Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Kjøpe brukt 200000 kr +

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
FordNoob

Antall Innlegg : 5
Registration date : 03.02.2012

PosteTema: Kjøpe brukt 200000 kr +   3/2/2012, 19:08

Hei

Har luska litt rundt på forumet her i det siste, då vi er på jakt etter vår første bil. Av ein litt uforklarlig grunn
har valget enda på ein Ford Mondeo stv. Vi (far, mor og småen) er nokså ferske i bilkjøp-gamet, og er sjølvsagt
veldig usikker på kva vi skal sjå etter.

Har satt nokre kriterier:

-2008/09 modell 2.0 tdci 115 hk
-200000 kr (kan strekke oss litt på den)
-ønsker ikkje at den har gått for langt (60-70' maks)

Har tenkt på å kjøpe titanium eller titanium x, men må seie eg kunne tenkt meg og sett ei oversikt over forskjellen på standarutgaven av desse to. (med tanke på ekstrautstyr)

Er busatt i Bergen, men har inntrykk av, etter å ha sett ein del på finn, at eg kan komme litt billigare ifrå det om eg tar turen til Østlandet.

Autoleasebilsalg i Ski har ein del Titanium X, blant annna ein 2009 modell som har gått 59000km, til 229000 ,-.
Denne kan jo virke grei. Men her er eit eksempel på kvifor eg vil vite forskjellen på titanium og titanium X, då det på denne ikkje er lista opp så mykje ekstrautstyr. Ut frå bilda ser det ut som det foreksempel er nøkkelfri start?

No vart dette mykje tekst ser eg, men det eg egentlig lurer på er kva bør eg sjå etter? Er det noko ekstrautstyr eg bør/må ha, ting eg må få greie på av selgar før kjøp, eventuellt andre ting ein bør ta med i betraktningen ved kjøp av Ford Mondeo?

Og så lurer eg litt på denne bruktbilgarantien til Ford. Har noken meir informasjon om denne, kva den dekkar, kriterier som må være oppfylt og etc.?

Håper nokon tar seg tid til å lese igjennom, og kan komme med nokre gode råd og tips. Smile

Marius
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kjetilko

Antall Innlegg : 2
Registration date : 02.02.2012

PosteTema: Re: Kjøpe brukt 200000 kr +   5/2/2012, 09:43

Hei Marius

Jeg har akkurat vært i samme situasjon som deg og kjøpte i forrige uke en Ford Mondeo etter nøye overveing og prøving av forskjellige merker. Ford Mondeo ble valget.

Jeg skrev opp en liste over de punktene som var et krav og de som var ønsker.

Krav:
- Stasjonsvogn
- Isofiix i bakseter
- Maks 250.000
- 2008 eller nyere
- Maks 90.000 km

Utifra disse kriteriene er det per idag 101 biler å velge imellom på finn.no og det var noe slikt bare for noen uker siden også. Jeg handlet bil på Skotvedt i Oslo, selv om jeg bor i Trondheim. Selger hos de kunne fortelle meg at det er kjøpers marked på Mondeo da det var/er en meget populær bil som gjør at du får mye bil for pengene.
Med så mange biler å velge imellom gikk jeg over på ønskelisten min, da det nesten var håpløst å gå igjennom det store utvalget.

Ønsker:
- Større motor (Med Ford Focusen 100hk 1.6 liter måtte jeg alltid gire ned til 4. gir opp Okstadbakken fra Trondheim og sørover hvis det var flere enn meg i bilen. Bagatell, men følte at det ikke var noe guffe i bilen)
- Automatgir (Alltid vært et ønske, men ikke hatt råd. Større forbruk, men ikke noe mer enn på Focusen. I tillegg er diesel billigere... enn så lenge)

Vips så ble søket bare 8 biler (pt) og mye enklere å velge. I tillegg får jeg får oppfylt noen av ønskene mine.

Jeg gikk for Titanium X da denne ser mye finere ut enn Ghia serien da jeg ikke liker det plastikk treverk looken. Trend har ikke noe ekstrautstyr nesten.

Råder deg til å sette opp en krav liste som du ikke kan vike ifra. Deretter en ønskeliste. Hvis det fortsatt er mange biler å velge mellom kan du kose deg med å legge på noen ekstra ønsker, eller rett og slett spare penger og finne den billigste som har gått minst av hele utvalget. Bruk heller resten av pengene på en bilferie til sommeren med familien.

Kjekt ekstrautstyr som jeg har bemerket meg etter innkjøp som ikke var et ønske før er Cruise Control. Dette er bare helt utrolig deilig på langkjøring. Usikker på om dette er standard på alle Mondeoene, men det kan virke som at de fleste har dette.
Elektrisk justerbare seter må jeg si er utrolig flott. Spesielt hvis dere er flere som skal kjøre samme bil og ikke har samme høyde/kjørestilling. Programmerbare seter er et enda bedre pluss.

Ellers er sota bakruter og gardinene i bakdørene et pluss som vil komme lille jenta vår tilgode om sommeren. Slipper å klistre opp de Ole Brum solblenderne på ruta som ikke er like tøffe Wink

Husk service intervall på hver 20.000 eller en gang i året. Spør om det er nylig tatt service så slipper du den kostanden. I tillegg sjekk mht. PKK så slipper du kanskje det også. Jeg fikk med 12mnd bruktbilgaranti noe som er kjekt å ha med seg. Hvis du kjøper av forhandler som ikke er i området ditt så spør om hvordan garantien vil gjelde for deg. Jeg avtalte at jeg bare skulle ta kontakt med de og så ville de kjøre garanti gjennom en forhandler i nærheten av der jeg bor. Denne avtalen har jeg hatt før med et Oslo selskap og fungerte utmerket på min Honda Civic.

Hvis du lurer så endte jeg opp med denne:
vvv.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32942336 (bytt ut www da jeg ikke får lov til å poste link siden jeg ikke har vært medlem over 7 dager Shocked)

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei, lykke til videre. Alltid en fornøyelse å se etter bil spør du meg.

mvh
Kjetil

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Kjøpe brukt 200000 kr +   5/2/2012, 14:19

Hei. Er selv fra Bergen men reiste sammen med en kjenning for å kjøpe brukt mondeo i Sarpsborg hos stamsaas auto Ford. Da kom vi hjem med 2 mondeoer. En hver. Han kjøpte Titanium x, Jeg kjøpte en Ghia x (med det mørke treimitasjonen og crem helskinn interiør) Har heller aldri vært veldig etter juksetreet, men interiøret har vokst en del på meg ka du si. Liker det godt nå. Tre eller alu, alt er jo plast egentlig Razz Ghia er den eneste modellen i den årsklassen som leveres med helskinn interiør om du vil ha det. Ghia sies å være komfort orientert, og Titanium skal være teknikk orientert. Synes også Ghia har en finere frontgrill. Mulig jeg bare synes dette da det går en del minder av mondeoene med Ghiagrill i fronten.
Fikk på min 2008 2 års Norgesgaranti gjennom ford som gjalt alle elektriske og mekaniske ting. Har fått en del nye ting på denne garantien. (nytt sete førerside pga defekt seteramme, nytt sidespeil, Oppdateringer på motor/girkasse, div andre SW oppdateringer, noen nye parkeringssensorer+++ ) Denne garantien kan brukes hos alle ford verksteder i Norge, men fåes bare gjennom fordforhandlere. Aldri noen diskusjoner ved reklamasjoner.
Ting du bør se etter på mondeoer er at det er diesel parkeringsvarmer/kjørevarmer. Mange importbiler har ikke dette. Stor fordel i vinterhalvåret!! Ellers er det deilig som nevnt over med automatkasse, cruise control, sota ruter fra b stolpe, Spoiler på bakluke gjør seg også veldig bra. Finner du en bil med påmontrete skvettlapper forran er dette også en fordel da rust på kanaler etter steinsprutskader og slitasje ikke dekkes av noen rustgaranti, spesielt ikke om det ikke har vært påmontert skvettlapper.
Service hver 20000km eller en gang i året (det som intreffer først) Kamreim bytte hver 200 på manuelt girede biler og hver 100000km på automatgirede etter hva jeg fikk opplyst på min 160000km service. (da tok jeg første kamreim bytte på min automat). Ellers bremseveskebytte hvert 2. år og gjerne ac-service. Alt dette skal være notert og krysset av i serviceheftet.
kan også være kjekt å få med den store navigasjonen med touch skjerm. Det finnes tre forskjellige lykt typer. Ordinære Halogenlykter, svingbare halogenlykter med ekstra svinglys, og xenon. Her ville jeg foretrukket de svingbare lyktene om du fikk velge.
Nøkkelløs start er også greit, da har du nøkkelen liggende i lommen og trykker på startknappen på dashbordet. En del biler er også levert med nøkkeløs tilkomst. det er da en liten svart knapp på dørhåndtaket utvendig. Elektrisk justerbare seter og speil blir også stillt inn etter hvilken nøkkel som låser opp bilen. så hver sjåfør får sine innstillinger når de skal sette seg inn. Hengerfeste er også greit å få med. Koster flesk om det skal etterinstalleres da nye kabler må strekkes opp fra sikringeboks osv. Dyrt feste og dyr jobb å få gjort!!
Ville heller valgt en godt utstyrt bil med 80-100000km enn en dårligere utstyrt med rundt 50000km på telleren. Da begge må ha fullt servicehefte!
service hos autorisert Fordverksted er også en fordel for rustgarantien da ford skalha rust og karosserikontroll 1 gang i året for å opprettholde 12 års rustgaranti. Eventuelt kan du ta service et sted, og deretter rustsjekk hos autorisertFord.
Trener du ikke stasjonsvogn, er combimodellen et veldig godt alternativ med et stort bagasjerom og stor innlastningsluke. Vurderte dette selv og skulle ikke hatt problemer med combien selv med barnevogn unge pluss alt utsyret det medfører. Disse er også gjerne litt lettere å prute på eller eventuelt få ettermontert litt utstyr gratis, s.feks. skvettlapper, nye vinterdekk oppgradert SW +++ som jeg selv gjorde ved kjøp av min.

