Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Automatkasse service

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Automatkasse service   29/2/2012, 19:52

Vet noen hva prisen på oljeskift på automatkassen til mondeo mk4 er? (ikke powershift). Og hva som normalt gjøres ved service/oljeskift på disse kassene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 649
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Automatkasse service   29/2/2012, 20:12

Er ikke serviceintervall på de.
På powershift er det 60000km intervall. Der blir det byttet olje+filter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Automatkasse service   29/2/2012, 21:23

Okei. Men er det ikke anbefalt å bytte olje en sjelden gang selvom? Biler har rullet 160,000km siden 2008.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Re: Automatkasse service   29/2/2012, 23:05

De fleste sier nei, ettersom er det noe feil med automatkassen at den girer tregt eller noe. Vist den girer saktere om vinteren osv så kan du bytte den.

Gjelder ihvertfall det på Automat Tiptronic ifølge Ford, Kverneland og Ford i Sverige. Ettersom er "evighet" olje på disse. Men er ikke sikkert på denne men sier bare det jeg veit ^^.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no
ulven_
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 69
Registration date : 09.03.2012

PosteTema: Re: Automatkasse service   10/3/2012, 00:03

det der med at det ikke er serviceintervall på kassa er jo idioti i særklasse.. (i følge en som har jobbet i 20 år med automat kasser)
ingen olje er evigvarende, ikke rart de havarerer..
jeg tok en kasse service på vår 2004 mod ghia med aut.. og de sa den olja var bra råtten, burde vært byttet for lenge siden..
jeg fikk da flushet kassa, skiftet filter og monterte på ekstra oljekjøler på den.
det ble mykere girshift og nå har jeg kanskje utsatt havariet noen tusen km til (håper jeg).
måtte til Oslo (fra kr.sand) for å få dette gjort..

skal gjøre et filterbytte og oljeskift på 09 modellen også før langturen med vogn i sommer..

bedre føre var..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Automatkasse service   10/3/2012, 04:35

Måtte til Oslo?? Kunne de ikke ta den servicen hos verksted i kr.sand? Tenkte kanskje å ta min i sommer i sammenheng med ferietur i Danmark. Flusher de ikke alltid girkassen ved oljebytte? Byttet riktignok aldri olje på girkassen på 2001 modellen jeg hadde, (2.0 bensin). Den fungerte optimalt hele tiden på alle slags langturer osv og hadde rullet 260,000km når jeg byttet inn i 2008 modellen. Den ruller enda og ny eier er kjempefornøyd med bilen.
Hva koster en slik service her i landet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ulven_
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Automatkasse service   10/3/2012, 10:41

jepp, ford her nede gjorde ikke slike jobber, men de kunne ta ut kassa å sende den til Oslo for å få det gjort..
Jeg tok det ifm jobb tur til Oslo.. super service og raskt og greit..
fikk høre noen sannhetens ord om kassene også i samme slengen og hvorfor ford ikke gjør slike jobber.. Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
TurboTom

Antall Innlegg : 16
Registration date : 08.12.2009

PosteTema: Re: Automatkasse service   10/3/2012, 18:25

På min har jeg byttet hver 80k. Merkeverkstedet hevdet det ikke var faste intervaller men at de anbefalte skifte hver 60k eller 80k. Taxier gjorde i hvertfall det. Prisen er jo ikke avskrekkende heller, i overkant av 3000,-
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ulven_
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Automatkasse service   10/3/2012, 18:29

riktig, koster lite vs det å skifte kassa.. så jeg skal ha meg et oljeskift på motor og kasse før sommerferien.. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Automatkasse service   10/3/2012, 19:15

ulven_ skrev:
jepp, ford her nede gjorde ikke slike jobber, men de kunne ta ut kassa å sende den til Oslo for å få det gjort..
Jeg tok det ifm jobb tur til Oslo.. super service og raskt og greit..
fikk høre noen sannhetens ord om kassene også i samme slengen og hvorfor ford ikke gjør slike jobber.. Wink

Hva slags sannhetens ord? Hvorfor kan ikke Bay Auto i Kristiansand bytte olje på en automatkasse? Kan du utdype litt :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ulven_
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Automatkasse service   10/3/2012, 19:46

bay hadde ikke utstyr til å rense kassa..

og jeg fikk vite at det har vært noen verksteder hvor de har bytta olja uten å få renset skikkelig.. så kommer kunden å henter bilen og kjører noen mil , så løsner noen sotpartikler etc.. også havarerer kassa.. gjett hvem som får skylden.. så nå er det mange som ikke tar på seg slike jobber..

