Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Montere hengerfeste selv

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Montere hengerfeste selv   14/2/2012, 23:51

Har sett litt på nettsiden Hågen.no, som spesialiserer seg på hengerfester fra ymse merker.

http://www.hågen.no/Ford/Mondeo/Turnier--stasjonsvogn--561/mod--BA7--09-2007---n---562/Uten-niv-regulering-564/Fastmontert-tilhengerfeste-hengerfeste-til-Ford-Mondeo-Turnier--stasjonsvogn--Typ-BA7--09-2007---n---uten-niv-regulering.html

Her er linken til hengerfestet til min Mondeo Stasjonsvogn.
På spesifikasjonene står det at festet ikke trenger godkjenning fra Biltilsynet. Stemmer det?
Er det ikke sånn at det skal stå i vognkortet at det er hengerfeste montert?
Denne prisen er vel iallfall halvparten av en verkstedregning. Det frister mye med avtagbart feste, men i følge min forhandler er visst erfaringen at slike fester ofte blir stående påmontert, for så å ruste fast i braketten. Det er vel også litt av en drittjobb å skulle sette på hengerfeste når det regner eller sludder, og bilen er skitten og våt under. Så tror permanent feste er like kurant. Er litt fristet til å få pulverlakkert selve kroken da, for å matche finish på felgene.
Men er det sånn jeg faktisk kan montere selv, og at det er fullt lovlig å bruke etterpå uten godkjenning? Utifra nettsiden Hågen.no så er det tilfelle, men jeg syns å ha hørt det motsatte. Noen som har peiling eller erfaringer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Montere hengerfeste selv   15/2/2012, 10:14

Har originalmontert avtagbart hengerfeste.
Er visst dette:
http://www.xn--hgen-qoa.no/Ford/Mondeo/Turnier--stasjonsvogn--561/mod--BA7--09-2007---n---562/Uten-niv-regulering-564/Avtakbart-tilhengerfeste-hengerfeste-til-Ford-Mondeo-Turnier--stasjonsvogn--Typ-BA7--09-2007---n---uten-niv-regulering.html

Står ikke noe om det i vognkortet, såvidt jeg vet.

Veldig enkelt, kjapt og renslig å montere det av og på. Har det montert kun når jeg trenger det. Ingenting synes på bilen når det ikke er montert.

Ettermonterte hengerfester vet jeg ingenting om.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Montere hengerfeste selv   15/2/2012, 17:14

HallaBalla skrev:
Har originalmontert avtagbart hengerfeste.
Er visst dette:
http://www.xn--hgen-qoa.no/Ford/Mondeo/Turnier--stasjonsvogn--561/mod--BA7--09-2007---n---562/Uten-niv-regulering-564/Avtakbart-tilhengerfeste-hengerfeste-til-Ford-Mondeo-Turnier--stasjonsvogn--Typ-BA7--09-2007---n---uten-niv-regulering.html

Står ikke noe om det i vognkortet, såvidt jeg vet.

Veldig enkelt, kjapt og renslig å montere det av og på. Har det montert kun når jeg trenger det. Ingenting synes på bilen når det ikke er montert.

Ettermonterte hengerfester vet jeg ingenting om.

Har du vært borti en situasjon der du har vært og kjørt i ruskevær, og bilen er skitten og ekkel, og det er trolig mer dritt under hekken enn det er bak på bilen. Jeg ser for meg at det kan komme sand og alt mulig dritt oppi braketthullet der hengerfestet forankres... da vil det kanskje være vanskelig å sette oppi trekk-kroken, ettersom den forhåpentligvis er ganske "tight fitted". Men hvis det er en plast-topp til denne braketten så vil jo det selvsagt holde ting reint.
Jeg driver bare å synser litt her... Er til tider ganske dårlig vær her på Nordmøre. Kan hende du bor i en mer "rensligere" del av Norge Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Montere hengerfeste selv   16/2/2012, 09:16

Er et plastlokk over hullet for hengerfestet når det ikke er i bruk. Det kommer ikke skitt og møkk inn der, selv om bilen er helt innsauset.