Eventuelt da ser dette ut som et bra kjøp
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32910161

Denne Ghiaen har Titanium frontgrill pga. Frontradar i tilknytning til cruise control.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31337903
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordNoob

PosteTema: Re: Kjøpe brukt 200000 kr +   6/2/2012, 15:20

Takker for svar.

Har sett litt på den her:

finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32654250

Syns den ser veldig grei ut. Men lista over utstyr virka veldig kort. Ser ikkje ut til å ha parkeringssensor ( noko eg kunne tenkt meg), og kunne egentlig tenkt meg å sett ei liste over alt ekstrautstyret som er på den. Det at det er Titanium X utgåve, innebær det meir ekstrautstyr, eller går det meir på interiørdetaljar?

Skal kontakte selgar for å prøve å få tak i meir informasjon, og gjerne litt fleire bilder. Spm. er jo om ein skal ta sjansen på å kjøpe usett eller ikkje.

Er alt for mykje å ta stilling til Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 664
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Kjøpe brukt 200000 kr +   6/2/2012, 15:29

Her er litt mer info om bilen du linket til:

Med standard luke
Produsert Ved Genk-Fabrikken
Markedsføringsnivå 1
Med elektronisk stabilitetskontroll
Merke for VP-bruk
Sett - dekkreparasjon
Med Sentrallukking
Med Elektriske Bakvinduer
Blåfarget glass - fullstendig
Blå frontrute
Med oppvarmet frontrute
Med askebeger i konsoll
Med Monotone instrumentpanel
Golvteppematter foran
Teppematter bak
Med solskjermer
With Level 5 Door Trim Panel
Med lasteromsteppe
ed lakkert radiatorgrill"
Takgrind - sølvfargede rader
Elektrisk Drevet Bakspeil
Dbl e. oppv./retn.lys/grøftlys/spl.
Med 4-veis nakkestøtte foran
Bakre midtre armlen med oppbev.rom
M/ man. korsryggstøtte, pass.siden
Oppvarmet førersete - variabl temp
Oppvarma passasjersete - var. temp.
Med 8-veis el. just., førersetet
Med 2-veis man just. pass.sete
Med avtagbar tilhengerkopl
Karosserifarget utvendig dørhåndtak
Med lær girspakkule
Elektrisk dørlås med elaktivering
Nøkkelfritt system
Med nøkkelfri start
Med automatisk frontrutevisker
Med Oppvarmet Spyling
Med Forlykte Spyler
Air Crtn Rstrnt LH
Sidekoll.gardin høyre side
Oppblåsbare kneputer - fører
Med sidekollisjonspute - førersiden
Med sidekoll.pute - passajersiden
Med standard støtdemper bak
17 X 7,5
Ikke tyverisikre hjulmuttere
Trinn IV + DPF-utslippsnivå
Med Standard Fjæring
Fremre fjær, belastningsklasse P
Bakfjær, belastningsklasse R
Med nødbremsehjelp
Sports forsete
Med bakre kanal / B-stolpe
Med 70 liters drivstofftank
Standarddesign på fotpedal
Med lærtrukket ratt
Med ekstra luftvarmer
Konvensjonelle instrumenter-nivå 3
80 Ah batteri
Med A/V-kontakt
Kun BT/VC telefongrensesnitt
Takmontert radioantenne
Høy serie m/ kassets. & AM/FM-radio
Underholdningspakke 6
Med 8 høy serie radiohøyttalere
Telefonforberedelsespakke B, engel.
Stemmeaktivert modul - Britisk
Avanserte forlykter
Med Kjørelys
Med Tåkelys Foran
Med fotbrønnlys
Med senket kupélys
2/3 Row Curt Lamp/2 Row Map Light
Med automatisk hovedlykt av/på
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordNoob

PosteTema: Re: Kjøpe brukt 200000 kr +   6/2/2012, 19:44

Takk for liste.

Kan ikkje sjå i den lista at det er dieselvarmer, noko eg tenker kan være lurt å ha. Trur kanskje eg må leite litt meir, for eg kunne og gjerne tenkt meg parkeringssensor og.

