Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   22/2/2011, 09:38

Ber om innspill til opplevelser rundt endringen av kjøretiden på varmeren fra maks 60 min til maks 30 min. For min del har det betydd å gå fra "skjorte" varm kupe og isfrie ruter til kald kupe og noen ganger frem med isskrapa. Endringen i driftstid på varmeren ble ikke varslet men bare gjort og iflg RS kan den versjonen ikke rulles tilbake.
Mener jeg da sitter igjen med et dårligere produkt en da jeg kjøpte bilen og at den nå kun fungerer som motorvarmer og ikke kupevarmer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   22/2/2011, 09:55

Bruker parkeringsvarmeren sjelden, men synes da at selv bare 10-15 minutter hjelper bra på temperaturen.

Saken er vel at varmeren trekker endel strøm, og at Ford har gjort denne endringen for å unngå flatt batteri og startproblemer. Høres ut som en grei prioritering. Vil vel tro at andre biler med tilsvarende varmer har nøyaktig samme problemstilling.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   22/2/2011, 12:15

Har kanskje litt annet bruksbilde, da jeg ikke har garasje (kan ikke få det heller pga tomteunyttelse) og bruker varmer om morgenen for å spare tid og bil for slitasje. Produktet er solgt som kupevarmer og det er underdimensjonert i utgangspunktet. Ford kan ikke bare rette opp en tidligere feil med å gi brukeren et dårligere produkt. Om det blir feil med Xenon lampene dine og du får den fra verstedet der de har bytte til std halogen fordi det var så mye problemer med Xenon ville du kanskje også ha reagert? Lys har du jo alikevel? Ble kanskje litt på spissen:)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   22/2/2011, 13:09

Sammenligningen med Xenon kontra Halogen hovedlys halter vel litt Very Happy Webastoen varmer jo fortsatt kupéen, men ikke like mye som før når kulda er ekstra hard. Og reklamen eller spesifikasjonene sier vel ingenting om hvor varm bilen skal bli(?)

Ford var vel bare litt optimistiske ifm. den første programvaren til varmeren.

Synes ellers det virker som Mondeoen har bra batteri- og ladekapasitet. Har ennå ikke brukt batterilader på den, selv om det blir mye småkjøring i kulda. Mange av mine tidligere biler hadde startproblemer om vinteren hvis de ikke fikk ekstra lading innimellom.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   22/2/2011, 16:41

Regnestykke med Webasto er ganske enkelt: brukes den i 60 minutter skal bilen kjøres i 60 minutter slik at batteriet blir ladet opp. Brukes webasto i 30 min skal bilen kjøres i 30 min.
Hvor mange av oss kjører 60 minutter til og fra jobb? Ikke jeg (ca. 10-15 min hver vei).
Da er det ikke så rart at etter hvert går bilen tom for strøm.

Derfor ba jeg verksted om å sette ned tiden til 30 min. I tillegg har jeg garasje. Hver av oss burde vurdere det ut i fra egne behov.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   22/2/2011, 21:24

Kan ikkje heilt seie eg forstår kvifor denne tullebrennaren skal bruke så hinsides med straum.
Når den likevel brukar drivstoff, kvifor kunne den ikkje då vere laga slik at den genererte sin eigen straum samtidig. Forbruket burde ikkje akkurat bli veldig masse større av dette, og den kunne jo teoretisk brenne i det uendelige til tanken var tom.
Og kvifor skal Ford vere så forbanna nazi med alt som heiter brukardefinerte innstillingar, rettare sagt begrensningar i dette. Kunne det ikkje gått ann å stille inn sjølv kor lenge brennaren skulle brenne, alt etter korleis ein sjølv brukar bilen. F.eks per 5 eller 10 minutts intervall mellom 0 og 60 minutt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
nyfordmann

Antall Innlegg : 1
Registration date : 22.02.2011

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   22/2/2011, 22:33

Var inne på software oppdatering , Kverneland Bergen , for parkeheater i forrige måned og må si jeg ble svært skuffet over effekten nå. Før kom mann til en god og varm bil mens det nå knapt virket som parkheater i det hele tatt hadde vært på. Har ikke fått testet når det er "skrapever", men hvis der er tilfelle at man må fram med skrapen etter heateren er gått en syklus er jo det en vits....Får håpe det kommer en ny oppdatering Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 04:27

Ved ekstrem kulde, har jeg heller stilt inn to tider og latt parkvarmeren gå to ganger etterhverandre med noen minutters mellomrom. Har funket greit og Blir ok varme da Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 667
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 06:21

Inbreak skrev:
Kan ikkje heilt seie eg forstår kvifor denne tullebrennaren skal bruke så hinsides med straum.Når den likevel brukar drivstoff, kvifor kunne den ikkje då vere laga slik at den genererte sin eigen straum samtidig. Forbruket burde ikkje akkurat bli veldig masse større av dette, og den kunne jo teoretisk brenne i det uendelige til tanken var tom.
Og kvifor skal Ford vere så forbanna nazi med alt som heiter brukardefinerte innstillingar, rettare sagt begrensningar i dette. Kunne det ikkje gått ann å stille inn sjølv kor lenge brennaren skulle brenne, alt etter korleis ein sjølv brukar bilen. F.eks per 5 eller 10 minutts intervall mellom 0 og 60 minutt.

Den trekker mye ved oppstart, etterpå er det vifta inne i bilen som bruker det meste av strømmen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 07:50

Selve brenneprosessen trekker ikke så mye strøm. Sjekk det reelle forbruket på Webastos sider. Brenneren skal gi 5,2 Kw på maks og 2,6 Kw på redusert effekt. I oppdateringen er det gjort endringer på når kupeviftene skal starte og den starter nå først på en høyere vanntemp en tidligere, altså mindre viftebruk men høyere temp på lufta. Akkurat det høres fornuftig ut.
Carnivore. Tommelfingerregelen fra ford med lik kjøretid som brennentid er jo grei, men ofte blir det mer kjøring i løpet av dagen etter brenneren har gått og morgenen. Mine 2 første vintre med bilen brukte jeg varmeren ukritisk og hadde bare 10 minutter til jobb. Hadde ingen problem i den perioden. Sent på vinteren andre året dog i -18 minus gikk det strømtomt. En sjekk på verkstedet kunne konstantere at batteriet var ødelagt. Gikk alikevel til innkjøp av en proff lader som bruker hver 14 dag og da mener jeg det er mitt valg om brenneren skal gå på fulltid. Er i dialog med FMN om dette men problemet er å rulle tilbake oppdateringen på varmeren. Det er to valg
1. Fulltid kjøring på varmeren, isfri og skjortevarm bil, men batteriet må lades periodisk
2. Redusert kjøretid, redusert kupetemp og isskraping, men lading ikke mandatory

Ønsker selv alt 1
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 07:54

Inbreak skrev:
...kvifor kunne den ikkje då vere laga slik at den genererte sin eigen straum samtidig. Forbruket burde ikkje akkurat bli veldig masse større av dette, og den kunne jo teoretisk brenne i det uendelige til tanken var tom....
Hadde vært moro det, men da snakker man nok om en dings som koster omtrent det samme som resten av bilen, med turbin, generator, etc. etc. Sad
Tror ikke mange hadde krysset av den på utstyrslista Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 08:21

Jeg har fortsatt skjortevarm bil. Vet ikke helt hvorfor SW ikke har blitt oppdatert. Har brukt brenneren i hele vinter. Fortsatt nok strøm på batteriet. Jeg har 30 min til jobb. så det blir jo en times kjøring hver dag. bruker ikke varmeren på ettermiddagen. Også har jeg blitt litt redd for utladet batteri, så jeg har ladet batteriet en gang i mnd.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 12:16

HallaBalla skrev:
Inbreak skrev:
...kvifor kunne den ikkje då vere laga slik at den genererte sin eigen straum samtidig. Forbruket burde ikkje akkurat bli veldig masse større av dette, og den kunne jo teoretisk brenne i det uendelige til tanken var tom....
Hadde vært moro det, men da snakker man nok om en dings som koster omtrent det samme som resten av bilen, med turbin, generator, etc. etc. Sad

Det skulle vel ikkje meir til en å ha dieseldrift på noke som kunne dra rundt ein enkel liten dynamo.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 12:18

Frankeren skrev:
Ved ekstrem kulde, har jeg heller stilt inn to tider og latt parkvarmeren gå to ganger etterhverandre med noen minutters mellomrom. Har funket greit og Blir ok varme da Smile

Har du veldig gammal software til brennaren då eller?

For å køyre brennaren to gangar etter kvarandre uten at bilen har vore i drift er det vel sperre for i programvaren, og den oppdateringa kom vel for lenge sidan.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 12:31

Skulle få ny softvare i forrige mnd på 140,000km service, men de sa den siste versjonen allerede lå inne. Sikkert oppdatert på en reklamasjonstur innom i fjor høst. Sperre... I dont know....?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 13:53

Inbreak skrev:
HallaBalla skrev:
Inbreak skrev:

Det skulle vel ikkje meir til en å ha dieseldrift på noke som kunne dra rundt ein enkel liten dynamo.
En liten dieselmotor med generator, altså, pluss Webastoen. Morsom tanke! Tipper dessverre det blir for dyrt og plasskrevende i en personbil. Crying or Very sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 19:38

Frankeren skrev:
Skulle få ny softvare i forrige mnd på 140,000km service, men de sa den siste versjonen allerede lå inne. Sikkert oppdatert på en reklamasjonstur innom i fjor høst. Sperre... I dont know....?

