Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Får ikke åpnet førerdør fra innsiden

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   31/1/2012, 11:39

Hei.

Siden i går klarer jeg ikke å få åpnet førerdør fra innsiden. Må senke vindu og dra i håndtak fra utsiden for å åpne dør. Har noen hatt samme problem?
Bilen har keyless start og stopp. Tror ikke det er sikring da samme sikring benyttes for vindusheis og sentrallås som begge virker.

Bilen er nesten 4 år gammel og er utenfor garantitiden, men jeg lurer på om eventuell reparasjon er dekket som reklamasjonssak.

Alle innspill mottas med takk. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   31/1/2012, 12:36

er det kaldt? Det er et kjent problem.
Klart dette er reklamasjonssak. Bilen er laget for å vare i 5 år, og det betyr at alle komponenter skal vare i 5 år, også dørhåndtaket.
Forskjell på garanti og reklamasjon er kun bevisbyrden (deg vs forhandler). Her har du bevisbyrden, og må bevise at feilen skyldes noe som har vært siden den var ny, og det burde være overkommelig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tor787

Antall Innlegg : 10
Registration date : 02.11.2007

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   31/1/2012, 20:54

Hadde samme problem for noen uker siden, var ikke så kaldt da. Min bil er også 4 år gammel.
Etter noen dager fungerte alt som normalt igjen ut, så kanskje dette er en kjent feil?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   31/1/2012, 22:15

Hadde noe lignende med at jeg ikke fikk døra i lås etter vask. Døra hadde frosset og alt ble ok igjen etter en lang kjøretur med max varme
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   31/1/2012, 22:25

Takk for svar, alle sammen.

Da er det ikke så stort problem at det krever verkstedsbesøk, ser det ut som. Døra "tiner" ettersom det blir varmere. Nå må jeg bare smøre meg med tålmodighet da det ser ut som om vi går kaldere dager i møte. Smile
Det har sikkert noe med det at jeg vasket bilen på søndag rundt kl.23 på kvelden, og dagen etter kunne jeg ikke åpne dør.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   1/2/2012, 07:55

Det samme gjelder nok panserwiren. Vær forsiktig med å spyle rett inn i øvre grill, altså rett mot Ford ovalen. Det kan gjøre at panserlåsen fryser. Om man får åpnet panseret er det ikke sikkert det går i endelig lås når panseret lukkes. Løsningen var å bøtte på med WD40 el. og hårføner rettet mot låsemekanismen ca 5 min. Flere bilmodeller som har lignende problemer men irriterende når det skjer uansett....Det beste er nok å la bilen "gro" igjen i vinterhalvåret om man da ikke får en periode med + grader
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   1/2/2012, 22:05

Hehe, for sent. Løftet panser i dag, og fått det ikke låst igjen. Det blir en tur til garasjen i morgen med hårføner (og ingen bilvask frem til våren).

I tillegg sliter jeg med å skifte i 2 gir når bilen er kald (ikke nødvendigvis kaldt ute). Veldig irriterende, men verksted sier at det er ingenting unormalt med bilen. Mekanikeren hadde bilen hjem med seg over natta for å prøve den når bilen er kald, men sa etterpå at alt var i orden. Jeg har klaget på samme problem i 2 år. Hmmm... kanskje de synes at jeg ikke kan kjøre. Smile Jeg kjører flere forskjellige bilmerker på jobb (Toyota, VW, Skoda), og har ALDRI opplevd noe lignende. Det å ikke kunne skifte i 2 gir har ført til flere nestenulykker for meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   1/2/2012, 22:19

Få bilen inn på test hos NAF eller noe annet frittstående anngående giringen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   1/2/2012, 22:50

Carnivore skrev:
Hehe, for sent. Løftet panser i dag, og fått det ikke låst igjen. Det blir en tur til garasjen i morgen med hårføner (og ingen bilvask frem til våren).

