Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Tester/omtaler

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Tester/omtaler   10/10/2007, 10:11

Slitedelene var helt greie, men servicene blir ganske heftige hvis man i våres tilfelle kjører ca 100.000 km på 3 år.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hilmar

Antall Innlegg : 23
Registration date : 10.09.2007

PosteTema: Re: Tester/omtaler   10/10/2007, 11:55

Når startlønna til en fordmekaniker er på 600k, så blir det dyrt :-(
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Tester/omtaler   10/10/2007, 12:25

hilmar skrev:
Når startlønna til en fordmekaniker er på 600k, så blir det dyrt :-(

hehe....husker den overskriften. Lengere nede sto det, at hvis du jobbet ræva av deg SÅ kunne man tjene 50´ i mnd. Allikevel 5-5.500.- i året er heftigt.
Nå har BMW ett serviceprogram som går ut på at computeren i bilen leser kjøremønsteret ditt. Hadde det i min BMW, og den leste antall start og gearinger, muligens noe mer!!. Så det heter service etter behov.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153

PosteTema: Re: Tester/omtaler   10/10/2007, 13:50

kikker skrev:
Finfin test i Vi menn.
Delt annen plass bekrefter at vanlige folk også har god dømmekraft.

Det som knirker her var servicekostnader for første 100.000 km,
hvis de er reelle.
BMW: 9.250.-
Mondeo: 15.000-17.000.-
Volvo og Audi ca. 14.000.-

Har sjekket litt ved en ringerundeidag jeg.

Mondeo:
Prisene på Mondeo er riktig. Men slik jeg forstod det er dette komplett. Kommer ikke noe i tillegg (filter etc) 20`interval

Audi:
Prisen på Audi er omtrent det samme som Mondeo med mindre en kan nøye seg med longlife (langkjøring). Blir litt rimeligere da.
MEN...motorene i Audi har regreim/vannpumpe som skiftes på 90` eller 120`.
Dette koster 10.000 - 15.000,- og kommer i tillegg.

BMW:
Prisen ligger på ca 10.000, men forutsetter en serviceavtale. En må da betale hele avtalen på forskudd. Virket som det ble en del tillegg utover dette. Filter etc.

Volvo:
Her er det 30`intervall og disse koster ca. 5.000-6000 pr stk. Men Volvo vil ha service hvert år, så for de fleste blir det mellomservice med en pris på ca. 3.000,- pr gang.

Tror ikke Mondeo er så ille jeg.
Virker som om testen er svært unøyaktig på dette. (jeg har ikke lest testen)

Dallas
-hadde litt tid til overs Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Tester/omtaler   10/10/2007, 14:01

Bra at noen har god tid :-)

Det blir nok ikke de store forskjellene når alt blir hensyntatt - det er jo ikke så stor forskjell på timelønn og olje osv som alle servicene skal bruke. Det kan skille noe på deler og på hvor ofte man må ta service.

Egentlig er jeg forsåvidt mer opptatt av eierkost etter de første 3 årene jeg. Der er usikkerheten størst og for meg som eier bilen privat, betyr dette mer enn de planlagte servicekostnadene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Tester/omtaler   10/10/2007, 14:08

Det ble jo litt mere nyanseret.
Serviceintervallet er vel det eneste jeg ikke har fått med meg, har heller ikke funnet det noe sted. Regnet med det var på 30´. Så for mitt vedkommende blir det det ganske dyrt. Siden vi kjører +/- 30´i året, blir første året ca. 5.000.- neste år ca. 10.000.- med 20´intervaller. Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: Tester/omtaler   10/10/2007, 19:14

Testene som trekker Mondeo inn i premiumsegmentet har helt rett i at Mondeoen ligger et hakk under når det gjelder kvalitetsmessig utførelse, rent motoriseringsmessig og at noen av de nyeste utstyrsdetaljene ikke er tilgjengelig. Det hører med til dette segmentet at man har muligheten for å velge blant kraftigere motorer. Her synes jeg Ford har et stort hull i programmet. Riktignok får man tak i en stor bensinmotor, men ikke på dieselsiden, og da uten automat. Nå skal jo det med motorvolum antakelig ned over tid, men ikke nødvendigvis antall hk og dreiemoment. Merc. utvikler nå en 1,8 liter bensinmotor på 238 hk som kanskje kommer i S-klassen.

Jeg synes Ford bør ta mål av seg til å konkurrere også i premiumsegmentet med en reell GhiaX utgave, ikke en utgave som koster 16' kr. mer enn nivået under men kanskje 100' kr. over. X kan stå både for executive og 4-hjulstrekk. De har et så pass bra produkt i nye Mondeo at de burde kunne utfordre i flere segmenter.

