Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Mondeo og rust

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Robbe

Antall Innlegg : 16
Registration date : 08.04.2011

PosteTema: Mondeo og rust   19/4/2011, 10:41

Hei,
Trenger tips vedrørende min 2006 modell.
Denne fikk jeg utbedret noen rustskader i noen dører i fjor. Det var også flassing på kanalene(dette godtok ikke Ford å ta på garanti, de påstod at noen måtte ha omlakkert kanalene tidligere). Dørene ble utbedret av Ford, mens jeg benyttet ett annet lakkeringsverksted for å fikse kanalene. Har brukt disse ganske ofte til å utbedre alle bilene jeg har hatt og aldri opplevd noe tull. Nå i vår viser det seg at skaden på kanalene er tilbake, dvs lakken har flasset og antydning til rust. I fjor var det kun flassing av lakk. Noe som får meg til å tro at denne rusten kommer innenfra og ikke utenfra. Ford påstod i fjor at det var grunnet steinsprut at dette skjedde, så jeg fikk montert skvettlapper i forbindelse med utbedringen av dette. Mitt spørsmål er: Kan man “bevise” på noen som helst måte at rustangrepet må komme innenfra for på den måten få lakken til å skalle? Eller er dette en lost case? Er fornøyd med bilens øvrige egenskaper, men når dette er så fremtredende på en 5 år gammel bil kan jeg umulig anbefale noen å kjøpe denne type Mondeo. Kommer til å få dette utbedret(lakkverkstedet skulle selvsagt fikse dette vederlagsfritt iom de også mente det skulle holde mer enn ett år etter utbedring). Når dette er fikset vil bilen bli solgt og FORD vil ikke bli vurdert igjen. Med mindre det finnes Ford modeller som ikke har denne type problem(er ikke ute etter nybil) Er i grunn svært misfornøyd med Fords kundeservice når det gjelder vilje til å fikse kjente modellfeil og kan desverre forstå plasseringen på autoindex. Får bare håpe konas nye Fiesta(kjøpt ny i 2010) ikke møter samme problemer som min bil desverre gjorde.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Mondeo og rust   19/4/2011, 16:30

Det med lakk som flasser hadde jeg på min mondeo også.
Faktisk samme som deg, ene kanalen ble lakkert pga en liten skade.
det var den kanalen som ble lakkert på nytt som flasset mest igjen etter 2år.

Bilen min ble kjørt med skvettlapper siden den var ny, men jeg kunne fortsatt se slitasje merker i lakken på undersiden av kanalen.

På min virket det som stein/grus fra forhjulene sleit hull i lakken på undersiden av kanalen, og etter en stund løsnet lakken videre opp på kanalen.

Virker som lakk/steinsprut beskyttelsen er allt for tynn på kanalene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Robbe

PosteTema: Re: Mondeo og rust   20/4/2011, 09:24

Har sett mange av denne typen med skallet lakk på de områdene jeg har blitt plaget med. Nå er jeg imidlertid av den oppfattelsen at slik gidder jeg ikke ha det, så det må jo fikses. Det kan godt tenkes at steinsprutbeskyttelsen er for tynn, så jeg lurer på hvordan det blir om man får lakkereren til å dra på noe ekstra steinsprutbeskyttelse før han lakker opp kanalene igjen. Det er jo ikke standard med den "ruglete" beskyttelsen på Mondeo, men må da være bedre enn rust? Vurderer også å drite litt i rustgarantien til Ford, for den er tydeligvis ikke verdt så innmari mye. Kanskje heller satse på å understellsbehandle bilen skikkelig, men hva bør man velge da? Tectyl-dinitrol eller noe annet lurt?

Vurderte faktisk å bytte til nyere Ford, enten ny Focus eller ny Mondeo, men når dette har oppstått vet jeg faktisk ikke om jeg vil satse penga på at en ny ford er noe bedre. Er som sagt innmari misfornøyd med hvordan man i utgangspunktet ble behandlet når man først fikk disse problemene. Er ikke mye man har igjen for å ta bilen konsekvent til merkeverksted for service og oppfølging når slikt oppstår. Bilen har jo ikke lenger garanti og da er det vel likegyldig hvem som utfører service. Rustgarantien forsvinner vel om man understellsbehandler bilen, så da er ikke rustkontrollen vesentlig lenger.

Hva synes dere?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Mondeo og rust   20/4/2011, 14:14

Rustgarantien forsvinner vel ikke ved tectylbehandling? Mange nye biler som blir levert tectylbehandlet.

På min MK3 var steinsprutbeskyttelsen under kanalene nesten lik null. Har sett andre MK3 som har tykt ruglete lag under så det er forskjell.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Mondeo og rust   20/4/2011, 16:25

Mine kanaler på mk 3 2001 modell ble lakkert opp igjen på garanti i 2006 etter å ha gått 190,000km rusten kom aldri tilbake. Monterte da skvettlapper. Dørene ble også byttet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Robbe

PosteTema: Re: Mondeo og rust   2/5/2011, 13:39

Frankeren skrev:
Mine kanaler på mk 3 2001 modell ble lakkert opp igjen på garanti i 2006 etter å ha gått 190,000km rusten kom aldri tilbake. Monterte da skvettlapper. Dørene ble også byttet.

Jo, den gjør vist det i følge ford verkstedet jeg har benyttet til alt av servicer. De begrunner det med at det blir så vanskelig å sjekke om det er rust angrep om det er sausa inn i understellsmasse. På en måte forstår jeg det, men det er vel i grunn og bunn dører, panser, kofferlokk etc som er denne bilens absolutte svakheter etter hva jeg forstår.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Robbe

PosteTema: Re: Mondeo og rust   2/5/2011, 13:41

Robbe skrev:
Frankeren skrev:

Jo, den gjør vist det i følge ford verkstedet jeg har benyttet til alt av servicer. De begrunner det med at det blir så vanskelig å sjekke om det er rust angrep om det er sausa inn i understellsmasse. På en måte forstår jeg det, men det er vel i grunn og bunn dører, panser, kofferlokk etc som er denne bilens absolutte svakheter etter hva jeg forstår.

Lære meg å sjekke før jeg trykker her inne ser det ut som Sad beklager Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Robbe

PosteTema: Re: Mondeo og rust   2/5/2011, 13:42

Titanium x 2009 skrev:
Rustgarantien forsvinner vel ikke ved tectylbehandling? Mange nye biler som blir levert tectylbehandlet.

På min MK3 var steinsprutbeskyttelsen under kanalene nesten lik null. Har sett andre MK3 som har tykt ruglete lag under så det er forskjell.

Jo, i følge ford forhandler som har utført servicene på bilen min, så blir det vist vanskelig å kontrollere bilen om den har understellsmasse under Sad Vel er vel kanskje ikke under vogna det største problemet er Det er vel snarere dører, panser koffertlokk som får disse problemene og i som i mitt tilfelle kanalene.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Robbe

PosteTema: Re: Mondeo og rust   16/6/2011, 14:06

Nå begynner jeg å bli passe grinete her jeg sitter Sad viser seg nå at det bobler litt under listene på dørene også. Har ikke tatt av listene og sett, men det er "blemmer" i dem, noe som antyder at det er rust under.

Er dette noe som kan dekkes av den etterhvert "tvilsomme" rustgarantien jeg føler denne bilen er levert med?
Noen som har noen idè om hva det kan koste å få byttet alle 4 dører om man velger å gjøre dette for egen regning? Begynner å bli lei av denne bilen nå og vurderer å stampe den unna for å gå over til ett annet merke. Forstår godt hvorfor Autoindex viser at Ford omtrent ligger på bunn Sad Hadde jeg skjønt det jeg nå forstår hadde jeg nok aldri kjøpt Ford.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Mondeo og rust   16/6/2011, 17:35

Er det listene midt på døra? Sikker på at det ikke er klarlakken som slipper?
Har sett noen raske snarveier der de ikke har tatt av listene ved omlakkering av dørene, og det har startet og flasse av rundt listene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Robbe

PosteTema: Re: Mondeo og rust   16/6/2011, 21:51

Nei, det er gummilistene i "vinduskarmen" Denne har "heldigvis" ikke lister midt på døren. Det er innimellom en real rustfelle Sad Klarlakken sitter fint på bilen, bortsett fra nederst på kanalene rett bak forhjulene. Der fikk jeg lakkert i fjor og i år måtte de fikse på nytt, men nå slapp også den sorte fine fabrikkgrunningen. Dette mente lakkerer måtte være noe feil fra fabrikk, men Ford er ikke lydhøre på dette. I allefall ikke verkstedet jeg benytter. Er også ganske stort "sår" i ene bakdøra hvor lakken har sluppet og man ser inn på bart metall. Dette mener Ford er steinsprut, rart det bare er slik på denne ene døren da? I fjor fikset de tre dører innvendig grunnet begynnende rust.Dvs de lakket og smurte på ett eller annet "lim" De har aldri poengtert på service at det er rustskade på bilen min, så jeg synes det er rart at jeg finner slikt og at de nekter å godta reklamasjoner.

På toppen av dette så ser det ut til å være begynnende rust i eller under "pyntedekslene" i stolpen mellom fordør/bakdør og mellom bakdør/bakskjerm. Trodde ikke det var mulig med så mye tull med en bil som tross alt bare er fem år og er passet godt på med tanke på både vask og service på merkeverksted.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Robbe

PosteTema: Re: Mondeo og rust   8/7/2011, 11:08

Da var denne saken meldt til forbrukerrådet Sad synes det er trist at man skal føle at man må gå til slike skritt.
Er ikke sikkert det kommer noe ut av dette, men jeg kan desverre ikke akseptere Fords mer eller mindre ufornuftige utsagn og påstander.
En bil som er til hver service punktlig, på merkeverksted burde ikke kunne få slike skader da det lissom skal foretas en rustkontroll. Pisse lei av hele bilmerket nå. Noe som er litt trist da bilen kjører bra :/
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 143
Registration date : 17.06.2011

PosteTema: Re: Mondeo og rust   10/7/2011, 16:44

Har du sendt en e-mail til Ford og ikke det Ford verkstedet? Eller eventuelt ringe Ford å få hjelp?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.retro1.no
Robbe

PosteTema: Re: Mondeo og rust   11/7/2011, 10:49

Ja, selvsagt har jeg sendt mail, har sendt såpass med mailer at jeg føler jeg får skrivekrampe. Har også pratet med verkstedet og der er IKKE noe hjelp å få. De står på sitt, da er det rett og rimelig at jeg står på mitt også. Ford har den sletteste kundeservicen jeg overhodet har vært borti, men klart det finnes sikkert ok forhandlere og verksteder i det systemet også, jeg derimot er selvsagt ikke fornøyd med hverken Ford motor Norge eller verkstedet i Drammen som jeg har benyttet den tiden jeg har hatt bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Mondeo og rust   11/7/2011, 14:52

Elendig da. Jeg var på Drammen i dag og skal ha min første service på bilen ettersom ting ikke går som det skal. Drar til venstre, se egen tråd.

Men de hjalp meg og så igjennom noen papirer jeg tok med osv, ettersom jeg bedt om service også andre ting for en pris.

Rart de ikke tar det på Ford garanti. Hørtes helt absurd ut =S. Har du eventuelt hørt med Bilia på Lierstranda?
Til Toppen Go down
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Mondeo og rust   28/7/2011, 15:08

Drammen er opp og ned på service har jeg merket. :s. Fikk bare vite at jeg ikke kunne ta Service i Sverige men det gikk vel greit likevel når bilen var så gammel. Jeg mener hvem er det som sier noe sånt?!
Siste gang jeg skal ha noe med Drammen å gjøre.

PS: Det var for å høre når jeg skulle inn og eventuelt høre om nye bremser skiver foran osv. Glemte helt å spørre om bremseskiver og klosser foran osv. Ble helt sjokkert :s. Aldri hørt om noe sånt før. Greit jeg har en eldre bil men har aldri i mitt liv hørt at folk sier sånt bak disken. Er ikke alle som har råd til å kjøpe en splitter ny en..
Til Toppen Go down
Robbe

PosteTema: Re: Mondeo og rust   24/8/2011, 11:09

Velkommen til Drammen :/ Nå er det to forhandlere av Ford i Drammensområdet, ene på Strømsøsiden av byen og den andre i Lier, litt utenfor. Hvem av disse jeg har benyttet til servicer skal være usagt foreløping, men ut fra hvordan svar du har fått, så kan det virke som om vi bruker samme verksted. Til meg sa dem i fjor sommer at man ikke kunne regne med annet enn at Mondeo ruster, vel DE VET vel det og burde da fikset problemet, men neida, når det kom til stykket var det ikke noe feil med bilen, bare steinsprut. Noe jeg ikke skjønner når grunningen også slipper i flak. Mannen bak disken var da så elskverdig å si at jeg kunne spraye på svart bodyshuts på kanaler, hva jeg burde gjøre med dørene derimot var han ikke så villig til å gå inn på. Garanti var det i allefall ikke. Ford Motor Norge har fortsatt denne holdningen og i skrivende stund så står de selvsagt på sitt ovenfor forbrukerrådet også. Er enig med deg i at det ikke er alle som har råd til å kjøpe ny bil, men service skal man ha uansett. Beste opplevde kundeservice mtp bil har jeg hatt i forbindelse med en urgammel kassevogn fra japan, hvor kundemottaker på verksted omtrent tegnet skisse for meg når jeg skulle ha byttet noen deler hos dem. Vel med denne hjelpen kjøpte jeg delene og byttet selv. DET VAR KUNDESERVICE DET. Vurderer sterkt å bli kunde hos dem istedenfor da Ford desverre ikke ser ut til å forstå hva kundebehandling er. En ting er sikkert, jeg forstår plasseringen på Autoindex veldig godt for Fords del. Litt trist da bilene er blitt veldig greie å kjøre Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Anderwin
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Mondeo og rust   25/8/2011, 01:01

Ikke sant, jeg har opplevd mye rart. Jeg har sendt flere A4 ark med klager til Ford nå, og jeg håper jeg får svar.

