Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Neste generasjon Ford Mondeo

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Neste generasjon Ford Mondeo   3/9/2011, 08:24

Det blir spennende å se Ford sin utvikling fremover. Det synes som om Ford virkelig har lagt seg i selen og satser aggressivt. Det vil komme mange nyheter, både innenfor det digitale førermiljøet og sikkerhet. I tillegg får vi en ny designretning. Hvor mye vil bli hentet fra konseptbilen, og hvor mye forblir drøm? Det store spørsmålet i dag er om første avkom av Ford EVOS blir neste Kuga eller neste Mondeo. Dette blir nok avslørt på bilmessen i Detroit i januar der Ford vil vise en pre-produksjonsmodell, men før det skal konseptbilen vises på bilmessen i Frankfurt midt i september. Kanskje får vi noen flere hint da???

Legger ved lenke til to sider på DinSide.no:

http://www.dinside.no/876924/neste-ford-mondeo-faar-ny-design
http://www.dinside.no/877102/ford-mykey-gir-deg-makt

Anbefaler dessuten Fordinteresserte å holde seg oppdatert på FordInsideNews.com.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   3/9/2011, 10:46

Siden første Mondeo, eller i alle fall Focus som kom på slutten av 90-tallet, har Ford i Europa posisjonert seg som ledende på kjøreegenskaper i masse-markedet. Freude am Fahren for arbeiderklassen, for å låne et uttrykk fra BMW.

Fra og med Iosis og Kinetic design har merket også satset på å være ledende innen design - særlig utvendig. Det koster ikke noe ekstra i utvikling å brette noen plater, men det skaffer oppmerksomhet og har apell til yngre grupper som skal kjøpe flere biler. Men måkevingene på bilen over vil vi neppe se på ny Mondeo eller Kuga (og den siste kommer nok først av disse, Torz)

Det vi ser nå, er at Ford også ønsker å være helt der fremme når det gjelder elektronikk og internet. Å laste ned sin kjørerprofil fra satelitt er mildt sagt ganske langt fremme.

Min frykt er at Ford, til tross for alle ressursene one Ford byr på vil glemme det første aspektet. En tur i siste utgave av Focus gjorde meg litt bekymret. Den kjørte ikke like skarpt som forrige utgave. Det kan selvsagt ha med andre forhold å gjøre, som dekk og slikt, men jeg fikk ikke lenger følelsen av å ha bilen i fingertuppene - som jeg utenom Ford ellers bare har hatt i BMW.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   3/9/2011, 11:50

Ja, det mest opplagte er kanskje å tippe Kuga, iom. at man allerede har sluppet bilder av Ford Vertek konseptet, som jo er neste Kuga. Der ser vi noen av trekkene fra EVOS, med bl.a. smalere lykter. Jeg tror likevel at Fusion/ Mondeo blir en av de tidligste modellene som tar steget over på den nye plattformen, også kalt CD4. Ren gjetning tipper jeg at vi har den klar for salg om 18 måneder.

Kjøreegenskapene i Mondeo har vært meget gode. Ford har fått mye skryt for det, inkludert nye Focus. Jeg tror Ford vil vokte seg vel for å gå i en felle med at det nye skal gå på bekostning av det de har lykkes med. Designet på siste modell Mondeo har vært veldig bra, og faceliften har gjort den enda bedre. Neste modell blir nok enda et utviklingsskritt rent designmessig.

Ford sier at neste Mondeo skal konkurrere enda mer mot premiumsegmentet. Fords erfaring har vært at dagens kunder i større grad enn forventet kjøper dyreste utgave, altså Titanium, og dette tar de konsekvensene av. Samtidig sier også Ford at de ikke skal bli et premiummerke for de få, med dertil endret prisregime for sine modeller, men de skal gi kjøperen en enda bedre følelse av at bilen oppfattes som premium. Dette betyr at man vil få tilgang til flere opsjoner på utstyrslisten, på linje med det man finner i premiumsegmentet og med en kvalitet som gjør kunden fornøyd. Noe vil det nok koste, men kunden skal nok oppleve at utstyret er vel verdt de ekstra kronene.

