Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Ricaldo

Antall Innlegg : 5
Registration date : 05.09.2011

PosteTema: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   5/9/2011, 10:32

Hei godtfolk!

Som trådtittel sier, vi er på jakt etter ny bil.
Pr i dag er vi en familie på tre. Mor, far og en sønn på 2 år. I februar blir vi en familie på fem Smile

Altså, jeg må definitivt bytte ut min Volvo V50 og har saumfart nettet en stund nå etter aktuelle kandidater.
Valget er ikke endelig tatt, men Ford Mondeo begynner å skille seg ut, i positiv forstand. Hvertfall ut fra det jeg har lest meg frem til så langt.

Tingen er jo at med 3 barneseter i baksetet, trengs det rimelig godt med plass. Bagasjerom likefullt.
Regner med det er folk her inne med relevant erfaring, og som kan skyte inn med gode innspill og synspunkter!

Alle mulige svar mottas med stor takk Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   5/9/2011, 15:53

Gratulerer! cheers
Mondeo stv. er fin, men Galaxy har mer plass. Koster mer, selvfølgelig, men er også en større bil. Jeg har tenkt på Galaxy selv, men prisen var avgjørende.

Du får nok 3 barneseter i Mondeo. Det har blitt testet, og fungerer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ricaldo

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   6/9/2011, 10:09

Takker for svar!

Greit, har også tittet litt på Galaxy, men med syv seter blir den vel dyr tror jeg.
Får man tre seter i en Mondeo er nok det heteste kandidat tror jeg! Det er vel uansett fornuftig å ta med tre barneseter og prøve og se at det faktisk går. Det er jo mange forskjellige størresler på disse barnesetene.

Problemstilling nr 2:
Hvilken Mondeo skal jeg velge?! Hehe, joda, dette er mitt valg. Men håper på litt synsying rundt dette også.
Etter en del Finn.no søking begynner jeg å få en viss peiling. Økonomien spiller jo stor rolle. Noe særlig over 400K blir for mye her i gården.

Tenker jo både automat samt Titanium utstyrsvarianten, men skal man opp på årsmodell 2010/2011 ser dette ut til å bli veldig dyrt. Særlig med 140HK. Da må jeg vel ned på rundt 2009 modell tenker jeg for å kunne svelge innkjøpsprisen.
Alternativt kan jeg droppe automat og Titanium(riktig navn?) og gå for en +-2011 mod.

Veldig usikker på akkurat dette.

Kan noen fortelle meg litt om historikken til Ford Mondeo rundt denne tiden? Tenker da ca fra årsmodell 2008 og frem til i dag. Når kom store endringer?

Noen årsmodeller/motorer dere kan anbefale fremfor andre? Eller omvendt? Mistenker vel at det meste kommer ned til smak og økonomi.

Uansett håper jeg på noen innspill og diskusjon, som kan lette valget litt for meg Smile

På forhånd takk!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   6/9/2011, 11:21

2007-2010-modellene er vel ganske like. Større endringer kom først med faceliften på 2011-modellene.

Ellers er det jo som du sier personlig smak (og lommeboka) som styrer, så det er vel vanskelig å gi noe annet råd enn å gå til en forhandler som har mange både brukte og nye biler, og få sett og prøvet så mange varianter som mulig. Lykke til! Dette er knallbiler uansett variant!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ricaldo

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   6/9/2011, 12:26

Takker for svar mister!

Driver stadig å vurderer og sjekker ut ting og tang.

Sånn jeg tenker akkurat nå er 2011 ECOnetic 2,0 TDCi 140 hk, med manuell girkasse mest aktuell (hvis denne kombinasjonen lar seg gjøre?).
Kampanjepris er det også om dagen ser jeg. Kanskje jeg må slå til fort! hehe
Såvidt jeg kan vurdere må dette være helt utrolig mye bil for pengene!

Eneste det står på nå er å raske med seg tre barneseter til Ford og teste at det faktisk går å stable disse inn i baksetet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   6/9/2011, 15:50

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
brannmann

Antall Innlegg : 38
Registration date : 30.03.2009

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   6/9/2011, 18:37

Ricaldo skrev:
Hei godtfolk!

