Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Fjær som "glipper" (video)

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mskislan

Antall Innlegg : 1
Registration date : 05.06.2011

PosteTema: Fjær som "glipper" (video)   5/6/2011, 14:25

Hei,

Jeg har en 2008 modell Titanium X som periodevis levere noen stygge ulyder fra forstillinga et sted. Jeg var lenge sikker på at jeg hadde samme probleme som flere har meldt om i en tidligere tråd (øvre demperfeste).
"Mitt fenomen" føltes å være vel så mye relatert til rattutslag og lav hastighet.
Det kunne nesten høres ut som en styrekule hadde meldt sin nært forestående død, men lyden passet ikke helt.
Dessverre har ikke ulyden vært konstant og på meg har det virket som kaldt og tørt vær er det verste. Jeg har vært med bilen to ganger på Ford verkstedet, men da har ulyden vært mindre påtagende og de har ikke funnet noe feil.
Det varierer også hvor mye det "skrangeler". Noen ganger er det så vidt hørbart, mens andre ganger hører det ut som hele sullameisen er på vei å ramle fra hverandre.
I går fikk jeg låne to ekstra hender for å vri på rattet og fant hva som laget ulyden. Det ser ut som fjæra "glipper" eller "lugger" når den normalt skulle følge glatt med endringene i hjulretningen.

Spiller du av videoen så hører du ganske greit "kneppene" som kommer. Har du opplevd noe lignende, så kan kanskje dette være et hint.
Er det forresten noen som kjenner hvordan dette fjærordningen er laget? Støter fjæra opp mot ei plate eller noe som normalt skulle rotere lett og som evt kan smørers opp?
Uansett så venter nok et verkstedbesøk med en litt mer detaljert beskrivelse Wink

Morten

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Fjær som "glipper" (video)   5/6/2011, 18:15

God video!!! Har ikke hatt noen lyder på min, men er spent på hva de kan fortelle deg på verksted. Men skal no jaggu få hjelp til å sjekke at mine går fint selv om de ikke lager lyd.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dimper

Antall Innlegg : 17
Registration date : 03.05.2011

PosteTema: Re: Fjær som "glipper" (video)   5/6/2011, 19:26

Virker som øvre fjærbenslager er gåent.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
john85

Antall Innlegg : 5
Registration date : 10.05.2011

PosteTema: Re: Fjær som "glipper" (video)   6/6/2011, 00:54

Hadde akkurat samme lyden og "hoppinga" på en tidligere bil, en renault affraid

Det var fjærbeinslager.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Fjær som "glipper" (video)   

Til Toppen Go down

Fjær som "glipper" (video)
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Power Big Meet 2010
» Bilder og video fra Track day 31 Mai