Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Neste generasjon Ford Mondeo

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5
AvInnlegg
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   30/9/2012, 18:29

Lite nytt om Fords motorprogram for neste Mondeo. Av mangel på info fra Ford så gjetter man kun på at dagens motorer fortsetter, med tillegg av 1 liters bensin. Usikker på 2,2 diesel. Ser man på siste års utvikling innen drivstoffeffektivisering og ytelsesøkning/ lavere volum, tror jeg det blir vanskelig for Ford å henge med om det ikke kommer noen fornyinger på dieselfronten. 1,6 diesel er fra 2002, 2 liter fra 2004 og 2,2 liter fra 2005. Tviler på at det gjør seg å servere et motorprogram som essensielt er 10 år gammelt. Bensinmotorene er nyere, da fra 2009 samt 1 literen fra 2012.

Powershiften har jeg omtalt før, og den er vel ikke like effektiv for kjøreøkonomi som konkurrentenes løsninger. Tenker spesielt på BMW som har sin 8-trinns automatkasse (ikke dobbeltcluth) som de nå putter inn i hele modellprogrammet, helt fra 1-serie. BMW klarer å matche forbruk på manuell kasse med den automaten.

Håper at Ford har noen ess oppi ermet, og at de bare venter med avsløringene. Ellers er det visst bare å smøre seg med tålmodighet. Stv. først tilgjengelig fra nyåret 2014.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   1/10/2012, 03:33

2.0 diesel som nå sitter i Mondeo har ikke Ford brukt siden 2004. Skal ikke krangle på at det er en gammel motor, men den som nå sitter i Mondeo mk4 er fra 2007/08.
2.0 130hk diesel fra mk3 var fords egenutviklede. Den var også mye sprekere enn dagens 2.0 130/140hk og med register-kjede i motsetning til register-reim nå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   1/10/2012, 20:46

Da ser det ut til at GM og Ford vil samarbeide om utvikling av nye automatkasser. GM får ansvar for utvikling av en 9-trinns kasse for forhjulsdrevne biler, mens Ford vil utvikle en 10-trinns for tyngre bakhjulsdrevne. Produksjonsstart estimert til 2015. Ref http://www.fordinsidenews.com/forums/showthread.php?9140-GM-Ford-jointly-developing-9-and-10-speed
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   20/10/2012, 06:57

Da har det kommet brosjyre for den amerikanske 2013 Ford Fusion.
For å kunne laste ned må det fylles inn en zip code. Prøv med 36607.
For å kunne se brosjyren i fullversjon kan man lagre pdf-filen lokalt på c:/ (klikk lagre-ikonet øverst til venstre i brosjyrebildet) og åpne den på nytt i Adobe fra lokal lagringsplass.

http://www.ford.com/cars/fusion/brochures/
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   23/10/2012, 17:38

Sterke indikasjoner på at Ford stenger Genkfabrikken i Belgia. Neste Mondeo må da produseres annet sted, men ingen ting nevnt om hvor. http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20121022/ANE/121029990/ford-summons-genk-unions-fueling-closure-fears
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   24/10/2012, 22:18

Valencia, sies det nå. Fra 2014.

Sørgelige saker med nedleggelsen i Genk, men Europeisk bilindustri har lenge før finanskrisen og påfølgende gjeldskrise hatt omtrent 30% overkapasitet. Citroën og Ford gjør nå sitt, og Opel følger nok snart på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   25/10/2012, 08:04

I følge dei artikklane eg har sett, var vel dette ei varsla nedlegging.

11.000 tilsette i 2000 til 4300 no, viser ei tydeleg retning.

Det eg uroar meg for, er om dette vil ha noko å seia for produksjonen av ny Mondeo. Det er vel ikkje alltid like stor suksess å gjennomføra så store endringar dei skal til med no..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   25/10/2012, 19:43

Kan noen få denne setningen fra Fords presseside til å bety noe annet enn at det er 2 år til man starter produksjon av neste gen Mondeo?

The new Mondeo, available with the award-winning 1.0-litre EcoBoost and all-wheel drive, will now be launched in late 2014, if the plans for Genk are confirmed

Hadde de nå sagt at det gjaldt S-Max ville jeg forstått det. Det ville jo bety at de hadde en nedtrapping av produksjonen, og at Mondeo naturlig ble tatt ut når den kom i ny modell i 2013. Men dette betyr jo at dagens modell skal gå i 2 år til. Det er ganske tragisk når neste generasjon allerede er vist (og er i salg i USA). Skuff i skogen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Bimi

Antall Innlegg : 8
Registration date : 05.04.2011

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   27/10/2012, 20:06

Da ser det ut som min neste Mondeo kommer fre Spania siden Genk fabrikken legges ned.
Blir spennende å se hva som skjer med Ford i Europa.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   29/10/2012, 20:16

Det som skjer for Ford i Europa nå ligner svært mye på det som allerede har skjedd i USA. Det er det som på fint kalles en "strukturrasjonalisering". Kvaliteten på konsernets produkter i Nord-Amerika har blitt vesentlig bedre gjennom denne prosessen.

Også Dagenhams "stamping and tooling" legges ned - der den første bilen jeg reiste med ble laget. Genk, som snart er femti, og Dagenham som ble bygd på 30-tallet, er ikke så hensiktsmessige anlegg lengre. Men det viktigste er nok at Ford tar ansvar og bygger ned noe av overkapasiteten. Opel legger ned i Bochum, PSA i Aulnay (Paris), og flere bør legge ned andre anlegg.