Når MK4 først kom, var det mange (med webasto) som kom tilbake frå reise og vart møtt av flatt batteri i bilen på flyplassparkeringa.
Brennaren stod gjerne programmert for heile veka, og køyrte igang igjen kvar dag, sjølv om bilen ikkje hadde vore i drift, og batteriet vart uttappa til slutt.
Dette problemer vart forholdsvis fort fiksa opp i ved at ein ikkje skulle kunne køyre brennaren meir enn ein syklus.
Skulle ein køyre brennaren igjen mptte bilen ha vore i drift igjen først.
Det var i alle fall det eg høyrte frå svigerfar som jobba på Ford verksted før.
Basert på det virkar det i alle fall litt rart å skulle kunne køyre brennaren to gangar etter kvarandre uten at bilen har vore i drift først.
Har dog ikkje testa det sjølv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 19:41

HallaBalla skrev:
Inbreak skrev:
HallaBalla skrev:
Inbreak skrev:

En liten dieselmotor med generator, altså, pluss Webastoen. Morsom tanke! Tipper dessverre det blir for dyrt og plasskrevende i en personbil. Crying or Very sad

Det er f.eks ikkje rare bensinmotoren som er i diverse radiosturte bilar ol., og forbruket er forsvinnande lite.
Ein slik komplett pakke der brennaren både varmar motor og kupe, samtidig som den genererar sin eigen straum, og gjerne til og med laddar batteriet om det er kapasitet til det, det var i alle fall slik det BURDE fungere.
Og det burde ikkje bli spesielt meir plasskrevande eller dyrare heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   23/2/2011, 23:16

Det var vel noen flere issues også med strømtyver bla lysbrytere med krypstrøm som tappet batteriet. Hadde en kollega på jobben som parkerte i varm garasje og som hver morgen jeg kom stod den og surra. Var pussig nok strøm igjen etter en uke med drift.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johanps

Antall Innlegg : 7
Registration date : 23.01.2011

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   1/3/2011, 02:57

Har akkurat fått en 2011 163hk PS med motorvarmer. Hadde en 2009 Passat med tilsvarende utstyr, og foreløpig virker det som effekten av varmeren i Mondeo'n er litt lavere enn Passat.
I tillegge hadde Passaten et eget batteri til varmeren som gjorde at en ikke trengte å bekymre seg for flatt battere når en skulle starte motorene. Videre kunne den settes i "ventilation" mode om sommeren for å kunne komme til gjennomventilert bil i varmen...

Men, får se etterhvert om den gir ønsket effekt, og at øvrige ting vil gjøre meg mer fornøyd med Mondeo enn Passat..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   1/3/2011, 07:26

Meget interessant. Har du noen omtale eller dokumentasjon av det ekstra batteriet?
Tenker da på plassering, kapasitet, hvordan det lades etc.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johanps

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   1/3/2011, 12:26

Nei, dessverre, og det stod ikke noe om dette i brukerhåndbok heller, og selv selgeren fikk seg en overraskelse da vi gikk gjennom bilen og han "fant" et ekstra batteri.
Hadde tenkt å få dobbeltsjekket at de også testet dette på service, men da jeg solgte bilen før første servce, så ble ikke det noe av.

Batteriet var plassert ved venstre hjulbue i bagasjerommet, under en liten "oppbevaringshylle".

Hadde ikke noen problemer med varmeren, og dersom jeg ikke var klar da bilen hadde vært gjennom en varmesyklus (normalt 30min), så startet jeg den bare en gang til via fjernkontrollen, så var den igang til jeg var klar:-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   2/3/2011, 08:14

Kan det være et backupbatteri til bla fjernstyring eller andre elektriske hjelpemiddler og ikke til selve varmeren. Den bør jo ha anstendig Amh om det skal brukes til varmeren og viftene som trekker en god del. Var det fysisk stort eller lite?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johanps

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   2/3/2011, 20:02

Det var omtrent like stort som det vanlige batteriet som var foran i mottorrommet.
Hva annet det kunne vært backup til aner ikke jeg Question
Mht fjernstyring, om du sikter til fjernkontrollen, så leveres 2011 Modeo med tilsvarende fjernkontroll til motorvarmer, men vet ikke om noe backup batteri.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svebugg

Antall Innlegg : 9
Registration date : 17.04.2010

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   2/5/2011, 19:41

Er det ingen som har problemer med direktestart av Webasto ? Når jeg krysser av så kommer krysset bort etter 3 sekunder, men starter jeg bilen en gang og lar den gå i et par min, så funker det, men da er liksom poenget borte..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?   

Til Toppen Go down

Flere som har fått oppdatert software til Webasto'n?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Div Selges (oppdatert)
» Iskjøring på røssvoll. OPPDATERT MED BILDER PÅ S.2
» Er det flere som er forbanna på Sinnasnekkeren?
» 2006 Landcruiser :D
» Montering av Webasto på Mo