Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   29/3/2012, 16:52

Hei.

Bilen min er 4 år gammel, og foregårs oppdaget jeg at kjøling ikke lenger virker. Kan ikke si nøyaktig når har den sluttet å virke da jeg ikke har brukt kjøling siden september i fjor. Smile

I hvor mange år skal man kunne bruke kjøleanlegget før man må fylle på kjølegass eller eventuelt reparere A/C-annlegget for eierens regning?
Kan det være noe reklamasjonssak siden garantien har gått ut i fjor?
Vet noen hvor mye koster "påfylling" av A/C-gass?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   29/3/2012, 17:23

AC service skal vel helst tas hvert tredje år iflg Ford folka, koster rundt 1500,- Hvis det er kompressoren som har sluttet å virke så kan det være en reklamasjonssak. Kan du høre kompressoren? Kan være lekk i en slange og...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   29/3/2012, 20:47

Har også høyrt at ein bør ta a/c service annakvart år.
Systemet vil uansett leke litt kontinuerlig, og er ein i tilfelle så uheldig at det kanskje har vore litt lite gass frå fabrikk blir det endå værre (har lest om slike tilfeller her på forumet tidligare). Til slutt vil kompressoren kunne ryke om det blir for lite gass. Er i tillegg a/c lite i bruk vil dette også forværre gassproblemet. Sidan systemet ikkje er i bruk vil ikkje pakningar og rør bli "smørt" av gasse og tørkar ut. Har derfor alltid a/c aktivert i min bil. Skal ha service på dette straks, 3 år gammal bil. Strengt tatt burde eg hatt det i haust ein gang, tendens til litt "fiskelukt" av og til.
På den andre sida skal det jo vere 5 års reklamasjon på dette "utstyret" også.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   29/3/2012, 22:45

Takk for svar.

Kjører bil på verksted i morgen for å få sjekket A/C.
Jeg vet ikke hva slags lyd kompressor gir fra seg når den virker, så jeg kan ikke si om den virker eller ikke.

Bilen har tidligere vært 2 ganger på verkstedet for kondensproblemet med A/C, men da jeg ringte verksted i dag sa de at de to problemene ikke er relatert. Det som skjedde tidligere var at kondensvann ble ikke ført ut av bilen, men lekket inne ved midtkonsolen ved høyre forsetet. Selve rør med kjølegass var tette, og der var inegen lekkasje (ifølge verkstedet, da)

http://www.norwegianmondeoclub.com/t693-lekasje

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   29/3/2012, 23:23

Dette kan være en reklamasjon, avhengig av feilen.
Hos meg forsvant all gassen ut, gikk på reklamasjon, men de prøvde seg på" har du ikke hatt ac service?" Den gikk jeg ikke på siden ac service ikke forhindrer at all gass forsvinner.

Hvis det er lite gass i systemet og det er feilen så kan det bare være behov for en "service" men hvis all gass mangler er dette en feil som du kan hevde kan relateres til når bilen var ny.

Generelt sett må reklamasjon være på forhold som var eksisterende når bilen var ny, og en feil som oppstår etter 4 år er mulig å reklamere på, men når garantitiden er ute er det kunden som må bevise hvor delen stammer fra. Dette er altså mulig om man har gode nok argumenter. Logikk er å anbefale, men det krever litt forarbeid.....

De kan se med UV lys om gassen har sprutet ut for eksempel på radioatoren, slik som skjedde hos meg.

Lykke til, ac er dyrt å fikse.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   30/3/2012, 09:16

Er visst normalt at det lekker litt gass hele tiden:

http://dekkhallen.no/index.php/ac-service/

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   30/3/2012, 16:36

Det gikk bra. Feilen ble ikke reparert, men deler er bestilt, og jeg fikk ny time til uka. Det gikk på reklamasjon. Jeg ble fortalt at det var lekkasje fra A/C radiatoren foran.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   30/3/2012, 19:56

Samme som hos meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
costeau
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 30.11.2011

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   5/4/2012, 14:57

Vet ikke hvordan det er i Norge, men her i Irland sparer jeg penger tilsvarende noen norske hundringser på å kjøre AC-service adskilt hos en spesialist som tar noe mindre betalt for jobben enn hva Ford-verkstedene gjør.

