan være greit med 4-hjuls trekk om du har bruk for det er det ingen tvil om!!! Bare synd mange xc70 og xc90 eiere kjører rundt med 2-hjuls trekk uten å vite om det før de står fast, grunnet oppbrent viskosekobling i drivverket. En ganske vanlig feil som ikke alltid er like lett å oppdage før det er for sent. Mye å passe på i alle merker. Har vært heldig med min bil. Småfeil på elektronikk som bare har trengt en resetting. Ny seteramme ( dog 2) nytt sidespeil, og et nytt batteri. Har nå rullet 175000km skal få rulle så lenge den vil. Får heller skaffe meg en ny Harley å kosekjøre med.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   13/10/2012, 09:36

Xc70 har ikke hatt viskose kobling på 10år, det er haldex som blir brukt. Verdens mest brukte awd system. Ellers er jeg enig med med deg i mye av det du skriver.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   13/10/2012, 21:49

Frankeren skrev:
men bilene er jo bygget mye likt med samme hjuloppheng osv

Sønnen til mitt søskenbarn var "teamleader" da dette hjulopphenget ble konstruert. Knakende bra saker!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Sponsored content

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   

Til Toppen Go down

Valgets kvaler.....
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2