Ettersom jeg har advokat sak på bilen så trengte jeg bevis på A4 ark at vist bilen hadde hatt servic hele tiden så hadde Ford dekket rust i dørene osv. Dette fikk jeg aldri ettersom måtte krangle med han bak diske at dette ikke var nødvendig. Men ettersom da fikk jeg ikke bevis og kravet er jo sendt til forhandeleren. Da spurte jeg bare Ford på E-mail, hvem skal stå ansvarlig for dette nå ettersom kravet har blitt sendt?

Å fikse min bremsslange som hadde gått hull i kostet vel rundt 1000 kroner å bytte, men han sjekket ikke dataen i det hele tatt. Så han bare gjettet noe. Spurte ikke om å få en time eller noe. DE spurte ikke om de skulle fikse det eller noe. Og ville bare bli kvitt meg fortest mulig, virket det sånn.

Jeg hadde rust på bremserører og bestilte nytt ifra Torshov. Tok det med til Mekonomen og da fikk jeg vite at de bare hadde tatt vekk rusten og tektylbehandlet det. Ettersom det var lite rust, spurte Ford hvorfor de sa jeg måtte bytte det og at det ikke hadde gått igjennom neste EU kontroll? Da svarte de bare at det er statens vegvesen som sier dette og om MEkonomen står for det de har gjort så kan det hende de mister lisensen sin osv. Men per i dag veit jeg det er ford som skal tjene penger ettersom det er sånn det skal være ifra en forhandler. De klagde på Mekonomen at de mistet vel lisensen sin vist de forsette sånn osv. Herregud tenkte jeg.

Sa også hvor mye jeg betalte for bilen og da fikk jeg slengt dette til meg: Du kan ikke forvente å få en bedre bil da, du får hva du betaler for.

Mekonmen ved Liertoppen er konge på kundeservic, har bare brukt de å fikse problemene jeg har hatt nå i det siste. De byttet bremseslangen min for 500,- og da ringte jeg dagen før og de hadde egentlig ikke time men gjorde det uansett. Utrolig god service, bruker de per i dag. De veit hvem sin Mondeo som kommer på tur når jeg skal fikse noe mer hehe. Servicer osv tar jeg vel i SVerige nå.

Men Bilia i Lier har jo ikke peiling i det hele tatt på Ford og de sier bare at vi har ikke hatt Ford så lenge derfor veit vi så lite om det osv.

Snakket med kundeservicen og etter en stund ble det bare sagt, ja men da sier vi hade da også la de på. Jeg var bare ehm??

Var også på Kverneland i Drammen og årsaken for at bilen min gikk til venstre var pga bremsekalliperen bak var defekt, byttet denne og bilen drar like mye til venstre. Ringte ned og klagde at det står bare en årsak til problemet og at da får de sjekket dette igjen gratis. Ettersom jeg hadde generelt sjekk av hele bilen. De sa bare nei, og hørtes ut som de viste hvem jeg var..
Til Toppen Go down
Robbe

PosteTema: Re: Mondeo og rust   15/9/2011, 16:44

FMC står på sitt og nekter å bøye av, de nekter også å avtale tid for å se på bilen.
I følge forbrukerrådet må jeg da koste en "takst" og "vurdering" av dette selv, for så å kreve dette tilbake om jeg eventuellt vinner i forliksrådet. Med den arrogansen jeg har blitt møtt med her, så vil jeg da heller koste dette av egen lomme. Har fått en fabelaktig pris fra ett verksted jeg vet av erfaring gjør en god jobb. Orker rett og slett ikke sloss mer med FMC og verkstedet i Drammen. Da får man heller følge opp bilen hos andre verksteder og koste på den en skikkelig rustbehandling hos andre. Aldri mer Ford, selv om bilene er gode å kjøre Sad Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Mondeo og rust   

Til Toppen Go down

Mondeo og rust
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» elektromotor til førersete mondeo