Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Rattlås går på og bakluka åpnerseg selv.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Rattlås går på og bakluka åpnerseg selv.   19/3/2012, 07:29

Har et litt uklart problem med min 09 Mondeo. Bakluka spretter opp (låser seg opp) plutselig og uten forvarsel. Kun registert når bilen er låst opp og aldri når bilen har vært låst. Flere ganger når man står på tomgang eller igangsetter bilen låses bakluke seg selv opp. Vi snakker nok om problemer med microbryteren i bakluka (vann, fuktighet har kanskje trengt inn og lager krøll. Mer bekymring ligger det i at vi 2 ggr denne helgen har opplevet at rattlås har slått inn og det er ikke mulig å få dreid nøkkel eller ratt slik at rattlås går av. Tilkallte veihjelp som jo selvfølgelig satt seg rett inn i bilen vridde om nøkkelen og startet bilen. Fikk et dumt blikk fra servicemannen......Nå har det altså skjedd flere ganger og veien går til Røhne Selmer. Skrekken er at rattlås går på under kjøring.....oppdateres..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Rattlås går på og bakluka åpnerseg selv.   20/3/2012, 00:22

Har også litt problem med bakluka, men det er når eg skal smekke den igjen. Hovedsaklig når bilen er låst og eg har åpna berre bakluka (nøkkelfri start og ankomst). Vanligvis sprett den berre opp igjen omtrent umiddelbart når det skjer, om igjen og om igjen fleire gangar før det gir seg. Men det har og skjedd litt etterpå, når eg har komt ein del meter vekk frå bilen, luka er smekka igjen og låst igjen, før den berre sprett ut av lås igjen. Det har og skjedd nokre få gangar at den har vore ute av lås når eg har komt tilbake til bilen etter ei stund. Kortid det då har skjedd er uvist, men ikkje medan eg hadde mulighet til å høyre og sjå det i alle fall. At den sprett opp umiddelbart skjer også når bilen ikkje er låst av og til, men hovedsaklig når den er låst.

Det kan også nevnast at eg fleire gangar tidligare har komt til ulåst bil. Då veit eg med 110% sikkerhet at eg dobbeltlåste bilen når eg gjekk. Korleis dette kan skje må gudane vite, men ved eit tilfelle stod eg sjølv på altanen i bloka og tilfeldigvis såg bort på bilen når det skjedde. Plutselig blinka lysa som om bilen vart låst opp, og speglane gjekk ut. Gjekk ut til bilen uten nøkkelen i lomma, og jau då, bilen var ulåst den.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Rattlås går på og bakluka åpnerseg selv.   20/3/2012, 05:59

Det høres ikke bra ut. Får byttet Microbryteren som sitter i bakluka i dag som er årsaken til at den låser seg opp. Ellers blir det å kjøre en query og se etter evt feilmeldinger fra bilens computer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
costeau
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 30.11.2011

PosteTema: Re: Rattlås går på og bakluka åpnerseg selv.   5/4/2012, 15:02

Det kan vel ikke være slik at knappene i nøkkelen er litt slitte, eller (som et lyst hode på TalkFord nevnte) at et kjæledyr har ligget på reservenøkkelen?

Hvis du er sikker på at begge nøklene er utenfor rekkevidde også for fjernbetjening av sentrallåsen, selv med ferske batterier, skulle jeg nok utelukket selve nøklene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Rattlås går på og bakluka åpnerseg selv.   

Til Toppen Go down

Rattlås går på og bakluka åpnerseg selv.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» T4 Bakluke
» Bakluka på Volvo'en i vranglås
» Bobil
» G503 sin 1930 Austin Seven
» Informasjon ang kjøring på ACR 2012