Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ny mondeo, men hvilken motor..?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
jon75

Antall Innlegg : 2
Registration date : 28.03.2011

PosteTema: Ny mondeo, men hvilken motor..?   28/3/2011, 14:15

Skal ha en ny Mondeo 2011 modell. Har nå 2 konkrete tilbud, der den ene bilen har en 2.0 Tdci 115 hk og den andre har en "ny" 1.6 Tdci 115 hk. Prisen på bilene er den samme.
Bilen med 1.6 l er en såkalt "premium" modell og har noe mer utstyr (som f.eks skinnseter og motor/kupévarmer), men jeg er noe skeptisk til en såpass "liten" motor. Såvidt jeg vet er dreiemomentet på 270 Nm mot 300 Nm i 2-litern.

Mitt spørsmål er rett og slett om 1.6 litern vil bli for liten i en såpass stor bil. Har prøvekjørt begge modeller uten å merke noen stor forskjell, men riktignok uten tung last. Har heller ikke funnet noen tester av den nye modellen med 1.6 liter.

Kanskje noen av ekspertene på forumet her kan gi meg noen sysnpunkter ?

På forhånd takk

Jon

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
stianberg
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 18.02.2011

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   28/3/2011, 15:26

Lurer på om d e samme motor den bruke i v60 v70? Har ikkje vært borti den motoren, Men prøvde en 1.6 Ecoboost 160hk bensin me turbo, den motor imponerte mæ me tanke på forbruk og effekt:)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   28/3/2011, 16:41

1,6 tdci 115 hk er en psa motor. samme som står i volvo, ford, citroen, peugeot osv. Er en motor som virkelig har imponert motorpressen. Den var tidligere på 109 hk, men har i år fått noen hester ekstra. Denne motoren er absolutt ikke dum. Alle volvos drive modeller er utrustet med denne motoren. V70 citroen C5+++
Har nok ikke samme trekkraften i nedre motorturtall som 2.0. Når man blir vant til denne motoren og får utnyttet den rett, kommer motoren absolutt til å føles sterk.

Men ta deg en prøvetur med begge typene, tror nok ikke du vil merke den store forskjelden. Her tror jeg utstyr vil veie opp mer en motor.

Her er et utdrag fra en test med denne motoren.

"– Det er bra! Det er overraskende stor forskjell fra den gamle 109-hesteren. Denne er mye sprekere og gir fint overskudd.

– Det eneste drawbacket er litt lite krefter på lave turtall. Det er absolutt mulig å gjøre noe så flaut som å kvele den ved for eksempel bakkestart – før du har blitt vant til hvordan den fungerer.

115-hesteren har utslipp på ganske imponerende 99 gram CO2 per kilometer og snittforbruket er oppgitt til 0,38 liter/mil. Tross gode tall på disse to områdene er den ikke noen sinke i trafikken – 0–100 km/t går på helt greie 11,5 sekunder."
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   28/3/2011, 18:45

Bare litt flisespikkeri: Tdci-motorene i Ford er ikke PSA motorer, men resultat av samarbeidet "Gemini" mellom Ford og PSA. Utgiftene deles likt. Dette samarbeidet går nå inn i en ny fase med utvikling av neste generasjon som skal tilfredsstille Euro 6 -kravene. "Gemini" er verdens største produsent av dieselmotorer.

Noen av motorene bygges av bare en av deltakerne, men flere bygges av begge. For tiden ser det ut til at 2.0 tdci bygges av noen annen enn Ford (antakelig PSA, men det kan også være Volvo som har den), mens 1.6 bygges av Ford også for Volvo og Mazda.

Forøvrig håper jeg bensinmotoren 1.6 Ecoboost kommer med Powershift til jeg skal bytte neste gang. Er ganske lei diesel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
stianberg
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   28/3/2011, 18:56

1,6 ecoboost va iallefall en rå motor i mondeoen, den går godt i massevis.

Når det gjelder 1.6 TDCI'en så vil æ absolut anbefale denne vis du ikkje kjører med mye lass og det, kjørte en v70 DriveE 1.6 Diesel som en kompis har og ble heilt klart imponert, heller velg utstyret vest det skulle stå i det, du kommer til å ha mere igjen av det Smile

Iallefall, Lykke til med investeringen Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Q

Antall Innlegg : 45
Registration date : 17.07.2008

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   28/3/2011, 19:16

Investering og investering........

