Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
cassac2

Antall Innlegg : 29
Registration date : 02.03.2011

PosteTema: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   2/3/2011, 17:55

Hei.

Jeg er igang og skal kjøpe meg nybil og skal gå fra SUV (Rav 4) til stasjonsvogn og Superb og Mondeo er vel de som jeg til slutt står mellom.
Jeg har fått tilbud på Premiumutgaven, men jeg sliter litt med å finne nok informasjon om denne varianten, er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut av
dette er med eller ikke? (se liste under)

• Led kjørelys
    Fjernkontroll motor/kupévarmer - er den til å ta med
    Sportseter foran
    Gummimatter
    Ford Converse+
    Skinntrukket håndbrems
    Ford Easyfuel
    Solgardiner 2. seterekker og bakvinduer/-dør

Hvilket ekstrautstyr er et must?

Takk for all hjelp.

hilsen cassac2 som ønsket å være cassac - kan noen moderatorer se på hva jeg gjorde galt? Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   2/3/2011, 19:12

Led kjørelys er på alt over trend mener jeg, fjernkontroll kupe varmer henger i nøkkelringen etter som jeg har fått med meg. sportseter er det om du har skinn eventuelt skinn alcantara. men også stoffsetene er rimelig gode sidestøtter på. Gummimatter er det på alt. Skinntrukket håndbrekk er det på alt over trend. Ford easyfuel har alle modeller nå, og solgardiner er standard.

Mulig andre også kan bekrefte dette om jeg har glippet totalt på noe.
Conversen er jeg litt usikker på om den ligger som standard i premiumpakken.

Superb og Mondeo er like store biler utvendig, faktisk er mondeo hakket større i enkelte retninger, men inni er superben desidert størst. men snakker man kjøreglede og kjøre egenskaper går absolutt alt i Mondeo sin favør. Superb er mer "dvask" i oppsettet, og mondeo er en del mer "tec" bil med alle mulige finesser.
Østauropeerne har vel mest mulig prøvd å lage en billig luxus limo.

Blir spennende å høre hva du velger!!

Har faktisk en kamerat som nettopp var akkurat der du er nå mellom superb og mundeo. Han falt uten tvil på mondeoen til slutt...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   2/3/2011, 20:33

Er ikke så sikker på at solgardiner er standard. På Titanium ligger de i en ekstrapakke.

Har forresten prøvd Superb. Benplassen bak er gigantisk, men kupeen er klart smalere enn for Mondeo, så den føles litt trang i bredden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   2/3/2011, 20:44

Du finner de fleste svar i prislisten. Ut over det svært rikholdige utstyret i Premium ville jeg personlig valgt en setepakke, men det er jo individuelt hva man legger vekt på.

Ellers deler jeg oppfatningen til Frankeren: Mondeo er helt sjef på veien. De eneste som kommer i nærheten av kjørefølelsen er BMW til ca. 200 laken mer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
johanps

Antall Innlegg : 7
Registration date : 23.01.2011

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   2/3/2011, 21:02

Hei, har akkurat fått min 2011 Titanium, og har følgede erfaringer/kommentarer. Har også et fått et ark hos Kverneland bil i Bergen som beskriver Premium utgaven, som er et vedlegg til siste katalog.

Premium baserer seg på GHIA med følgende tillegg:
- Windstor skinninteriør
- 7" SD Navigasjonssystem
- Blutooth handsfree med stemmestyring/USB
- Bi-Xenon hovedlys
- Parkeringssensor foran og bak
- Nøkkelfri adgang og start
- 17" alu felg
- Cruisecontroll
- Takrails i krom
- Motor/Kupevarmer MED Fjernkontroll
- Integrerte solgardiner i bakdørene
- Elektrisk høydejustering av passasjersete og Elektrisk betjent barnelås

Basert på dine spørsmål vil jeg oppsummere:
- LED Kjørelys er IKKE Standard på GHIA; og således ser det heller ikke ut som den er med i Premium... Iht info i katalog, så er ikke dette valgbart ekstrautstyr til GHIA, men om det vil være mulig å bestille i tillegg til PERMIUM må du høre hos forhandler.

- Fjernkontroll til motorvarmer er med, og kan etter min erfaring betjenes med effekt flere hundre meter fra bilen.

- Jeg vil anta at WIndstor skinninteriør leveres med sportsseter, men trengs å verifiseres hos forhandler

- Blien leveres med stoffmatter, som min Titanium, og hos meg var ihvertfall ikke gummimatter med, men det har jeg anskaffet for bruk i vinterhalvåret.

- Ford Converse+, finner ikke noe spesielt i katalog, men iht pressemelding ifm release av 2011 modell: "Convers+ er standarden for høyseriemodellene og ekstrautstyr for Trend."
Dette kan stemme med bilder i katalog hvor bare Trend vises med "std display".

- Skinntrukket håndbrems er standard på både GHIA, Titanium og Permium

- Ford Easyfuel er standar på alle modeller

- Solgardiner integrert i bakdører er standard på Premium

Mht ekstrautsyr, så har jeg selv valgt Automat, soltak, alarm, avtagbart hengerfeste og Safeteck pakke som har IVDC og ACC.
Men hva du ønsker, avhenger av ditt behov. Det meste som er "must" er allerede inkludert i Premium.
Kjører selv 17", 215/50 på både sommerdekk og piggfire vinterdekk, fornøyd med vinterdekkene sålangt.

Lykke til!

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cassac2

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   2/3/2011, 23:15

Prøvde å lese svarene litt tidligere i kveld.. men tror jeg hadde litt mye "bil-rusk" på hjernen.. for pakkene og modellene og alt bare surret rundt oppi der Very Happy

Men for å ta den punkt for punkt:

Led kjørelys
-Jeg kom også til konklusjonen først om at siden LED ikke er på Ghia så er det ikke på Premium... men så er LED en så stor del av Faceliften at jeg synes det er merkelig en bil som kalles Premium ikke har det. Må få dette hundre % bekreftet av FMN i morgen, for uten disse ser bilen mye "kjedeligere" ut i fronten med en gang og dermed blir det ikke Premium i alle fall.

Fjernkontroll motor/kupévarmer - er den til å ta med
Fjernkntrollen er bekreftet fra både av Frankeren og johanps så tusen takk for det en sak ute av verden Wink

Sportseter foran
Jeg har ikke sett bilder av skinnseter uten sportsvarianten jeg heller og er enig med dere begge om at det da veldig trolig, men dette vil jeg også ha bekreftet 100% av FMN men det er ikke det viktigste for meg, det viktigste er at de er gode å sitte i og har skinn Wink

Gummimatter
Er tydeligvis noe enkelte forhandlere slenger med men litt usikker på om de da "tar" tekstilmattene, her må man bare høre med forhandleren hva deres praksis er vil jeg tro.

Ford Converse+
Her kommer jeg også til at denne ikke er med på Premium siden den ikke er i Ghia, men synes det er helt fantastisk dårlig hvis man dytter så mye utstyr inn i en bil, men dropper en så "vesentlig del" av bilen.

Skinntrukket håndbrems og Ford Easyfuel og Solgardiner 2. seterekker og bakvinduer/-dør kan jeg da glemme siden dere alle 3 mener dette er standardutstyr Wink

Takk for hjelpen så langt alle sammen.

Da tror jeg jeg står igjen med ca disse spørsmålene da:

LED, Sportsseter og Ford Converse+, 1 og 3 er et must mens sportsseter er et bra pluss Wink
Det værste er at disse 3 tingene hadde jeg egentlig tatt for gitt at var med... så godt jeg sjekket litt ekstra Wink

Spent på hva FMN svarer i morgen Wink

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   2/3/2011, 23:37

Jeg må faktisk si meg uenig anngående de ledlysene, men..
Den nye fronten ser litt kjedelig ut med bare disse plastlokkene der ledlysene skal være, men på en annen side, synes jeg at ledlysene på den nye fronten ser malplassert ut. De har blitt kastet på der de fant ut at de hadde plass. Kunne mye finere vært intigrert i enten hovedlyktene eller grøftelysene. Så I front synes jeg modellen uten faceliften er finere.
I mine biler har det vært med både stoff og gummimatter. og i tillegg stoff og gummimatte i bagasjerom. Var tidligere mye lettere i brosjyrer å lese seg til hva modellenne hadde til standard i tillegg til lavere modeller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
stianberg
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 18.02.2011

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   2/3/2011, 23:40

Led kjørelys: Standard på Premium.

Sportseter: Er vel ingen spesifikasjon hos ford om dette, men etter min erfaring så er de fleste setene sportslig å se på og ford er flink å bygge sidestøtte i "påkostende" modeller altså over trend.

Converse+: Er standard på premium.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cassac2

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 00:17

Er noe med at når det først er laget "plass" til dem så må de være der også Wink Jeg synes de er tøffe jeg da, men mulig det kan komme en enda bedre løsning på de (om litt under 3 år Very Happy) som er bedre Wink

Mulig det var lettere før Wink Da burde de ta frem den gamle brosjyremalen i alle fall og se hva de kan gjøre for å pimpe den istedet.. for har vært ganske "full" i hodet til tider etter å bla frem og tilbake i prislister, brosjyre og nettsider for å sjekke forskjeller Razz

LED og Converse+ standard tøft og takk for hjelpen stianberg Wink

Merker jeg blir dratt nærmere og nærmere Mondeo og litt lengre ifra Superb Razz
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cassac2

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 00:30

Huff hvor lang leveringstid er det da tro? Razz Noen som har bestilt i det siste?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
stianberg
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 02:13

spør vel helt om va du velger av ekstrautstyr, normalt 3mnd, vist det ikke er forsinkelser på noe av utstyret. min bil kommer i slutten av denne mnd og den ble bestilt førr 5mnd siden, men viste da at d kom til å ta lang tid, 2.2 tdci 200hk diesel va d ventetid på, pluss fargen ice white og ryggekameraet, men nå får jeg en mondeo med bra motor og mye snacks Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 08:06

cassac2 skrev:
Huff hvor lang leveringstid er det da tro? Razz Noen som har bestilt i det siste?
Skrev kontrakt på en ny Titanium den 20/1. Den ble bygget den 25/2, og blir levert rundt 10-15/3. Under to mnd. leveringstid, altså. Kan jo være andre leveringstider på andre versjoner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Q

Antall Innlegg : 45
Registration date : 17.07.2008

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 09:10

Har bestilt 2.0 Tdci st.v i Premium utgave med følgende ekstra: Fører ass. pakke (ACC, BLIS, driver alert), setepakke, stilpakke, ventilerende seter (spent på disse), varmerefl. frontrute, hengerfeste, soltak, alarm, Navi Pluss med premium sound (også spent på lyden her), spoiler bak.

Hva man bestiller utenom Premium-pakka, blir selvføgelig en smakssak. Mye utstyr gjør bilen lettere å selge, men om det lønner seg rent økonomisk er mer usikkert. Men man skal jo trives i bilen også!

Når det gjelder setene i Windsor skinn, kalte selgeren det komfort-seter. Uansett var de svært gode i den bilen jeg prøvde!

Leveringstiden varierer med utstyr. Ryggekamera gir lang lev. tid f.eks. Sjekk med selger om de har biler i bestilling som ikke er "låst" ennå. Da går det raskere. Jeg fikk kun 2 mnd lev. tid - og gleder meg fælt!

Prøvekjørte Superb også. Enig at den er mer dvask på veien, men er sykt stor i baksetet, hvis det er viktig. Syns Mondeoen gir mer kjøreglede og er penere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cassac2

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 09:25

200HK diesel, den må du virkelig kommentere hvordan er når du får det ass! Tøft Wink

2 måneder virker jo ikke så ille og da bestilte du med ryggekamera som jeg hører det er ventetid på også, sa de noe om det når du bestilte HallaBalla? Ser de fleste går for ventilerte seter nå så da var ikke tankene mine helt på villspor der, tenkte mest på varme klamme sommerdager da Wink

Men ACC, har du da automat for hvordan oppfører denne seg på manuielt gir Q? Fikk du testet dette før du bestilte?

Akkuratt setene er ikke noe must for meg, men gjør jo ikke noe om de er bedre Wink Men ryggekamera har jeg veldig lyst på, spesielt med tanke på at jeg skal ha Premium sound og prisforskjellen da bare er 400,- i forhold til ryggekamera. Testet begge deler og lyden er veldig mye bedre på PS, kan ikke sammenlignes en gang. Og ryggekamera ble testet på sognsvann og da parkerte jeg med 3-4 cm avstand uten bekymringer mens jeg tror jeg ville stoppe mye før med bare vanlige sensorer. Kjekt da ved trange lukeparkeringer og knøttsmå parkeringshus osv. Wink Men så var det det med levering... men ser HallaBalla får levert ryggekamera med levering på under 2 måneder...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cassac2

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 09:29

Liten oppdatering fikk tilbakemelding fra forhandler:

Premium bygger på en Ghia, og Ghia kommer uten LED som standard. Men LED følger med Bi-Xenon hovedlyktene.

Nå er Bi-Xenon standard på Premium, så synes det var en merkelig måte å skrive det på Very Happy

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 09:32

cassac2 skrev:
...
2 måneder virker jo ikke så ille og da bestilte du med ryggekamera som jeg hører det er ventetid på også, sa de noe om det når du bestilte HallaBalla? ...

Nei, selgeren kommenterte ikke ryggekamera ift. leveringstid. Ser altså ut til å bli under to mnd. leveringstid på tralla mi, med ryggekamera.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Q

Antall Innlegg : 45
Registration date : 17.07.2008

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 09:32

Jeg har automat, og kombinasjonen automat og ACC er helt utrolig bra - anbefales! Til og med min lite biliteresserte samboer forlangte at ACC skulle være med i ny spek. Hvordan ACC er med manuell kasse, vet jeg ikke. På motorvei (uten giring) vil det sikkert være bra. Men antar at ACC'en blir koblet ut når man girer.....?

Enig at sensorer er litt lite nøyaktige. Det er litt for lang avstand igjen til hindring når den går over til "hel tone", men dette blir man vant til å justere for.

Godt å høre at Premium Sound er bra - god lyd er viktig i en god bil!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cassac2

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 09:44

Okei da kommer jeg ikke til å være nevneverdig bekymret for dette med ryggekamera i alle fall.

Skal huske på det med ACC til neste gang jeg bytter bil. Har ikke råd til de 80k opp til 140hk og automat, blir litt i meste laget nå, de er bedre brukt på bolig nå Wink Selv om mannen/gutten i meg ikke er helt enig i det Razz

Ser ut til at skinnsetene er komfort-seter, så da må disse prøvesittes begge to med tanke på at jeg kun prøvekjørte bil med sportsetene sist.

God lyd er jo alfa og omega i en bil Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 10:47

Jeg hadde ACC på min manuelt giret 130 hk Tit X. Stemmer at den slår seg av ved giring og brems, men da er det bare å trykke på "res" knappen og du er tilbake igjen. Er absolut å anbefale.

Cruise kontroll blir som oftes brukt i + 80 km/t og da kommer den til sin rett.
Det var i 80 soner jeg opplevde den som mest suveren. Her pendler ofte hastigheten mellom 70- 90 km/t uten mulighet til å kjøre forbi.
Var bare å sette den på 100km/t og legge den i 5. giret og den fanget opp all jojo kjøringen.

