| | Kjøpe Mondeo MK4 til 150.000+ | |
|
| Av | Innlegg |
|---|
Siphlonurus
Antall Innlegg: 3 Registration date: 28.11.2011
 | Tema: Kjøpe Mondeo MK4 til 150.000+ 24/1/2012, 18:34 | |
| Hei!
Helt ny her inne og vurderer seriøst å kjøpe Mondeo MK4 (diesel/stv/manuell). Har kjørt Fiat i 15 år! (Croma + Marea) og i dag fikk Mareaen dommen på EU-kontroll (rust i gulv/kanaler) så da intensiveres søket. Jeg har 2 måneder på meg ift den egentlige EU-fristen. Innbiller meg at nyere Mondeoer som har gått noen km er mye bil for pengene. God plass og pent design og bra kjøreegenskaper. Siden vi bare kjører rundt 10.000 i året og ikke skifter bil særlig hyppig så tenker jeg at det er mye å hente på en som allerede har gått endel km og er tilsvarende rimelig priset. De fleste har trolig gått langkjøring (selgerbilder) og er lite slitt innvendig. Ønsker ikke taxi-kjørt.
Har hatt et søk liggende på Finn i lengre tid med makspris 170.000,- og det ligger på 20-30 biler å velge mellom, mest 1,8, men også endel 2,0. Stort sett Trend-utgaver. Fortrinnsvis ser jeg etter en 2-liter og de med 116 hk er ikke særlig høyere priset enn enn 1,8 med 101 hk. Fordelen er i alle fall 6 gir. Ellers duger kanskje 1,8 greit? Fortrinnsvis ønskes hengerfeste og rails (noe faktisk en hel del mangler).
Denne kan se ut som et godt kjøp: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32780943 Men den ser ut til å ha drøyd vel lenge mellom 2 av servicene(fra 121051 KM - 152994 KM). Vil dette kunne være problematisk ved evt senere reklamasjoner hos Ford?
Hva bør jeg evt være obs på. Svakheter, hva må jeg regne med å skifte på kort sikt etc. Hvordan er rustbeskyttelsen, kan dette bli et snarlig tema hvis bilen har gått mye på salta veier? Har ingen erfaring med hverken Mondeo eller Ford ellers så jeg tar i mot alle råd med takk.
Siphlo |
|
 | |
Titanium x 2009 SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 323 Registration date: 26.02.2008
 | Tema: Re: Kjøpe Mondeo MK4 til 150.000+ 24/1/2012, 19:06 | |
| Litt mer info om bilen:
Med standard luke Produsert Ved Genk-Fabrikken Uten dobbeltlåsing Uten spesialutstyrspakke Uten flåtealternativer Skinnpakke Florida Markedsføringsnivå 1 (-) SVP Med elektronisk stabilitetskontroll Uten dekkreparasjonssett Med Sentrallukking Med Elektriske Bakvinduer Skilleglass Standard grønn frontrute Med oppvarmet frontrute Med askebeger i konsoll Uten temperaturregulert hanskerom Med Monotone instrumentpanel Uten golvmatter foran Uten golvmatter bak Uten solskjermer Uten lastehylle Med bagasjenett Med lasteromsteppe Argent-grill Takgrind - sølvfargede rader Med Vippbart Bakspeil Db. el. oppv. speil med retningslys Uten mulighet for skipose Uten spesialtrekk foran Uten spesialtrekk bak Uten korsryggstøtte, passasjer Oppvarmet førersete - variabl temp Oppvarma passasjersete - var. temp. Uten oppvarmet baksete Uten integrert barnesete Med 8-veis el. just., førersetet Med 2-veis man just. pass.sete Uten baksetearmlene Uten tilhengerfeste Karosserifarget utvendig dørhåndtak Med lær girspakkule Elektrisk dørlås med elaktivering Med fjernkontr.enh. dør Uten system for nøkkelfri inngang Med var interv vindu Med Oppvarmet Spyling Med Forlykte Spyler Uten Soltak Air Crtn Rstrnt LH Sidekoll.gardin høyre side Oppblåsbare kneputer - fører Med sidekollisjonspute - førersiden Med sidekoll.pute - passajersiden Uten koll.putedeak. pass.side Med lite reservehjul med stålfelg Med standard støtdemper bak 17 X 7,5 lettmetallsfelg Mini reservehjul for begrenset bruk Less Wheel Covers Ikke tyverisikre hjulmuttere Trinn IV + DPF-utslippsnivå Med Standard Fjæring Fremre fjær, belastningsklasse O Bakfjær, belastningsklasse P Med nødbremsehjelp Standard forsete Uten bakre kanal for kompressor Uten luftfilterføler Med 70 liters drivstofftank Med lærtrukket ratt Med Fartsregulering Med ekstra luftvarmer Lav serie - analog instrumentgruppe Uten Tyverialarm Uten parkeringshjelp bak Uten fremre parkeringshjelp Standard batteri Uten ekstra CD-spiller Med A/V-kontakt Uten blåtann-grensesnittstilkopling Takmontert radioantenne CD-spiller + AM/FM-radio - grunnivå Underholdningspakke 2 Uten multippelantenne Med 8 Høyttalere Uten Telefonklargjøring Med halogen frontlys Med Kjørelys Med Tåkelys Foran Uten fotbrønnlys Med kupélys i taktrekket Med interiørlys for 2./3. seterad Uten betjening for hovedlykt
|
|
 | |
HallaBalla MondeoGeek

