Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Vær med på å skape en premium Mondeo

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Vær med på å skape en premium Mondeo   10/10/2007, 20:44

Mondeo er blitt en virkelig bra bil som har slått an hos et bredt publikum. Ford burde benytte den anledningen til å skape en utgave som også kan seriøst utfordre premiumsegmentet. Vær med på å forbedre drømmebilen til en virkelig grombil.

Min oppfatning er at motorprogrammet må styrkes. Likevel så skal de ikke konkurrere med store tørstige motorer, men de skal utfordre på mindre og drivstoffeffektive motorer, men som har tilstrekkelig trekk på lave turtall og akseptabel og god akselerasjon. Selvsagt må automatkasse være tilgjengelig, og 4-hjulstrekk vil absolutt være et pluss. Ny 2,2 liter diesel på 175 hk vil være et skritt i riktig retning. Den bør komme med en CO2-effektiv automatkasse.

Setene bør tilbys i en eksklusivvariant som er en drøm å sitte i med alle reguleringsmuligheter, selvsagt el. på begge sider.

Interiøret bør få et noe mer eksklusivt utseende. Noen eksklusive detaljer vil være på sin plass.

Utvendig bør det synes diskret at det er snakk om en executiveutgave. Doble eksosrør med integrerte utløp, diodelys bak og en skikkelig kromgrill. Egne felger med dekk i komfortabel dimensjon. Egen lakkfarge

Ut med IVDC og inn med luftfjæring. ACC som går til 0 km/t.

Flere standard utstyrsdetaljer. Opplagt med el. justering av ratt som går på memoryknappen, el. åpning og lukking av bakluke, stor stereo med subbasshøyttaler, panoramasoltak og DAB er andre eksempler.

Flere eksklusive opsjoner.

Prismessig bør den være svært konkurransedyktig, og bør ha en veil. utsalgspris på max 550' kr.

Hva mener dere skal til for å skape en virkelig premium?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   10/10/2007, 20:56

Vel...du har jo nesten skapt denne bilen allerede med lista di ovenfor :-) Men 2 ting jeg godt kunne tenkt meg i all beskjedenhet er som du peker på med ACC, den burde gått ned til 0 km/t.

En annen ting jeg skulle ønske meg var muligheten for å endre vinkel på seterygg bak. På lange turer med trøtte unger hadde det vært greit å felle ned ryggen til en behagelig hvilestilling.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   10/10/2007, 21:21

Det virker som at den premiumbilen dere ønsker blir så flott at kanskje ikke navnet "Mondeo" passer lenger. Kanskje det gamle navnet "Granada" kan hentes frem igjen? Det var jo en stilig og flott bil syntes jeg da jeg var tenåring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bige

Antall Innlegg : 17
Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   11/10/2007, 16:10

varme i rattet - sidespeil som vinkler seg ned - side lys - kamera - ved rygging . Auto parkering . Fjærnkontroll som stiller inn alle speil radio og temp når du låser opp . glass som kan dempes med en knapp . Hige end radio med dig TV .. konstuert slik att snø ikke faller på sete når du åpner døren . hydraulisk åpning /steng av bakdør stv . hydrauliske sylidere som holder panseret oppe ..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   11/10/2007, 17:47

Ditt budsjett var ikke stort Torz. Allerede her må det bli noe lobbyvirksomhet. Motor og effekt har nesten sprengt budsjettet.

Snakket tidligere med en avd.leder i Ford, som nevnte at gutta på verkstedet har hatt bilen på bukk for å bli kjent med den nye Mondeoen. Under bilen fant de faktisk plass til 4X4... so maybe, one day.

Fant noen illustrasjoner som kanskje viser noe av de tingene som gir oss våte drømmer.. Embarassed

http://www.dinside.no/php/art.php?id=107519&bid=11
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   11/10/2007, 20:19

I følge min selger kommer den med 4-hjulstrekk allerede våren 2009. Regner med at den da kommer med den nye 2,2 literen på 175 hk. Den skulle også ha automat, men jeg vet ikke om det blir ny type kasse ala DGS.