Skal dog innrømme at besparelsen var langt større med en Renault jeg hadde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   24/5/2012, 13:12

Har samme issue med min åpenbart - kona klagde over at det ikke blåste kaldt i går. Påstod alt var riktig innstilt. Får teste selv, men mye tyder på at det er noe galt.

Er det noe spesielt dere har å fortelle etter deres erfaringer som kan gjøre sannsynligheten større for reklamasjon, så setter jeg pris på tips. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   24/5/2012, 13:21

Jeg har ikke gjort noe spesielt på verksted. Har bare sagt at A/C ikke fungerte, de sjekket og fant feilen, sjekket hvor gammel bilen var (litt over fire år) og har behandlet det som reklamasjonssak.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   24/5/2012, 13:31

OK - takk. Jeg får være rask jeg også. Dumt om man akkurat skal vippe over reklamasjonsfristen for en slik sak...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kbanto

Antall Innlegg : 26
Registration date : 11.11.2008

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   25/5/2012, 00:01

Tok AC service med rens i fjor sommer. Var lite effekt, men etterpå var den som ny igjen Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
costeau
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 30.11.2011

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   14/6/2012, 13:00

Det er også viktig å kjøre AC med jevne mellomrom, selv når en ikke har bruk for den,
f.eks. ca. en time sammenhengende annenhver uke i perioder man ellers ikke bruker den.

Dette er for å sørge for at kompressorvæsken får bevegelse på seg i systemet, og at avleiringer ikke setter seg i rørveggene.
Ikke spesifikt for Mondeo, eller for Ford, for den saks skyld, men for stort sett alle biler som har AC,
selv om intervallene varierer litt mellom produsentene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   14/8/2012, 10:42

Fikk Bilia til å se på A/C i juni hvor de påstod at det ikke var unormalt med en tom klima etter fire og et halvt år. Jeg sa at jeg mente dette måtte være en reklamasjonssak om det ikke var normal lekkasje, men dette trodde de ikke var aktuelt. De fylte tanken og la inn sporstoff. Fant ikke noen lekkasje der og da. Betalte etter mye frem og tilbake ca 1.800,- for dette da.

Dette holdt i en måneds tid og bilen er nå på verkstedet igjen. Der har de nå funnet at det er "kondensator" (mener det var det) som var lekk. Dette påstår de er en del som er utsatt for ytre påkjenninger som salt og steinsprut og ikke derved noe som dekkes av reklamasjon. Når jeg så får oppgitt pris på 9.000,- for å fikse dette (og det var eks feilsøk og fylling), kjenner jeg det koker i meg.

Er det ikke nettopp derfor man kjøper ny bil? For å være sikret en garanti og så en påfølgende reklamasjonsrett på alt slikt som man ikke har kontroll på selv?

Jeg har insistert på at de tar saken til Ford og prøver en reklamasjonssak. Dette skulle de, men sa det var så godt som sikkert at det ble avvist. Om så skjer, vil jeg gå til NAF.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   14/8/2012, 12:07

røket kondensator er en (relativt) kjent feil, og det vet de. Min lakk på baksiden, så da var det enkelt å bevise at feilen var fra bilen var ny. Hvis lekkasjen er foran er det noe vanskeligere fordi steinsprut KAN lage hull. Men, så lenge dette er en svakhet på mange så tror jeg at du bør klare å krangle deg til at dette er en reklamasjon.
Husk dog at under reklamasjon så må du bevise at feilen var der fra bilen var ny, mens under garantitiden må forhandler(ford) bevise at feilen ikke var der når bilen var ny. Det er en av de få forskjellene på reklamasjon og garanti.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   14/8/2012, 12:21

Jeg vet ikke hvor lekkasjen er, men når verkstedet sier dette er en del som er utsatt for ytre påvirkning, er det vel nettopp steinsprut og saltpåvirkning de tenker på. Hvorvidt det rent faktisk er dette som er årsaken her, har jeg ikke fått oppgitt. Det blir vel også en slags "bevis-sak" som er vanskelig spesielt for meg som ikke er verksted å føre videre.