Antall Innlegg: 559 Location: Mondeo heaven Registration date: 03.12.2007
 | Tema: Re: Kjøpe Mondeo MK4 til 150.000+ 25/1/2012, 08:44 | |
| At den ikke har parkeringssensorer er jo et minus, og jeg håper "Motorvarmer" betyr dieselfyrt kjørevarmer og ikke en "gammeldags" elektrisk blokkvarmer.
Ellers virker det som en fin pris på en sikkert OK bil. |
|
 | |
eriktar
Antall Innlegg: 37 Registration date: 16.12.2010
 | Tema: Re: Kjøpe Mondeo MK4 til 150.000+ 27/1/2012, 07:53 | |
| Skal være forsiktig med å si stygge ting om 1.8 motoren, for den kjenner jeg ikke. Men 2.0 literen kan jeg skryte litt av i alle fall. Den har veldig mye moment fra lavt nede i turtallsregisteret. Med den vil du nok neppe kjenne mangel på motorkraft. 6. giret et veldig fint å ha i motorveifart.
Litt uenig med HallaBalla sin vurdering av dieselfyrt vs elektisk varmer. Ut i fra hva jeg har lest på forumet her så har det vært noe trøbbel med dieselfyrt varmer. Jeg har ikke det, og det har ikke bydd på problemer med kaldstart (25 kalde store deler av sist sessong her på Jessheim), ei heller problemer å få varme inn i bilen. |
|
 | |
HallaBalla MondeoGeek

Antall Innlegg: 559 Location: Mondeo heaven Registration date: 03.12.2007
 | Tema: Re: Kjøpe Mondeo MK4 til 150.000+ 27/1/2012, 09:15 | |
| Tja..., er vel en eller to som har måttet rense varmeren såvidt jeg har lest her inne. Mine to MK4 har ikke hatt det minste problem med dieselvarmerne på tilsammen 4 år og drøyt 100000 km.
Er det skikkelig vinterkulde tror jeg nok alle med moderne dieselmotor vil slte med å få opp varmen. Lest om politiet som fryser i sine nye Passater uten dieselfyrt tilleggsvarmer? |
|
 | |
Siphlonurus
 | Tema: Re: Kjøpe Mondeo MK4 til 150.000+ 27/1/2012, 13:32 | |
| Takker for svar. Da ble ny bil ble kjøpt i går for 160.000. Det dukket opp en annen enn den jeg først vurderte. Omtrent samme km, men Titanium versjon med det jeg var ute etter av utstyr. Fikk med helt nye sommerdekk på titanium-felger. Vinterdekkene må vel kanskje byttes til neste vinter. Fin farge (Hyphnotic silver - står feil i annonsen) og stilig innvendig. Etter å ha kjørt hjem fra Lier til Lillehammer så er virker dette som en drømmebil å kjøre! Her er bilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32824945 Tar gjerne mot tilbakemeldinger på denne  Siphlo |
|
 | |
Frankeren MondeoGeek

Antall Innlegg: 545 Age: 29 Location: Bergen Registration date: 18.03.2010
 | Tema: Re: Kjøpe Mondeo MK4 til 150.000+ 27/1/2012, 16:38 | |
| Veldig fin bil. Fikk med garanti? Lever den inn på garantiutløpstest før garantien går ut, så er du litt safere videre også. Ser ut som bra bil til en veldig fin pris! |
|
 | |
Siphlonurus
 | Tema: Re: Kjøpe Mondeo MK4 til 150.000+ 27/1/2012, 23:59 | |
| Jeg kjøpte med 2 års bruktbilgaranti til 5.650, men angret vel omtrent før jeg rakk å gå ut av døra. Selger anbefalte det selvfølgelig men han har vel en grei provisjon. Siden bilen har gått over 150000 var det bare 8 av 22 punkter som var dekket (i tillegg til at det var lista en masse unntak/betingelser) så det var trolig ganske bortkastede penger. Det er vel neppe angrefrist på en slik garanti når man først har betalt..? Måtte også betale årsavgiften for i år. Virket litt snodig. Blir dette registrert ifm omregistreringen så det ikke sendes ut vanlig krav med forfall i mars?
Siphlo |
|
 | |
Frankeren MondeoGeek

Antall Innlegg: 545 Age: 29 Location: Bergen Registration date: 18.03.2010
 | Tema: Re: Kjøpe Mondeo MK4 til 150.000+ 28/1/2012, 00:15 | |
| Aner ikke. Er du NAF medlem?? Der kan du få masse juridisk hjelp. Fikk du ikke vite om hva som ble dekket og hva som ikke ble dekket av garantien før du kjøpte?? Så lenge dyre ting er med i garantien, er det litt trygghet i den. Går utifra du ikke får ny årsavgift om litt. Hadde vært idiotisk. |
|
 | |
| | Kjøpe Mondeo MK4 til 150.000+ | |
|