Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Hvilke turbotrykkslanger er det som "bruker" å ryke?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Pirium

Antall Innlegg : 7
Registration date : 27.08.2011

PosteTema: Hvilke turbotrykkslanger er det som "bruker" å ryke?   2/7/2012, 19:22

Min 2007 (mk4) TDCI 2.0 begynte plutselig å plystre ved hardt pådrag. Kjører jeg opp en bratt bakke og gir full gass i 5.gir på 16-1700 o/min, plystrer det mye og bilen begynner å vibrere kraftig. Om jeg ikke slipper opp gassen litt går bilen i nødmodus med beskjeden "engine malfunction". Slipper jeg opp gassen bittelitt og venter til turtallet er et stykke over 2000 o/min kan jeg gi full gass igjen uten vibrasjon, men med prystring.
Ved hard belastning på flat vei plystrer bilen også, men uten vibrasjon.
Plystringen høres for meg ut som turbotrykk som slipper ut et sted, og jeg har hørt at TDCI'ene har slitt med at trykkslanger har sprukket.
Jeg har prøvd å se og kjenne på de slangene jeg kommer til uten å demontere noe uten å ha funnet noe hull eller sprekk.

Kan noen tipse meg om hvilke slanger som bruker å ryke, og hvor de ryker? Gjerne så spesifikt som mulig så jeg finner fram fortest mulig, vi skal kjøre Trondheim-Danmark om to dager. Shocked

(P.S Svinghjul og Clutch er byttet for 3000km siden, så vibrasjonen kommer ikke derifra.)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Hvilke turbotrykkslanger er det som "bruker" å ryke?   3/7/2012, 08:17

Sikker på at noe er feil? Full gass på så lave turtall gir vel kanskje uansett noe vibrasjon (har ikke testet selv). Hører svak plystring fra turboen på tralla mi også, uten at jeg tror det er noe problem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
john
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 119
Registration date : 03.04.2010

PosteTema: Re: Hvilke turbotrykkslanger er det som "bruker" å ryke?   3/7/2012, 11:29

alle motorer hadde nok slitt visst du ligger på 1600 omdreininger i 5 gir opp en bratt bakke og gir bånn gass! gir ned så er vibrasjonene vekke:-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Hvilke turbotrykkslanger er det som "bruker" å ryke?   3/7/2012, 13:09

Vet at mk3 mondeo slet med luftslangen mellom intercooler og egr ventil. Men når denne ryker er det ikke bare plystring, da kommer det skikkelig utblåsnings lyd med MYE luft! men i og med at du får motorfeil, kan det jo ikke bare være det at du ligger på for lavt turtall skulle jeg mene. Motoren skal kunne dra bilen opp fra 1700o/min uten å gå i feilmodus! med eller uten vibrasjoner.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pirium

PosteTema: Re: Hvilke turbotrykkslanger er det som "bruker" å ryke?   3/7/2012, 19:51

Lyden høres ut som når man blåser i et K-rør (sånn ruglete rør for skjult el-anlegg i hus). Lyden var ikke der de første månedene jeg hadde bilen, og den hadde heller ingen problem med full gass fra 16-1700 o/min i 5 gir i samme bakkene som nå gir vibrasjon.
Jeg bruker å gire ned eller slippe opp gassen litt for å ikke stresse motor og drivverk, jeg har kun fremprovosert feilmelding/nødmodus en gang da jeg fikk vibrasjonen under forbikjøring og "måtte" holde full gass. Når jeg tenker meg om kommer jeg på at dette skjedde på flat mark i 6 gir, etter å ha dratt 5.gir et godt stykke først. (rundt 120-130 km/t i 6. gir om jeg husker riktig.)

Det er jo ikke sikkert det er en trykkslange som er gåen, om noen har andre tips så fyr løs! Uansett hva feilen er så høres det iallefall ut som luftlekkasje et eller annet sted, det høres rett og slett ut som noen blåser i et k-rør.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hvilke turbotrykkslanger er det som "bruker" å ryke?   3/7/2012, 21:04

Kan du få en med deg til å høre etter. Bør kunne høres når bilen står i fri og du trør gassen helt akutt i bånn. Kjenne på slanger og høre etter blåsingen. Hørte selv lyd på bilen der turboslangen røk på denne måten.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pirium

PosteTema: Re: Hvilke turbotrykkslanger er det som "bruker" å ryke?   4/7/2012, 10:33

Frankeren skrev:
Kan du få en med deg til å høre etter. Bør kunne høres når bilen står i fri og du trør gassen helt akutt i bånn. Kjenne på slanger og høre etter blåsingen. Hørte selv lyd på bilen der turboslangen røk på denne måten.

Var det på en MK4? Isåfall, hvor var skaden?

Jeg tok en test i går kveld, flat mark og full gass i 4 gir fra 1200 o/min. Ingen vibrasjon e.l før turtallet kom opp på ca. 1700, da vibrerte motor opp til 2000 o/min. Plystrelyden (blås i K-rør lyden) kom ved 2300-2500 o/min og forsvant litt før 3000 o/min.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hvilke turbotrykkslanger er det som "bruker" å ryke?   4/7/2012, 22:14

Denne skaden jeg snakker om var på en tdci 130 2004 mk3 mod. Slangen/røret som røk var det mellom intercooler og egr ventil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Hvilke turbotrykkslanger er det som "bruker" å ryke?   

Til Toppen Go down

Hvilke turbotrykkslanger er det som "bruker" å ryke?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvilke bremser er dette?