Hva betyr dette konkret? Vel, det er vanskelig å liste opp så mye annet enn det som allerede er kjent fra dagens bilpark. Bortsett fra det tror jeg vi vil se en utvikling på infotainmentsiden, men mobil bredbådstilgang, direktestreaming av musikk, osv., En skal vel heller ikke se bort fra at man i fremtiden også kan "chippe" bilen fra infotainment systemet etter behov. I Norge vil vel kopi av slike meldinger også måtte gå til tollboden.

Det skal bli spennende å se hva som kommer. For egen del sitter jeg på gjerdet og venter, og er klar til å trykke på "kjøp" knappen dersom Ford klarer å imponere meg nok en gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   5/9/2011, 07:45

Kilde: AutoExpress

Neste Mondeo

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   25/9/2011, 07:23

Her spekuleres det nok en gang på neste generasjons Mondeo. Mange liker nok å leke seg med fotoprogrammer tydeligvis. Tror ikke vi skal legge alt for mye sannhet i disse spekulasjonene.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   28/9/2011, 14:41

Jeg tipper det nederste bildet kan ha noe ved seg som vi får se igjen på gatene om et par-tre år. Jeg ser også at de på Ford Inside News spekulerer i at akselavstanden på neste generasjon blir kortere enn i dag siden Ford Fusion (USA) får kortere akselavstand enn dagens Mondis, og de skal dele den nye CD4 platformen.

Men dette må skyldes en sammenblanding av "platform" og "chassis". Dagens Mondis deler jo platform (EUCD) med blant andre Volvo V70 som har kortere akselavstand. Platformer per i dag er mer som byggesett å regne enn som understell.

I alle fall håper jeg at den nye ikke blir noe kortere mellom akslingene enn dagens.

Ford inside News
Til Toppen Go down
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   28/9/2011, 19:11

Jeg så det samme. Enig med deg, akselavstand bør absolutt beholdes. Her er enda flere spekulasjoner.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   29/9/2011, 08:00

Hvor er "Liker" knapper på den blå bilen. Damn!, vil ha en!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   29/9/2011, 12:48

Hvis den blå bilen har minst like godt veigrep som dagens Mondis, så er det bare å notere meg for en også! Very Happy
Til Toppen Go down
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   1/10/2011, 15:44

Spekulasjonene går nå på nett om neste generasjon Mondeo allerede er salgsklar sent neste sommer. Man regner med at den vil bli vist på Geneveutstilling i mars 2012, men kanskje så tidlig som Detroit Motor Show i januar. Dette blir spennende. Da blir det vel å begynne forfra igjen her på forumet slik den gang man startet opp ved introduksjonen av dagens Mondeo. Det kan jo bli artig.

Kanskje trenden blir Blue is the new Black.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   3/10/2011, 22:01

Det er nok for tidlig å glede seg. I dagens økonomiske klima er det ingen grunn til å tro at de forhaster seg.

S-Max og Galaxy er nok først ute i Europa på den nye platformen, men først blir det nok Fusion in USA. DEN kan nok vise seg til neste år en gang - i alle som pre-production model. 2013 er nok det tidligste vi kan vente å se ny Mondeo på veien her i landet i alle fall.
Til Toppen Go down
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   6/10/2011, 21:21

Ford sier nå at de vil presentere neste Escape/ Kuga på bilmesse i Los Angeles neste måned. Som Ford sa i september ved avdukingen av Ford Evos, så vil de vise en produksjonsklar modell basert på Evos konseptet innen 4-6 måneder, dvs. i januar-mars 2012. Ergo blir ikke Vertrek/ Escape/ Kuga noen modell basert på Evos, og dermed må det være en annen modell de har i tankene. Jeg har en følelse for at neste modell Mondeo kommer før vi aner det. Men Mondeo Man, du får holde på ditt, så får tiden vise hvem som får rett.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   7/10/2011, 22:58

Seks år er minimum på en platform, og 2007 + 6 er 2013. Men som før nevnt kan det være at S-Max og Galaxy blir først ute denne gangen også, og være klare på tampen av neste år.
Til Toppen Go down
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   18/10/2011, 17:53

