Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Valgets kvaler.....

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Valgets kvaler.....   12/7/2012, 22:34

Da begynner det å nærme seg tid for bestilling av ny bil. Blir uaktuellt å vente på den nye Mondeoen.
Alternativene er å gå for identiskt bil som den jeg har i dag, eller se etter noe annet.
Alternativene er Passat Alltrack, Audi Q5, Audi A4 Allroad og Audi A5. -Ganske forskjellige biler. Har hatt alle sammen på "hjemlån" litt over et døgn. Ingen som har vært i nærheten av Mondeoen når det gjelder kjøreegenskaper og motor. I og med at den nye Mondeoen mest sannsynlig kommer til neste høst er jeg litt usikker på om dagens fort vil virke som en gammel bil. Passaten fristet egentlig ikke så mye, tross alt en 7 år gammel kontruksjon. A5 var en nydelig bil men litt i minste laget. Tilbake står da Q5 og A4 Allroad. Er ikke helt sikker på hvordan jeg likte "høyhus"følelsen i Q5. Dermed står kanskje A4 Allroad igjen som "vinner"?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   13/7/2012, 05:08

Q5 har jeg alltid sett på som bilen alle som ikke har råd til Q7 kjøper.. A5'en er jo lekker. A4 er vel i minste laget om man er vant med Mondeo. Jeg hadde aldri vært i tvil med å vente på den nye mondeoen. Jeg hadde i allefall ikke kjøpt ny Mondeo mk4 nå. Denne vil virke gammel med en gang den nye kommer. Det blir noe annet med bare en facelift. Der synes jeg faktisk Ford denne gangen gjorde det dårlig. Liker den første versjonen av Mondeo mk4 bedre enn faceliften. Men ny Mondeo nå ville jeg ikke gjort. Hadde ventet på nye Mondeo eller kjøpt noe totalt annet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   13/7/2012, 08:58

Skulle gjerne vente på den nye Mondeoen. Regner med at "toppversjonen" med litt stor motor og utstyrspakke (som Tit S) ikke kommer først. Kanskje ikke før enn litt ut i 2014. Dermed blir det for lenge å vente.
Budsjettet ligger rundt 600' Litt ening med tanke på Q5. A6 med litt motor og nødvendig utstyr blir for dyr. A5 er jo snasen men kanskje i minste laget. A4 Allroad blir i tilfelle med 163hk og automat. Har også sett på PassatCC (170hk, 4-motion, DSG). Regner med at den kommer i R-Line versjon ganske snart.
Som sagt, ikke lett.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   13/7/2012, 09:47

Hvis man er litt bilinteressert og synes det er gøy med ny bil ville heller ikke jeg satset på Mondeo MK4 nå. Den blir jo som sagt veldig gammel så snart den nye kommer.

Pleier å være veldig fine priser på utgående modeller, men det gjenspeiles nok i stort verditap den dagen bilen skal selges som brukt.

Av alternativene er det vel bare Passat og A6 som stiller i samme klasse når det gjelder plass, men Passaten ser litt gammel og trist ut (bortsett fra CC, men den finnes vel ikke som stasjonsvogn, hvis det er det du skal ha), og A6 er jo mye dyrere.

For min del venter jeg på den nye Mondeoen. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   13/7/2012, 12:47

Bytter dere bil annethvert år? Kjøper man ny bil er det vel greit å få solgt den så fort som mulig så en får noe igjen for den Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   13/7/2012, 12:50

Hei,
Bytter hvert 3. år. Kjører ca 40 000km pr. år. Min blir tre år i desember. Leveringstider på en del andre bilmerker er over 6 mnd. på enklete modeller/kombinasjoner. Er egentlig litt sent ute allerede...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   13/7/2012, 14:36

Du kjører såpass mye ja, da kan det være greit å bytte etter tre år ja. Jeg pleier å kjøpe en tre år gammel bil med lavest mulig km og ha den i 4-5 år, kjører 15-20k i året. På den måten er de ikke så dyre i innkjøp som nye biler. Vanskelig å vite hva som er best sett i forhold til verditap og hva en får igjen men bil er tap uansett.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   13/7/2012, 15:45

roddis skrev:
Du kjører såpass mye ja, da kan det være greit å bytte etter tre år ja. Jeg pleier å kjøpe en tre år gammel bil med lavest mulig km og ha den i 4-5 år, kjører 15-20k i året. På den måten er de ikke så dyre i innkjøp som nye biler. Vanskelig å vite hva som er best sett i forhold til verditap og hva en får igjen men bil er tap uansett.
Tror nok din variant gir det rimeligste alternativet. Da har første kjøper tatt det største verditapet.
Nå er Mondeoen pakket, om en times tid vender vi nesa sørover til Paris. Blir godt å få "strukket ut" lit på autobahn.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   13/7/2012, 18:20