Som trådtittel sier, vi er på jakt etter ny bil.
Pr i dag er vi en familie på tre. Mor, far og en sønn på 2 år. I februar blir vi en familie på fem Smile

Altså, jeg må definitivt bytte ut min Volvo V50 og har saumfart nettet en stund nå etter aktuelle kandidater.
Valget er ikke endelig tatt, men Ford Mondeo begynner å skille seg ut, i positiv forstand. Hvertfall ut fra det jeg har lest meg frem til så langt.

Tingen er jo at med 3 barneseter i baksetet, trengs det rimelig godt med plass. Bagasjerom likefullt.
Regner med det er folk her inne med relevant erfaring, og som kan skyte inn med gode innspill og synspunkter!

Alle mulige svar mottas med stor takk Very Happy

Hei!
Jeg vil anbefale deg å prøve å montere 3 barneseter i baksetet før du bestemmer deg. Se ikke bare på om det er plass, men prøv å fest alle setebeltene. Det vil bli sinnsykt trangt. Jeg har Mondeo selv, men ikke like mange unger som dere. Det har derimot naboen. Han kjøpte S max. Han var ikke i tvil. Den er genial pga at der er setene skilt. Dvs at man kan justere hvert sete. I mondoisen er det et helt sete. For ikke å snakke om plassen i baksetet. Med tre unger blir det vel nok av ting som skal være med.
Bare et tips.
Jeg ville ikke ha kjøpt noe som man ikke blir fornøyde med uansett. Legg heller i litt ekstra eller vær fornuftig og ta vekk noe av ekstrautstyret du ikke får bruk for alikevel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ricaldo

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   7/9/2011, 09:23

Takker for svar.

Siste to innlegg har fått meg litt mer i tvil. Innrømmer det. Rent utseendemessig frister Mondeoen mest. Men ser at fornuften bør seire her, og da er vel S-Max kanskje et naturlig valg ja.

Har tittet litt og ser de er litt dyrere. Det trenger vel forsåvidt ikke gjøre så mye, kan jo gå ned en årsmodell eller to.

Når det gjelder Mondeoen ble jeg litt interessert i modellhistorikken. Slik jeg forstod det kom det en ny Mondeo i 2007-2010, så en ny igjen i 2011. Hvordan er historikken til S-max`en?

En annen ting jeg lurer litt på med S-max er 5- eller 7 seter? Jeg tenker sånn at 7 seter må være veldig praktisk, hvis 1) det ikke er så ekstremt mye dyrere enn 5-seteren? og 2) hvis de to ekstra setene bak er lette og slå ned så man kan utnytte bagasjerommet fullt ut uten å styre altfor mye hver gang.

Innspill?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
brannmann

Antall Innlegg : 38
Registration date : 30.03.2009

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   7/9/2011, 10:55

Ricaldo skrev:
Takker for svar.

Siste to innlegg har fått meg litt mer i tvil. Innrømmer det. Rent utseendemessig frister Mondeoen mest. Men ser at fornuften bør seire her, og da er vel S-Max kanskje et naturlig valg ja.

Har tittet litt og ser de er litt dyrere. Det trenger vel forsåvidt ikke gjøre så mye, kan jo gå ned en årsmodell eller to.

Når det gjelder Mondeoen ble jeg litt interessert i modellhistorikken. Slik jeg forstod det kom det en ny Mondeo i 2007-2010, så en ny igjen i 2011. Hvordan er historikken til S-max`en?

En annen ting jeg lurer litt på med S-max er 5- eller 7 seter? Jeg tenker sånn at 7 seter må være veldig praktisk, hvis 1) det ikke er så ekstremt mye dyrere enn 5-seteren? og 2) hvis de to ekstra setene bak er lette og slå ned så man kan utnytte bagasjerommet fullt ut uten å styre altfor mye hver gang.

Innspill?

S max'en leveres iallefall som 7 seter. Vet ikke om dette er et valg ved kjøp eller om det er standard. Det jeg vet at de er meget enkle å slå opp og ned.
Ettersom du er ute etter pris jeg vil be deg tenke på utstyrsnivået. Alle vi menn elsker duppeditter, men trenger vi alle?