I tillegg sliter jeg med å skifte i 2 gir når bilen er kald (ikke nødvendigvis kaldt ute). Veldig irriterende, men verksted sier at det er ingenting unormalt med bilen. Mekanikeren hadde bilen hjem med seg over natta for å prøve den når bilen er kald, men sa etterpå at alt var i orden. Jeg har klaget på samme problem i 2 år. Hmmm... kanskje de synes at jeg ikke kan kjøre. Smile Jeg kjører flere forskjellige bilmerker på jobb (Toyota, VW, Skoda), og har ALDRI opplevd noe lignende. Det å ikke kunne skifte i 2 gir har ført til flere nestenulykker for meg.
Hadde noe lignende første vinteren med min men de "luba" litt på første service. Ingen problem siden. Høres ut som om de må gå over mekanismen/overføringene.
Synd man ikke blir trodd- at de selv må oppleve for å ta tak i problemet. Man reiser ikke til verkstedet for moro skyld.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
costeau
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 30.11.2011

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   3/2/2012, 16:00

WD40 er greit til å løsne opp motorpanserlås som har kilt seg fast, men husk å smøre med fett (grease eller vaselin) etterpå, for å forebygge at den fryser seg fast igjen. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   3/2/2012, 18:24

I går var det litt mildere temperatur, og både døra og panseret er i orden nå. Har ikke noe å smøre med, men må kanskje ta tur til nærmeste Biltema.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   3/2/2012, 22:22

costeau skrev:
WD40 er greit til å løsne opp motorpanserlås som har kilt seg fast, men husk å smøre med fett (grease eller vaselin) etterpå, for å forebygge at den fryser seg fast igjen. Smile
Er faktisk usikker på om jeg skal bruke grease på dette. Plasseringen av panselåsen er jo utsatt for mye skitt fra veien i form av støv, stein og annen -bleeep-. Er redd for at dette sitter fast i greasen. Prøver først med noe mer flytende men alikevel noe som henger fast og ikke renner av.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   4/2/2012, 12:14

Spraygrease er nokk det beste til å smøre opp det meste med. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
costeau
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   9/2/2012, 10:08

biggame skrev:
Er faktisk usikker på om jeg skal bruke grease på dette. Plasseringen av panselåsen er jo utsatt for mye skitt fra veien i form av støv, stein og annen -bleeep-. Er redd for at dette sitter fast i greasen.

Smører man tjukt nok på, burde ikke det være noe stort problem. Smile
Her i Irland er veiene langt værre enn de er i Norge, mtp. opprinnelig byggteknisk kvalitet, vedlikehold (eller mangel på sådan), osv.
med det resultat at bilene er enda mer utsatt for denslags f*nk**skap, og jeg har ennå til gode å se ting feste seg i smørja. Cool

Vet at panserlåsen på Mk4 er en gjenganger på et par engelskspråklige fora jeg vanker på, dessverre,
men veldig ofte koker det ned til manglende smøring eller kluss med den innebygde alarmsensoren (til tider også en kombinasjon av disse).
(Jeg vet ikke hva som gjelder for Norge i så måte, men i Storbritannia og Irland har alarm vært standardutstyr på Mondeo mer eller mindre siden introduksjonen.)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 664
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   9/2/2012, 18:17

Carnivore skrev:

Det er mulig å justere giroverføringen, mulig de skulle prøvd det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   9/2/2012, 20:35

Skal spørre om det når bilen skal på 80 000 km service. Den er gått ca. 78 000, så det er ikke lenge til.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   18/2/2012, 15:46

Hmmm. Jeg har også hatt problemer med døra mi . Det er alle dørene som ikke går opp innenifra. Det virker som om det er et eller annet som fryser, så blir det problem på ALLE dørene innenfra. Hadde problemet hver morgen da det var på det kaldeste, men først nå etter at bilen har passert tre år.

...den var to dager på verksted, og siden har det vært relativt mildt :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
krollbox

Antall Innlegg : 2
Registration date : 24.01.2012

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   22/2/2012, 18:05

Hadde det samme med at dørene ikke kunne åpnes innenfra når det var blitt kaldt på min Titanium X 2008 modell.