Ryktene forteller at Ford også jobber med en 8-trinns automat/ power shift. Ingen lekkasje om 4-hjulstrekk så langt jeg har kunnet observere. Her en ny spekulasjon om neste Mondeo.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   27/10/2011, 19:57

Her er en videosnutt. Fusion/ Mondeo
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   29/10/2011, 07:41

Her er neste gen. Kuga som vises på utstilling i Los Angeles i november. Denne ser ut til å ha samme referanse som Focus, og er ikke basert på Evos. Det skulle tyde på at det er produksjonsmodellen av neste gen. modell X basert på Evos (og som jeg tror er neste gen. Mondeo) som vil bli vist enten i januar i Detroit eller i mars i Geneve.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   3/11/2011, 19:31

Neste generasjon Kuga /Escape vil bli tilgjengelig med automatisk bagasjeromsåpner. Vift foten under støtfangeren, og vipps opp. Bør også bli tilgjengelig på neste Mondeo.

Lenke
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   30/11/2011, 20:14

MILAN – Ford Motor Co. will continue to offer three body styles when its fourth-generation Mondeo mid-size model goes on sale in European markets in early 2013, said Martin Smith, the automaker's design chief for Europe.

Ford is one the few automakers still offering station wagon, five-door and four-door versions for its European midsize segment model.

"The next generation Mondeo for Europe will continue to be offered in its current three body styles," Smith said on the sidelines of a company event here on November 28.

Ford says the station wagon variant accounted for 48 percent of the 70,400 Mondeos sold through October in 19 European markets plus Turkey and Russia. The five-door version was the No. 2 seller, accounting for 34 percent of sales, with the four-door sedan making up the remaining 18 percent.

Toyota dropped the five-door version of the Avensis in 2008, keeping only the sedan and the wagon. Citroen, Peugeot and VW offer both a sedan and wagon in the C5, 508 and Passat ranges, but no five-door. Renault offers five-door and wagon variants on the Laguna, but no sedan.

General Motors' Opel/Vauxhall unit offers all three variants with the Insignia.

Different market tastes
Different mid-size body styles have varying appeal in European markets.

Station wagons dominate in northern Europe, with this variant accounting for 94 percent of Mondeo sales in Denmark and 92 percent in Norway, ahead of 89 percent in Germany, Ford said.

Southern European buyers prefer the practicality of a tailgate in a five-door body that looks sportier than a wagon. This is preferred by 84 percent of Mondeo buyers in Spain and 72 percent in both Britain and France.

The more conservative buyers in developing markets still tend to prefer the traditional four-door sedan, which make up 97 percent of Mondeo's sales in Russia and 94 percent in Turkey, followed by Romania at 49 percent.

At the Detroit auto show in January, Ford will debut the U.S. version of its new mid-size sedan, which will replace the Fusion.

Smith said the European version, which will retain the Mondeo name, will be identical to the U.S. model to be shown in Detroit.

The new model will have many styling clues from Ford's Evos concept, which was unveiled in September at Frankfurt auto show, particularly in the front end and the surface treatment of the side.

European sales of the fourth-generation Mondeo will begin in early 2013. The current generation was launched in 2007; the second one in 2000 and the first in 1993.

Read more: http://www.autonews.com/article/20111130/ANE/111139996<meta name=#ixzz1fDYQpbK9
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   1/12/2011, 18:01

Det betyr at de har kuttet betydelig ned på modellens levetid, fra syv år til fem og et halvt.

Det er dårligere nytt at de skal lage Mondeoen identisk med amerikanske Fusion. Det betyr at nye Mondeo vil få kortere aksellengde enn dagens modell. Vi får i det lengste håpe at Mondeoen ikke får samme kjøreegenskaper som den amerikanske modellen. I USA kjører de bare rett fram og trenger ikke biler som tåler svinger.

