Når jeg på min 2011-modell kjører i lyse med lysbryteren i Aouto-stilling, opplever jeg at systemet krever veldig lyse kjøreforhold for at LED-lysene foran skal tenne som kjørelys alene og xenon-lysene slå seg av. Snakket med en mekaniker på et Ford-verksted som kun driver med bilenes elektronikksystemer, og han kunne fortelle at flere kunder mener det samme som meg. Jeg ser at når andre bilmerker kjører med kun LED-lysene tente, og xenon-lysene slår seg automatisk på i tunneler - og av når de kommer ut igjen, så fortsetter ofte mine xenon-lys å være aktive. Slår seg først av når solen nesten står midt i mot.
Et annet eksempel; jeg kan starte bilen, og det er kun LED-lysene som tennes. Når jeg kjører ut av bakgården der jeg bor gjennom et mørkt parti for å komme ut på offentlig veg, så tenner xenon-lysene i det mørket partiet slik de skal gjøre, men de fortsetter å være tente når jeg er ute i like lyse kjøreforhold som da jeg startet bilen i første omgang.
Mekanikeren på Ford-verkstedet mente at innstillingene for når xenon-lysene skal slukke, for derved å kjøre bare på LED som kjørelys, er for "fin-innstillt", og mente at dette kan løses med en Soft Ware-oppdatering. Spørsmålet er bare om SW-oppdateringer etter mai 2011 (om det er kommet noen?) har en fiks for dette.
Noen med erfaringer i forhold til ovenstående, f.eks. med Soft Ware nyere enn mai 2011? Eller har noen en forklaring på hva som eventuelt kan gjøres for at LED-lysene skal tennes som kjørelys på et tidligere stadium under lyse kjøreforhold?