Jeg vurderer gjerne en fremtidig Mondeo med nye 2,2 liters diesel på 175 hk og 400 Nm, 4-hjulstrekk, ny CO2-effektiv automatkasse, panoramasoltak, komfortseter og noe mer eksklusive paneler. Ser også for meg noen flere opsjoner, slik som avstandsholder ned mot 0 km/t, luftfjæring, el. åpning og lukking av bakluke, blindsonevarsling, night vision, premium audio med flere høyttalere og dyb subbass, etc. Ser frem til å følge utviklingen, og jeg er rimelig sikker på at Ford vil komme med et eller annet på sikt som virkelig kan matche og seriøst utfordre nedre del av premiumsjiktet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
romsais

Antall Innlegg : 17
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Årets trekkbil!   11/10/2007, 15:55

Har ikke fått sett den selv enda...

http://www.autoexpress.co.uk/videos/featuresvideos...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Tester/omtaler   11/10/2007, 16:55

Fifth Gear sin test. Gammel nå muligens, men absolutt verdig på denne samlingen.

http://www.youtube.com/watch?v=-q-P8nf6334
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Tester/omtaler   12/10/2007, 17:24

"Din neste firmabil? Ford Mondeo gir deg mye bil for pengene."
DN.no viser video av den nye Mondeo.

Sjekk:
http://www.dn.no/dntv/motor/article1193533.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_readmore

Jounalist Embret Sæter sier:
"Spesielt fronten er veldig lekker – grillen stor og aggressiv."

Sæter mener at spesielt tre ting imponerer:
1. Plassen – gedigen
2. Svært god å kjøre
3. Prisen er helt riktig for det norske markedet
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Tester/omtaler   12/10/2007, 17:58

Akkurat det, og mere til, har vi visst i flere måneder. Likevel godt å få en enstemmig presse til å bekrefte at dette virkelig er et godt produkt. Var det årets bil i UK jeg leste i en av linkene? Hva med årets i Europa da? Må vel være like rundt hjørnet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
morander

Antall Innlegg : 26

PosteTema: Re: Tester/omtaler   16/10/2007, 22:51

En test fra Sveriges Radio. Litt uvanlig med biltest på radio, men artig lytting. PS: Jeg måtte klikke meg inn på lydfilen 2 ganger før den funket. (2 deler)
Her er den: http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/program/artikel.asp?ProgramID=2272&Artikel=1643684
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Tester/omtaler   17/10/2007, 20:49

morander skrev:
En test fra Sveriges Radio. Litt uvanlig med biltest på radio, men artig lytting. PS: Jeg måtte klikke meg inn på lydfilen 2 ganger før den funket. (2 deler)
Her er den: http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/program/artikel.asp?ProgramID=2272&Artikel=1643684

Jeg må si at svenskene er noe for seg selv. De er ikke like begeistret som de norske og britiske journalistene. De mente blant annet at dette var en komfortabel, men fornuftig og kjedelig bil som man kan spille danseband musikk i. Suspect Er de redd for at den nye Mondeoen skal ødelegge hjemmemarkedet for SAAB og Volvo tro? scratch
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Tester/omtaler   17/10/2007, 23:03

Det var også litt blandet omtale i dansk motorpresse. De var mindre begeistret enn de norske de også og var spesielt skuffet over det de mente var mindre kjøreglede i den nye kontra den gamle modellen ... Det er jo stikk motsatt av hva de norske typisk har skrevet ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153

PosteTema: Re: Tester/omtaler   17/10/2007, 23:37

Deshpremi skrev:
Sitter med oktoberutgaven av BIL i hånden, akkurat lest familiefeiden mellom Mondeo og Volvo V70, og hvem vant? Shocked

Selvsagt MONDEO! king

Mondeo fikk totalt 61 poeng og V70 fikk 57 (av maks 70 poeng). V70 fikk 1 poeng mer enn Mondeo på ”Førermiljø” og ”Komfort”. Ellers så hadde Mondeo høyere poeng på de andre testkriteriene, bl.a. ”Kjøring”, ”Plass” og ”Pris/Utstyr". BIL trekker spesielt fram at kjøreegenskapene i Mondeo er bedre enn i V70.

