Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Antenne.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Antenne.   2/9/2007, 00:54

Har vært i kontakt med radiospesialisten ang. utskifting av antennepisken til en haifinne montert bak.
Pris: Kr. 2500.- til 3000.-
Siden jeg har bestilt soltak vil antennen være ett irritasjonsmoment, muligens også for de med takboks.
GPS og radioen vil være i samme antenne. Det eneste som blir ett lite problem, er at signalene til radioen blir noe dårligere. Det kan forsterkes med en DAB enhet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: Antenne.   8/11/2007, 06:42

Ser at både S-max og Galaxy har haifinne med identisk samme navigasjon som i Mondeo. Da bør det da gå an å benytte samme opplegget i Mondeoen? Finnen står nokså langt bak på taket da, mens pisken står helt fremme på Mondeo. Mulig det lager litt monteringsproblem.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430

PosteTema: Re: Antenne.   8/11/2007, 09:21

Hva med en finne der antennen står? Ville kanskje ikke bli like vakkert som bak, men finere enn pisken?

Har hatt av antennepisken ved et par anledninger når jeg har vasket bilen og det blir da så godt som ingen mottakerforhold til radioen, så det er ihvertfall nødt til å være et eller annet der og ikke bare en kosmetisk sak man setter på istedenfor pisken ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Antenne.   8/11/2007, 09:48

Haifinnen foran blir nok ikke noen sukses. Har tenkt på det også, vurderte også en lav firkantet antenne. Siden jeg har soltak vil, det garantert generere mye vinnstøy.

Får litt motstridende tilbakemeldinger fra de forskjellige radioleverandørerene. Noen sier at haifinne ikke fungerer i det hele tatt, mens andre sier at det bare vil begrense radioen utenbys..!!!
Har vurdert å droppe haifinnen og sette en kortere "pisk" bak. Uansett skal antennen flyttes. (hvis mulig)

Når det gjelder å flytte antennen, klipser de ned taket og forlenger ledningene til ny posisjon. Det eneste som kan stoppe monteringen er om det er for lite plass mellom tak og trekk for annslutningen i antennen.

Når det gjelder det gamle hullet må man sette i en dekkskive, og fylle med en tetningsmasse, som forhindrer vann å trenge inn, samt fukt fra kondens i stålet.

Utrolig at MPVene har de små ekstra detaljene som Mondeoen absolut burde ha hatt..tenker på blink i speilene, og finnen.!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Bargib

Antall Innlegg : 25

PosteTema: Re: Antenne.   8/11/2007, 10:12

Har i øvrigt set en version af Mondeoen, som blev vist i Asien, som havde blink i spejlene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Vern

Antall Innlegg : 29

PosteTema: Re: Antenne.   8/11/2007, 11:15

Antenna på taket er kun til radio og naviantenna sitter i speilfeste på den nye Mondeon. Derfor syntes jeg takantenne på nye biler idag er helt flinta bare for å ta inn radiosignal.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Antenne.   8/11/2007, 11:31

Vern skrev:
Antenna på taket er kun til radio og naviantenna sitter i speilfeste på den nye Mondeon. Derfor syntes jeg takantenne på nye biler idag er helt flinta bare for å ta inn radiosignal.

Det var en ny opplysning.. Shocked But why not...Alle spørsmål i Mondeoland har 10 svar.. Very Happy Har blitt fortalt at foten på pisken er navi.antennen.
Hvis det er som du sier, blir det en enklere operasjon å flytte den.
Det som går igjen hos alle som driver med bilradio, er at pisken er den beste løsningen for mottak av radio.
Når jeg tenker etter, husker jeg at radiomottaket ofte ble borte utenbys, både på MBen og BMWen jeg hadde før, de hadde tråder i vinduet.
Snakket også med noen radiospesialister igår ang. DAB. De påstod at det forsvinner mer og mer fra europa, og snart er det bare Norge som brukte systemet..Hmmm
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Antenne.   8/11/2007, 11:56

kikker skrev:
Vern skrev:

Det var en ny opplysning.. Shocked But why not...Alle spørsmål i Mondeoland har 10 svar.. Very Happy Har blitt fortalt at foten på pisken er navi.antennen.
Hvis det er som du sier, blir det en enklere operasjon å flytte den.
Det som går igjen hos alle som driver med bilradio, er at pisken er den beste løsningen for mottak av radio.
Når jeg tenker etter, husker jeg at radiomottaket ofte ble borte utenbys, både på MBen og BMWen jeg hadde før, de hadde tråder i vinduet.
Snakket også med noen radiospesialister igår ang. DAB. De påstod at det forsvinner mer og mer fra europa, og snart er det bare Norge som brukte systemet..Hmmm

Mener du at DAB forsvinner?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Antenne.   8/11/2007, 12:10

Mener du at DAB forsvinner?

Ikke jeg..men radiofolkene.
Helt ærlig så har jeg ikke peiling på radio, da det altid har vært noe som bare har fulgt med bilen.
Men siden jeg driver å styrer med denne antennen, så får man jo litt informasjon og lærdom i steget.. Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Antenne.   9/11/2007, 00:01

Fikk sjansen til å sjekke ut antennen på bildene av S-Maxen og Galaxyen til Torz.
Sad Den var bare for navien, og muligens fastmontert telefon. Radioantennen gikk i bakrutene.

Navien på Mondeoen sitter i foten på pisken og ikke i speilfestet, utifra samtale med teknisk på Fordstanden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
romsais

Antall Innlegg : 17
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Bytte antenne   9/11/2007, 09:41

Betyr det kikker at hvis en bytter ut hele antennen, så forsvinner også navien?

Denne kunne jo være aktuell:

http://www.brc.se/sortiment/visa_artikel.asp?AHVGR=I193&AHANR=437677801
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Antenne.   9/11/2007, 10:08

romsais skrev:
Betyr det kikker at hvis en bytter ut hele antennen, så forsvinner også navien?

Denne kunne jo være aktuell:

http://www.brc.se/sortiment/visa_artikel.asp?AHVGR=I193&AHANR=437677801

De leverer antenner med med navi og radio. Den antennen på linken din er helt klart noe sånt jeg hadde tenkt meg.

Men igjen, mulig jeg går for en kortere pisk med navifot.
Vi sender folk til månen, men en j...lig antenne skal være så problematisk.. Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Antenne.   15/1/2008, 00:42

Noen som nevnte haifinne?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci