Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Jim

Antall Innlegg : 3
Registration date : 03.07.2011

PosteTema: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   10/7/2011, 11:55

Har en 2004-mod, trend. 2.0 Tdci stv.

Airconditionen kjøler i ca. 5 minutter etter oppstart, før kjøleeffekten gradvis avtar samtidig som luften som kommer blir veldig fuktig og lukter surt. Den sure lukten er ikke der til vanlig.

Hvis jeg slår av hele anlegget og venter noen minutter så kjøler ac'en i nye fem minutter.

På grunn av temperaturene som har vært i det siste har jeg ikke hatt behov for kjøling på luften før i går, så jeg var ikke klar over hvor stort problemet var. Men jeg har lagt merke til at ac'en ikke har kjølt skikkelig på en god stund.

Fikk utført lekkasjetest og refylling av gass på onsdag. Jeg kunne resirkulere 685g av 870 som skal være på anlegget, så med tanke på at bilen er 7 år gammel er dette et bra resultat.

Noen som har noen gode idéer??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   10/7/2011, 13:12

du tok altså ikke en full service på anlegget? sjekket olje, gass og byttet filter... prøvd å reesette anlegget?? skal ligge en forklaring på sidene her om hvordan.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Froyd

Antall Innlegg : 16
Registration date : 11.07.2011

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   13/7/2011, 19:48

Jeg har også noe av det samme.. Kjøler under kjøring , men slutter etter kort tid å kjøle ved tomgang.. Mulig lite gass kanskje?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
M.Engebakken
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 04.07.2011

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   13/7/2011, 21:01

har dere sjekket at kjøleviftene går på bilen? uten den vil ac pumpe gå varm og slutte og blåse kaldt. men kan funke mens en kjører.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Froyd

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   13/7/2011, 22:01

M.Engebakken skrev:
har dere sjekket at kjøleviftene går på bilen? uten den vil ac pumpe gå varm og slutte og blåse kaldt. men kan funke mens en kjører.

Skal de gå hele tiden fra bilen er kald da?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Froyd

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   13/7/2011, 22:03

Hører ac pumpa slår inn og ut med korte mellomrom......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Froyd

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   13/7/2011, 23:31

Sjekket nå , og kjøleviften starter ikke. Sitter det noe føler på den , eller er det selve vifta som må byttes?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
M.Engebakken
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   14/7/2011, 12:06

Kjøleviften skal gå fra bilen er kald da ac står og går. veit ikke helt hvor sensoren sitter, men det er vel en tempføler på radiatoren på passasjer siden trur jeg. nederst. men er jo og sjekke sikringer først det er billigst i allefall;D det at ac slår seg ut og inn er at den er over opphetet. for gassen får ingen kjøling. kan sjekke på bilen min etterpå skal se om jeg finner ut litt mer da. hvor ting sitter henn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Froyd

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   14/7/2011, 18:54

Flotte greier. Kjølevannsvifta går fint , men ikke til AC..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   14/7/2011, 20:40

Har du sjekket at komressor har olje?? Ac-oljen er "radioktiv grønn".
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   16/7/2011, 14:18

Hvordan sjekker man den har olje da Frankeren?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no
Froyd

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   16/7/2011, 18:25

På min er det vifta..men vet ikke om jeg må bytte vifta eller om det er noe føler etc??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
M.Engebakken
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   16/7/2011, 20:08

på noen sitter det en føler som ser ut som en fjær nederst på radiator og på radiator plasten på innsiden. og sitter en føler i toppen og en ved vannpumpe trur jeg. men det kan jo være irr på noen kontakter eller ledningsbrudd også. har du sjekket sikringen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   16/7/2011, 20:10

Oljen blir sjekket samtidig med gass osv på AC service.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Froyd

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   16/7/2011, 20:16

M.Engebakken skrev:
på noen sitter det en føler som ser ut som en fjær nederst på radiator og på radiator plasten på innsiden. og sitter en føler i toppen og en ved vannpumpe trur jeg. men det kan jo være irr på noen kontakter eller ledningsbrudd også. har du sjekket sikringen?

Ja , sikringen er hel. Så får begynne litt feilsøking:(
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   16/7/2011, 23:51

Frankeren skrev:
Oljen blir sjekket samtidig med gass osv på AC service.

Oki, ingenting man kan ikke gjøre dette selv for å si det sånn da? Enn å bruke noen tusen lapper på det ^^.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   17/7/2011, 02:51

Av-service kan du få relativt billig rundtom. Mange aktører som kan utføre dette. Men olje og gass er ikke lett å sjekke selv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Froyd

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   17/7/2011, 16:56

Nå har jeg sjekket at viftene fungerer , hadde de opp og satte strøm på de.
AC kompressor slår seg av og på , og vifta starter ikke. Sitter to dioder i sikringsboks , hva er de til?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
M.Engebakken
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   21/7/2011, 16:04

da er det nokk ett lednings brudd eller føler eller kanskje ett rele som ikke er som det skal.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Froyd

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   21/7/2011, 16:07

Vel , prøvde å rense kontakten på trykkbryter til ac. Og nå starter ikke kompressor i det hele tatt..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Froyd

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   21/7/2011, 16:09

Jeg har også en "lekkasjelyd" i skjerm - passajsjerside på bilen når jeg stopper motoren også.. men har jo kjølt greit likevel...??
Er det kondenser som sitter der?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
M.Engebakken
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   21/7/2011, 17:39

er nok kondensatoren som sitter der ja. det kan også dryppe litt kondensvann foran h. framhjul. siden den ikke starter nå kan det være feilkode på systemet. du kan jo skjekke dtc koder selv. ved og holde trippteller knappen inne i 10sec, så sette tenningen i pos. 2 og holder ennå knappen inne til det står test i tripp skjermen. da kan du bla med tripp knappen til det står dtc der, den blinker mellom dtc og none evt. de feil koder som er.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Froyd

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   21/7/2011, 20:26

Prøvd det nå , skal det stå koder i mellom dtc og none hvis det er feilkode?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
M.Engebakken
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   21/7/2011, 22:45

nei. vis det ikke vises der må du inn evt. siden selvfølgelig ikke alle står der.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..   

Til Toppen Go down

AC kjøler i 5 minutter før den gradvis slutter å kjøle..
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hel og halvbur godkjennes nå i biler bygd før 71.
» Barne ATV
» Sprøytesparkel / lastebil lakk
» ØK: liten kjøler/ servokjøler
» Veltebur godkjennes nå i biler laget før 1971.