Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Kast i skiver foran

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   4/2/2013, 18:00

Frankeren skrev:
Ka som er rart med det?? Har kjørt rett i overkant av 60000 km på mine skiver nå, og det på en bil med automat hvor man automatisk bruker bremsen mer enn på en manuelt giret bil...

Det er ikke noe som er rart med det. Det som er rart er at mine skiver holder ca 20.000 før de begynner å riste. Nå har det skjedd to ganger. Og før noen skriver noe om kjørestil kan jeg si dette:

En bil er laget for å brukes under 'normale' forhold. Jeg kjører stort sett i Norge under vanlige norske forhold. Ingen autobahn-kjøring. Bremser ikke for mye og ikke for lite. Helt ordinær bruk. Kjører ikke på bane - dette er en familiebil.

Jeg vil altså kategorisk avfeie eventuelle påstander om at dette kan henge sammen med kjørestil. Mitt synspunkt på dette er helt enkelt at kvaliteten er for dårlig.

Men det er jo underlig at mange av dere andre kjører såpass langt uten problemer. Kan jeg virkelig være så uheldig at jeg bare får mandagsdeler?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   4/2/2013, 19:21

Er jo bare å be de montere brembo skiver eller lignende... Kommer ikke en Ford skive på mine biler igjen. Man kan nok være heldige, men også veldig uheldig....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   4/2/2013, 19:29

Rengjøring av anleggsflaten der skiven skal sitter er VIKTIG.
Har sett mange som setter nye skiver rett på tykk gravrust da blir det garantert kast.
Et problem er også om de låseskivene som sitter utenpå skivene fra fabrikk er fjernet, da er skivene ofte løse og når du tar av hjulene på bilen så beveger de på seg og dritt kommer ned mellom skiva og navet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   4/2/2013, 20:46

Frankeren skrev:
Er jo bare å be de montere brembo skiver eller lignende... Kommer ikke en Ford skive på mine biler igjen. Man kan nok være heldige, men også veldig uheldig....

Ja, men første gang jeg fikk nye skiver på garantien har jeg ingen mulighet til å forlange å få Brembo. 'Vi bruker kun originaldeler' er svaret man får da. Det kan jeg også forstå da dette er hva som dekkes av Ford Norge.

Men det blir vel Brembo etter hvert tenker jeg, men da må det bli for egen regning.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   4/2/2013, 20:47

Titanium x 2009 skrev:
Rengjøring av anleggsflaten der skiven skal sitter er VIKTIG.
Har sett mange som setter nye skiver rett på tykk gravrust da blir det garantert kast.
Et problem er også om de låseskivene som sitter utenpå skivene fra fabrikk er fjernet, da er skivene ofte løse og når du tar av hjulene på bilen så beveger de på seg og dritt kommer ned mellom skiva og navet.

Jeg har i alle fall ikke fjernet noen låseskiver. Har kun hatt bilen hos Ford-forhandler og de har sikkert ikke gjort det de heller.

Hvis et godkjent verksted setter nye skiver på dårlig anleggsflate er det jo rett og slett slurv!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   6/2/2013, 08:33

En i familien fikk byttet skiver på garanti. Dog på en mk3 2004 mod. Der satt Ford på brembo.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   16/4/2014, 13:15

Jepp, da må jeg bytte skiver foran for 3. gang på 50.000km. Rister som juling i rattet ved nedbremsing. Lei av de pappskivene til Motorcraft nå. Jeg er klar over at mange av dere ikke har problemer med dette, men det har dessverre jeg.

Brembo er foreslått av Frankeren. Noen andre som har noen gode tips til skiver av god kvalitet som tåler litt?

PS: jeg kjører kun 'vanlig' kjøring og det er ikke noe spesielt med måten jeg bruker bilen på. Det er en familiebil som kjøres hovedsaklig i Norge.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Galaxis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 139
Registration date : 03.08.2008

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   16/4/2014, 18:04

Har en 2009 som også rister ved nedbremsing, tenkte å bytte til Brembo skiver så jeg lurte på hvor dere kjøper dette merke?
Kan man bruke orginale klosser eller må man ha en annen type der også?

Galaxis
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   16/4/2014, 19:38

Det blir nok Brembo eller Black Diamond på meg også. Brembo kan man nok få kjøpt en rekke steder, eksempelvis hos Romnes http://www.romnes.no

Personlig vil jeg ikke bruke originalklosser heller. På bremsene bak har jeg problemer med at de skriker. Fordbremser = dårlig kvalitet er erfaringen for min aller første Ford. Har hatt en del forskjellige biler tidligere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   4/5/2014, 21:46

Har fått nye skiver foran på garanti. Denne gangen satt de på Brembo. Da jeg var ute og prøvekjørte med mekaniker sa jeg at hvis de satt på samme skiver som de 2 forrige gangene kom jeg trolig til å komme tilbake neste år med samme problem. Han var enig i dette.