Så enda en bekreftelse på at vi har valgt riktig..... Smile

-------
Skjønner ikke helt. Jeg har de siste dagene vært innom butikker er bladsjapper for å se etter bladet Bil med denne testen, men jeg kan ikke finne bladet.
Regner med at oktoberutgaven nå er i salg..eller?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Tester/omtaler   18/10/2007, 18:48

hhf skrev:
Det var også litt blandet omtale i dansk motorpresse. De var mindre begeistret enn de norske de også og var spesielt skuffet over det de mente var mindre kjøreglede i den nye kontra den gamle modellen ... Det er jo stikk motsatt av hva de norske typisk har skrevet ...

Hm, det er jo umulig oppleve kjøreglede på danske veier uansett hva man kjører. Enten er det trange, smale veier med 60-soner eller så er det rette motorveier. Felles for begge veitypene er at de er paddeflate.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Tester/omtaler   18/10/2007, 20:45

Hehe - skjønner hva du mener, men de har også noen fine kjøreglad-veier i DK. Man må bare lete litt (har bodd der lenge og prøvd)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jxl

PosteTema: Re: Tester/omtaler   22/10/2007, 09:28

Nå på vei til New Zealand:
http://www.nzherald.co.nz/section/9/story.cfm?c_id=9&objectid=10470794&pnum=0
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jxl

PosteTema: Re: Tester/omtaler   22/10/2007, 09:43

Og Australia.. Mon tro hva som skjer med produksjonen når bilen også skal selges i dette markedet? Question

Last ned PDF'en Beaty and Brains her: http://www.ford.com.au/servlet/BlobServer?blobtable=DFYBlob&blobheader=application%2Fpdf&blobwhere=1178826452793&blobcol=urlblob&blobkey=id&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=attachment;filename%3Dmondeo.pdf&blobheadername2=Cache-Control&blobheadervalue2=max-age=86400
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Tester/omtaler   25/10/2007, 21:41

http://www.amotor.no/test/biltest/biltest_ford_mondeo_best_og_billigst/44641
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
morander

Antall Innlegg : 26

PosteTema: Re: Tester/omtaler   26/10/2007, 08:21

I den svenske utgaven av Auto Motor & Sport (www.automotorsport.se) blir Saab 9-3 2,8 Aero testet mot Mondeo 2,5T. Resultat: 3,5 stjerner til Saab, 5 stjerner til Mondeo. Det mest ubehagelige er dog de svenske prisene. Mondeon er priset til 274.200,-, mens Saaben ligger på 336.900,-. Og husk: Det er svenske kroner (ca. 0,84). Jeg tror bladet kan kjøpes digitalt på nevnte webadresse for dere som ikke har tilgang til det i Sverige.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Tester/omtaler   26/10/2007, 08:57

Dagens Næringsliv har testet firmabiler... http://www.dn.no/dnBil/article1211103.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_image

Har ikke fått lest papirutgaven, men jeg har blitt fortalt at den også inneholder en karakteristikk på typiske sjåfører av de ulike biltypene. F.eks er Saab en "ingeniørbil", mens Mondeoen ble noe i retning av "selgeren som ikke tjener så godt men trenger mye plass" ... Laughing
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Tester/omtaler   26/10/2007, 15:45

Mondeo havnet på 4. plass i testen, men jeg har litt vondt for å ta den veldig seriøst. Bl.a. får Mondeo relativt sett dårlig karakter på kjøreegenskaper, noe som er helt uforståelig for meg. Det er jo her den er helt suveren, og som alle anmeldelser har tilkjennegitt. Når den i tillegg får dårlig karakter på "Må-ha faktor" og "Status/nabofaktor", og dette legges til grunn for å kåre en vinner, så blir rangeringen litt meningsløs. Skulle tro at nye Mondeo i alle fall har større "AHA" faktor enn BMW, men de måler hverken den, "oi-oi" faktoren eller "åh dæven" faktoren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Deshpremi

Antall Innlegg : 47

PosteTema: Re: Tester/omtaler   26/10/2007, 16:12

Merk også at denne testen ikke er utført av "profesjonelle", men av representanter fra bilimportfirmaene...

Go Mondeo!! Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Tester/omtaler   26/10/2007, 16:21

Fint med entusiasme for bilmerket vi har kjøpt, men vi må vel tåle at den ikke vinner alt? Bil er og blir en subjektiv sak på mange områder. Jeg tror heller ikke jeg ville hatt så lett for å velge mellom en 318d og den Mondeoen jeg nå har kjøpt om jeg fikk valget mellom dem til lik pris og med likt utstyr. Slett ikke utenkelig at valget hadde falt på Bayeren da ... Audien og Mercen tror jeg hadde blitt lenger ned på min liste ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Tester/omtaler   

Til Toppen Go down

Tester/omtaler
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next