Jeg var veldig fokusert på ekstrautstyr ved handel av mondeoen. Bakkestarthjelp og innstilling av støtdempere blir ALDRI brukt. Mulig det er bare meg som ikke skjønner poenget, men...

Hadde jeg skulle handlet idag er jeg 100 % sikkert på at jeg ville hatt automat med radarstyrt cruisecontroll. Skal du ha manuell kan du like godt droppe den. Får ikke samme funksjonalliteten spør du meg. Med engang man girer(holder inn clutchen) slår den seg av, skjer ikke ved automat.
Keyless entry og start er et must uansett. Herregud så lettvindt.
GPS kan du like godt glemme. Det er fint, men altfor dyrt å oppgradere. Hvem gidder å oppgradere GPS til 3000 kr i året? Å hva er visten med gps når den ikke er oppdatert. Da er det bedre å bruke iphonen eller en løs GPS de få gangene du trenger det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   8/9/2011, 08:03

Uenig når det gjelder integrert GPS. Bestilte det på begge Mondeoene. Den er dyr, men verdt det etter min mening.

- Synes midtkonsollen blir mye ryddigere og stiligere med 7"-skjermen enn med de andre variantene.

- Trykkskjermen styrer også mange andre funksjoner i bilen. Veldig ryddig.

- Man trenger da ikke oppdatere kartene hvert år. Og en oppdatering får man gratis (i alle fall fikk man det med 08-modellen). Jeg brukte ikke fem øre på oppdateringer på 3,5 år med -08-modellen. Kartene blir ikke ubrukelige etter kort tid!

- Slipper dra med seg løs GPS, som kan stjeles.

- Mye større skjerm enn noen løs GPS.

- Man får også kjøreanvisninger opp på instrumentpanelet, ved siden av speedometeret.

- Man kan få klare og tydelige, godt hørbare verbale anvisninger over bilens lydanlegg, mens annen lyd automatisk dempes. Ikke den skranglete plastikklyden fra en liten løs GPS.

- Uten GPS og 7"-skjermen kan man ikke få ryggekamera. Det er gull verdt og gir ro i sjelen når man rygger. Bruker det hver eneste gang.

Utstyr jeg personlig ikke ville vært uten er GPS, regnsensor, elektriske forseter, nøkkelfri adkomst og start, bi-Xenon og ekstravarmer/parkeringsvarmer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Q

Antall Innlegg : 45
Registration date : 17.07.2008

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   8/9/2011, 21:48

Anbefaler varmt adaptiv cruice controll! Dieselvarmer er også kjekt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   9/9/2011, 10:19

Hei

S-Max er visst tingen for tre barneseter. Har en nabo som hadde akkurat denne utfordringen, og det var bare en bil som klarte den.

S-Max var den første på ny platform, og jeg tipper det blir den første som skifter til ny om et par år.

S-Max er ca. 40.000 nok dyrere en Mondeo med tilsvarende motor og utstyr.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
sebulba

Antall Innlegg : 40
Registration date : 26.08.2009

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   11/9/2011, 08:27

Hei.
Jeg har 3 barn og har hatt 08 mod Mondeo som jeg var kjempefornøyd med men trengte mere plass og bestilte meg en 2011 (facelift) S-max. Bilen kommer i utgangspunktet med 5 seter men for 8000 får du siste seterad. Jeg hadde syretesten i vinterferien det vi hadde med en kompis av min 10 åring. Med 6 stk i bilen all vinterbagasje, slalom og langrennsutstyr, akebrett osv måtte jeg planlegge litt men utrolig nok gikk det bra. Bilen er litt dyrere enn Mondeoen men jeg anbefaller på det sterkeste å vurdere S-max når dere blir 5 stk. Jeg har 115 hk titanium utgaven og det holder med krefter. Sparer jo en del på å velge denne forran 140hk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)   

Til Toppen Go down

Ny bil - Ford Mondeo? (Stort plassbehov)
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» Boltsirkler til stort sett alle biler!!
» Mellom aksel FORD HASTER
» elektromotor til førersete mondeo
» Thule takboks