Jeg tipper Ford blir et sterkere konsern etter dette, for ingen kan lengre tro at "de gode gamle dagene" kommer tilbake. Den internasjonale konkurransen er hard, og ingen selger på gammel suksess.

Det kan virke som om ny Mondis blir utsatt til 2014. Det sparer kostnader i en situasjon der mange merker har opplevd et brutalt fall i etterspørselen - herunder Ford. De har valgt å holde seg stort sett borte fra konkurransen om de største rabattene fordi det ødelegger lønnsomheten.

Det er verdt å legge merke til at Dagenham skal bygge den nye 2.0l 4 sylindrede dieselfamilien som kommer fra 2016. Den utvikles nå i Essex, og er vel del av Gemini-alliansen med PSA.

Men det er VAG, med VW og Audi i spissen, som spiser markedsandeler. De har gjort mye riktig.
Til Toppen Go down
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   7/3/2013, 20:52

Jeg ønsker ikke å vente på ny Mondeo. Signerte i dag kjøp av ny Kuga. Prøvde den nye Kuga i helga. Meget god bil. Sier derfor takk for følge etter litt over fem over med Mondeo Mk IV. har vært veldig fornøyd med bilen. Kun to små feil på fem år. Lekasje i AC, OG feil med navi antenne. Begge saker fikset på garanti. Litt vemodig å gi fra seg en så god bil, men sånn ble det. Så får jeg vurdere når den nye Mondeoen en gang dukker opp om jeg skal tilbake til det som egentlig er bilen jeg kunne tenke meg. Lykke til videre med et meget godt forum.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   1/4/2013, 20:43

Mondeo skal selges i en påkostet utgave under Aston Martin navnet. For godt til å være sant? Ja da er det vel det. Lukter litt aprilspøk av denne. http://www.fordinsidenews.com/forums/showthread.php?12385-Ford-and-Aston-Martin-Team-Up-for-Fusion-Special-Edition
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
john
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 119
Registration date : 03.04.2010

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   1/4/2013, 22:40

tja trenger ikke være en april spøk. aston martin selger jo en oppjazza toyota IQ under aston martin navnet så.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
fleksnes
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 17.03.2013

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   2/4/2013, 17:44

idag er det 2 april så noen som hvet om det var spøk eller ikke ???
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   6/4/2013, 16:46

Jeg har akkurat returnert fra USA. Der så jeg mange nye Mondeoer, kjent som Ford Fusion der borte. Faktisk så de mer elegante ut enn bildene kunne tyde på - særlig sedan-utgaven. Stasjonsvogn lager de ikke der borte - men skal man dømme etter bildene, er det sedan-utgaven som blir mest lekker i denne utgaven.
Til Toppen Go down
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   9/4/2013, 17:48

Mer Fusion nytt. Ford vil nå tilby en ny 1,5 liters 3 sylindret bensin sammen med automat. Motor sannsynligvis utviklet fra dagens 1,0 liter.http://www.fordinsidenews.com/forums/showthread.php?12825-2014-Ford-Fusion-to-Gain-Sixth-Engine-Cheaper-Hybrid-Package
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   9/4/2013, 20:47

Jeg husker jeg spurte om det ikke kom flere 3-syl bensinmotorer i forbindelse med planene for den nye Mondeoen, men fikk benektende svar den gangen. Etter all den positive oppmerksomheten som 1.0 utgaven fikk, ville det vært rart om de ikke utviklet konseptet videre.

For min del vil det bare øke nysgjerrigheten på bensin-alternativer ved neste bilbytte.
Til Toppen Go down
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   12/4/2013, 15:25

Oops, Ford sier nå at det er snakk om en 4-sylindret motor på 1,5 liter.
http://www.autoblog.com/2013/04/11/ford-confirms-1-5-liter-ecoboost-four-cylinder-engine-for-2014-f/
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   13/4/2013, 11:23

Torz skrev:
Oops, Ford sier nå at det er snakk om en 4-sylindret motor på 1,5 liter.
http://www.autoblog.com/2013/04/11/ford-confirms-1-5-liter-ecoboost-four-cylinder-engine-for-2014-f/

Lurte meg en stund.
Til Toppen Go down
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   15/4/2013, 00:00

Kortid vert den nye generasjonen lansert i Europa eigentleg? Har me fått noko nærare stadfesting?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   15/4/2013, 20:18

Produksjonsstart mot slutten av 2014, og tilgjengelig i Q1-2015. Det er lenge å vente.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Ford Mondeo med hybridmodell   21/10/2013, 22:33

Det vil bli produsert en hybridmodell av nye Ford Mondeo i 2014 ihht til dette:
http://www.mynewsdesk.com/no/ford/pressreleases/ford-vil-tilby-tre-elektrifiserte-kjoeretoey-i-europa-innen-utgangen-av-2014-902049

I USA har de også en ladbar hybrid av Ford Mondeo (eller Ford Fusion) som har et 7,6 kWh batteri tilsvarende det i Ford C MAX ladbar hybrid.
Den ladbare C MAX kommer til Europa neste år som det står om i ovennevnte pressemelding. 188 Hk i C Max gjør den vel kjappere enn de fleste av dagens Mondeoer - skal tro om prisen kan holdes under 350.000 ? Med tanke på at Mitsubishi Outlander med tre motorer på totalt 284 Hk (to elektriske og en toliters bensin) og firehjulsdrift kan leveres for ca 445.000 kroner fra februar 2014 bør ikke C Max koste så mye.

Skulle ønske vi også fikk den ladbare Ford Mondeoen til Norge.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   

Til Toppen Go down

Neste generasjon Ford Mondeo
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 5 av 5Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» Mellom aksel FORD HASTER