Når jeg satt pris på 550' var det ut fra en 2 liter manuell til rundt 350'. Dersom CO2en ikke blir altfor ødeleggende så blir det ekstra hk avgift og noe på vekt. La oss si 50' da for automat og avgifter. Da har man 150' til å spekke den til premiumklasse. Noe bør man få for den prisen, men selvsagt ikke alt. Poenget er å holde seg til de viktige tingene, slik at det er tydelig forskjell fra sine standardbrødre. Da vil den nok være lettere å ta inn i varmen hos premiumklubben.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   11/10/2007, 21:02

Tok egentlig bare utgangspunkt i mitt spekk.
Min bil står allerede i ca. 463.000.- før rabbat. Så hvis man skal ha 45hk. samt 200 ccm til, økt engangsavgift med 2.6% litt co2 avgift og automat er jeg redd for at pengene er brukt opp. Etter det skal man ha bedre isolasjon, ruter og galv. karrosseri. Og så kommer all godisen oven på det igjen....tror nok 650´ og oppover er mer realistisk. Men det spiller ikke noen rolle, for de andre trenger konkuranse fra en potent bilprodusent.
Men jeg skjønner ikke, at de ikke bare gjør det, markedet er jo der. De selger jo Lexuser som er toppmodellen til Toyota til 1 mill.+

Tror de er redd for gamle Henrys filosofi. Han var jo mannen som ga arbeiderene biler.. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   11/10/2007, 21:09

Men gamle Ghiaer (Granada) var da noe spesielt, og hadde en virkelig premium utrustning. De var jo også meget populære, og med relativt store motorer etter datidens forhold (2,8-3,0 liter). Prisen får nå bli det den blir, men det hadde vært virkelig artig å hatt en super Mondeo å sikte etter. Jeg tror den kommer om 2 år, men kun ren gjetning fra min side.

NB! Det er ikke kubikkavgift lenger. CO2 avgift har overtatt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   11/10/2007, 21:14

Enig...Alt var mye bedre før.. Very Happy Very Happy
Og så var det ikke så mye politikk i bil.

Stemmer..co2 avgiften tok over 1/1-07.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   12/10/2007, 12:27

Her er det nok også snakk om markedsføringsstrategi og hvordan Ford oppfatter markedene. Vi må huske at merkenavnet Ford kun er en del av Ford Motor. Selskapet som helhet må ta hensyn til Jaguar, Volvo, Mazda og Land Rover i Europa. Volvo har brukt over ti år på å komme opp til premium, og mange vil nok enda diskutere om de virkelig er der..

Ford har vært, og kommer nok til å være, en bil for massene. I markedsføringsbøker omtales de nettopp som dette. MEN, det er klart at de kan nok ha noe å tjene på å være en bil midt i mellom, noe jeg mener de har greid med den nye Mondeo. Her kan de kapre markeder oppover og nedover i segmentet. Men så lenge Ford har Volvo i Europa og Mercury i Amerika, kommer nok aldri Ford til å prøve å bli et premiummerke.

Det som nok i dag er den aller største forskjellen på Ford, kontra for 20 år siden, er nok at de er bland de produsentene som kommer med relativt mye innovative løsninger. Dette tyder på at det, jf. markdesføringsteori, er kommet opp blandt mardekslederne, og ikke er etterfølgere i markedet, feks som de fleste korianske og kinesiske bilmerker.

