Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 

Pigg eller piggfritt?
Piggdekk
19%
 19% [ 12 ]
Piggfritt
81%
 81% [ 50 ]
Antall stemmer : 62

AvInnlegg
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   7/10/2007, 23:12

Kom gjerne med argumenter på hvorfor dere velger som dere gjør...

faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   8/10/2007, 20:51

hmm...overraskende resultat. Blir pigg på min bil. ( har det nå også )
Men, over til noe helt annet.
Jeg fikk høre her om dagen at det var noen som hadde lest et sted at det var en diskusjon hvorfor ikke nye Mondeo ble levert med 4x4, og der var det kommentert med at nye MOndeo kom seg frem uansett på vinterføre. Vel, kan dele den erfaringen med de MK3 jeg har hatt ( 3 stk. ). Og de har vært fantastiske vinterbiler alle sammen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   8/10/2007, 21:07

titanium-xxx skrev:
Kom gjerne med argumenter på hvorfor dere velger som dere gjør...

Føler at jeg kjører stort sett på bar eller våt asfalt og slaps.. dermed bestemmer komforten.. piggfritt er mykt, stile og behagelig .. De ytterst få gangene jeg savner pigger får jeg ta det veeeeldig forsiktig..
Har også en boks 'spraykjetting' liggende dersom det er behov, og tro meg, det hjelper en del! Den seige harpiks-guffa kan hjelpe deg gjennom en vanskelig, kortere tur på glattisen, men for all del, det er ikke noe vindundermiddel, bare en lite hjelp hvis du tar det pent..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   8/10/2007, 21:10

Jeg har kjørt piggfritt siden 1995, og ser ingen grunn til å bruke noe annet Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   8/10/2007, 21:28

Har kjørt piggfritt siden 1998 da jeg byttet fra pigg til piggfritt på min gamle 1965 Porsche!

Cool
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   8/10/2007, 21:29

Jeg har kjørt piggfrie Nokain Hakkapelita i 9 år og vil ikke gå tilbake til pigger. Jeg kjører en del på motorvei og synes piggdekk er lite komfortable i forhold til piggfrie dekk. Dessuten har jeg inntrykk av at piggdekk er gode bare den første sesongen.

Det er ganske bratt der jeg bor og naboene syntes det var merkelig at jeg valgte piggfritt. De har enten piggdekk eller kjører SUV. Jeg har bare hatt problemer med å komme opp bakkene to ganger i løpet av disse 9 årene. Dette på grunn av is med vann på, men da hadde jammen naboene problemer også.

Det er klart at jeg enkelte ganger må være ekstra forsiktig. Har jeg mistanke om det blir glatt eller jeg tror det har oppstått underkjølt regn, så tar jeg og prøvebremser. Jeg forsikrer meg selvfølgelig om at det er ingen bak.

Jeg synes likevel det er bra at noen velger piggdekk fordi de "hakker" opp isen og det er jo fint for de av oss som kjører piggfritt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krispo
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 115
Registration date : 25.09.2007

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   8/10/2007, 22:02

Jeg deler erfaring med deg over her
Har kjørt piggfritt (Continental) i flere år, og jeg kjører en god del på sne og is på vinteren, og jeg har aldri hatt problemer eller hatt noen uhell med det.

Det gjelder å ha fokus på at det kan være glatt så går det bra. Men selvfølgelig blir det mest kjøring på bar asfalt og da er piggfritt suverent med hensyn til støy/komfort.

Jeg skal innrømme at ESP har hjulpet meg noen ganger ved islag eller underkjølt regn, så det er godt å ha.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   10/10/2007, 11:35

Jeg pleier å ha en del turer frem og tilbake over fjellet til Bergen så for min del så blir det pigg igjen. Har hatt dette de siste årene etter å ha prøvd piggfritt 2år. Jeg liker den egenskapen at med pigghjul så slipper bilen mere jevnt. Ikke plutselig som jeg føler den gjør på piggfritt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
joltus

Antall Innlegg : 25
Registration date : 10.11.2007

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   19/1/2008, 18:36

Aldri noe annet enn piggfritt for min del! Kommer fra en snøplass, og aldri hatt noe problemer med piggfritt!

En dag i bergen var det litt glatt med piggfritt... de sliter litt mer på isete føre med vann oppå...

Men min erfaring er: Det er bedre med litt slitte piggfrie dekk enn litt slitte piggdekk... For litt slitte piggdekk mangler det viktigste, og det er gode pigger....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   19/1/2008, 19:43

En diskusjon mellom pigg og piggfritt blir litt domt, misforstå meg rett...

Piggdekk ER best på vinterføre, dette er avdekket i samtlige tester, MEN piggfri er mye bedre når det kommer til komfort. Derfor vil "kjøreruten" din være "bestemmende" for hvilket dekk du burde velge. Kjører du på god gammel vinterføre hele vinteren, vil nok piggdekk være det beste valget, men kjører du på saltede veier, motorveier etc, så vil nok piggfrie dekk stille sterkest.

Selv har jeg kun kjørt på piggdekk, og føret der jeg bor tilsier at dette er det beste valget. Hadde jeg derimot kjørt på motorvei 70% av vinteren, ville jeg nok ha valgt piggfri.

Når det er sagt, så finnes det STORE forskjeller på dekkene, spesielt SUV-dekkene. Jeg har erfaringer med Toyota LC 105 med såkalte helårsdekk,\ Mud\Terrain med taktisk kjøring, det er risikosport!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Heggis

Antall Innlegg : 30
Registration date : 13.12.2007

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   19/1/2008, 19:52

Jeg kjører piggfritt. Hadde det til og med på en HiAce -93 som jeg hadde på midten av 90-tallet. Det fungerte veldig bra. Som de andre her har nevnt er det komfort og miljø som er bakgrunnen. Har ingen problemer på glatta, men tar det svært med ro når det er meget glatt. Men da tror jeg det bare er marginal fordel med pigg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   19/1/2008, 20:54

Jeg kjører piggfritt, og har gjort det med mange.biler i mange år. De tar seg minst like bra frem i alle situasjoner jeg har vært borti, og gir mye bedre komfort enn piggdekk.

De støyer mye mindre, og er mykere å kjøre på. Tester viser dessuten at på tørr eller våt snø-/isfri asfalt gir pigger en klar reduksjon av veigrepet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordFreak
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 92
Registration date : 14.01.2008

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   24/1/2008, 18:45

Piggfritt synes jeg fungerer bedre på skikkelig snøføre, er mer stillegående og man slipper piggavgiften når man skal en tur til byen Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/profile.php?id=646800055
Sponsored content

PosteTema: Re: Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?   

Til Toppen Go down

Vinteren er snart her - Pigg eller piggfritt?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» ØK: Poletta eller lignende vogn
» Elektromotor m/gear eller kun gear
» 4x114,3 16" eller 17" felger kjøpes.
» Sommerdekk, gateslicks og racingslicks
» Dekk størrelsa å anna info om dekk