Den blir sikkert pen å se på, og få flere elektroniske dingser enn du klarer å sette deg inn i før de slår klikk, men om du får en bil som kan matche kjøreegenskapene i dagens modell gjenstår å se. Overgangen til den nye Focus-modellen var ikke overbevisende i så måte.
Til Toppen Go down
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   1/12/2011, 19:37

Slik jeg tolker neste gen. Fusion / Mondeo, så er utgangspunktet dagens Mondeo, og som Fusion vil trekke fordeler av. Det er i alle fall det som blir fremhevet i ulike artikler. En ser også av fotoene at det er Mondeoen som er utgangspunktet. Jeg tror derfor at de glimrende kjøreegenskapene vil være i behold. Dette er Ford meget bevisst på.

Hva angår Focus, så er jeg ikke enig med deg. Jeg har selv nylig fått en 2012 Focus (ventebil frem til neste Mondeo kommer), og jeg er overraskende imponert over hva de har fått til med den bilen. Kjøreegenskapene er meget gode også i Focus, og noe av det som virkelig er morsomt er nye funksjoner som blindsonvarsling, info om trafikkskilt i displayet, automatisk lukeparkering. Mondeo kommer til å overgå dette. Måtte de bare få orden på det nye navigasjon/underholdningssystemet, men det bør de klare når de har ennå ett år på seg.

Jeg gleder meg til visningen i januar.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   2/12/2011, 23:43

Vi får håpe det beste! Focus er jo også en one Ford modell, og den er et utslag av europeisk kulturimpeialisme innen Ford-konsernet. Får de også Mondeo inn fra Europa er mye vunnet. Men på "Ford Inside News" er det visst Fusion som nevnes som utgangspunktet - også for akselavstand.

Men selv om nye Focus er en flott bil på mange vis, så har den ikke den umiddelbare følelsen som den utgåtte modellen. Der Ford ligner, eller har lignet, på BMW på sitt beste er nettopp dette at bilen oppfattes som en forlengelse av fingertuppene. Det er akkurat det jeg savnet på nye Focus.

Da helper det ikke at den er en rullende PC eller nettbrett, som jeg skrev på bloggen min for litt over et år siden.[i]
Til Toppen Go down
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   7/12/2011, 19:07

Sakset fra kanadiske www.wheels.ca

According to Ford, I’ve already driven the 2013 Fusion. Well, at least in regards to steering, ride and handling. The current European Mondeo I drove right after this year’s Frankfurt show supposedly gave big clues as to what to expect in regards to driving dynamics for our 2013 Fusion, also due to appear at next month’s Detroit show.

Det skulle virke betryggende i forhold til at neste generasjon Mondeo bygger på dagens Mondeo og ikke amerikanske Fusion.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   7/12/2011, 20:59

Det er godt å høre, og takk for at du videreformidler det du plukker opp der ute Torz! Very Happy

Kanskje det blir en videreføring av platformen, men med ny linjeføring? Da EUCD-platformen kom ble det sagt at også neste generasjon Mondeo skulle gå på den samme, og det økonomiske klima tilsier jo ikke grandios nyutvikling. EUCD platformen var den til da dyreste nyutvikling i bilindustrien - ble det sagt.

Tidligere har Ford sagt at "Within a few years, the Fusion and Mondeo mid-size cars will migrate to a common global platform, as will commercial vans".

Men "wheels" sa jo ikke annet enn at Ford mente dagens Mondeo ville sette standarden for nyutviklingen også - og det er jo det vesentlige. Vi får se! (Og føle).
Til Toppen Go down
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   14/12/2011, 16:06

Nedtellingen til avdukingen av 2013 modellen av Ford Fusion (Mondeo) er startet. Den vises i Detroit den 9. el. 10. januar 2012. I den forbindelse har man laget en nedtellingskalender i form av en App til iPhone og Android telefoner. Jeg har dessverre ingen av delene, men til dere andre, vær så god og prøv. Den skal også være tilgjengelig fra FordFusion på Facebook. Ser noen klager på at lenker ikke virker, men vil tro det er litt avhengig av hvilken hjemmeside man prøver fra.

FordFusionApp
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   15/12/2011, 12:01

Håper den vil ligne mest på postden din fra 28/9 utvendig, og en forsiktig evolusjon fra dagens modell hva gjelder kjøreegenskaper.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Neste generasjon Ford Mondeo   Today at 04:55

Til Toppen Go down

Neste generasjon Ford Mondeo
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 5Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» Mellom aksel FORD HASTER