Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Utkobling av airbag på passasjersiden.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Streken

Antall Innlegg : 17
Registration date : 03.11.2010

PosteTema: Utkobling av airbag på passasjersiden.   16/3/2011, 10:12

Noen som har fått utført dette og vet hva jobben innebærer?

Jeg krasjet bilen like før hjul, ikke noe veldig, men nok til å måtte bytte støtfanger og 2 lykter. Airbaggene kom jo ut over hele dashbordet.

Så når de nå skulle sette inn nytt dashbord så ba jeg de bestille bryter og indikator for utkobling av airbag på passasjersiden da vi snart har flere småbarn på vei her hehe..

Dette var noe ford skulle ha 3500,- for.. Mens karosseriverkstedet skulle ha betalt for delene, bryter og indikator til den nette sum av ca 250-280kr pr del.
Bilen var ned til ford for kontroll av elektronikk, men ingen programmering ble utført.

Jeg spurte Ford om det måtte programmeres noen plass at det var montert bryter og indikator for utkobling, men dette hadde de aldri vært borti, og fikk til svar at hvis det ikke var noen feilkoder, og alle lamper lyste som de skulle, f.eks at indikatoren lyste når jeg slo av airbag osv, så skulle alt være i orden.

Kan jeg stole på dette?

Hvis så er tilfelle kan jo hvem som helst egentlig bare kjøpe bryteren og indikatoren og koble dette opp selv, ledningen til bryteren ligger klar på høyre side av hanskerom, og indikatoren deler plass med bryteren til varselblink, også der er ledningen klargjort.

5-600 i deler hvis man monterer det selv, og 3500,- hvis Ford gjør det, hvis det ikke er noen programmering, hva tar de betalt for da? hehe.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 649
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Utkobling av airbag på passasjersiden.   16/3/2011, 17:37

Du skal inn med diagnoseverktøyet og legge inn at du har bryter.

Dette er tatt fra veiledningen til ford:

Kople den bærbare feilsøkingsenheten (IDS) til bilen og opprett kommunikasjon (VID).

Bekreft at bilspesifikasjonen er riktig.

Konfigurer kollisjonsputemodulen.

Velg <Modulprogrammering>, <Programmerbare parametere> og deretter <Bilkonfigurasjonsparametere>. Trykk på hakemerket.
Last opp dataene for sentral bilkonfigurasjon (CCC).
Endre parameterverdien for deaktiveringsbryteren for kollisjonsputa på passasjersiden.
Last opp de endrede dataene til bilen

Programmer CCC-parameterverdien på nytt.

Velg <Verktøykasse>-fanen øverst på skjermen.
Velg <Elektrisk>, <Servicefunksjoner> og deretter <Konfigurer, nullstill og programmer sikkerhetskontrollmodul>.
Trykk på hakemerket og følg anvisningene i IDS.

Kople IDS fra bilen.

Initialiser dørvindusmotorene. For mer informasjon, se i S-MAXGalaxy 2006.5 (03/2006-)/ Mondeo 2007.5 (02/2007-) verkstedhåndbokas seksjon 501-11, Initialisering av dørvindusmotor.

Overlever bilen til kunden:

ADVARSEL: Ikke plasser et barnesete i forsetet med mindre kollisjonsputa er deaktivert.

Forklar bruken av PAD-bryteren til kunden, og henvis til den relevante seksjonen i instruksjonsboka.
Legg inn relevant informasjon i serviceloggboka.
Fyll ut skjemaet med kunden, ta en kopi og gi originalen til kunden. Kopien skal oppbevares hos det autoriserte verkstedet i 10 år i henhold til EUs forbrukervernlovgivning.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil

Utkobling av airbag på passasjersiden.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1