Redd det her kjem til å ta litt tid, noko eg ikkje har tid til Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Kjøpe brukt 200000 kr +   6/2/2012, 20:30

Finner du noen fler alternativer, så legg gjerne linker ut her!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordNoob

PosteTema: Re: Kjøpe brukt 200000 kr +   7/2/2012, 07:41

Har vel egentlig slått i frå meg den forrige eg posta, men har funne tre andre alternativ. Dei har jo gått litt lenger, men eg tenker at det ikkje er noko stort problem

finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30927684

finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32688193

finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33098206

Den siste er eg litt usikker på om har motorvarmer.

For dåke som har kjøpt bil, kva kan ein forvente i forhold til å få ned prisen? Årsavgift, omregistrering, garanti eventuellt andre ting ein kan prøve å forhandle seg fram til.

Marius
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Kjøpe brukt 200000 kr +   7/2/2012, 09:40

Når det gjelder pruting har nok både private selgere og forhandlere alltid lagt inn litt prutningsmonn i prisantydningen. Tror nok minst 5% er vanlig.

Fra en forhandler vil du nok få mest igjen hvis de i stedet for (eller i tillegg til) rent kroneavslag slenger med ekstra snacks som de selv selger: dekk, felger, skiboks, osv. osv. Slikt koster jo dem mye mindre enn utsalgsprisen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Kjøpe brukt 200000 kr +   7/2/2012, 14:16

Du får mye mer igjen for å få med utstyr. Skvettlapper, nye dekk, +++
Gjennom fordforhandlere kan du få Ford norgesgaranti som jeg nevnte lenger opp. Denne er etter hva jeg forstår på 6mnd, 1 år og 2 år. Fikk 2 års garanti /40000km på min 2008 mod.

"Ford Norgesgaranti
Hvis deler av bilen trenger reparasjon eller utskiftning som et resultat av en material- eller fabrikasjonsfeil, vil disse skiftes ut eller repareres kostnadsfritt av en autorisert Ford-forhandler i garantiperioden. I tillegg har Ford i Norge inntil 2 år/40.000 km Norgesgaranti for brukte, europeiske Ford personbiler.

Norgesgarantien gjelder forutsatt at du vedlikeholder din bil eksakt i henhold til Fords anvisninger i innhold og utførelse, og at deler som benyttes enten er Ford originale eller dokumentert av tilsvarende kvalitet. Garantireparasjoner utføres av en autorisert Ford-forhandler i Norge eller Europa.

Lakkgaranti
Fords lakkgaranti trer i kraft på samme tid som Ford Norgesgaranti, og har varighet som spesifisert i serviceheftet. Hvis noen lakkert overflate på bilen trenger reparasjon som et resultat av en material- eller fabrikasjonsfeil, vil nødvendig reparasjon foretas kostnadsfritt av en autorisert Ford-forhandler.

Garanti mot gjennomrustning
Fords garanti mot gjennomrustning trer i kraft på samme tid som Ford Norgesgaranti og har varighet som spesifisert i serviceheftet. Garantien forutsetter at årlig inspeksjon av karosseri og lakk utføres av en autorisert Ford-forhandler - normalt kostnadsfritt for kunden. Hvis noen del av bilens originale karosseri blir perforert som følge av korrosjon og dette ikke skyldes ytre påvirkning, vil nødvendig reparasjon av perforerte karroseriflater foretas kostnadsfritt av en autorisert Ford-forhandler.

NB - for bruktimporterte biler vil garantivilkår og startdato følge garantivilkår i opprinnelseslandet.
Ford AssistanceK
Ved havari eller hvis din bil ikke starter, er Ford Assistance tilgjengelig for å hjelpe deg i nesten alle europeiske land. Alt som trengs er en telefonsamtale og hjelpen er på vei – enten du trenger gratis reparasjon på stedet, sleping, erstatningsbil, et sted å overnatte, hjelp til å komme hjem eller noen av våre øvrige tjenester.

Det henvises til serviceheftet for Ford Assistance-periodene som gjelder for din bil.

I Norge: 800 56 105
Fra utlandet: +47 800 56 105 eller +47 23 21 31 78 "
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordNoob

PosteTema: Re: Kjøpe brukt 200000 kr +   22/2/2012, 19:46

Hei igjen

Kan jo fortelle at eg kjøpte bil for 2 veker sia.

Det vart den her: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33098206

Kjørte den frå Stavanger til Bergen, og det var ein nydelig tur. Er veldig fornøgd til no,
og håper det forsetter Smile

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Kjøpe brukt 200000 kr +   

Til Toppen Go down

Kjøpe brukt 200000 kr +
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Ønsker å kjøpe bilradio