Synes man det er stiligere at bilen ikke har hengerfeste når det ikke skal brukes, da velger man avtagbart. Bryr man seg ikke om slikt, velger man vel fast hengerfeste. Smak og behag.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Montere hengerfeste selv   16/2/2012, 13:12

Har selv avtagbart. Aldri hatt problemer. Den får avogtil en sprøyt med wd40 eller 5-56 for å være sikker. Bruker ikke grease spray!! Ellers er alltid plastkoppen i når ikke hengerfestet står der.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Montere hengerfeste selv   16/2/2012, 18:34

HallaBalla skrev:
Er et plastlokk over hullet for hengerfestet når det ikke er i bruk. Det kommer ikke skitt og møkk inn der, selv om bilen er helt innsauset.

Synes man det er stiligere at bilen ikke har hengerfeste når det ikke skal brukes, da velger man avtagbart. Bryr man seg ikke om slikt, velger man vel fast hengerfeste. Smak og behag.

Plastlokk ja... Da er det jo greit. Mulig jeg går for avtagbart lell da. Syns helt klart at bilen er penest uten krok. Det er også bare innimellom at det trengs hengerkrok. Men hvordan er det med utskjeringer i plastfangeren hvis man går for den avtagbare Westfaliakroken? Er det såpass romslig mellom støtfangerdeksel og krok at man slipper å begynne å skjære spor i plasten. Det vil jo bli stygt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 649
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Montere hengerfeste selv   16/2/2012, 20:24

Må skjære, du må bøye deg ned for å se det så det blir ikke stygt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Montere hengerfeste selv   17/2/2012, 02:09

Titanium x 2009 skrev:
Må skjære, du må bøye deg ned for å se det så det blir ikke stygt.

Hvor mye utskjæring snakker vi her?

Man må visst skjære kun på modellen der Forden har nivåregulering. Hvordan vet jeg at bilen har nivåregulering? Står i vognkortet?
Jeg har ikke justerbar sportsfjæring. Bare vanlig permanent fjæring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Montere hengerfeste selv   17/2/2012, 04:06

Du må vel egentlig skjære ut i støtfanger uansett. Men det er bare en liten firkant, og er ikke synlig om du ikke ligger deg ned på kne bak bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Montere hengerfeste selv   17/2/2012, 10:33

Utskjæringene kommer litt an på hvilken årsmodell du har, tror jeg.

Min forrige Mondeo, 2008 st.v., hadde samme avtagbare feste, og der kunne man se en liten utskjæring i bakfangeren hvis man så etter, men det var ganske pent utført og ikke noe jeg la merke til.

På 2011-modell st.v. som jag har nå kan man ikke se noen utskjæring i det hele tatt (og ryggekameraet er gull verd når man skal hekte på en henger!). Har dog ikke lagt meg på knærne og kikket under fangeren. Kanskje det er en liten utskjæring der som man ikke ser.

Kanskje man må skjære ut litt for fast hengerfeste også?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Montere hengerfeste selv   23/2/2012, 23:06

På Hågen.no står det at at man ikke trenger å skjære når bilen ikke har nivåregulering. (Men hvordan finner jeg ut at jeg har nivåregulering...) Dette gjelder både fast og avtagbart. Når jeg ser på fastkule-festet så går det ganske mye ned, før selve kroken går ut og opp. Ser ut som at den skal gå klar bakfangeren. Hadde blitt brukbart strøkent med chrome-lakkert krok, og skjult kontakt (vippefunksjon). Er noen av Westfaliakrokene som er chromma. Er egentlig ikke fremmed for å ha fastmontert, dersom det kan se pent ut. Syns det ser stygt ut når en sort krok og kontakt og det hele stikker ut bak. Et enslig blankt fallos-symbol derimot... Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Montere hengerfeste selv   Today at 08:03

Til Toppen Go down

Montere hengerfeste selv
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» ØK: Hengerfeste fra 60-70talls taunus/17m
» Prosjekt Phazer