Dette var visstnok en kjent sak for min lokale forhandler. Det var wirene fra håndtaket og bak til låsemekanismen som var problemet.
Det kom vann inn i wirestrømpene, og når det ble kaldt så frøs det, og dermed fikk jeg da ikke åpnet dørene.
Måtte få ned vinduet og ta i det utvendige håndtaket for å få åpnet dørene foran.

Bilen var da snart 4 år og rundet over 100k men dette tok de på reklamasjon.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
costeau
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   14/3/2012, 16:24

Carnivore skrev:

Nåvel… Bilvask er ekstra viktig om vinteren, mtp at bilen er mer utsatt for salt og snø.
En god runde med skikkelig smøring av panserlåsen og sette den inn med grease eller vaselin burde gjøre susen.

Sist endret av costeau den 14/3/2012, 16:24, endret 1 gang (Reason for editing : Korrigering av stavefeil)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Vest

Registration date : 20.09.2012

PosteTema: Dørlås   27/12/2012, 10:00

På min Giha 2008 modell er det noen ganger vanskelig å lukke dørene (få de i lås) når det er kaldt. Finnes det enkle løsninger på dette
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

Antall Innlegg : 47
Registration date : 05.07.2013

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   11/11/2013, 09:05

Det er vinter, det er kaldt - og gjett hva? Nå skjedde det hos meg også. Får ikke åpnet førerdøra fra innsiden. Noen som har noen tips på hvor jeg kan smøre opp? Eller kommer jeg ikke til selv, kanskje?

(Beklager å dra frem en gammel tråd, men det er nøyaktig samme tema - og denne tråden kommer til og med på førsteplass på Google Smile ).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bergum

Antall Innlegg : 1
Registration date : 18.11.2013

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   20/11/2013, 11:55

Samme her -7,5 starta bilen kom ikke ut av bilen måtte krabbe ut bakluka skulle gjerne hatt noen gode råd
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   22/11/2013, 00:09

Skulle hatt noen gode råd selv, før jeg må sette den på verksted for 3 gang på 1 mnd.

Var innom Ford i går, og de er veldig hyggelige - de forsøkte å blåse ut noen vanndråper man kunne se i låsekassa og smøre opp (de gjorde det gratis til og med), men det hjalp ikke noe.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tiX

Registration date : 04.01.2017

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   5/1/2017, 00:54

bumper denne istedet for å starte ny tråd.

Har samme problem på min 08 mondeo titanium x.
Noen ganger er det bare dørene forann som ikke kan åpnes fra innsiden, og enkelte ganger er alle dørene slik at de ikke kan åpnes fra innsiden. Alle kan åpnes fra utsiden.
Før jeg begynner å demontere alle dørtrekkene og rengjøre alle låsekassene må jeg spørre her om det er noe elektrisk som kan lage dette problemet? en modul av noe slag?
Når problemet oppstår så er håndtakene på innsiden helt "død", ingen motstand. En kjøretur på 30min-1 time bruker å fungere, alt etter hvor kaldt det er ute.
Men jeg synes det er rart at feks begge dørene (låsekassene) foran fryser samtidig, og enkelte dager de bak og. Og når en dør igjen kan åpnes fra innsiden, kan alle det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   5/1/2017, 09:56

Hei!

Jeg har hatt denne feilen på to av mine biler. 2008-modellen som jeg har nevnt i innlegget over, og nå i senere tid en 2012-modell. Feilen oppleves akkurat som du beskriver - men på mine bare dørene foran.

På 2008 måtte jeg bytte begge låsekassene og wirene inne i døren.
På 2012 byttet de bare wirene.

... Så nei, jeg tror ikke det har med noe elektronisk å gjøre. Det er fukt/frost/rust som gjør at wirene ikke beveger seg. Det er mulig det hjelper å smøre opp wirene også, men de koster ikke stort - så jeg ville forsøkt å bytte de.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Får ikke åpnet førerdør fra innsiden   

Til Toppen Go down

Får ikke åpnet førerdør fra innsiden
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Problem med a6, vil ikke start, mulig rele ?
» 1984 Suzuki FZ50, "tar ikke gassen"..
» VW Polo 82 går ikke uten chock
» Forumnavnet "Ikke Bike"?
» hjælp