Kronemessig går det noknsolid i minus. Men bra bil!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
stianberg
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   28/3/2011, 19:57

penga e ikkje alt man må kose sæ litt å Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   28/3/2011, 22:04

1,6 tdci må da produseres flere steder enn bare hos ford. Med alle de merkene og modellene denne motoren befinner seg i. Fords modeller, citrens modeller, volvos modeller, peugeots modeller. Men visste ikke at Mazda enda kjørte med samme motorer i diesel som ford. Vet de gjorde dette før på linje med mondeo mk3 både med diesel og bensin. Men dette var jo helt andre ( og etter min mening bedre og sprekere, spesielt 130hk ) motorer enn det Mondeo leveres med nå.

Men som sagt, det er stor forskjeld på den gamle 1,6 109hk og den nye 1,6 115hk!! Så vil tro du blir mer tilfreds med mer utstyr og denne motoren!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
stianberg
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   28/3/2011, 22:17

Enig med Frankeren her, trur å du vil bli fornøyd me 1.6 og heller mer utstyrt bil Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   29/3/2011, 10:03

Frankeren skrev:
1,6 tdci må da produseres flere steder enn bare hos ford. Med alle de merkene og modellene denne motoren befinner seg i. Fords modeller, citrens modeller, volvos modeller, peugeots modeller. Men visste ikke at Mazda enda kjørte med samme motorer i diesel som ford. Vet de gjorde dette før på linje med mondeo mk3 både med diesel og bensin.

Den produseres helt sikkert flere steder enn i Dagenham (av PSA, for eksempel), men Ford leverer denne motoren også til Volvo og Mazda: Mazda 2 og Mazda 3. 3-liters diesel V6 lages også i Dagenham, og leveres til PSA, samt Jaguar/Land Rover.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
jon75

Antall Innlegg : 2
Registration date : 28.03.2011

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   29/3/2011, 15:26

Takker for mange gode svar her på forumet !

Etter litt mer pruting så har jeg valgt å kjøpe en 2 liter 115 hk siden denne bilen faktisk ble billigere og jeg får stort sett like mye ekstrautstyr.

Så er det bare å vente i spenning et par uker til bilen dukker opp ...

jon
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   6/4/2011, 00:33

ikke kjøp 140HK diesel med PS automat! det er den slappeste fisken i havet. Gå ikke an å gjøre normale forbikjøringer. Skal man ha automat må man ha 200hk. Vi angrer på at det ble 140HK...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   6/4/2011, 03:36

Må være noe gale med motor eller kasse på din bil. Min 130 med vanlig automat sparker nå skikkelig ifra både i forbikjøringer og ellers. Og ps kassen skal da ikke bruke så mye lenger tid på reel akslerasjon i forhold til manuel kasse. Men akslerasjonen kan virke slappere siden bilen går fortere på hvert gir før den trenger skifte.

Sist endret av Frankeren den 7/4/2011, 23:16, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Q

Antall Innlegg : 45
Registration date : 17.07.2008

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   7/4/2011, 21:29

Enig med Frankeren! Alt er jo relativt, men den som vurderer 140hk med PS som slapp er nok svært godt vant. Det er ingen sportsbil, men det er mer enn nok krefter til all vanlig bruk og forbikjøringer skjer raskt og problemfritt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
wazzap

Antall Innlegg : 14
Registration date : 06.08.2010

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   11/4/2011, 08:29

Jeg ville anbefalt 140 hk'eren eller 200 hk'eren. Jeg har en Mondeo 2010 Titanium X 2.0 TDCI 115 HK og den trekker helt greit men det er jo en tung bil så du har ikke allverden med aks. Så spørs litt hva du er ute etter. Ønsker du en bil som trekker bra gå for 200 hk'eren vil du ha en bil som går helt greit går du for 115 hesteren Smile Jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for 140 hkeren, begynnelsen gikk det helt greit men merker no etter 6 mnder at det er litt lite krefter ute å går .
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ny mondeo, men hvilken motor..?   Today at 23:11

Til Toppen Go down

Ny mondeo, men hvilken motor..?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» hvilken diesel motor burde man velge.. i en Volvo 240
» Motor Og Syrebad