Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Så var vinterhjulene på

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Så var vinterhjulene på   10/10/2007, 22:56

Var jeg førstemann til å få på vinterhjulene på MK4 ?

Det var meldt muligheter for snø i morgen, så da tok jeg ingen sjanser siden det ikke er jeg som kjører bilen daglig. Var inne hos Bilia og hentet hjulene i dag og la dem på nå i kveld. For det første ble jeg overrasket over felgene - det var ikke Y-felgene som jeg skulle hatt, men eikefelger i samme dim 16". Jeg ble fortalt at det var problemer med å levere Y-felgene og at det var derfor jeg hadde fått disse. Helt greit for meg egentlig - de ser fine ut og er kanskje minst like greie når det først skulle være denne dimensjonen også.

Dekkene er Conti3 i 215 dim- piggfritt. Det var jo testvinner i år og man kan vel ikke være annet enn fornøyd med det da. santa

Tok en liten tur med den etter byttet og det er ganske stor forskjell på disse hjulene og 17-tommerne på sommerhjulene. Mye mykere og langt mindre støy. Ikke så overraskende, men alltid litt artig å konstatere.

Kan ellers rapportere om en klønete jekk og ikke minst en klønete plassering av den. Her har ikke Ford lagt seg mye i selen for å tilfredsstille oss nordboere. Man må hive ut reservehjulet for å komme til jekken. Om den eneste grunnen til at man skal bytte hjul er punktering, er dette logisk nok, men her oppe bytter vi jo hjul uten å røre reserven...

Selve jekken har en håpløs sveiv som gjør det til en veldig kjedelig oppgave å få bilen opp og ned igjen. Jeg må prøve å finne en smartere måte å løse dette på til neste gang tror jeg. På min E36 BMW 320 var det hull i siden av bilen som man kunne stikke jekken inn i og så hadde den en fin "S-sveiv" som var genial å sveive på. 15 år etter har man altså ikke klart å komme i nærheten av dette ... Evil or Very Mad

Kan tipse om å få lagt slepekrokskruen opp på sin plass i "kartongen" ved siden av reservehjulet istedenfor under hjulet. Så er det ihvertfall litt lettere å få tak i om man skulle trenge det.

Det var vel alt jeg hadde å rapportere ... Nå kan bare snøen komme!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   11/10/2007, 10:04

Litt O.T.

Ble selv skremt av værmeldingen igår. Siden vi har en Focus leiebil fra Hertz måtte de stå for omlegging. Kone troppet opp på henvist dekkverksted, anvist av Hertz. Da de skulle hive på hjulene viste det seg at de ikke passet. Shocked
Så de gjorde en helomvending, og ga oss en ny Avensis. Very Happy
Desverre en bensin, men dog en erkerival. Så nå skal den til pers.. Cool
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   11/10/2007, 10:08

Det gikk jo som det pleier - når man skifter i panikk, blir det ikke snø. Kan imidlertid banne på at vi hadde hatt en halvmeter om jeg ikke hadde lagt om ...

Du får jo håpe du ikke blir så happy med Avensisen at du angrer da ... ;-) En nabo hadde imidlertid vært ute og kjørt den her om dagen og hadde ikke latt seg imponere. Han skulle låne en Mondeo fra tirsdag til onsdag tror jeg det var og jeg er jo spent på å høre hva han synes da. Han ville så prøve min med 100hk også for å sammenligne med den 125-hesteren han skulle låne.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   11/10/2007, 10:39

Siden jeg har frekventeret her med mitt innlegg nr.117, er vel all tvil satt til side. Kan vel allerede her og nå avsløre at den ikke når opp til mondeoen.
Så fort gikk det å spore av den opprindelige tråden..beklager.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   14/10/2007, 12:27

Hvilke felger har dere valgt for vinterhjulene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frodec