Tok en sjekk en gang og kom til 3 giringer mellom Larvik og Oslo ca. 140 km, ACCen fikset resten.
Her er også innbygget et "Forward allert" system som varsler med lyd og symbol samt bygger opp bremsetrykket før du har tenkt å bremse hvis man holder på å kollidere.
Når det gjelder køkjøring så mister den effekten siden den slår seg av ved 40 km/t, så da hjelper det ikke med automat heller.

Skulle gjerne ha hatt dette systemet på Insigniaen men det leveres ikke til den.
Sitter forsatt etter nesten 1 år og tar meg i at jeg ikke har ACC... Shocked

Sist endret av pantherX den 3/3/2011, 11:02, endret 3 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
stianberg
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 10:49

Min bil når vært forsinket pga ryggekamera, men den er produsert å er på tur nå, gleder meg vilt. Har bestilt med alt.utstyr forutenom dvd i nakkeputene, har det i mondeo.som.jeg har nå, å det blir aldri brukt, synes ikke det var vært 25000,-. Bilen ble dyr nok, men man lever jo bare en gang så da må man jo koste på seg:)Smile men lykke til med investeringen;)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cassac2

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 15:27

Da er bilen bestilt Very Happy

Ble følgende:

Ford Mondeo Premium Stv 115HK TDCI

-Alarm
-Mørktonet glass
-Spoiler bak
-Ventilerte/klimaregulerte seter
-Soltak
-Avtagbart hengerfeste
-Setepakke (8 veis justering av fører og passasjer m/minne på speil og førersete)
-Buisnesspakke 3
*Premium Sound System
*7" SD navigasjon og cruicecontroll
*USB, Bluetooth og stemmestyring
*Parkeringssensorer
*Ryggekamera
-Vinterdekk

+ alt som er i premiumvarianten da Wink

Farger ble sorte skinnseter og panther black metallic lakk Wink Yeey! Da blir jeg brått en Ford kar jeg også da.... Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cassac2

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   3/3/2011, 18:42

Glemte å fortelle hva jeg fant ut:

Seter:
Komfort skinn

Led:
Følger BiXenon som er standard på Premium

Converse+:
Standard på Premium

Gummimatter:
Følger med hos min forhandler, forskjellig ifra sted til sted mente forhandleren på her også, så det ser ut til å stemme Wink

Resten av punktene jeg hadde i første innlegget har det blitt svart på før tror jeg Wink Hvis ikke bare spør Wink

Tusen takk alle sammen for hjelp til researchen Wink Føles litt tryggere å skrive under en kontrakt når man er litt mer sikker Wink

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cassac2

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   5/3/2011, 02:19

Kjipt å måtte vente ass Razz

Hvis jeg får beskjed om at bilen kommer langt bak i produksjonstiden tror jeg jeg får nervøst sammenbrudd der og da Very Happy Hehe..

Men gjorde nettopp ventingen to timer kortere ved å se Social Network, den anbefales STERKT til alle som ikke har sett den enda Wink Tenkte ikke på bilen på hele 2 timer Very Happy hehehe.. neida er vel ikke så ille men Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
stianberg
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   6/3/2011, 18:03

Æ har nu snart venta 5mnd men om 3 uker e vel min på veien. Glede mæ sinnsykt. Katti kjem din bil?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
cassac2

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   6/3/2011, 18:14

5 måneder?! Wow... trodde de hadde fått ned leveringstidene nå... virket slik... huff.. jeg bestilte min i forrige uke jeg Razz Hehe.. men gleder meg masse fordi det er min første nybil Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?   

Til Toppen Go down

Skal kjøpe nybil - Mondeo "Premium"?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» Ønsker å kjøpe bilradio
» elektromotor til førersete mondeo
» 70-talls Honda CB100, skal jeg kjøpe?
» Legge nytt tak,hva skal jeg velge?