Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Mondeo 4WD

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Mondeo 4WD   24/10/2011, 17:39

En ting jeg har tenkt på, siden man bor i Vinter-Norge, er at det er skrekkelig dumt at Mondeo ikke kommer som firehjulstrekker. Skoda Superb gjør jo det, og er vel en av bilene som ligger nærmest Mondeo i konkurranse, hva plass angår. Superben er jo diger da, og hakket mer klossete enn Mondeo. Nå er det jo sånn at å skifte drivverk til 4WD ville blitt mer kostbart, og prisen ville blitt mindre attraktiv. Motoren måtte også være større, minst 163 hk om det sku være no vits. Dette fordyrer jo også bilen.
Men nå i det siste har det kommet en ny trend som er ganske spennende, og som jeg håper Mondeo hadde fått nyte av når den kommer i ny versjon. Det har blitt en ny trend der man kjører elektrisk drift på bakhjulene og den normale fossile drifta foran. Sammen blir dette firehjulstrekk, uten at fremre motor og drivverk trenger forandring. Etter min mening passer Mondeo veldig bra til dette, i og med at det er brukbart med plass under bagasjerom. Om man løfter opp matta her og fjerner isoporinnlegg pluss reservehjul, så ser man potensialet. Her hadde det fint gått an med en elmotor og en del batteripakker. I og med at man får drahjelp fra elmotoren som vil ha et bedre dreiemoment, så vil trolig en 115 hk diesel til framhjula holde i massevis. Sum summarium hadde sikkert ikke en sånn Mondeo blitt så skrekkelig mye dyrere enn en 140 hk dieselversjon.

Any thoughs? Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eriktar

Antall Innlegg : 47
Registration date : 16.12.2010

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   26/10/2011, 11:14

Måtte vel hatt (minst) 5cm ekstra bakkeklaring om det skulle vært et stort poeng. Største problemet mitt er ikke framkommeligheten med forhjulstrekk, men at bilen er så lav at jeg går nedi på nesten alle grusveier. Måtte rette ut bilen under etter å ha gått nedi på en grusvei. Kamerat kjørte forran i passat, var ikke nedi en eneste gang på samme turen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   26/10/2011, 12:53

Da har du kanskje en Econetic, som er ekstra lav?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   27/10/2011, 13:39

Har selv lukta nedi grusen med understellet da det var tæleløsing. Vært inn på service etter det, og det var visst ikke skjedd noe som berører rustgarantien. Det var det imidlertid dype furer i veien der den tok nedi. Mondeoen er litt lav, det skal jeg innrømme. Jeg har 205/55-16 hjul som er litt mindre enn originalt. Ved nytt dekk-kjøp blir det hakket større en originalt, f.eks 205/60-16. Hjulbuene er nå såpass store at det ikke hadde vært noe problem med en liten heving av fjæringen og et hakk større dekk/felg. Uten at man hadde trengt å modifisere karosseriet. Vi snakker nå uansett ikke offroad-trekker her, bare et alternativ a la Quattro.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   27/10/2011, 22:18

Mondeo lav? Da skulle dere prøvd Bmw
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   28/10/2011, 14:48

Hehe, ja artig å se en del BMWer rindt omkring. Utrolig fete å se på med store flotte felger og sportslig utseende (ikke rånebiler). Er nå mange her som hadde bøyd skjermen om det hadde kommet et stort fint asfalt-sår plutselig på en. Mange hjul som er farlig nær hjulbuen Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   29/10/2011, 19:29

Min mondeo er ikke lav, den er høyere enn Focus. Men er MK 4 lavere enn MK3?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   29/10/2011, 19:36

Akselavstand har endel å si her også. Selv om Focusen er akselavstanden såpass kortere at den ikke oppleves slik
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   31/10/2011, 12:37

Veit bare at jeg kunne slå nedi et sted med focus men ikke med min mondeo på stedet noe osm sier den er høyere. Men den er grei biggame.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no
eriktar

Antall Innlegg : 47
Registration date : 16.12.2010

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   1/11/2011, 14:51

Har Titanium X, så skal være "standard" høyden på bilen. Forrige bilen var en Chevy Blazer. Det blir litt feil refferanse i forhold til Mondeo. Men har hatt Scorpio, Saab 900, mondeo mkIII. Aldri vært så mye nedi som med mkIV. Isklumper som faller av hjulbuene til andre biler og ligger i veien kjører gjerne hele køen over, så smeller det under hos meg. Kan være at det er gjort noe med bakkeklaringen på min mkIV. Mulig jeg er litt pinglete, men syntes det er veldig ubehagelig å smelle en kilos isklump i understellet i 80km/t. Uansett, til mitt bruk skulle jeg gjerne hatt noen cm ekstra ned til bakken.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
aff

Antall Innlegg : 3
Registration date : 10.05.2011

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   19/11/2011, 22:35

mondeo-man skrev:
[..] elektrisk drift på bakhjulene og den normale fossile drifta foran. Sammen blir dette firehjulstrekk
Lexus RX 400h har et slikt system, og flere skriver at det er skummelt på is og snø (bl.a. innlegg i Car Magazine). Bakhjulene slår inn og ut for å "hjelpe til" (i tillegg til re-generativ bremsing på glatt underlag), men veksling mellom over- og understyring gjør det hele svært uforutsigbart. Det er selvsagt ikke dermed sagt at fossil-drift foran + elektrisk drift bak er en dødfødt idé, men det er vanskelig å score full pott både på miljø, kjøreglede og sikkerhet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   20/11/2011, 14:25

Om det er viskosekoblinger eller elektrisk spiller vel mindre rolle. Dersom lexus har et system som opptrer som "skummelt" vil jeg si at software er dårlig skrevet eller dårlig testet. At et system skal koble inn skal være en hjelp og ikke enda en utfordring for en presset sjåfør. Mener (med forbehold) at de sytemene som også sitte i VW, Volvo og Skoda er av typen Haldex 4 som ikke er det samme som permanent 4x4, men kobler inn ved behov. Synes ideen om elektomotorer på hjulene er en god ide, men er jo enda et servicepunkt. Er ikke enig i at man må opp på 163 hk med 4x4, 115 blir nok litt svak men 140 hesteren holder nok i bøtter og spann. Tillegsvekten for 4x4 blir ikke mer en ca 120 kg
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   23/11/2011, 22:34

Her er Mondeodødaren... tror det blir en slik om ikke Ford får ut fingeren snart!

http://www.dagbladet.no/2011/11/23/tema/bil/klikk/motor/19137684/

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Mondeo 4WD   

Til Toppen Go down

Mondeo 4WD
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-