Antall Innlegg : 46

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   14/10/2007, 14:20

Jeg har Titanium med 24 eiket på sommer. 5 eiket y som vinter. nr.1 bilde i Mondeo brosjyre. Valgt og valgt? Trodde jeg fikk Titanium på begge?. Y felgene er helt ok. Like greit som vinterhjul. Har lagt om og de er lettere og rengjøre. Begge er i 16" og det er jeg glad for med de råtne veiene vi har i Indre Enfold. Svart suppe med grus oppå som de her kaller asfalt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   14/10/2007, 19:16

Selv har jeg bestilt Titanium, la litt ekstra mellom og bestilte 18" Y til sommerføre, mht. vinter er jeg usikker på om jeg skal ta 16" Y eller 16" 7x2 eiker felgen. Den 24 eiker felgen ser jeg for meg blir tung å vaske og ikke minst for tett for snø og is.

Andre som har bildeeksempler på fine passende felger for Mondeoen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   14/10/2007, 19:23

Jeg hadde bestilt 16" Y-felger, men fikk ikke dette pga problemer med levering. Fikk istedenfor det jeg tror er de samme som på bildet her - også de i 16" . Synes de er helt ok og kanskje faktisk like greie som Y-felgene i denne størrelsen. I 17" synes jeg helt klart Y-felgene er tøffest.

Vil legge til at fremdeles etter en knapp ukes kjøring med vinterhjulene på, så synes jeg at bilen "svømmer" rundt på veien i forhold til 17" sommerhjulene. Det er nok en blanding av dimensjonsforholdet, stivheten i hjulene, samt gummitypen og det at det er helt nytt og totalt mykt lag med mønster ytterst. Håper det blir litt fastere i fisken etterhvert må jeg si.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   14/10/2007, 19:26

tost-ha skrev:

Andre som har bildeeksempler på fine passende felger for Mondeoen?
Så du de Tjohoi hadde tenkt seg, men som det vel fremdeles er usikkert om passer? Jeg likte de veldig godt ihvertfall ... ;

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
becks

Antall Innlegg : 25
Registration date : 06.09.2007

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   30/10/2007, 21:05

Til info så finnes det en post som tar for seg akkurat dette med felganbefalinger..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
larsse

Antall Innlegg : 37
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   31/10/2007, 14:31

Da har jeg også satt på 16 " vinterhjul (pigg).
Støyer nesten ikke. Kjempefornøyd.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118

PosteTema: Et lite ? bare..   1/11/2007, 14:35

Skal skifte til vintersko til helgen.. kikket litt på hjulmutterne idag og ser at de er veldig blanke, nærmest krom! Er det jeg ser mutterne som skal skrus av direkte?, eller ser jeg på 'pyntemuttere' som jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få av?.. Flaut spørsmål! Embarassed men ser for meg at disse blanke mutterne/boltehodene vil bli stygge etter en omgang med hjulkrysset..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   1/11/2007, 16:16

Om det er orginale felger/dekk er det nok ingen pyntegreier der....evt. finner du det fort ut om hjulvinna passer rett på...

De blir nok litt stygge med tiden, godt det ikke er så dyrt med nye bolter Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   1/11/2007, 16:17

Jeg tror også 16" føles svømmende ut... Har valgt 17" og gleder meg til å teste det ut....bare bilen kunne komme snart så...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frodec

Antall Innlegg : 46

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   1/11/2007, 20:20

Når det gjelder orginalmuttere fra Ford så er det rustfri hylse utenpå. Det er også en krave/ring som klemmer mot felgen. Mutterene er kjempebra, men etter noen år vil de kunne svelle litt av rust og bør da byttes. Du merker at det blir trangt å få på hjulnøkkelen. Ford har brukt disse i 25 år +-. Hadde de ihvertfall på Granada med Ghia felg. Håper det er svar godt nok.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   4/11/2007, 16:31

Har byttet til vinterhjul nå, og mutterne er bare så blanke og fine at jeg trodde det var ei hylse som måtte av først..)..
Også den kraven du nevner -først gang jeg har sett en sånn, og den er jo helt konge! -får en alufelg til å sitte mye bedre, samt at det blir null slittasje på felgene!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Så var vinterhjulene på   

Til Toppen Go down

Så var vinterhjulene på
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1