Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Kondens AC-anlegget

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
JvC

Antall Innlegg : 3
Registration date : 02.08.2011

PosteTema: Kondens AC-anlegget   2/8/2011, 19:18

Hei,

Kjøpte i juni en 2008 modell Ford Mondeo GHIA, 140HK. Bilen har det meste av utstyr og er nydelig å kjøre. For et par uker siden kjørte jeg til Sverige, fikk tatt service, byttet bremseskiver foran, høyre endeledd og satt på avtagbar slepekrok. Dette sparte jeg nærmere 7.500 på! Jeg hev en 650 Hobby og kunne knapt kjenne at jeg dro vogna. Bilen er i grunnen sterk som en okse. Men som seg hør og bør skal det jo være noe. Etter mye pent vær, høye temperaturer og mye bruk av AC begynte det plutselig å bli vått på dørken på passasjersiden og dagen etterpå var stanken av fukt/mugg på plass. Jeg antok tidlig at det var kondens fra AC og da trolig løs drensslange. Fjerning av sidepanelet var genialt enkelt og det var lett å se at det dryppet like ved et deksel i AC-anlegget. Jeg gav skruen til dekslet en kvart omdreining men uten virkning, mer tightning vil bare føre til at skruen rommet gjengene.

I dag tok jeg turen oppom ford i Sandefjord. Jeg hadde regnet med frem til at det sikkert var en pakning og muligens litt tett drensslange, men personen i skranken kunne fortelle at dette var et kjent problem og at de måtte sette på et modifiseringsett. Selvsagt har jeg passert 3 år, så det er ikke en garantisak. Jeg skal imidlertid ringe og klage litt i morgen da jeg mener at når de vet dette er et kjent problem som de har utviklet nye løsninger for så bør de innkalle alle modeller det gjelder, eller reparere gratis. Delene koster niks nada, men alle som har vært på verksted i Norge vet at det koster 4-sifret per time. Fordi silkon etc skulle tørke regnet de ca 2+ timer rep..... og en kostnad noe over 2.000 (trolig 3.000 tenker jeg)

Anbefaler derfor alle som mistenker litt kondens fra AC anlegget å få dette utbedret med en gang.

Dersom noen har tips til hvordan jeg kan argumentere meg frem til kostnadsfri rep, så tar jeg i mot med takk.

JvC
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Re: Kondens AC-anlegget   4/8/2011, 14:10

Hva med reklamasjonsretten din? Du har 5 års reklamasjons rett i Norge. Men veit ikke om dette her er en slitedel eller om den har meningen at den skal vare lenger enn 5 år eller til fem år.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Kondens AC-anlegget   4/8/2011, 23:49

Fikk dette i dag på vei hjem fra ferietur. Ser ut som det drypper fra slangen som kommer ut og går opp. Hvordan gikk dette for deg??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
JvC

Antall Innlegg : 3
Registration date : 02.08.2011

PosteTema: Re: Kondens AC-anlegget   7/8/2011, 15:21

Frankern,

Det kan være du bare trenger trykke slange opp i klipset igjen. Spesielt om det lekker i 90 bendet.

Ellers så kostet det 1.300 kr. Alt de gjorde var å smøre på litt sikaflex her og der. (les inspeksjonsluke etc).

Ellers så gikk fjæra i strammehjulet til drivreima i dag ca 20 mil hjemmefra. Siden reima er slakk slurver servo, vannpumpe etc... dermed var det bare å stoppe, tilkalle NAF og komme seg til nærmeste verksted....

Kjedelig............
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Kondens AC-anlegget   7/8/2011, 19:50

Ok, fikk time til dette på tirsdag. Skal jaggu ta det på bruktgarantien. Gav beskjed om dette før garantien gikk ut, så da skal det være greit.

Kjedelig når slike ting skjer på tur. Har selv akkurat komt hjem fra en herlig kjøretur t/r Bergen- Bodø.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Kondens AC-anlegget   9/8/2011, 17:08

Akkurat hentet ut bilen fra kverneland bil fjøsangerveien. Hadde forberedt meg på en liten krangel ved henting siden jeg ville ha dette på en garantirep. Det står i Fords papirer at bilgarantien UANSETT utgår ved 150,000 kjørte km. Og i løpet av ferien nå rundet jeg nettopp 150,000km. Men de forberedelsene på krangling kunne jeg spart meg. Jeg kom og fikk nøkkelen, fikk forklart at det var lekasje fra A/C som jeg hadde mistenkt og hva de hadde gjort for utbedringer. Deretter var det bare å gå. Smilte, takket for hjelpen og gikk hjem med like full lommebok.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Hehans

Antall Innlegg : 4
Registration date : 13.04.2009

PosteTema: Re: Kondens AC-anlegget   8/9/2011, 20:21

Jeg hadde det samme problemet med min 08 modell. Oppdaget at det vått på matte og gulv på passasjersiden. Min garanti gikk ut i april, reiste til Bilia Økern hvor jeg har kjøpt bilen nå i august. Jeg hadde da på forhånd fått greie på at dette var en feil som var meldt inn til Ford, så jeg sa at jeg regner med at dette ville gå på garantien, og det gjorde det. Så hvis din forhandler ikke har dekket dette på garantien er det noe galt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Kondens AC-anlegget   

Til Toppen Go down

Kondens AC-anlegget
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1