Da jeg kjøpte min 2008 i 2010 var den rullet 124000km. så den var gått langt på kort tid. har vel bare hatt biler som har rullet over 100000km. Min er nå gått 170000,- har alltid vært heldig med innbyttepris på de gamle overbrukte mine og fått ca det jeg har håpet på ved privatsalg Smile blir spennende å høre hva det blir til. Synes jo også C5 er en lekker bil. Men ikke alle som er like begeistret for franskt. Eventuelt er jo volvo greie biler med en ikke så enormt galen pris. V60 er finere enn A4. V70 er jo nesten samme konstruksjonen som Mondeo.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
john
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 119
Registration date : 03.04.2010

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   14/7/2012, 14:14

avde du har ramset opp der knutb hadde vel jeg personlig ikke tatt noen av de! hadde heller vurdert range rover evoque eller kordan det staves :-) fremfor audi Q5 og bmw 3 serie foran audi A4! vurderer ny bil jeg og går og grubler på om jeg skal gå for en focus ST eller om jeg skal vente til ny mondeo kommer i titanium s utgave
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   16/7/2012, 23:09

john skrev:
avde du har ramset opp der knutb hadde vel jeg personlig ikke tatt noen av de! hadde heller vurdert range rover evoque eller kordan det staves :-) fremfor audi Q5 og bmw 3 serie foran audi A4! vurderer ny bil jeg og går og grubler på om jeg skal gå for en focus ST eller om jeg skal vente til ny mondeo kommer i titanium s utgave
"Problemet" er at bedriften jeg jobber i bl.a. er VAG importør i bl.a. Nederland. Derfor føringer på VAG produkt. Passat er kjedelig (bortsett fra CC), Skoda er kjedelig, Seat er ikke aktuellt. Porsche, Bently og Lamborghini blir for dyre.
Står da tilbake med Audi....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   16/7/2012, 23:24

Har ofte lest i tester at "interiøret virker påkostet" har flere på jobben som har Audi a6 da i 06-07 modell. Når jeg sitter i disse bilene så skjønner Jeg egentlig ikke hva som er mer påkostet i denne plasten i forhold til plasten i litt billigere men vel så velkjørende biler (les. min 08). Det er svart matt plast og alu look plast i interiøret. Greit nok at mitt "treverk" som følger med Ghia x (dog heldigvis det helt mørke) ikke er det tøffeste å ha i en bil, men synes nå heller ikke den matt svarte/alu plasten i Audi, Saab osv er så mye mer eksklusiv. Faktisk ser mange av Audiene mer slitt ut innvendig spesielt ratt, gir/håndbrekk hendel og dørhåndtak enn min. Og da holdes de nok ikke noe dårligere enn min heller! Men at de er en god del dyrere enn min å holde har nå vist seg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   16/7/2012, 23:45

Enig der. Før Mondeoen hadde jeg en 2006 Saab 9-5 Vector (siste modellen). Ikke videre imponert over interiøret bortsett fra setene som var helt kanon.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
costeau
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 30.11.2011

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   24/7/2012, 20:26

KnutB: Skoda fremstår sikkert som et "kjedelig" merke, men jeg leide en Superb i Hamburg i fjor høst, og hadde den i halvannen uke.
Den var vel så gøy å kjøre på svingete veier gjennom Agder og Rogaland som på Autobahn ned til München, så jeg var godt fornøyd.

Leiebilen var en 2.0 TFSI stasjonsvogn, med en god del ekstrautstyr, inkludert en GPS som snakker brukbart godt norsk.

Hvis jeg skulle kjøpe en nybil i dag, og det absolutt _måtte_ være et merke fra VAG-gruppen,
hadde valget falt på Skoda Superb uten å mukke. Men da hadde jeg valgt en 2.0 TDI CR i stedet for TFSI, i hvert fall om jeg skulle kjøre 40 000 km i året.

