Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Bredt eller smalt vinterdekk

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Bredt eller smalt vinterdekk   2/2/2011, 16:33

Skal nå straks handle nye vinterdekk, og går fra Nokian piggfritt til Continental ContiIce Contact. Det er vel Nokian piggdekk som gikk helt til tops i test, men her er det nok marginalt. Grunnen til at det blir Continental er at de visstnok støyer lite til å være piggdekk. Nokian hadde en del støy. Conti er uansett et premiumdekk, så det er nå et trygt valg. Men det som jeg er litt usikker på er om jeg skal gå for smalere dekk med høyere profilprosent (205/60-16) eller om jeg skal gå for et bredere dekk (225/55-16). Høyden på disse dekkene er omtrent like, og fylle like mye i hjulbuene.
Det er noen som sier at brede dekk er svært dumt på vintertid pga at de flyter mere enn et smalere. Men så er det dette med flaten som griper på underlaget da... et bredere dekk har mer kontakt og mere "grep" på underlaget, eller et smalere dekk har mer marktrykk pr kvadratcentimeter og dermed større kraft i grepet enn et bredt dekk. Et smalere dekk pløyer bedre gjennom snøen også i følge enkelte.

Noen som har erfaring med begge kategoriene?

Og en annen ting: I mitt vognkort er det 205/55-16 som er satt som standard-dimensjon. Dette er jo litt lite egentlig, med tanke på hvor store hjulbuene er. Jeg har sett ganske nye Citroen C5 biler med rimelig heftige hjulstørrelser, så på disse må vel standard-dimensjonen være noe større. Det skal vel ikke være stor forskjell på en C5 og en Mondeo tror jeg. Står det 205/55-16 i dere andres vognkort også, eller er det litt sporadisk hva som blir satt som standard-dim?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Bredt eller smalt vinterdekk   2/2/2011, 17:16

215/55-16 er mest vanlig
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Bredt eller smalt vinterdekk   2/2/2011, 17:59

Se på rallybilenes valg på snø og is. Er det noen som er opptatt av grep både til styring, fremdrift og skrubb er det nettopp disse. De kjører nesten på sykkelhjul på vintervei.
Min opplevelse er at brede dekk er helt ok på vintervei, forutsatt at det ikke er stålis eller store mengder snø. Verst er det nesten med slaps der brede dekk er håpløse sammenlignet med smale. Sikkert mange her som sier de kjører på både 215/225 og 235 og er fornøyd, men tror nok litt sammenligningstest vil vise at det er forskjell. Ikke glem lufttrykk, har også mye å si. Profilen 205/60-16 vil nok være litt uvant spesielt i kurvekjøring på asfalt der mondeons bredde og vekt vil få dekksidene til å vandre litt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Bredt eller smalt vinterdekk   2/2/2011, 18:35

biggame skrev:
Se på rallybilenes valg på snø og is. Er det noen som er opptatt av grep både til styring, fremdrift og skrubb er det nettopp disse. De kjører nesten på sykkelhjul på vintervei.
Min opplevelse er at brede dekk er helt ok på vintervei, forutsatt at det ikke er stålis eller store mengder snø. Verst er det nesten med slaps der brede dekk er håpløse sammenlignet med smale. Sikkert mange her som sier de kjører på både 215/225 og 235 og er fornøyd, men tror nok litt sammenligningstest vil vise at det er forskjell. Ikke glem lufttrykk, har også mye å si. Profilen 205/60-16 vil nok være litt uvant spesielt i kurvekjøring på asfalt der mondeons bredde og vekt vil få dekksidene til å vandre litt.

Har lest litt om dette med at dekket "ruller" når høyden på dekket er stor. Tror kanskje ikke dette er noe problem, da jeg har vokst litt fra den fartsglade kjørestilen. Grunnen til større høyde er å få bedre demping og mindre støy fra "vinterføret" (=vaskebrett). Hjulene blir større og fyller hjulbuene mer også, så vil se litt bedre ut.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Bredt eller smalt vinterdekk   2/2/2011, 18:36

Titanium x 2009 skrev:
215/55-16 er mest vanlig

Er det denne dimensjonen som står i vognkortet ditt?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Bredt eller smalt vinterdekk   2/2/2011, 18:50

ja
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content