Blir spennende å se om disse skivene holder.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
fleksnes
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 17.03.2013

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   5/5/2014, 21:34

Eg har enda ikke hatt problem med dette, men frykter at eg ikke får brembo skiver viss det skjer.
Har kjørt bilen min eit år og kjempe fornøyd med den ,men har vert på hjulstillings kontroll allerede siden den har vert litt sporete.
Og fikk ikke det på garanti, og måtte betale 1250 kr.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
john
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 119
Registration date : 03.04.2010

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   7/5/2014, 20:47

har heller ikke hatt problem med dette fremdeles orginale bremseskiver og klosser etter 83000 km
2009 mod har bank i bordet ikke hatt problem med noen ting konge bil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   8/5/2014, 19:58

fleksnes skrev:
Eg har enda ikke hatt problem med dette, men frykter at eg ikke får brembo skiver viss det skjer.
Har kjørt bilen min eit år og kjempe fornøyd med den ,men har vert på hjulstillings kontroll allerede siden den har vert litt sporete.
Og fikk ikke det på garanti, og måtte betale 1250 kr.

Det er jo slett ikke alle som har problemer med dette, så jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   8/5/2014, 19:59

john skrev:
har heller ikke hatt problem med dette fremdeles orginale bremseskiver og klosser etter 83000 km
2009 mod  har bank i bordet ikke hatt problem med noen ting konge bil

Lucky you  Smile 
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   8/5/2014, 20:39

Hadde heller ikke det på de 3 årene jeg hadde MK4.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   9/5/2014, 09:12

Har heller ikke merket noe til dette, etter tilsammen nesten 7 år med to stk. MK4.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 144
Registration date : 15.02.2014

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   9/5/2014, 10:36

Har blitt nødt til å bytte her også. Bilen gått 87000. Årsaken var uorginale felger på vinterhjul. Det er vel nevnt før at man må av med en låsering for å få uorginale felger til å sitte riktig, og da er fort gjort i forbindelse med hjulskift at det blir skjevheter/kommer smuss osv.

Min bil er levert ny fra Kverneland Bergen og jeg har en kompis med en Focus levert ny derfra med samme type uorginale felger til vinterhjula, og han har også kast. Burde vel strengt tatt være Kverneland Bergen sitt problem da, synes jeg, men det er vel å prøve å skyte fra vel langt hold...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   9/5/2014, 17:04

Mine bremser ristet da jeg kjøpte bilen i 2011 på 27k på originalhjul. Det rister noe nå igjen på 65k, men var visst ikke nok til å få på reklamasjon.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   9/5/2014, 23:56

Kverneland bil Bergen holdt jeg meg alltid unna så langt det lot seg gjøre. Sikkert ok mekanikere men en håpløs verksmester og kundemottakere
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   10/5/2014, 12:42

Og no har dei overtatt Mathisen auto sine kundar og. Så det er ei mørk framtid for Ford-eigarari Bergensområdet..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   10/5/2014, 21:21

Ja, det bør åpne seg en annen løsning i bergensområdet etterhvert. Er bare supermissfornøyd med den forhandleren der..... Mer Sur og "ovenfra og ned" holdning skal du lete lenge etter...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
fleksnes
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 17.03.2013

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   11/5/2014, 10:39

Frankeren skrev:
Ja, det bør åpne seg en annen løsning i bergensområdet etterhvert. Er bare supermissfornøyd med den forhandleren der..... Mer Sur og "ovenfra og ned" holdning skal du lete lenge etter...

Dere trenger ikke gå til en ford forhandler for å ta service å få stempel i service hefte og opprettholde garantien, kan gå på et helt ordinært verksted å få det Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   12/5/2014, 19:45

Men fortsatt må vel rustsjekken tas på fords merkeverksted for å opprettholde garantien mener jeg...?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   31/8/2014, 14:08

Frankeren skrev:
Men fortsatt må vel rustsjekken tas på fords merkeverksted for å opprettholde garantien mener jeg...?

Tror du har rett men det spørs hvor mye garantien er verd. De prøver alltid å skylde på 'ytre påvirkning' osv for å sno seg unna.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   26/10/2015, 21:55

Ref tidligere poster i denne tråden: Brembo-skivene er fortsatt frie for kast etter 1,5 år. Det er lovende :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Kast i skiver foran   

Til Toppen Go down

Kast i skiver foran
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Tojo: Supra MKIII,Supra MKIV,GMC Typhoon,Charger
» Ta av demperne foran.
» Vekt på felger og skiver.
» Jekke opp R-sykkel foran, dekktrykk og litt annet..