Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

80.000 service

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
kaizers

Antall Innlegg : 3
Registration date : 31.01.2012

PosteTema: 80.000 service   31/1/2012, 10:44

Hei, jeg har en 07 modell og har sendt ulike prisforespørsler. Ser det er store variasjoner på pris, alt mellom 3.300 til 4.600.
Noen som kjenner til hva som skal sjekkes og byttes på de ulike serviceintervallene til MK4 modellen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Re: 80.000 service   31/1/2012, 11:13

bruk denne siden så ser du alt som skal se på den og den servicen.

www.etis.ford.com

du skriver inn reg nr på bilen et sted. Funkerte bra min focus og den mondeoen jeg har nå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: 80.000 service   31/1/2012, 11:41

Det er en enkel cut&paste fra Ford Etis for min bil.

Kjøre bilen inn på verkstedet
Instrumentmålere, varsel-/kontrollamper og horn Kontrollere virkemåte
Clutch Kontrollere virkemåte/justere ved behov
Spylere, viskere Kontrollere virkemåte/justere ved behov

Inne i bilen
Utvendige og respektive kontrollamper; instrumentgruppebelysning Kontrollere virkemåte/tilstanden
Håndbrems Kontrollere virkemåte/justere ved behov
Indikator for ettersynintervall Nullstille
Sikkerhetsbelter, Beltelås og vaiere Kontrollere virkemåte/tilstanden
Luktfilter Skifte
Refleksvest Kontroller tilgjengelighet - om aktuelt
Førstehjelpssett Kontroller tilgjengelighet og utløpsdato - om aktuelt
Varseltrekant Kontroller tilgjengelighet - om aktuelt

På utsiden av bilen
Panserlås/sikkerhetslås og hengsler + Kontrollere virkemåte/smøre (untatt bakdører i varebil)
Periodisk kjøretøykontroll (PKK) Undersøk når siste frist for neste PKK er - om aktuelt
Utslippstest Undersøk når siste frist for neste utslippstest er - om aktuelt

Under panseret
Ledningsnett, rør, slanger, olje- og drivstofftilførselsrør Kontrollere plassering, skade, oppfrynsing, lekkasje (hvis synlig)
Motor, vakuumpumpe, varmeapparat, radiator Kontrollere skader og lekkasjer (hvis synlig)
Kjølevæske Kontrollere konsentrasjonen av frostvæske: °C
Kjølevæskens ekspansjonstank og spylervæskebeholdere Kontrollere/etterfylle væskenivå ved behov - i tilfelle unormalt væsketap opprettes separat ordre for undersøkelse og utbedring
Servovæske Kontrollere/etterfylle væskenivå ved behov - i tilfelle unormalt væsketap opprettes separat ordre for undersøkelse og utbedring
Batteripoler Rengjøre ved behov / smøre
Batteri Visuell kontroll med tanke på lekkasjer - i tilfelle unormalt væsketap opprettes separat ordre for undersøkelse og utbedring (opr.nr. 31 214 4)
Drivstoffilter Tappe vann, hvis det ikke skiftes - Dieselmodeller (med tappefunksjon)
Hovedlyktjustering Kontroller - juster innretting om nødvendig
Bremsevæske Kontrollere/etterfylle væskenivå ved behov - i tilfelle unormalt væsketap opprettes separat ordre for undersøkelse og utbedring

Under bilen
Beskyttelsesplate under motoren Demonter og monter beskyttelsesplate under motoren, hvis utstyrt. (LTS 21 130 4)
Motor Tappe olje og skifte oljefilter
Styring, hjulopphengets overføringer, kuleledd, sideakselledd, mansjetter Kontrollere med tanke på skade, slitasje, sikkerhet og gummislitasje
Motor, girkasse Kontrollere skader og lekkasjer (hvis synlig)
Rør, slanger, ledninger, olje- og drivstofftilførselsrør, eksos Kontrollere plassering, skade, oppfrynsing, lekkasje (hvis synlig)
Understell + Kontrollere tilstand på PVC-belegg
Dekk Kontroller slitasje og tilstand, sarlig ved dekksiden, merk monsterdybden HF mm, VF mm, VB mm, HB mm

Bremsesystem + Ta av hjulene. Kontroller bremseklossene og -beleggene for slitasje, og kontroller bremsesylindernes tilstand. Sjekk om gummideler er forringet.

