Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Parkeringsbrems problemer på Ford Mondeo stasjonsvogn 2002

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
flian

Antall Innlegg : 2
Registration date : 14.03.2011

PosteTema: Parkeringsbrems problemer på Ford Mondeo stasjonsvogn 2002   14/3/2011, 10:35

Håper noen kan hjelpe meg med følgende problem.

For noen måneder siden virker parkeringsbremsen dårlig, og måtte da trekke litt ekstra i brekket for å få noe funksjon. Jeg fant ut at parkeringsbrems mekanismen i kalipperen på den ene siden var treg, slik at fjøra i den ikke klarte å trekke parkeringsbrems vaieren tilbake. Fikk tak i en brukt kalipper på nettet, og bremsen virket etter dette, men kun i noen måneder. Etter en stund måtte jeg trekke et par ekstra hakk på handbrekket, for å få det til å virke. Nå etter noen flere uker har det samme skjedd igjen, men nå på begge sider. Står nå med to kalippere som mekanismen er treg på.
Det jeg lurer på er hva som forårsaker problemet. Kan feilen skyldes bremsevaieren eller justeringer av handbrekket? Question Har jo ikke lyst til å bytte kalippere, hvis dette skjer igjen rundt neste sving.
Det andre spørsmålet jeg har, er om det er noen som vet, hvordan man kan få mekanismen til å gå smidig igjen uten å demontere hele kalipperen? Question Disse er jo mer eller mindre lukket som hermetikk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 85
Registration date : 10.02.2010

PosteTema: Re: Parkeringsbrems problemer på Ford Mondeo stasjonsvogn 2002   14/3/2011, 17:09

hei flian. jeg ville tatt av bremsevaieren¨av caliper å sjekket om den gikk løst å ledig på begge sider, gjør de det er det sansynligvis ikke noe problem med de.. å så ville jeg sjekket mekanismen på caliperen å sett om det beveget seg fritt. mulig det kan være stempelet i caliperen som har satt seg litt pga støv å små stein å slat gjennom mange år. det er skulle være mulig å overhale slike calipere.. var slik før ihvertfall. (trur det er panteordning på calipere) sjekk ut det med forhandler eller steder som selger calipere. lykke til med å finne feilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Parkeringsbrems problemer på Ford Mondeo stasjonsvogn 2002   14/3/2011, 18:42

Har byttet noen bak calippere på mk3 modellen. Første og enkleste problem pleier å være at vaier går sinnsykt tregt i strømpene. Det er veldig lett å bytte vaierne. Ellers ville jeg spandert på "nye" overtalte calippere. De tar de gamle calipperne inn i pant. Men ring rundt å hør på pris!!!! Det er STORE variasjoner i pris!! Fikk vel tak i for i underkant av 2000,- per calipper.
Husk at stempelet må skrues inn!! Og etter å ha demontere, alltid trå på fotbremsen før du trekker til håndbrekk!! Dette for at calipper skal justere seg inntil rett.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
flian

Antall Innlegg : 2
Registration date : 14.03.2011

PosteTema: Re: Parkeringsbrems problemer på Ford Mondeo stasjonsvogn 2002   7/4/2011, 02:24

Byttet vaierne bak. De gamle gikk litt tregt i strømpene i forhold til de nye.
Smurte og moet opp parkeringsbrems mekanismen på kalipperne. Brekket har virket godt siden. Takk for hjelpen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Parkeringsbrems problemer på Ford Mondeo stasjonsvogn 2002   7/4/2011, 16:33

Kan være en ide å bevege og Moe opp bremse stemplene når man bytter over til sommer og vinterhjul. Holde de litt ren med stålbørste osv. Godt det ordnet seg!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Parkeringsbrems problemer på Ford Mondeo stasjonsvogn 2002   Today at 15:00

Til Toppen Go down

Parkeringsbrems problemer på Ford Mondeo stasjonsvogn 2002
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» Mellom aksel FORD HASTER
» elektromotor til førersete mondeo
» Thule takboks
» Din første-bil