Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Treg respons, normalt?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Treg respons, normalt?   15/7/2011, 14:16

Tenkte å høre med andre her angående respons fra motor/gass på 2.0 TDCI, dette fordi jeg ikke helt vet hva som er normalt på disse for har aldri hatt diesel før.

Jeg syns reponsen når jeg jeg ligger f.eks å lunker på fjerde gir rundt 2000 omdr. og trør på er treg. Eksempelvis hvis jeg skal forbi en bil og trør på går det et halvt sekund før det skjer noe, er som om den må tenke seg om. OG når jeg skal fort opp i fart og girer eksempelvis fra tredje til fjerde, går på gassen etter jeg har lagt inn fjerde må den ha ett halvt sekund før den reagerer. Er dette normalt på en diesel? Flott om noen kan dele hvordan deres biler reagerer...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   15/7/2011, 21:48

MK III ?

Min MKIV har litt "lag" den også men tenker ikke over det. Ved forbikjøring passer du bare på å ligge på maks NM ved ca 1800 omdreininger og bare å skuffe på olje. Er det virkelig plagsomt får du noen til å sjekke at alle vacum slanger, følere og alt fungere som det skal. På min hører jeg tydelig turbo hviiinet som varierer med turtall og giring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   16/7/2011, 01:52

Mk4... Er ikke veldig plagsomt men litt irriterende innimellom hvis en skal forbi en bil i en fei... Lag er normalt når turboen er utenfor sitt arbeidsområde men denne forsinkelsen er innenfor hvor turboen jobber og. Er ikke noen tvil om at turboen virker som den skal. Virker som den ikke registrerer speeden raskt nok som sagt, at den må tenke litt. Vil gjerne ha flere innspill på dette....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   16/7/2011, 20:07

Min mk4 er tar seg gjerne et halvt sekund tenkepause før den virkelig kommer i forbikjøringer ol. Men egentlig ikke noe som plager meg. Det som er mest plagsomt med dette er om du skal ta en luke i en rundkjøring eller kryss. Men dette har jeg vendt meg til og tar nå høyde for Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   16/7/2011, 21:30

Så da er det med andre ord normalt med denne forsinkelsen virker det som.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   17/7/2011, 02:43

Er kanskje det. Men nå er min med automat kasse, og disse har visst en moment "vakt" som skal skåne girkassen i de første 2 girene har jeg fått opplyst. Og trodde dette var pga det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eriktar

Antall Innlegg : 47
Registration date : 16.12.2010

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   17/7/2011, 10:31

Har også det lagget på den motoren. Men det har det vært på alle andre diesel turboer jeg har eid og/eller lånt lenge nok til at jeg har blitt kjent med dem. En ting er at man er innefor turboens arbeidsområde, men dersom det ikke er noe pådrag så er det vel ikke noe trykk i turboen? (Litt på tynn is der, rett meg gjerne de som faktisk kan dette)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   18/7/2011, 08:39

Mulig det er en liten forsinkelse, men har aldri tenkt over det. Er vel turboen som trenger litt tid på å spinne opp i turtall og bygge opp trykk Question
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   18/7/2011, 14:38

Da er det vel normalt da. Måtte bare få konstatert dette for begynte å lure på om noe er galt siden en og sa til meg at det kunne være EGR ventilen som var tett. Hadde vel hatt større problemer med turbotrykket hvis den hadde vært tett...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   18/7/2011, 23:52

Hadde den vært tett, ville nok bilen rykket og nappet en del. Spesielt på lave turtall. Og den hadde røykt/sotet unormalt mye.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   19/7/2011, 20:07

Dette gjelder vel alle MK versjoene? Da mener jeg MK 3 og 4? Har ikke lagt merke til noe på min MK 3 men det må jeg få sjekket ut etterpå. Vist det ikke er MK 3 er det rart vist det er på MK 4 da. Skal få sjekket ettersom tror ikke min gjør det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   19/7/2011, 20:36

Har ikke kjørt en Mk3 diesel på noen år så vet ikke om de har denne forsinkelsen... Kan lett sjekkes ved å ligge å lunke på fjerde gir rundt 2000omdr, så gir du bånn gass. Er den der momentant? Vel, bra... ikke noe å irritere seg over da Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   20/7/2011, 10:01

Dette gjelder vel alle turbomotorer på kloden. Ingen turbo kan spinne opp i turtall på nulltid, men forsinkelsen kan jo være mer eller mindre merkbar på forskjellige motorkonstruksjoner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   2/8/2011, 15:25

Så nå har jeg testet dette.

I 2,3,4 og 5 gir så drar den på med engang jeg hiver gasspedalen inn. Turtelleren går på fult og bilen får bra fart.

Prøvde alle girene i forskjellige soner. Fant ut at jeg bare har litt delay ut av et kryss men det er vel på under 10 minisekunder før den skyter seg avgårde. Så merker det knapt!