Men, klart, det er artig å leke med tanken;)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bige

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   12/10/2007, 13:56

tror mondeo kommer med 4x4 medio 08 - gertrag leverer allerede 4x4 kasse til ford US og det er lagd plass i nye mondeo til "bakaksel" jamfør volvo som har samme understell . Så det er i dag mulig og bygge over 4wd fra volvo til ford ....... ryktene vill det slik att det har vært en 4x4 i norge ........samtidig med 2,3 turbo ( masada )
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   12/10/2007, 14:27

bige skrev:
tror mondeo kommer med 4x4 medio 08 - gertrag leverer allerede 4x4 kasse til ford US og det er lagd plass i nye mondeo til "bakaksel" jamfør volvo som har samme understell . Så det er i dag mulig og bygge over 4wd fra volvo til ford ....... ryktene vill det slik att det har vært en 4x4 i norge ........samtidig med 2,3 turbo ( masada )
bige
Tar meg den frihet å limer inn ett innlegg jeg hadde på diskusjon.no den 19/7 som bekrefter din informasjon.
Kilden er Røhne & selmer Økern.
-------------------------------------------------------------------------------------
Så var det en opplysning om at Mondeoen var klar for 4x4, senere. Det var gjort plass for større akslinger under på dagens Mondeoer. Nevnte muligens en 2,3l diesel senere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   12/10/2007, 14:52

RS,
Fint innlegg. Jeg tror ikke man skal være så redd for kanibalisering som det du påpeker. Hva da med GM gruppen? Poenget er ikke å lage en premium Mondeo ala Mercedes, men en spesiell utgave av dagens Mondeo, som absolutt har premiumkvaliteter, men som helst kan utfordre nedre del av premiumsegmentet, og da på pris, kvalitet, komfort, kjøreegenskaper og motorkarakteristikk. Jeg tror ikke man skal kjøre inn veldig store motorer, men noe som er litt kraftigere enn dagens to liter. Lavt CO2 utslipp er en forutsetning. Jeg tror ikke dette medfører veldig mye kanibalisering mot Volvo, selv om det alltid vil være noe av det. Tror mye av Volvokjøpere er trauste gjengangere. Tror heller at Ford da kunne kapre mer fra 520, og E220 segmentet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bige

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   12/10/2007, 17:58

tror ikke vi bør tenke på volvo . Kineserene har vell tibyd ford myyyye penger + andre avtaler (byggebiler for export ) så blir de enige går volvo ut av ford
kunne jo være morro og se V6 biturbo diesel (som står i jag ) eller R6 diesel (ny i transit )
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   12/10/2007, 20:15

Sjekket litt på bilavgifter for 2008. Tar man utgangspunkt i en bil på 1500 kg, 122 hk og CO2 utslipp på 140 g/km så er engangsavgiften på 102.000 kr. Da utgjør vekt-, effekt- og CO2 avgift utgjør hhv. 72', 21' og 9' kr.

Frem mot 1800 kg, 177 hk og CO2 utslipp på 180 g/km så øker avgiften med 8.624 kr/50 kg, 9.090 kr/10 hk og 5.155 kr/10g CO2.

Tar en da utgangspunkt i dagens to liter aut. på 130 hk og egenvekt på 1.536 kg og CO2 utslipp på 189 g/km så er avgiften 149' kr.
En utgave på 175 hk, 1600kg og CO2 utslipp på 190 g/km vil da få en avgift på 202' kr., altså en økning på 53' kr.
En utgave på 175 hk, 1550 kg og 175 g/km vil da få en avgift på 175' kr., altså en økning på 26' kr.

Da vet vi litt om økning i avgifter på en fremtidig Mondeo med 4-hjulstrekk og 175 hk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   12/10/2007, 21:25

Fikk endelig til å lagre noe grafikk på samme tema. Gjelder 2008 engangsavgifter.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   12/10/2007, 21:42

Dagens automatkasse øker CO2 fra 156 til 189 g/km. Det gir for 2008 økt CO2 avgift på 25.365 kr. I tillegg øker automaten vekten med 21 kg, noe som gir økt vektavgift på 3.622 kr, totalt 29' kr. Prisen for selve kassen er skarve 4' kr., og av det utgjør momsen 800 kr. Altså vil en automatkasse for 2008 koste 33.000 kr hvor staten skal ha 29.800 kr., altså 90% er avgift. Her gjelder det å få CO2-effektive automatkasser.

