Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Piping i bremser

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Piping i bremser   18/6/2011, 09:49

Heisann,

Har en 09 Mondeo 2.0 TDCI som piper/skriker i bremsene bak ved lett bremsing. Det er ikke hver eneste gang, noe som gjør det litt vanskelig å påvise. Men det er et litt sjenerende problem og etter min mening skal det ikke være sånn. Byttet skiver og klosser foran (garanti) grunnet kast i skiver, men pipingen er der fortsatt, så er ganske sikker på at det kommer bra bakbremsene.

Noen andre som har dette problemet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Re: Piping i bremser   18/6/2011, 13:19

Sikkert på det ikke er hjullageret? Veit at Focus har hatt en del problemer med det. Oppigjen av årene.

Ellers kan det tyde på slitte bremser klosser eller skiver bak som må byttes. Men blir det bare mer og mer av den lyden?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   18/6/2011, 13:39

Jeg er helt sikker på at det ikke er hjullageret. Det er jo i direkte tilknytning til bremsing.

Det har egentlig vært sånn siden den var ny, og bilen er kun gått 19.000km nå
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Piping i bremser   18/6/2011, 21:04

Legg inn "skrikeplater". Et mellomlegg mellom bremseklosser og caliperne. Hylingen i bremsene skyldes ørsmå vibrasjoner og klirring i klossene ved bremsing. Så en for rengjøring og litt kobber/aluminium pasta på anleggsflatene pluss skrikeplater vil nok gjøre susen tror jeg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   19/6/2011, 23:02

Det tror jeg du har rett i Frankeren. Har ikke hørt om sånne skrikeplater, men kobberpasta har jeg hørt om.

Det er ikke tvil om at dette er en garantisak på en 2 år gammel bil vel? De begynte å mukke litt og sa at jeg måtte betale for dette, men det nekter jeg....

De kan ikke begynne å sile ut hva som er garanti og ikke (med unntak av skader påført av meg selv osv.)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   20/6/2011, 08:11

Du har jo enda reklamasjons rett i norge på 5 år da. Vist du ikke har kjørt mye. ring et annet ford forhandler og hør hvor mye KM de skal tåle. Har du kjørt under det på 2 år å i du skal ha det på reklamasjonsrett vist du ikke får det på garantien.
Til Toppen Go down
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   3/8/2011, 15:58

Hentet bilen i dag. Kunne ikke finne noe unormalt sa de. Fikk ikke annet til svar enn at de av og til pleide å ta på noe kobberpasta så jeg måtte bare prøve. Han spurte også på et tidspunkt om lyden var så høy at jeg ikke kunne høre radioen.

De har nok ikke rørt bakbremsene på servicen i det hele tatt spør du meg.

Kan dere høre pipingen?

http://www.youtube.com/watch?v=DNFz9dTFMNY

Fra 10sek til 13sek

OBS OBS! Fant ut at youtube-videoen må spilles i HD (720p er nok) hvis ikke er lyden så dårlig at man faktisk ikke hører pipingen! Og da kan dere jo faktisk tro at det er bare noe jeg innbiller meg. Standard avspilling er 360p og da kan man ikke høre lyden!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   4/8/2011, 14:08

Jeg hører det før 10 sekunder har gått også jeg da. Høres ikke bra ut i det hele tatt. Hvor leverte du inn bilen enn da?
Til Toppen Go down
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   4/8/2011, 15:00

Anderwin skrev:
Jeg hører det før 10 sekunder har gått også jeg da. Høres ikke bra ut i det hele tatt. Hvor leverte du inn bilen enn da?

