Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   18/4/2011, 10:46

Støtte på et problem da jeg skulle skifte til sommerhjul. Bilen (stasjonsvogn) har ikke reservehjul, og dermed ikke jekk.

Trillet ut garasjejekken, men ble ikke klok på løftepunktene som vises i instruksjonsboka. Man skal vel løfte innenfor den loddrette falsen (den jekken griper rundt, hvis man har jekk), og ikke utenfor, på kanalen? Question Veldig utydelige bilder og forklaringer.

Vel... Satte garasjejekken bak forhjulet, innenfor falsen, ved hakket som indikerer jekkepunkt. Gikk fint.

Var verre bak. Innenfor falsen er det et stort plastdeksel Shocked , så man kan jo ikke løfte der, selv om det virket slik på de utydelige bildene i boka. Endte opp med å sette garasjejekken rett foran dekselet, nesten midt på bilen. Gikk jo bra det også, men er det meningen at man skal gjøre det slik? Hva har dere andre gjort?

2008-modellen hadde jekk, og å bruke den var jo grei skuring...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   18/4/2011, 11:37

Det hele er jo best guess. Kuttet ut garasjejekk selv da falsen ble litt bøyd etter noen forsøk. Kan være at den vardrer litt på jekkpunktet. I det hele tatt litt crappy jekkutstyr til Mondeoen. Kjøpte en saksejekk med ferdig gummianlegg og spor til kanalfalsen. Funker helt ok selv om det er uoriginalt. Er så heldig* at man også får den årlige jobben med å bytte dekk på bilen til svigers- en Golf+. Der ligger både jekk og dekkrepsett. Jekken er superenkel med fastmontert sveiv men ingen klare jekkpunkter der heller. Om man kunne ønske seg noe. Enkel jekk med fast sveiv og klare jekkpunkter med indikasjon på kanalen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   18/4/2011, 17:21

Bruker selv garasje jekk med jackpad fra biltema på(!!!!) denne sitter jeg rett på falsen på kanalen. Går helt supert og ingen merker eller bøying av fals. Enkelt kjapt og greit.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   18/4/2011, 21:48

Kjøpte meg ein hockey-puck som eg slipte ut spor i.
Denne trer eg på kanten der det er anvisning (2009-mod.) og jekkar garasjejekken opp i denne. Funkar som ei kule.
Ein trekloss med spor kan vel gjere den same nytten.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   19/4/2011, 10:38

Jackpad uten spor for falsen, rett på falsen, frankeren? Ville trodd at falsen garantert gir etter og bøyer seg da, men den tåler det altså?

Inbreak: Er sporet i pucken så dypt at det er kanalen og ikke falsen som bærer vekten av bilen? Min hockeypuck er i tilfelle for tynn. Er delt i to før sporet er dypere enn falsen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   19/4/2011, 10:47

Fann berre tak i junior-puck då eg først kjøpte, så den er litt vel liten i grunnen.
Ikkje så veldig djupt spor, kunne ikkje akkurat kutte de helt av heller, så det er kanten som er berande, ikkje kanalen.
Men den er jo låst inni pucken, så den har ikkje blitt benda så langt i alle fall.
Men den er snart kutta heilt av heile pucken pga. vekta.
Har derfor kjøpt eit par nye senior-puckar eg skal lage til i staden, reknar med dei tåler litt meir.
Iddelt sett skulle ein vel ha laga seg til ein metallpuck med spor som paste akkurat, men det blir litt meir arbeid.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   19/4/2011, 11:44

Snakket akkrurat med min lokale Ford-forhandler. De anbefaler å bruke en 10-15 cm lang trekloss, sage et spor i den slik at falsen går et stykke nedi, og løfte i de fire markerte jekkepunktene på falsen.

Er jo omtrent det flere her har gjort. Case closed Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   20/4/2011, 16:17

Jack paden jeg har er myk og gir etter, føyer seg etter falsen. ikke de hardgummi padene. Minner litt om syntetisk kork.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
k-aage@online.no

Antall Innlegg : 6
Registration date : 22.05.2009

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   17/10/2011, 20:27

Jeg kjøpte meg garasjejekk og løfter den på fjærfestet bak samt tverrstagfeste foran. Noe annet tør jeg ikke da den knaker når jeg jekker på jekkepnktene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   17/10/2011, 20:37

Jeg har kjøpt to pader. Den ene kutter jeg i to, og taper sammen i bunn med duck tape. Setter den delte pad inn på fals, og jekker opp med garasjejekk med den andre pad på. Da er det garantert ikke noe problem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gorlof

Antall Innlegg : 41
Registration date : 12.11.2012

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   13/5/2014, 21:07

Har i mange år brukt samme trykkimprignerte klossen ca 10cm lang 2"/3" på min forrrige Mondeo 02 mod. og 11.mod og et par subarua. sagde et spor ca. 1cm dypt meg kapp og gjær saga. Passer perfekt og er en patent flere naboa har tatt i bruk
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Arvid_A

Antall Innlegg : 17
Registration date : 25.10.2012

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   19/5/2014, 22:21

Jeg bruker en god gammeldags saksejekk med sveiv. Fordelen med den er at den ikke "drar" seg til siden når den jekkes opp, slik en hydraulisk garasjejekk av enklere type har tendens til. Oppå jekken plasserer jeg en hardved-kloss. Dette funker helt greit, og har så langt jeg kan se, ikke gjort noen skade på falsen på bilen heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ford-Gært

Antall Innlegg : 18
Registration date : 23.03.2015

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   23/3/2015, 18:47

Hei!

Kan anbefale å skjære opp et gammelt dekk. Bruk sidene av dekket og legg i to lag. Bruker dette som løftekloss sammen med garasjejekk fra biltema. Har ikke brukt den på Mondeoen min enda, men brukte den på V50´n min. Funkerte å bruke jekkpunktene, ødela ikke falsen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
SveinM

Antall Innlegg : 1
Registration date : 14.11.2015

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   14/11/2015, 23:53

Foran satt jeg garasjejekken (med biltema jekk-pad) under fotbrønnen, på en boks som er der av tykt metall.
Bak brukte jeg en treklosse med to lister limt oppå slik at der er et 1.5cm dypt og 1 cm bredt spor i mellom, dette satt jeg under kanalen på jekkfestet. Jeg har også jekket opp bak på den hylla som ligger på innsiden av kanal-flensen ca midt under bakdøren der hylla er bred.
Det som ikke går er å sette jekken på falsen den bøyer seg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?   

Til Toppen Go down

Løftepunkter for garasjejekk på 2011-modell?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vårtreffet Arctic Circle Raceway 17 - 19 Juni 2011
» Terminlista ACR 2011.
» slik blir Rudskogen juli 2011
» Sommertreffet 2011
» Nasjonal motordag 2011