Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ulik dekkdimensjon foran og bak

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Ulik dekkdimensjon foran og bak   4/11/2011, 22:02

Har for tiden 3 sett hjul til Mondeoen, etter å ha kjøpt piggdekk i tillegg til piggfritt. 2 av piggfridekkene er nedslitte og trenger 2 nye. Har funnet 2 dekk av samme merke og modell på Finn.no, men med 205/60-16 dimensjon kontra 205/55-16 som står på nå. Dette tenker jeg er kult nok, da får jeg heva bilen bittelitt bak, pluss at 60-profildekken fyller hjulbuene bak bedre. Hjulbuene bak på Forden er litt større enn foran. Syns egentlig det ser litt rart ut med samme dimensjon både foran og bak pga av dette.
Anyways... det er nå sagt litt forskjellig om hva som er lov og ikke. I lovboka står det at det skal være lik dimensjon på samme aksling. Står ingenting om lik dimensjon på forskjellige aksler. Nå er det uansett ikke noe drift på bakhjula da, så burde ikke være noe stress. Eneste problemet måtte være at ulik dimensjon foran og bak skapte problemer for ABS og ESP. Men dette er jo bare computerstyrt bremskorrigering, så da kan ikke jeg skjønne det sku være no argument imot.
Det blir jo selvsagt noe helt annet med en 4WD. Men Mondeoen trekker nå bare foran.

Noen som har noen erfaringer med ulik dimensjon og evt hva onkel Politi gjør med dette i en kontroll?

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Re: Ulik dekkdimensjon foran og bak   5/11/2011, 19:47

Jepp, politiet liker det ihvertfall ikke og du kan eventuelt få en sikkelig bot og kjøreforbudt vist ikke du fikser det fort.

Jeg kjørte med to teite sånne dekk når jeg kjøpte min mondeo, kan bare si at ABS og ESP blir ødelagt og kan bli ødelagt når sommerhjulene kommer på også. Lager bare masse problemer.

Kan faktisk gå ut over dine hjul og servo styring også.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no

Ulik dekkdimensjon foran og bak
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tojo: Supra MKIII,Supra MKIV,GMC Typhoon,Charger
» Ta av demperne foran.
» Jekke opp R-sykkel foran, dekktrykk og litt annet..