Jepp, det er før 10 sekunder også, men mest tydelig i perioden 10-13 sek.

vel, jeg bor i Vest-Agder så jeg bruker Bay Auto Kristiansand som er den lokale Ford-forhandleren her, hvor jeg også kjøpte bilen. De sier bare at de ikke hører det (de har ikke sett videoen da). Problemet er bare at de kommer og går. I dag for eksempel er det så vidt man hører det, og noen ganger er det ingen lyd i det hele tatt. Mens i går var det realtivt kraftig mesteparten av tiden. Men det er jo typisk at lyden ikke er til stede når bilen prøvekjøres.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   4/8/2011, 15:05

Her er en video til, mest tydelig i perioden 6-8 sekunder.

OBS OBS! Må sees i HD 720p for å kunne høre lyden!

http://www.youtube.com/watch?v=fUD5xArUrW4

Sist endret av sven den 4/8/2011, 16:39, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   4/8/2011, 15:21

Du glemte linken til video Sven. Du kan jo vise dem disse videoen da vist de ikke tror på lyden i det hele tatt.
Til Toppen Go down
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   4/8/2011, 16:41

Anderwin skrev:
Du glemte linken til video Sven. Du kan jo vise dem disse videoen da vist de ikke tror på lyden i det hele tatt.

Ja, tabbe! Jeg har lagt til videoen nå! Det gikk visst litt fort i stad Embarassed

Men, kona sier at hun IKKE hører lyden når hun ser på videoen. Det er jo en høyfrekvent lyd dette.. kan det tenkes at en del ikke kan høye lyden fordi det ligger utenfor deres frekvensområde?? Selv hører jeg den godt og synes den er skjemmende

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   4/8/2011, 20:25

Der var videoen ja Smile. Det er lov å gjøre ting for fort ^^.

Men igjen jeg hører denne pipingen på HD kvalitet og ikke de andre kvalitetene for å si det sånn.
Men er det mer piping når du bremser da eller etter du bremser? Bare lurer, kontakt igjen din Ford forhandler og si at det er piper i bilen din.
Til Toppen Go down
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   4/8/2011, 20:54

Anderwin skrev:
Der var videoen ja Smile. Det er lov å gjøre ting for fort ^^.

Men igjen jeg hører denne pipingen på HD kvalitet og ikke de andre kvalitetene for å si det sånn.
Men er det mer piping når du bremser da eller etter du bremser? Bare lurer, kontakt igjen din Ford forhandler og si at det er piper i bilen din.

Ja, synd at man må velge kvalitet for hver eneste video man skal se på YouTube. Dobbelt synd at det alltid er kjipeste kvalitet som blir valgt som standard.

Pipingen skjer MENS jeg bremser. Veldig grovt sett kan man si at pipingen skjer på et gitt pedaltrykk. Hvis man tenker seg bremsepedalen halvveis tråkket inn skjer pipingen et sted mellom ingen pedaltrykk og halvveis tråkket inn. Så hver gang jeg bremser går pedalen forbi det stedet hvor det piper. Hvis jeg klarer å holde pedalen på stedet hvor det piper, ja da piper det hele tiden.

Jeg vegrer meg for å kontakte dem igjen. Føler ikke de tar meg på alvor. Dessuten er det vanskelig å overbevise dem i og med at lyden ikke er konstant.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Piping i bremser   27/8/2011, 22:21

Frankeren skrev:
Legg inn "skrikeplater". Et mellomlegg mellom bremseklosser og caliperne. Hylingen i bremsene skyldes ørsmå vibrasjoner og klirring i klossene ved bremsing. Så en for rengjøring og litt kobber/aluminium pasta på anleggsflatene pluss skrikeplater vil nok gjøre susen tror jeg.

Hvor får man tak i sånne skrikeplater Frankern?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Piping i bremser   27/8/2011, 23:03

Følger stort sett med nye bremseklosser, men kan sikkert skaffes på bilrekvisita butikker eller ford verksted. Eventuelt kan du prøve å smøre på litt kobber/aluminiums pasta på kontaktpunktene mellom klosse og calipper.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Piping i bremser   Today at 06:02

Til Toppen Go down

Piping i bremser
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tojo: Supra MKIII,Supra MKIV,GMC Typhoon,Charger
» Bremser til gammel opel