Superb er riktignok noe tyngre og lengre enn Mondeo, så parkeringssensorer bak er et must.

Edit: Og hvorfor jeg leier en Superb, når jeg kjører Mondeo til daglig?
Tja… Jeg bor jo tross alt i et land der man kjører på feil side av veien (Irland), og da må man ha en bil med rattet på feil side. {:-P
Drar jeg til kontinentet, foretrekker jeg heller å leie en venstrerattet bil, hvis jeg i det hele tatt trenger bil på reisen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   24/7/2012, 22:42

costeau skrev:
KnutB: Skoda fremstår sikkert som et "kjedelig" merke, men jeg leide en Superb i Hamburg i fjor høst, og hadde den i halvannen uke.
Den var vel så gøy å kjøre på svingete veier gjennom Agder og Rogaland som på Autobahn ned til München, så jeg var godt fornøyd.

Leiebilen var en 2.0 TFSI stasjonsvogn, med en god del ekstrautstyr, inkludert en GPS som snakker brukbart godt norsk.

Hvis jeg skulle kjøpe en nybil i dag, og det absolutt _måtte_ være et merke fra VAG-gruppen,
hadde valget falt på Skoda Superb uten å mukke. Men da hadde jeg valgt en 2.0 TDI CR i stedet for TFSI, i hvert fall om jeg skulle kjøre 40 000 km i året.

Superb er riktignok noe tyngre og lengre enn Mondeo, så parkeringssensorer bak er et must.

Tja… Jeg bor jo tross alt i et land der man kjører på feil side av veien (Irland), og da må man ha en bil med rattet på feil side. {:-P
Drar jeg til kontinentet, foretrekker jeg heller å leie en venstrerattet bil, hvis jeg i det hele tatt trenger bil på reisen.
Hei,

Har vært å kikket på og prøvd Superb. Både 170hk+DSG og 140hk+DSG+4WD. Begge to i L&K utgaver som betyr (nesten) full pakke. Joda, Superben er en ok bil.
Problemet er det ekstremt høye verdifallet på Superb (kanskje spesiellt med mye utstyr). Verdifallet er så stort at den blir dyrere pr. mnd enn både A4 Allroad og Q5.
Begge Audiene koster litt over 600´, Superben litt over 500´. Har fått tilbud både fra LeasePlan, AutoLease og Møller Bilfinans. Alle tre gir et veldig høyt verditap. Den laveste restverdien var det faktisk Møller selv som gav. Litt pussig at de ikke har større tro på eget produkt.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   25/7/2012, 08:27

Har prøvd Superb stasjonsvogn. Ingen dum bil, bortsett fra at den er klart smalere enn sammenlignbare biler. Det merkes godt både i baksetet og i bagasjerommet.

Merkelig at Skoda ikke la på noen cm i bredden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   25/7/2012, 13:40

Superb'en er jo bygget på golf understell, derfor det voldsomme overhenget forran og bak på størrelse med en buss. Men så de har vel muligens beholdt golfens bredde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   28/7/2012, 10:07

Bmw 5-serie blir vel også for dyr? Hvis ikke er jo det det beste valget ;-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   28/7/2012, 15:47

sven skrev:

Sist jeg sjekket ble billigste 5-serie med det utstyret jeg ville ha 200.000 kr. dyrere enn en Mondeo med tilsvarende utstyr. Det er en del penger for de fleste av oss.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   28/7/2012, 20:09

Mondeo Man skrev:
sven skrev:

Sist jeg sjekket ble billigste 5-serie med det utstyret jeg ville ha 200.000 kr. dyrere enn en Mondeo med tilsvarende utstyr. Det er en del penger for de fleste av oss.

5-serien er en flott bil. En 520d stasjonsvogn med nødvendige pakker (M-sport og Comfort) havner litt over 600´. Hadde det ikke vært føringer på VAG-produkt hadde nok det blitt valget.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   3/8/2012, 11:01

KnutB skrev:
costeau skrev:

Hei,

Har vært å kikket på og prøvd Superb. Både 170hk+DSG og 140hk+DSG+4WD. Begge to i L&K utgaver som betyr (nesten) full pakke. Joda, Superben er en ok bil.
Problemet er det ekstremt høye verdifallet på Superb (kanskje spesiellt med mye utstyr). Verdifallet er så stort at den blir dyrere pr. mnd enn både A4 Allroad og Q5.
Begge Audiene koster litt over 600´, Superben litt over 500´. Har fått tilbud både fra LeasePlan, AutoLease og Møller Bilfinans. Alle tre gir et veldig høyt verditap. Den laveste restverdien var det faktisk Møller selv som gav. Litt pussig at de ikke har større tro på eget produkt.....
Hei, har jo 08 mondeo og titter en del på superb. Det store verdifallet er det i % eller kroner? Hvis ny prisen er 600000 på audi og 500000 på superb, kan du for eks etter 5 år få igjen 300000 for audi og tåle å få 200000 for superb, og " verre" enn det an det vel ikke bli? Hvis folk må låne penger er det mye å spare på å slippe å låne de 100000 . På 5 år og rente på 5 % er det mellom 25 og 30000 kr.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   3/8/2012, 11:07

tdci skrev:
KnutB skrev:
costeau skrev:

Hei,

Hei, har jo 08 mondeo og titter en del på superb. Det store verdifallet er det i % eller kroner? Hvis ny prisen er 600000 på audi og 500000 på superb, kan du for eks etter 5 år få igjen 300000 for audi og tåle å få 200000 for superb, og " verre" enn det an det vel ikke bli? Hvis folk må låne penger er det mye å spare på å slippe å låne de 100000 . På 5 år og rente på 5 % er det mellom 25 og 30000 kr.

Hei,
Verdifallet var var faktisk høyere i kroner på Skodaen enn på Audien. selv når du tar hensyn til lånekostnadene ser det ut som Audien blir billigere totalt. Husk at du har rentefradraget på 28% på det ekstra lånet. Jeg har tilbudene og beregningene liggende på jobben. Kan ta å sette opp regnestykkene helt nøyaktig når jeg kommer tilbake fra ferie.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   3/8/2012, 12:14

Ok, da er det "ille"! Jeg har hatt mye småfeil med mondeo og er gått lei, etter 4,5 år. Tittet på skoda , vw og litt på xc v70. Min sønn er servicesjef hos en volvo-reanalt forhandler så for jo god pris der. Men skal en v70 dra 2 tonn må du opp i 215hk. Xc 70 drar 2,1 tonn med 163. 2,4 liter motoren. Men da er det snakk om 600000., det er ikke lett, det er jo ikke bestandig billigst å kjøpe billig. Men jeg synes også xc 70 er vel glorete med all plasten. Vi får se, men takknemlig for pris innspillet dit om superb.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   3/8/2012, 12:57

tdci skrev:
Ok, da er det "ille"! Jeg har hatt mye småfeil med mondeo og er gått lei, etter 4,5 år. Tittet på skoda , vw og litt på xc v70. Min sønn er servicesjef hos en volvo-reanalt forhandler så for jo god pris der. Men skal en v70 dra 2 tonn må du opp i 215hk. Xc 70 drar 2,1 tonn med 163. 2,4 liter motoren. Men da er det snakk om 600000., det er ikke lett, det er jo ikke bestandig billigst å kjøpe billig. Men jeg synes også xc 70 er vel glorete med all plasten. Vi får se, men takknemlig for pris innspillet dit om superb.
Ser ut som vi tok ut vår første Mondeo omtrent samtidig. Fikk min første i desember 2008. Hadde masse feil og fikk til slutt omlevering av bil. Fikk den nye i desember 2009. Den har nå gått 125 000km uten noe feil. Har vært kjempefornøyd med denne.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   3/8/2012, 14:04

125000er jo glimrende!! Min fikk jeg i feb 08. Gått ca 85000 km . Har jo hele tiden fått god hjelp og ikke betalt no, men når jeg kjenner jeg blir småkvalm hver gag det er noe så er det vel på tide å tenke nytt. Siste feil var ledningnettet til ryggesensorende bak. Nå har jeg en stygg kakling motoren, når jeg starter høres den normal ut, etter noen sekunder høres det ut som motoren holder på å gå ut av bilen, så etter 30? Sek roer den seg. Ford sier den låter helt normalt, men minn sønn på volvo sier de har de samme motorene i v50 og v70 og har aldri hørt maken til låt. Når jeg starter senere etter å ha stått stille , starter den uten denne lyden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Valgets kvaler.....   

Til Toppen Go down

Valgets kvaler.....
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next