Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ettermontere tilhengerfeste - dyrt ledningsnett

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Fjøslukt

Antall Innlegg : 4
Registration date : 23.09.2008

PosteTema: Ettermontere tilhengerfeste - dyrt ledningsnett   6/5/2012, 08:33

Hei,

Vurderer å ettermontere avtagbart hengerfeste på min 2007 modell Mondeo stasjonsvogn. Kverneland Bil i Bergen skulle ha ca 10.000kr i deler - spesielt dyrt fordi ledningsnett og relé var kostbart.

Er det mulig å kjøpe avtagbart hengerfeste, og deretter koble universalt ledningsnett. f.eks Biltema? Hva er fordelene med originalt (bilspesifikt) kontra universelt? Jeg kan jo slå av ryggesensorene med knappen inni bilen. Er ikke lengre garanti på bilen.

Er snakk om Trend utstyrsnivå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Ettermontere tilhengerfeste - dyrt ledningsnett   6/5/2012, 12:51

Hør hva andre frittstående verksteder tar for montering inklusive deler og arbeid, og bruk fords prisgaranti.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Ettermontere tilhengerfeste - dyrt ledningsnett   7/5/2012, 14:24

jeg kjøpte her: http://www.xn--hgen-qoa.no/. 5170.- ferdig levert på døren for hele settet. Monterte selv. Dvs ledningsnettet er ikke montert ennå, men det er et CAN bus sett som er plug and play + oppdatering av software hos Ford-verksted.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
costeau
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 30.11.2011

PosteTema: Re: Ettermontere tilhengerfeste - dyrt ledningsnett   9/7/2012, 12:19

Ingen oppdatering, slik jeg har forstått. De må bare programmere om GEM (sentraldatamaskinen) for å aktivere bruk av tilhengerfeste, slik at den boksen som dekoder signalene fra CAN-bussen faktisk mottar disse signalene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Ettermontere tilhengerfeste - dyrt ledningsnett   9/7/2012, 23:40

Fungerte uten oppdatering her. Eneste som trengs er at parksensor kobler ut bak når henger er koblet til, og det gjøres hos Ford verksted.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
costeau
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 30.11.2011

PosteTema: Re: Ettermontere tilhengerfeste - dyrt ledningsnett   10/7/2012, 17:31

Parkeringssensor ja, men også tåkebaklys, slik at når du skrur på det, tennes den som sitter i tilhengeren i stedet for den som er bak på bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Ettermontere tilhengerfeste - dyrt ledningsnett   11/7/2012, 23:25

Tåkelys bak, ikke brukt mye akkurat, men det er sikkert noe der også.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: Ettermontere tilhengerfeste - dyrt ledningsnett   30/7/2012, 15:22

Har nå selv bestilt verkstedtime, og bestilt hengerfeste (avtagbart) fra annen forhandler. Monterer Witter feste, da dette er et hengerfeste der kutt i bakfangeren ikke vises bakfra, pluss at selve kroken ser litt bedre ut (tror jeg).
Snakket litt med verksmester og han nevnte at det var vesentlig forskjell på 7 og 13 pins sett. på 7-pins er det visst ikke nødvendig med relé. Det var visst også et tema at det var en smalere sak å deaktivere bakre parksensor i reversgiret med 7-pins-settet.
Jeg har snakket med flere forhandlere som mener at det er mest framtidsrettet med 13-pin, men så lenge man ikke kjører campingvogn etc, så trenger man jo bare standard kjørelys, som 7-pins funker fint til. Mitt behov foreløpig er normal henger og båthenger.
Tror det går an å si følgende konklusjon; 13-pin: Dyrere deler (inkl relé), lengre monteringstid. 7-pin: Billigere deler, kortere monteringstid.
Så her kan sikkert et 13-pin sum summarium bli kanskje 1000 kr dyrere... Neutral
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ettermontere tilhengerfeste - dyrt ledningsnett   

Til Toppen Go down

Ettermontere tilhengerfeste - dyrt ledningsnett
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tilhengerfeste Volvo PV
» Prosjekt Phazer