Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Rens av klimaanlegg?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
skjarbut

Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.02.2011

PosteTema: Rens av klimaanlegg?   7/6/2011, 12:53

Hei!

Det skrives så mye om rens av klimaanlegg for tiden. Jeg mener jeg kjenner en litt sur lukt når jeg start opp bilen og bengynner å lure på om man bør sjekke klimaanlegget. Har noen erfaring med dette? Hva bør gjøres? Noe man kan gjøre selv?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jornenge

Antall Innlegg : 18
Registration date : 08.05.2011

PosteTema: Re: Rens av klimaanlegg?   7/6/2011, 16:04

Er ingenting annet å gjøre enn å bytte pollenfilter. Selve klimaanlegget er ingen renseprosedyre påSmile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 85
Registration date : 10.02.2010

PosteTema: Re: Rens av klimaanlegg?   7/6/2011, 17:13

hei. på bilextra får du en spray som skal rense anlegget. har ikke prøvd den. men haddeen slik lukt på en bil jeg å, da byttet jeg pollen/kupefilter å merket ikke mer til den lukten. prøv bytte pollen/kupefilter først å viss ikke det hjelper prøver du en slik spray. (les bruksanvisningen nøye før bruk)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Rens av klimaanlegg?   7/6/2011, 18:35

Når ac anlegget lukter, er det rett og slett bakterier i anlegget som avgir lukt. Disse bakteriene formerer seg enormt fort i det fuktige klimaet som finnes i rør og kanaler for friskluften. Disse bakteriene må drepes, samtidig som pollenfilteret må byttes. En slik rensespray finnes også hos biltema. Har aldri prøvd dette. Kun hatt service på verksteder. Kostet meg fra 1000 til 1500 for bytte av filtre, etterfylling av gass/olje og rensing av rørsystem.
I et dårlig vedlikeholdt klimaanlegg kan man faktisk finne lange grønne tare-lignende vekster av bakterier.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Rens av klimaanlegg?   8/6/2011, 21:33

Testet en av disse boksene i fjor. Kjempeenkelt. Start bilen, sett på klimaanlegget (AC on) og resikulering. Sett boksen på gulvet bak passasjeplassen og trykk ned sprayboksen så den går i lås. Lukk døra og vent den anbefalte tiden (tror det er 10 min). Fikset biffen og til og med interiøret luktet nyrenset. Var alikevel behov for å bytte pollenfilter for å få bort lukten av sure sokker helt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Rens av klimaanlegg?   13/6/2011, 20:46

Men når bilen er på service, vert det gjort noko med desse bakteriane i AC-en, eller er dette noko ein må fiksa opp i sjølv, på eigen hand..?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Rens av klimaanlegg?   13/6/2011, 20:50

De skal holde ac-anlegget med service på samme måte som resten av bilen, så går utifra det i samme slengen som de etterfyller olje, gass og bytter kupe filter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Rens av klimaanlegg?   13/6/2011, 22:09

Gass etterfylles vel ikke om det ikke er påvist en lekkasje. I løpet av en 3 års periode har den mistet såpass mye gass at det merkes på effekten. Rens av anlegget må nok gjøres av den enkelte. Ford kan sikkert gjøre det men det blir nok fakturert
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Rens av klimaanlegg?   

Til Toppen Go down

Rens av klimaanlegg?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1