Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ettemontering av hengerfeste

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
odd j

Antall Innlegg : 33
Registration date : 10.03.2012

PosteTema: Ettemontering av hengerfeste   10/3/2012, 23:05

Er det noen her som har ettermontert hengerfeste på en mondeo stv.(avtagbart)
Tar dette lang tid?
Lurer da på det eletriske,har hør att en må på verksted for å få dette til og virke (diagnosere) el nettet på bilen????
Hvis jeg har hengerfeste med elnett,hva koster det og montere dette på ett verksted???
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Ettemontering av hengerfeste   12/3/2012, 09:58

Han her hadde samme problemstilling:

http://www.norwegianmondeoclub.com/t1857-montere-hengerfeste-selv

Kan jo prøve en PM.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 658
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Ettemontering av hengerfeste   12/3/2012, 10:29

Jeg hadde montert det selv.

Så reiser du til ford og får dem til å legge inn parameterne i CCC fila på bilen.
Dette gjøres for å fortelle bilen at det er hengerfeste + hva slags ledningsnett (7 eller 13 pins)

Har du skrudd litt før og ikke har for mange tommeltotter er det helt greit å montere selv.

Er det snakk om et orginalt ledningsnett fra ford med hjerne/releboks?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Ettemontering av hengerfeste   12/3/2012, 17:28

Titanium x 2009 skrev:
Jeg hadde montert det selv.

Så reiser du til ford og får dem til å legge inn parameterne i CCC fila på bilen.
Dette gjøres for å fortelle bilen at det er hengerfeste + hva slags ledningsnett (7 eller 13 pins)

Har du skrudd litt før og ikke har for mange tommeltotter er det helt greit å montere selv.

Er det snakk om et orginalt ledningsnett fra ford med hjerne/releboks?

Nei det blir snakk om ett fra mekonomen eller lignende,syns elnette var svindyrt hos forden.
Noen ide på hva forden skal ha for den prossesen med elnettet?
Hva er å anbefale av 7 eller 13 pins?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 658
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Ettemontering av hengerfeste   12/3/2012, 17:33

Grunnen til at det fra ford koster litt er jo fordi det er tilpasset resten av bilens el system 100%.

Bør ikke koste så mye. Er ca 15min jobb.

Anbefaller 13pins. På nyere hengere og campingvogner er det mye utstyr som krever 13 pins.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Ettemontering av hengerfeste   12/3/2012, 17:40

Ok,takk skal du ha Smile Fikk pris hos forden i dag,komplett avtagbart med arbeid__---- 13600 kr Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Ettemontering av hengerfeste   15/3/2012, 19:34

odd j skrev:
Ok,takk skal du ha Smile Fikk pris hos forden i dag,komplett avtagbart med arbeid__---- 13600 kr Sad
Fikk pris hos Askøy Autosenter på komplett avtagbart med arbeid,,,,.......-- 7500-8000 kr,detter er en pris jeg liker Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Ettemontering av hengerfeste   15/3/2012, 19:37

Titanium x 2009 skrev:
Grunnen til at det fra ford koster litt er jo fordi det er tilpasset resten av bilens el system 100%.

Bør ikke koste så mye. Er ca 15min jobb.

Anbefaller 13pins. På nyere hengere og campingvogner er det mye utstyr som krever 13 pins.
Jeg tok feil anngående elnette hos forden,kom på 770 kr og 1500 hos mekonomen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd j

PosteTema: Re: Ettemontering av hengerfeste   7/9/2012, 21:58

Fikk tak i brukt avtagbart hengerfeste med el nett til 2300 kr og jobben med montering betalte jeg 2000 kr for,for og få dette inn i bilens elsystem betalte jeg 728 kr hos forden.Så nå har min Mondeo fått avtagbart hengerfeste :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: Ettemontering av hengerfeste   10/9/2012, 23:14

13600 var mye. Det kommer vel litt an på tror jeg. Jeg fikk nylig montert Witter hengerfeste på min. Det var mange andre småting som også ble gjennomført, bla normalt oljeskift og EU-kontroll. AC-gass måtte fylles på, var omtrent helt tomt. De foretok også rustkontroll, som må gjøres hvert år for at 12 års rustgaranti skal gjelde. Alt i alt ble verkstedoppholdet kostende i underkant av 10000 kr. Hengerfestet kjøpte jeg utenom, det kosta 4200. El-settet kostet 14-1500. Litt vanskelig å fastlå hva hengerfestemontering kostet alene, men jeg har sterk tvil på at det oversteg 10000kr samlet. Det er nok en forholdsvis vanlig pris ang ettermontering av hengerfeste. tror brodern betalte 11-12000 for sitt fastmonterte. Jeg har Witter avtagbart. Det som er bra med Witter er at bakfangeren kuttes kun på undersiden, så du får ikke det innhøgget som du gjør med Westfalia-kroken. Kvaliteten er meget god; er et gammelt britisk merke. Elsettet er originalt Ford 7-pins, så alt er på stell. Er veldig mye 7-pins ut og går, mange leiehengere er nok det. En grunn til at du kanskje ikke skal gjøre monteringen selv er at det kan være mange ulike bolter som trenger forkjellig moment. Er jo ganske store krefter igang når man sleper henger, og en bolt kan jo i verste fall ryke, dersom den er strammet særs godt. Det har du ikke lyst til at skal skje i 80 km/t. Jeg tenkte selv å gjøre montering av ramma selv, men tenkte videre at siden det var en engangsjobb, så kunne det være greit å få noen kyndige til å gjøre det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
costeau
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 30.11.2011

PosteTema: Re: Ettemontering av hengerfeste   11/9/2012, 15:18

Titanium x 2009 skrev:
Det stemmer. Bl.a. vil kontrollboksen ikke bare fortelle tilhengeren hva som skal lyse opp, men den vil "kjenne igjen" når tilhengeren er koblet,
og fortelle datasystemet at tåkelys bak på selve bilen ikke skal brukes, da dette ellers ville flombelyst framveggen på tilhengeren.

Greit å slippe å fylle bakspeilet med sterk, rød, refleksjon av campingvogna når man en sjelden gang kjører med den i tåka.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ettemontering av hengerfeste   

Til Toppen Go down

Ettemontering av hengerfeste
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» ØK: Hengerfeste fra 60-70talls taunus/17m
» Tom Eirik's Tåjåta Selika