Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Fargekode på fjærer

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
boffen

Antall Innlegg : 2
Registration date : 27.11.2011

PosteTema: Fargekode på fjærer   27/11/2011, 22:46

Hei,

Hei på dere, dette er mitt første innlegg i forumet.

Jeg har nylig byttet ut min gamle 96' 24V sliter med en 04' 2.2 TDCi Titanium-X. På den nye bilen så er det behov for å bytte fjærer foran. Problemet er at min lokale Ford forhandler ikke greier å finne fram i delelageret sitt til å skaffe meg riktig fjærer. Jeg fikk med meg en fjær med fargekode lilla-grå, mens den gamle har oransje-oransje-lilla. Understreket dette for forhandleren, men de har ikke noe bedre svar til meg enn "det er det det står på skjærmen".

Så etter å ha blitt overtalt fra forhandleren om at det var riktig fjær, bare at det hadde vært en overgang (som han ikke fant noe sted), så dro jeg hjem med godt mot for å bytte fjærer og fjærbenslagre.

Men...
Når jeg fikk ut den gamle så ser jeg at det er stor forskjell på fjærene. Den nye jeg har fått med meg er mye lengre enn den gamle. Bilen er jo også en del lavere enn en normal Mondeo mht sportsunderstell (Titanium-X) osv. Jeg drar tilbake til forhandleren og forteller dette, men fortsatt greier de ikke å gi meg noe bedre svar enn at det står at det er den fjære og at det sikkert er forskjell i stålet....

Er det jeg som er tjukk i hue som ikke får de fjærene til å stemme? Jeg har selvfølgelig ikke noe å stille opp med når jeg får i trynet; "Du får komme opp med bilen på en time da vettu" når jeg kjører vedkommende på andre siden av skranken i grøfta med argumentene mine om at jeg har fått feil. Jeg har prøvd å sette de inn, men jeg "tør" ikke stramme mer på klemmene. Jeg har byttet mange fjærer opp igjennom, men aldri opplevd at det skal være såå trangt å få noe inn i fjærbenet. (De gamle var heller ikke noe stress å ta ut)

Håper noen her kan hjelpe meg. Er noe fortvilet da jeg fjæra på ene siden mangler en halv runde og mangler dertil et fungerende fjærbenslager...

MVH
Boffen
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 649
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Fargekode på fjærer   29/11/2011, 17:24

Sikker på at det ikke er rød-rød-lilla?, den går over til lilla-grå.
Sjekk fargen på bakfjørene dine og se om det er samme farge.

Har du skiltnummer elle chassinummer kan jeg sjekke
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
boffen

Antall Innlegg : 2
Registration date : 27.11.2011

PosteTema: Re: Fargekode på fjærer   28/12/2011, 15:29

Hei,

Beklager at jeg forsvant litt fra denne tråden, men om ikke annet kan jeg oppdatere med siste status:

De fjærene du nevner rød-rød-lilla/lilla-grå hører til mondeo diesel med standard understell. Min ser ut som en ST220 med større fanger, skjørter og det hele. Derfor også "spesialunderstell" som den står oppført med hos Ford.

De gamle fjærene mine har som sagt fargekode oransje-oransje-lille (eller rosa), og vi har kommet fram til rett varenummer. Problemet er bare at de står restnotert, og iflg min lokale pusher så vil de ikke bli produsert noe mer! Dette er en bil som fortsatt finnes med fabrikkgaranti (2007).

Enden på visa (ikke pent å kjøre uten svingelager i drift, manglet en kvart sirkel øverst på høyre side) er at vi skulle forsøke å bestille fjører til samme bil med V6 bensin (fikk ikke opp fargekodene) / ST220. Når de kom så viste det seg at de har fargekode oransje-oransje-grønn (etter hukommelsen). De var helt like de gamle bortsett fra litt tykkere gods.

Det er de fjærene jeg nå kjører med, da de iallefall passer i bilen, men den steiler en del. I tillegg så er det per definisjon ulovlig.

Jeg har sendt en lang mail til den lokale pushern (Stamsaas i Sarpsborg), selv om det ikke er deres feil. Men jeg regner med å slippe å måtte forholde meg til Ford direkte.

Så får vi se hva som skjer... Jeg gir meg iallefall ikke uten å smelle litt i dørene....

MVH
Boffen
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Fargekode på fjærer   Today at 01:04

Til Toppen Go down

Fargekode på fjærer
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-