På utsiden av bilen
Motor Fylle motorolje. Nullstill oljeskiftlampa om montert.
Dekk Justere trykk
System for rask utbedring av punktert dekk Kontroller best før-datoen på dekktetningsmiddelet (ved behov)
Reservehjul Justere trykk, kontrollere slitasje og tilstand (noter mønsterdybde) mm
Bagasjeromslys + Kontrollere virkemåte ved behov
Hjulmuttere Trekk til til tiltrekkingsmoment og kontroller med tanke pa riktig type. Kontroller med tanke pa felgskade
Hjulkapsler Kontroller med tanke på skade, særlig ved festesystemet
Sidedørsperrer Kontrollere virkemåte/smøre (untatt bakdører i varebil)
Serviceklistremerke Fest på B-stolpen på førersiden

Utvidet ettersyn
Bremsesystem Hvert 2. år,Skifte - bremsevæske (opr.nr. 12 154 4)
Klimaanlegg Hvert 3. år: Kontroller temperaturen ved fordamperens utløpsslange. Kontroller klimaanleggets rør med tanke på skade og lekkasje (opr.nr. 34 619 1)
Kjølesystem Hvert 10. år - tappe, spyle og etterfylle med Super Plus.(opr.nr. 24 122 4)
Kamakselens registerreim, strammer og løpehjul Skifte Hver 200 000 km eller 10 år, alt etter hva som kommer først (opr.nr. 21 304 9, 21 306 5)
Aggregatdrivreimer Skifte Hver 200 000 km eller 10 år, alt etter hva som kommer først (opr.nr. 21 567 5)
Visuell kontroll av karosseri og lakk Utfør årlig samtidig med operasjonene merket (+) over - se detaljert kontrollskjema om aktuelt.(opr.nr.54 555 1 +)

Tilleggstjenester og ekstratilbud * (valgfritt - på anmodning fra kunden/ekstra kostnad)
Vedlikeholdspakke for A/C-anlegg Kontroll av AC-anlegg. Tilsett A/C-rensemiddel i luftfordelingssystemet.(opr.nr. 54 552 4)
Luktfilter pluss Oppgrader luktfilter til luktfilter pluss.

Wear & Tear
Front Brake Pads/Discs / Rear Brake Pads/Discs / Rear Brake Shoes Skifte
Wiper Blades (Front and / or Rear) Skifte
Dekk Skifte
Mufflers / Exhaust System Skifte
Shock Absorbers & Suspension Parts Skifte

Veitest
Veitest Utfør en veitest etter rutineservice

+ Utfør en visuell inspeksjon av karosseriet og lakken samtidig med disse operasjonene på biler produsert f.o.m. 03/2002 - se detaljert kontrollskjema om aktuelt.

Separat arbeidskostnad avhengig av markedregler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: 80.000 service   1/2/2012, 10:09

Bruk Fords prisgaranti på service og reperasjoner!! Send rundt prisforespørsel til flere verksteder. Også frittstående. Ford vil da matche prisen på billigste tilbud du klarer å oppnå, pluss 600kr for lakk og karosserikontroll.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kaizers

PosteTema: Re: 80.000 service   1/2/2012, 11:34

Joda, det er fornuftig det. Men det er ikke alle som har Ford verksted i nærheten. Derfor kan det være mer hensiktsmessig å bruke lokale verktsted, istedet for å ta seg fri fra jobb i flere timer for å utføre en så liten service.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: 80.000 service   1/2/2012, 13:15

Ford har ikke mer prisgaranti som jeg har forstått det riktig ifra 2012. Eller juger de fleste forhandle på det XD?
Til Toppen Go down
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: 80.000 service   1/2/2012, 19:32

Har nettopp fått utført 160000 km service med registerreim bytte. Der hentet jeg inn tilbud fra flere uavhengige verksteder, og Ford utførte service med prisgaranti tilsvarende billigste pris jeg klarte å oppdrive.Så Joda, Ford har prisgaranti på service og alle reperasjoner. Men eneste du mister ved å bruke et uavhengig verksted er 12 års rustgarantien da den må gjennom rustkontroll en gang i året hos autorisert Ford verksted for at den skal gjelde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kaizers

PosteTema: Re: 80.000 service   12/2/2012, 15:17

En 2007 års modell har vel ikke 12 års rustgaranti?
Ser ikke noe problem med å benytte en uavhengig bilverksted så lenge garantien på bilen er gått ut.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 658
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: 80.000 service   12/2/2012, 15:18

kaizers skrev:
En 2007 års modell har vel ikke 12 års rustgaranti?
Ser ikke noe problem med å benytte en uavhengig bilverksted så lenge garantien på bilen er gått ut.