Så gir 2 hiver turelleren opp med engang og får gass
Så gir 3 hiver turtelleren opp med engang og får gass
Så gir 4 hiver turelleren opp med engang og får gass
Så gir 5 hiver turelleren opp med engang og får gass(Eventuelt girer ned)

Dette her er sjekket på 1500 og 2000 og 2500 omregninger faktisk.
Til Toppen Go down
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   2/8/2011, 18:29

Så den er der med en gang når du girer under akselerasjon, når du gir bånngass etter å ha clutchet f.eks fra 3-4 gir? Når du testet ved de forskjellige turtallene var det fra null gass til bånngass eller hadde du litt gass og så bånngass?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   6/8/2011, 22:19

Jeg testet hvordan min turbo funker. Kjørte samme strekke fire til fem ganger fram og tilbake. Sikkert noen som lurte på hvorfor ^^. Da jeg kjører så ser jeg det er noe som spreller i venstre felt. Jeg lå i høyre i motgående kjørefelt. Jeg tar en U-sving og setter på varselblink. Gjett hva det var?

En katte, som lå der og ba vel om å bli drept. Sjåføren hadde bare stukket ifra katten. Stakkars katte, jeg måtte ta liv av den med en gjekk. De som kjørte forbi stoppet aldri å spurte om "hjelp". Jeg var i samtale med 112. Ja, jeg veit det er feil nummer. Men tusen takk til den politimannen som hjalp meg igjennom dette. Jeg ble sjokkert og tenkte på min bilulykke med et rådyr, som jeg måtte holde på og passe på og sitte på før jegeren kom og skyt av han i nakken så hodet og kroppen delte seg ifra hverandre. Så for meg var det nød. Så politiet skulle få noen til å hente den senere i dag, dette skjedde igår 04.08.

Det verste var at det stoppet opp en bil og det kom en liten unge og en far ut, og lurte på det var dem sin katte. Heldigvis så var det ikke det og han var små irritert over at personen som kjørte over den bare hadde stukket ifra det. For meg er loven uansett, stopp vist det er dyr i veien som lider. Det er jeg pliktig til og stakkars katte som lå der og vridde seg og ja. Så vist ikke katten har blitt hentet imorgen eller på mandagen skal jeg personlig ta den og dra den til et dyreklinikk vist den har chip i øre er det kanskje noen som kan få tak i eieren. Noe av det verste jeg har gjort, å slå en jekk i hodet på en katte mens den så på meg.. Igjen takk for politiet som fikk meg igjennom det!

Men igjen Roddis jeg har filmet turtelleren så jeg skal legge den opp senere men jeg kan ikke få noe følelse på delay liksom. Eneste er kanskje bitte litt når jeg slipper gassen helt og hiver gass pedalen inn igjen, men hvem gjør egentlig det når man kjører på motorvei osv? Men skal få lastet opp den filmen senere.
Til Toppen Go down
s-max 2011

Antall Innlegg : 1
Registration date : 20.11.2011

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   20/11/2011, 12:22

roddis skrev:
Tenkte å høre med andre her angående respons fra motor/gass på 2.0 TDCI, dette fordi jeg ikke helt vet hva som er normalt på disse for har aldri hatt diesel før.

Jeg syns reponsen når jeg jeg ligger f.eks å lunker på fjerde gir rundt 2000 omdr. og trør på er treg. Eksempelvis hvis jeg skal forbi en bil og trør på går det et halvt sekund før det skjer noe, er som om den må tenke seg om. OG når jeg skal fort opp i fart og girer eksempelvis fra tredje til fjerde, går på gassen etter jeg har lagt inn fjerde må den ha ett halvt sekund før den reagerer. Er dette normalt på en diesel? Flott om noen kan dele hvordan deres biler reagerer...

Har en s-max 2011 163hk tdi og har akkurat det samme problemet. Er dette problemet konstant hos deg? Hos meg så er dette et problem som kommer og går. Det jeg i tillegg merker når forsinkelsen er der er at motoren småjukser ved minimalt gasspådrag ved ca. 1.500 omdr., merker dette lettest på 4. gir mellom 50 - 60 km/t. Som sagt så er ikke problemet konstant, men det er ganske irriterende når det er der. Når forsinkelsen ikke er der, reagerer motoren normalt, respons stort sett med en gang. Har hatt bilen hos forhandler som tok en prøvetur sammen med meg, men da var selvfølgelig ikke forsinkelsen der. Hadde en Audi A4 2.0tdi 05 mod. tidligere, full respons hver gang. Den var det ikke partikkelfilter på. Har lest litt på forumet her og lurer på om det kan ha noe med selvrensingen av patikkelfilteret? Er det noen flere her med samme problem som har fått avklaring på problemet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Treg respons, normalt?   Today at 01:02

Til Toppen Go down

Treg respons, normalt?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Min Bmw 518i E34