Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Bytte olje automat kasse?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Bytte olje automat kasse?   8/11/2011, 17:07

Hva synes dere? Jeg har jo en 04 modell, veit aldri om det har blitt byttet olje i girkassen. Bilen har jo gått 318 tusen og lurer på det kan være lurt å bytte olje. Er det noen med erfaring eller anbefalinger angående saken?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no
solifer

Antall Innlegg : 29
Registration date : 02.10.2008

PosteTema: Re: Bytte olje automat kasse?   25/8/2012, 11:35

Hei, jeg har en 06 mondeo tdci med automat og jeg fikk skiftet olje på girkassen nå i sommer. Jeg valgte og gjøre det for jeg har kjørt litt med campingvogn og opplevde at kassen var litt treig og kunne i noen situasjoner stå i "fri" mens jeg ventet på grønt lys osv... verkstedet anbefalte og skifte olje hver hundre tusen km så da ville jeg få det gjort. Må si at girkassen har nå en mye finere måte og gire på og bruker mye bedre dreiemomentet på motoren og girer ikke hele tiden så lett ned som den gjorde før, jeg er fornøyd og vil anbefale deg og gjøre det! Min bil var kjørt ca 105,000km da jeg fikk det gjort.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Bytte olje automat kasse?   27/8/2012, 12:50

Pris..?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
solifer

PosteTema: Re: Bytte olje automat kasse?   27/8/2012, 17:31

Jeg betalte 4000kr for den jobben, og da "flusha" de kassen to ganger i olje med noe rense greier... jeg fikk det gjort på merkeverksted.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Bytte olje automat kasse?   28/8/2012, 14:08

I Norge?? i så fall Merkelig. Jeg kontaktet ford merkeverksteder rundtom i sørnorge. Ingen hadde utstyr til å flushe med når jeg forhørte meg om dette.. Ikke en gang hos Ford i Danmark. Alle anbefalte å gå til et rent Girkasse verksted om flushing var ønsket. Så det ble gjort i sommer hos automatkasse verksted i Danmark.
Sikker på at de ikke bare har byttet olje og kjørt bilen, for så å bytte en gang til. Ved bytte sies det at de bare får ut litt i underkant av halvparten av oljen som er i kassen.
Med flushing kompressor benyttet de 15 liter olje til flushingen, og fyllte deretter på ny olje. mener det var 7-8 liter på min.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
solifer

PosteTema: Re: Bytte olje automat kasse?   28/8/2012, 18:48

Jeg fikk regningen og der står det spesifisert hva som er gjort.. de har brukt sinnssykt mye olje og en flush står også spesifisert. jeg fikk den gjort hos merkeverksted i Vesterålen. om det er gjort som su nevner vet jeg ikke og jeg er egentlig ikke så nøye på det heller, når jeg får det gjort på merkeverksted er jeg fornøyd og jeg har garanti gjennom Ford på at det er gjort forskriftsmessig...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Bytte olje automat kasse?   29/8/2012, 02:12

Godt mulig den er Flushet. Andre fordverksteder har i allefall ikke tatt seg råd til girkasse flusher. Flush pluss oljebytte tok ca 4 timers tid.
Men husk også å låse girkassen i gir/ kjøre i manuelt modus / eventuelt "sport" ved tungt drag som f.eks campingvogn. Ved kjøring i "drive" blir girkassen fort opphetet. Varehandel er automatkassens værste fiende. Ofte anbefaler girkasse verksteder en ekstra oljekjøler på biler som drar tungt.
Etter det jeg opplevde kunne mekanikere/verksmestere hos Ford mindre om denne kassen enn mekanikere hos b.o.s i Danmark.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Bytte olje automat kasse?   

Til Toppen Go down

Bytte olje automat kasse?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 4tr Manuell kasse til chevy selges
» Lynvinge`s 93 Chevrolet Blazer 4.3 v6 4x4 automat
» Trøbbel me japsn
» Min Bmw 518i E34
» Chevrolet 350 med 350 automat.