Skal nå straks handle nye vinterdekk, og går fra Nokian piggfritt til Continental ContiIce Contact. Det er vel Nokian piggdekk som gikk helt til tops i test, men her er det nok marginalt. Grunnen til at det blir Continental er at de visstnok støyer lite til å være piggdekk. Nokian hadde en del støy. Conti er uansett et premiumdekk, så det er nå et trygt valg. Men det som jeg er litt usikker på er om jeg skal gå for smalere dekk med høyere profilprosent (205/60-16) eller om jeg skal gå for et bredere dekk (225/55-16). Høyden på disse dekkene er omtrent like, og fylle like mye i hjulbuene.
Det er noen som sier at brede dekk er svært dumt på vintertid pga at de flyter mere enn et smalere. Men så er det dette med flaten som griper på underlaget da... et bredere dekk har mer kontakt og mere "grep" på underlaget, eller et smalere dekk har mer marktrykk pr kvadratcentimeter og dermed større kraft i grepet enn et bredt dekk. Et smalere dekk pløyer bedre gjennom snøen også i følge enkelte.
Noen som har erfaring med begge kategoriene?
Og en annen ting: I mitt vognkort er det 205/55-16 som er satt som standard-dimensjon. Dette er jo litt lite egentlig, med tanke på hvor store hjulbuene er. Jeg har sett ganske nye Citroen C5 biler med rimelig heftige hjulstørrelser, så på disse må vel standard-dimensjonen være noe større. Det skal vel ikke være stor forskjell på en C5 og en Mondeo tror jeg. Står det 205/55-16 i dere andres vognkort også, eller er det litt sporadisk hva som blir satt som standard-dim?