Jo det har den!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eriktar

Antall Innlegg : 47
Registration date : 16.12.2010

PosteTema: Re: 80.000 service   12/2/2012, 16:01

Hva slags rust garanterer Ford? Understell? Lakk?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: 80.000 service   12/2/2012, 17:35

Frankeren skrev:
Har nettopp fått utført 160000 km service med registerreim bytte. Der hentet jeg inn tilbud fra flere uavhengige verksteder, og Ford utførte service med prisgaranti tilsvarende billigste pris jeg klarte å oppdrive.Så Joda, Ford har prisgaranti på service og alle reperasjoner. Men eneste du mister ved å bruke et uavhengig verksted er 12 års rustgarantien da den må gjennom rustkontroll en gang i året hos autorisert Ford verksted for at den skal gjelde.

Rart, ettersom Autoco eller hva det enn heter igjen i ski sa Ford ikke hadde det.. Hva er det Ford forhandlerene driver med?! Begynner å bli jævlig irritert over alle ford forhandelene, Bilia, KVerneland og Autoco. UAnsett Ford blir ikke min neste bil med sånn service!
Til Toppen Go down
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: 80.000 service   12/2/2012, 22:30

Ford begynte vel med 12 års rustgaranti i 2001 etter som jeg husker...(?) Hva rustgarantien dekker skal jeg ikke uttale meg om. De reglene for hvilken rust som blir dekket av garanti og hva som ikke blir det virker som det kommer litt ann på verksted man bruker. Har liksom aldri fått samme forklaring av de jeg har snakket med rundtom, og derfor ikke klart å feste meg til noe fast.
Når det gjelder prisgarantien svarte alle fordverkstedene jeg kontaktet anngående service, at prisgarantien enda var gjeldene. Nå ser jeg jo at fler og fler merker følger etter på denne trenden. tilogmed BMW og Mercedes.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: 80.000 service   16/6/2012, 20:26

Bilen min har passert 90.000 km no, og eg rakk aldri å ta 80.000 km service.

Har no kontakta dei to Ford-forhandlarane i Bergen for å sjekka kva service eg burde ta og kva det kostar meg.

Av Mathisen auto sa dei 3990 for både 80.000 og 100.000 service + 750 for bremsevæska.

Kverneland sa 4900 + 861 for bremsevæska på 80.000.

Spurte dei så kvifor dei anbefalte 80.000 og ikkje 100.000 km. Fekk til svar at det var ein hovudservice, og difor var det svært viktig at eg tok 80.000.

Så spurte eg Mathisen auto om det same, fekk til svar at hovudservice er kvar 60.000 km eller kvart tredje år.

Ikkje lett å veta kven ein skal tru.

Men er det slik at Ford har prisgaranti, slik at eg kan seia til Kverneland at eg skal ha hovudservicen min for 3990 + 750 for bremsevæska pga fått den prisen frå ein annan verkstad?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: 80.000 service   17/6/2012, 12:58

Her kan du se hva som sjekkes ved forskjellige serviceintervaler.
http://www.etis.ford.com/fordservice/serviceScheduleForm.do

Prisgaranti kan du benytte deg av hvis du har skriftlig tilbud fra Mathisen auto.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: 80.000 service   17/6/2012, 13:59

Skulle jeg valgt, ville jeg gått til mathiesen / Røhne & selmer framfor Kverneland bil! For å få service til prisgaranti pris, må du kunne legge ved et skriftlig tilbud. Dette tilbudet kan du få fra hvilket som helst frittstående verksted som f.eks. Mekonomen, Tores auto, og snap drive.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: 80.000 service   17/6/2012, 23:09

Eg og ville valgt Mathiesen etter fleire middels opplevingar med Kverneland. Problemet er det praktiske oppe i dette mtp at Kverneland er i gangavstand frå heimen..

Men er det ingen som reagerar på rotet mtp storservicar o.l.? Kan ikkje skjøna at to Fordforhandlarar skal opptre så ulikt. Det er då trass alt eit bilmerke det er snakk om.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: 80.000 service   

Til Toppen Go down

80.000 service
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 350 TBI
» Carrera & Service - Utleie av varebiler o hengere.
» Vår-slepp for MC-venner i Andebu, Vestfold. LAURDAG 23 APRIL 2016.