Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Mk3 vs mk4

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Mk3 vs mk4   19/5/2011, 11:48

Etter nå å hatt 2008 mk4 en stund, og denne har blitt noe av det vanligste på norske veier igjen, har jeg tenkt tilbake på hvordan mk3 og mk4 føles satt mot en annen. Er kjempe fornøyd med min mk4. Ikke noe særlig problemer eller noe. Deilig bil å kjøre med automat og grei guffe i motor 130hk. Stor plass +++ men totalt sett hadde jeg faktisk ikke hatt noen problemer å heller bytte ut mk4 med en godt utstyrt mk3 130 aut. Etter 2004-2005. Synes faktisk enkelte ting hadde høyere kvalitetsinntrykk på 3eren enn på 4eren. Mk3 sin 130 hk var jo også mye kjappere i alle hastigheter.
Er det andre som har tenkt den tanken, eller er det bare jeg som var for godt kjent med 3eren min. Måtte ta et kjapt søk på finn og det er jaggu mange fine mk3 der ute.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   19/5/2011, 12:31

Kunne godt tenkt meg en tur i Mk3 igjen - det er lenge siden sist.

Mk4 er en gedigen bil. Det husker jeg som den største overgangen. Mk3 var mer som en velbrukt tøffel man følte seg vel i med en gang, mens Mk4 trengte en del tilvenning. Men det føltes også som et godt steg opp.

Tror ikke det er noe ved Mk4 som føles som det har mindre kvalitet enn Mk3?

Det jeg absolutt skulle ønske var en bensinmotor. Vår Mk3 hadde 2- liters bensinmotor. Jeg håper prisforskjellene er mindre neste gang vi skifter. Jeg ber aftenbønn om at 1.6 Ecoboost kommer med Powershift. Da hadde jeg vurdert skifte NÅ. 2.0 Ecoboost, som kommer med PS (og bare PS) blir for dyr.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   19/5/2011, 17:17

Mk3 jeg hadde var en 2,0 bensin automat. Eneste med motor/girkasse som var litt negativt var at motor måtte jages en del i kombinasjonen med automatgir. Mye mer avslappende med godt bunndrag som i diesel. Men tror nok 2.0 gjør seg bra med en manuel kasse.
Skjønner at dørene i mk4 faceliften er forbedret og dempet, dette skulle jo bare mangle. Dørene i mk3 hørtes mye mer solid ut når de ble lukket. Også hadde mk3 fordelen med registerkjede i stedet for reim. Også bedre futt i motor (gjelder 130 hk diesel mot dagens 130/140 hk). Men selvfølgelig føles mesteparten et hakk opp. Det er jo tross alt en mye nyere bil Smile mk3 kom jo i 2001.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   20/5/2011, 08:56

Vår Mk3 var også 2.0 bensin automat. Skal man ha det i dag, med Mk4, koster det 100 laken mer enn 2.0 diesel med automat. Uten assistanse fra Norsk Tipping blir ikke det aktuelt. Og manuel kasse er helt uaktuelt.

En forskjell er jo også at Mk4 er tyngre enn Mk3. Eller er den ikke det? Den ligger i alle fall utrolig stødig på veien.

Ford gir mest kjøreglede for pengene. Det er det avgjørende for meg. En BMW (eneste merke som jevnt gir meg samme kjøreglede) med tilsvarende utstyr og ytelser koster mer enn 200.000 mer enn Forden. Status, dør-plopp og mindre støy i kabinen er ikke verdt 200.000. Ikke for meg, i alle fall.
Til Toppen Go down
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   20/5/2011, 10:19

Nei, enig med deg der ja Smile synes foresten ikke BMW (5 serie) har så veldig fint indre. Interiøret synes jeg faktisk virker litt billig og gammeldags med store vribrytere osv. Men men, smaken er som baken, delt med det rare i mellom. Tror mk3 er litt lettere, men synes også den hang fint. Mk4 er betydelig større. Merker det når jeg skal inn og ut av bilen på parkeringsplasser som var god plass på før. Kommer nok heller ikke til å gå over til manuel kasse.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   20/5/2011, 20:15

Den eneste Forden som er fin å se på etter min mening (smaken er jo som kjent delt) er MK4 stasjonsvogn. Kuga kan også blir litt tøffe. Ellers har Ford ingen pene biler synes jeg. (Don't shoot me).