Og staten burde gå og skamme seg slik de herser med bileierne. Leser man avgiftsskrivet, så står det svart på hvitt at hensikten med bilavgifter er å få masse inntekter til staten. Ikke et ord om at det er for å bygge veier og bedre infrastrukturen. De får aldri nok penger. Når de i tillegg er steinrike fra før, så kan man bli matt. Tante Skrue Halvorsen er ikke akkurat min dame. Fytte rakkern nå blei jeg irritert. Legen min har sagt at jeg ikke skal prate om den dama, for da begynner blodtrykket å dunke i taket. Må derfor trykke på "send" knappen før jeg tar helt av.

Sist endret av den 13/10/2007, 05:35, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   12/10/2007, 23:15

Det har blitt sagt at folket får de lederne de fortjener. Hvorfor stemmer vi på slike politikere? Når det norske folk stemmer på slike politikere så får de som fortjent.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bige

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   13/10/2007, 08:23

om du noen gang har regnet en bilpris bakover . DVS ta utsalgs prisen trekk ut avgifter til staten . Fortjeneste til salgs firma - fortjeneste til FMN - så blir fakturert pris inn til norge ikke stor .
Ikke rart salgs stedene må kjøpe deler av FMN for minst en mill for og bli forhandler ...og dele prisen er skyhøy ...........
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   13/10/2007, 13:16

Nok off topic og finansfyrste tante Skrue Halvorsen. Iosis konseptet har da absolutt kvaliteter i retning premium. Her er det panoramatak, haifinne, LED baklykter, eksklusivt interiør (fargen kan jo diskuteres), doble integrerte eksosrør bak og front som skiller seg ut. Ford har da allerede produsert en slik premium. Mangler bare kraftigere motor med nyutviklet automat og 4-hjulstrekk, men det kommer.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bige

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   13/10/2007, 14:11

siden intreøret er og få kjøpt til S-MAX er det mulig og få kjøpt til mondeo snart
http://www.de.ford.ch/ns7/smax/sm_individual/smax_ind_int/-/-/-/-#
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   13/10/2007, 16:54

Vet ikke helt om jeg er så overbegeistret for den brunfargen på setene. Neutral Det ser ut som om "Mannskitgærningen" fra Kjøllefjord har vært på ferde.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174109
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   15/10/2007, 12:12

bige skrev:
Ikke rart salgs stedene må kjøpe deler av FMN for minst en mill for og bli forhandler ...og dele prisen er skyhøy ...........

Er dette noe nytt? For ikke mange år siden var Ford Norge heleid av FMC, via Ford Danmark..

Når det gjelder politikken, så vil nok mange økonomer flire av det dere sier. Hvis vi samler alle kostnadene som personbiltrafikken påfører samfunnet, ville nok bensinpris og andre bilrelaterte avgidter vært mye høyrere. Jeg påberoper meg ikke noe standpunkt eller noe i diskusjonen, bare legger frem det faktum at man nok ikke skal rope så høyt over hvor dyrt det er å kjøre bil. Dessuten, hvis vi samenligner hvor mye en nordmann kontra en franskmann må jobbe for å tjene nok til en liter bensin, ville nok mange fått seg en overraskelse, Norge er blandt de landene der man må jobbe minst i Europa!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bige

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   17/10/2007, 09:19

synes den blir stilig med spoiler pakke ..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   17/10/2007, 10:41

Kan være enig i at dette så bra ut (noen heftige felger også her vel?). Tror lyse biler kler all den krom-plasten i fronten og på diffusoren best ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Vær med på å skape en premium Mondeo   Today at 17:16

Til Toppen Go down

Vær med på å skape en premium Mondeo
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Retro felger selges
» Thule takboks