Lærte også at mange produsenter har service fri kasse for å redusere på service kostnadene når store bedrifter skal velge firmabil til sine annsatte, så vil de ha service kostnadene i de årene de skal lease bilene, og om de kan spare 10-20.000 så velger dem de m,ed lavest kostnad.. mercedes og flere har gått bort fra dette igjen og innført service på kassene på grunn av mange havarier
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Automatkasse service   10/3/2012, 20:23

OK, takk for info. Jeg synes helt ærlig at Bay burde fått seg sånn utstyr. Temmelig dårlig service at man ikke kan få bytte olje på en automatkasse på et merkeverksted.

Ja, jeg har også hørt at service-intervaller har blitt fjernet men gjeninført grunnet havarier. Tror det har vært sånn på Bmw også.

80.000 er nok et bra tall å bytte på siden Powershift/DSG har intervaller på 60.000. Regner med automatkassene er litt mindre følsomme enn Powershift/DSG.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ulven_
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Automatkasse service   10/3/2012, 20:34

jepp, enig.. burde være en grei sak å ha.

vi skal ha oss en rundtur på 5000km ca i sommer, og skal dra på ei 1400kg vogn, så da er det greit å ordne div..
bilen er gått 185.000, men med suveren servicehistorikk.. men tar de viktigste tingene nå før ferien.. i stedenfor å få ferien spolert..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Automatkasse service   10/3/2012, 23:24

ulven_ skrev:
jepp, enig.. burde være en grei sak å ha.

vi skal ha oss en rundtur på 5000km ca i sommer, og skal dra på ei 1400kg vogn, så da er det greit å ordne div..
bilen er gått 185.000, men med suveren servicehistorikk.. men tar de viktigste tingene nå før ferien.. i stedenfor å få ferien spolert..

Høres ut som en god plan :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
matsh

Antall Innlegg : 9
Registration date : 06.02.2012

PosteTema: Re: Automatkasse service   11/3/2012, 08:58

bytta olje selv på automaten i min bil. ved den vanlige tappepluggen under kassa så kommer det ut ca 3 liter bare. da resta er igjenn i kanaler converter osv.
det jeg gjorde var at jeg tappet det som kom ut, fylte på ny olje kjørte liten tur tappa på nytt og fylte på ny olje. gjorde dette 3 ganger.så har vertfall fått skiftet ut mesteparten av olja med ny frisk olje. det som rant ut av kassa mi første gangen var ikke serlig pent syn. automat olja pleier og holde seg rød og fin men var noe svart grumsete klin som kom ut første gangen av min. siste gangen så hjalp det betydelig. kan vertfall ikke skade og få skifta ut den gammle olja. gira også mye roligere etterpå.
min har verdt taxi å har rulla 244 tusen nå. ingen aning om olje på automaten har verdt byttet før og hvor ofte. den har bare fulgt vanlige servicer på 20.000km intervaler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Automatkasse service   11/3/2012, 12:51

TurboTom skrev:
På min har jeg byttet hver 80k. Merkeverkstedet hevdet det ikke var faste intervaller men at de anbefalte skifte hver 60k eller 80k. Taxier gjorde i hvertfall det. Prisen er jo ikke avskrekkende heller, i overkant av 3000,-

3000 var da absolutt ikke en galen pris! Hos ford? Er dette med det de kaller flushing eller er det bare oljebytte? Eventuelt bør kassen flushes hver gang?
Min 2008 har nå rullet 160,000km og har sikkert ikke byttet girolje tidligere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Automatkasse service   11/3/2012, 15:38

3000 er da nok for et oljeskift. Det er jo basically hva det er.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
TurboTom

Antall Innlegg : 16
Registration date : 08.12.2009

PosteTema: Re: Automatkasse service   12/3/2012, 23:31

Frankeren skrev:
TurboTom skrev:

3000 var da absolutt ikke en galen pris! Hos ford? Er dette med det de kaller flushing eller er det bare oljebytte? Eventuelt bør kassen flushes hver gang?
Min 2008 har nå rullet 160,000km og har sikkert ikke byttet girolje tidligere.

Oljeskift + flushing.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Automatkasse service   13/3/2012, 17:51

Skal på ferietur til Danmark i sommer, og har fått tilbud fra Brøndby Ombytnings service A/S. på full service og flushing av kassen. De bruker 3 timer på servicen men må vente minst 2 timer på at girkassen skal bli kald før de kan gå i gang. Dette skulle de ha 2600,- Dkk. pluss moms. så ca 3250,- inkl. deler og arbeid. Og transport til og fra tog for å komme inn til Købehavn Sentrum .Er vel ikke så galen pris det vel??? Alternativt kunne de bare ta oljebytte for 1800,- Dkk pluss moms.
Hos dem ble girkassen kalt TF80SC.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Automatkasse service   Today at 09:56

Til Toppen Go down

Automatkasse service
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Chevrolet 350 med 350 automat.