MK4 er vel ikke vanlig i forhold til Passat. De går det jo en milliard av på dusinet...

Bmw 5-serie er konge etter min oppfatning, men de er ikke verd prisforskjellen som Mondeo Man sier. Bmws 6-sylindrede motorer, både bensin og diesel har langt penere motorlyd også synes jeg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   21/5/2011, 02:33

Ford Focus (5dørs) kan jo også bli ganske fine Smile men det plupper opp fler og fler mk4
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   22/5/2011, 20:44

Jeg vokste opp med BMW, kjente forhandleren og prøvde alt. Den første bilen jeg kjørte var en 528, min fars, og da var jeg 14 år. Jeg elsket dem! Men de siste gangene jeg har kjørt BMW har de ikke imponert like mye - eller ikke på samme måte. Det virker som de har blitt mer Autobahn-fartøy. Ikke så flotte å slenge rundt krappe svinger lenger.

Men det er prisen da. Som statsansatt akademiker blir 600-700.000 i drøyeste laget for å frakte familien. 400+ går ann, og da er det Ford for min del.

Utseende: min oppfatning er ulik svens. Ford har etter hvert fått en skikkelig stilig line-up. Fiesta er tøffest, men Mondeo stv. holder seg svært godt syns jeg. Synes ikke konkurrentene som har kommet med nye utgaver etter Mondis har nådd helt opp - selv om BMWs 5-serie og Citroën er fine biler. Til og med Opel Insomnia Laughing har blitt fin å se på - men her er det mest hatch-back'en som fanger øyet.
Til Toppen Go down
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   24/5/2011, 10:28

Jeg prøvekjørte en F10 Bmw 530d stasjonsvogn for en tid tilbake. Kjørefølelsen, motorlyden og frasparket med 245hk / 540nm var fantastisk. Men er den verd 1,3 millioner (som var prisen på akkurat den jeg kjørte)? Svaret er NEI!! Prislappen er hinsides all fornuft!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   27/5/2011, 14:16

sven skrev:
Jeg prøvekjørte en F10 Bmw 530d stasjonsvogn for en tid tilbake. Kjørefølelsen, motorlyden og frasparket med 245hk / 540nm var fantastisk. Men er den verd 1,3 millioner (som var prisen på akkurat den jeg kjørte)? Svaret er NEI!! Prislappen er hinsides all fornuft!

Når det gjelder årsmodell 2007 har også BMW 5serie Touring diesel betydelig mer feil enn gjennomsnittet:
se her

Høyt henger de (over millionen) og sure (masse feil) er de!
Til Toppen Go down
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   2/6/2011, 11:43

Mondeo Man skrev:
sven skrev:

Når det gjelder årsmodell 2007 har også BMW 5serie Touring diesel betydelig mer feil enn gjennomsnittet:
se her

Høyt henger de (over millionen) og sure (masse feil) er de!

Hehe, men jeg må si jeg likte dette innlegget under artikkelen du linker til:

"KVALIFISERT TULLPRAT kaller man slike konklusjoner. På 2000-2010 har BMW 5 serie i mange tester pekt seg ut som et problem barn (ikke bare i EU kontroll sammenheng). Volvo XC 90 er også en bil som alltid ender nederst på kvalitetslister, faktisk konsekvent i alle år.
Man må faktisk forstå at kvalitet svinger utrolig, men selvfølgelig for en BMW fantast til å ta inn over seg at noen årganger av A6 har bedre kvalitet enn 5-serie er er en umulighet dette dreier seg ikke om fornuft men følelser. Religion slår vitenskap any time.
Viktigere enn verksted-besøk er hvordan man behandler en bil, en Touran eier har et fokus, transportmiddel av personer og gods, mens en BMW eier vil at bilen skal representere eieren. Hvem skaper de beste forutsetninger for at en bil har lite feil?"
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   3/6/2011, 23:46

Svært godt poeng det der.

Et annet poeng også: når de spør om eierens tilfredshet. Hvor sannsynlig er det at man er tilfreds når man har brukt grrrrusomt mye på å skaffe seg et statussymbol man er stolt av, versus et fremkomstmiddel man ikke har investert så mye penger og prestisje i?

I rest my case.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Mk3 vs mk4   Today at 14:15

Til Toppen Go down

Mk3 vs mk4
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1