Dette med at feilen skal være der fra bilen er ny, forstår jeg ikke helt. Det er jo ikke sannsynlig at lekkasjen har vært der fra bilen var ny, da det jo har vært ok i 4 år, men nå plutselig blir tomt i løpet av en måned. Ergo må jo lekkasjen enten bare plutselig ha blitt mye større eller oppstått i det hele tatt i den senere tid. Mener du da at dersom denne delen begynner å lekke i løpet av 4 år, så er det ikke reklamasjonsrett? Det er vel forventet levetid som er sentralt i slike spørsmål? Levetidsbrist betyr vel ikke at det er forbeholdt at den har vært i uorden fra start?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   14/8/2012, 12:41

Da skal jeg være rask og meddele at Bilia fikk JA fra Ford på reklamasjonshenvendelsen. Heldigvis svarer det seg å insistere på sin sak noen ganger :-).

OG forumet her er akkuat så verdifullt som jeg håpet det skulle være den gang vi startet det opp :-)

Takker for svar og innspill i saken!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   14/8/2012, 13:04

hhf skrev:
Da skal jeg være rask og meddele at Bilia fikk JA fra Ford på reklamasjonshenvendelsen. Heldigvis svarer det seg å insistere på sin sak noen ganger :-).

OG forumet her er akkuat så verdifullt som jeg håpet det skulle være den gang vi startet det opp :-)

Takker for svar og innspill i saken!

Då må du jo også kreve kreditering på forge besøk som du betalte for. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   14/8/2012, 13:08

Inbreak skrev:

Då må du jo også kreve kreditering på forge besøk som du betalte for. Very Happy

Ja, i utgangspunktet tenkte jeg også det, men nå har de vist litt fleksibilitet (dog etter knallhardt press fra meg), så da velger jeg å la de 1.800,- gå ... Give some and take some. Det er ok. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   14/8/2012, 13:11

Du som kunde skal ikke betale for verkstedet sitt (dårlige) feilsøk. De 1800.- kan du bruke på masse annet. Sporstoff er det i systemet fra bilen var ny, så dette kunne de funnet ut av om de hadde villet...... Hvis du hadde tatt denne saken til forbrukerrådet ville du ha vunnet mht de 1800.-
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   14/8/2012, 13:34

Er det sporstoff i fra bilen er ny? Det er helt nytt for meg. Da skulle de jo åpenbart ha sett hvor lekkasjen var første gang. I så fall synes jeg saken stiller seg noe annerledes ja. Får ta dette opp med dem når jeg henter bilen da, men igjen - jeg kan leve med det som min andel når bilen er såpass gammel og dette er i grenseland antakelig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   14/8/2012, 13:53

Det var i alle fall sporstoff på min, så når jeg hadde denne feilen så var det rett frem med UV lampa og VIPS, masse sporstoff bak kondeseren.

Jeg spekulerer i at de sier dette med sportstoff som om det skulle være noe fantastisk de gjør når de tar en AC service ("Vi legger med litt sporstoff til deg, som en ekstraservice") Men jeg tror mer at faktum er at AC gass (egentlig en olje) ALLTID inneholder sporstoff nettopp fordi den er så miljøuvennlig at man vil se hvor den stikker av så man ikke unødig må feilsøke (som skjedde i ditt tilfelle).

Jeg ble også anbefalt en service da jeg hadde 0 funksjon, men nektet. Hvis ikke ville jeg vært i akkurat samme situasjon som deg med at dem kun fyllte opp AC gass for så å måtte feilsøke når også den forsvant. Problemet er at de i skranken ikke har noen forutsetning på å ikke selge deg en 1800.- AC service fordi de ikke får den i trynet når det bare var tull.

Stå på, du får de 1800.- igjen med litt kranglig. Det er ikke kundens jobb å være sponsor av dårlig arbeid. Det er arbeidsgivers jobb.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?   

Til Toppen Go down

A/C virker ikke. Reklamasjon eller vanlig reparasjon?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dekk størrelsa å anna info om dekk
» Problemer med nærlys på Volvo V70 2006 mod
» ØK: Poletta eller lignende vogn
» 2006 Landcruiser :D
» Elektromotor m/gear eller kun gear